ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Geplaatst op: woensdag 4 augustus 2010 12:40
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 augustus 2010 12:42
Decentrale overheden moeten een grotere zeggenschap krijgen over het NS-net in hun regio. In de metropoolregio Amsterdam (maar ook in andere delen van het land). Dit schrijft de voorzitter van reizigersvereniging ROVER in een brief aan overheden in de metropoolregio.
Klik HIER voor de brief aan de overheden in de metropoolregio.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 4 augustus 2010 12:40
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 augustus 2010 12:42
Decentrale overheden moeten een grotere zeggenschap krijgen over het NS-net in hun regio. In de metropoolregio Amsterdam (maar ook in andere delen van het land). Dit schrijft de voorzitter van reizigersvereniging ROVER in een brief aan overheden in de metropoolregio.
Klik HIER voor de brief aan de overheden in de metropoolregio.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Krijgen we dan nog meer situaties van geknipte treindiensten zoals nu bij Breukelen? Een decentrale overheid heeft immers weinig boodschap aan interregionale verbindingen...
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Aan de ene kant valt er veel voor te zeggen dat regionale en lokale overheden zeggenschap krijgen over het NS-net. Wat dacht je van een gereduceerd ov-chip tarief voor lokale reizen? (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, misschien zelfs Almere?) Vaak lopen de treinen binnen die steden langzaam leeg. Wat is er mis met goedkope vulling? Daarbij kennen regionale overheden de behoeften van de reizigers uit het gebied vaak beter.
Aan de andere kant mag het natuurlijk niet zo zijn dat de samenhang van het net landelijk gezien er last van krijgt. Daar moet wel toezicht op zijn. Ik weet niet of ik nou voor of tegen ben.
Het is natuurlijk wel zo dat decentrale overheden al best wat kunnen regelen met de NS in de huidige situatie. Anders reed (bijvoorbeeld) de treinserie s3700 niet.
Aan de andere kant mag het natuurlijk niet zo zijn dat de samenhang van het net landelijk gezien er last van krijgt. Daar moet wel toezicht op zijn. Ik weet niet of ik nou voor of tegen ben.
Het is natuurlijk wel zo dat decentrale overheden al best wat kunnen regelen met de NS in de huidige situatie. Anders reed (bijvoorbeeld) de treinserie s3700 niet.
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
De vertrekkende rover voorzitter heeft nog steeds een groot geloof in de maakbaarheid van de samenleving, al noemt hij het tegenwoordig regie of toezicht.
Wat hij vergeet, is dat de belangen van die overheden niet dezelfde zijn als die van de reizigers. Dat kunnen hele legitieme belangen zijn, maar een organisatie die voor de belangen van reizigers opkomt hoort alleen naar het beperktere belang van reizigers te kijken.
Ik betwijfel ook ten zeerste of een regionale overheid met zijn benoemde bestuurders en ambtenaren de verplaatsingsbehoefte van inwoners [en niet-inwoners] beter kan kennen dan de vervoerder. De vervoerder kan je tenminste nog prikkelen met geld om zijn diensten te leveren, bij een overheid is dat veel minder mogelijk.
Wat hij vergeet, is dat de belangen van die overheden niet dezelfde zijn als die van de reizigers. Dat kunnen hele legitieme belangen zijn, maar een organisatie die voor de belangen van reizigers opkomt hoort alleen naar het beperktere belang van reizigers te kijken.
Ik betwijfel ook ten zeerste of een regionale overheid met zijn benoemde bestuurders en ambtenaren de verplaatsingsbehoefte van inwoners [en niet-inwoners] beter kan kennen dan de vervoerder. De vervoerder kan je tenminste nog prikkelen met geld om zijn diensten te leveren, bij een overheid is dat veel minder mogelijk.
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Ik geloof niet dat een reizigersvereniging zich alleen maar mag bemoeien met de zaken die direct betrekking hebben op de reizigersbelangen op zichzelf maar ook met de manier waarop deze zaken haalbaar of onder de aandacht gebracht kunnen worden. Soms zul je gewoon een brutaal plan moeten neerleggen om de aandacht op een bepaald onderwerp te krijgen.
Ik ben met je eens dat het vervoerders waarschijnlijk beter weten dan overheden wat de werkelijke verplaatsingsbehoefte is. Ik denk alleen wel dat een regionale overheid dat van de regionale bewoners en werknemers dat weer beter weten dan de landelijke overheid.
Ik ben met je eens dat het vervoerders waarschijnlijk beter weten dan overheden wat de werkelijke verplaatsingsbehoefte is. Ik denk alleen wel dat een regionale overheid dat van de regionale bewoners en werknemers dat weer beter weten dan de landelijke overheid.
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Dat zal best, maar het gevolg van dat eilandjesdenken is dat er opeens allemaal stoptreinen eindigen in Breukelen, terwijl die mensen vroeger naar Amsterdam Zuid respectievelijk Amsterdam Centraal konden op elk uur van de dag. Nu kan dat alleen nog rechtstreeks in de spits of buiten de spits met een overstap op een van 's lands meest winderige stations: Breukelen De grote verliezer van dit verhaal is trouwens een ander dorp in de provincie Utrecht: Abcoude. Die zag de vier treinen per uur buiten de spits gehalveerd worden, terwijl alle andere stations langs de lijn meer treinen hebben of de reizigers gebruik kunnen maken van de metro.
Nog zo'n voorbeeld: Friesland koopt de s2900 in bij de NS. Waarom rijdt die trein niet naar Meppel? Reizigers richting Hoogeveen hebben er nu helemaal niets aan. Het is natuurlijk de vraag wie er in Hoogeveen wil zijn, maar toch.
Van de week las ik nog een artikel in de krant over inwoners van Deventer die boos waren dat er een nieuwe flyover voor goederentreinen dwars door de stad gebouwd zou gaan worden. Daarbij maakten ze ook amok dat de Stadsregio Arnhem-Nijmegen maar eventjes extra stoptreinen inkocht tussen Arnhem en Nijmegen terwijl ze in Deventer helemaal niets van een spoorbeleid zien bij de provincie.
Misschien is het concept van verkeersverbonden zoals dat in Duitsland in de meeste gevallen aanwezig is wel interessant. Naast het hanteren van het landelijk tariefsysteem zou je ook regionale kaartvormen aan kunnen bieden die bij alle vervoerders binnen de regio actief zijn geldig is. Nu is het aantal vervoerders hier flink beperkter dan in Duitsland, maar zo zou de Stadsregio Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld een KAN-kaart kunnen invoeren waarmee je met de trein van Mook naar Nijmegen kan gaan, daarna met hetzelfde kaartje verder met de trein naar Elst en daar met de bus weer naar een dorpje in de omgeving van Elst.
Nog zo'n voorbeeld: Friesland koopt de s2900 in bij de NS. Waarom rijdt die trein niet naar Meppel? Reizigers richting Hoogeveen hebben er nu helemaal niets aan. Het is natuurlijk de vraag wie er in Hoogeveen wil zijn, maar toch.
Van de week las ik nog een artikel in de krant over inwoners van Deventer die boos waren dat er een nieuwe flyover voor goederentreinen dwars door de stad gebouwd zou gaan worden. Daarbij maakten ze ook amok dat de Stadsregio Arnhem-Nijmegen maar eventjes extra stoptreinen inkocht tussen Arnhem en Nijmegen terwijl ze in Deventer helemaal niets van een spoorbeleid zien bij de provincie.
Misschien is het concept van verkeersverbonden zoals dat in Duitsland in de meeste gevallen aanwezig is wel interessant. Naast het hanteren van het landelijk tariefsysteem zou je ook regionale kaartvormen aan kunnen bieden die bij alle vervoerders binnen de regio actief zijn geldig is. Nu is het aantal vervoerders hier flink beperkter dan in Duitsland, maar zo zou de Stadsregio Arnhem-Nijmegen bijvoorbeeld een KAN-kaart kunnen invoeren waarmee je met de trein van Mook naar Nijmegen kan gaan, daarna met hetzelfde kaartje verder met de trein naar Elst en daar met de bus weer naar een dorpje in de omgeving van Elst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Leuk en aardig dat het vroeger allemaal anders was, maar hoe zouden de verbindingen er nu uit zien als de regionale overheid geen invloed had gehad? Blijkbaar bevat de verbinding ...Breukelen - Abcoude... onvoldoende potentie om hogere frequenties aan te bieden anders had de NS dat wel gedaan?Bee schreef:Dat zal best, maar het gevolg van dat eilandjesdenken is dat er opeens allemaal stoptreinen eindigen in Breukelen, terwijl die mensen vroeger naar Amsterdam Zuid respectievelijk Amsterdam Centraal konden op elk uur van de dag. Nu kan dat alleen nog rechtstreeks in de spits of buiten de spits met een overstap op een van 's lands meest winderige stations: Breukelen De grote verliezer van dit verhaal is trouwens een ander dorp in de provincie Utrecht: Abcoude. Die zag de vier treinen per uur buiten de spits gehalveerd worden, terwijl alle andere stations langs de lijn meer treinen hebben of de reizigers gebruik kunnen maken van de metro.
Ik ben wel voor regionale zeggenschap in het spoorwegnet. Kijk bijvoorbeeld naar Den Haag; de s5000 voorziet in een, in mijn ogen, ontbrekende verbinding in het regionale OV. Wanneer je besluit de s5000 de gehele dag een acceptabele frequentie te laten rijden, kan je het onderliggende vervoer daar veel beter op laten aansluiten en op afstemmen. Nu is de zeggenschap over die verbinding maar beperkt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Maar NS kijkt alleen maar naar het (directe) kosten vs. batenverhaal. Door de materieelinzet, personeelsinzet, keermogelijkheden e.d. (na Breukelen kun je vanuit Utrecht gezien alleen nog maar keren in Amsterdam Zuid of Amsterdam C.) kan het best zijn dat NS een eventueel reizigersverlies heeft ingecalculeerd maar door een efficiënte planning wordt er toch meer winst gemaakt. Vergeet niet dat NS ook geen subsidie krijgt voor vervoer over het HRN, in tegenstelling tot alle busconcessies en de aanbestede spoorlijnen. Er moet dus gewoon winst gemaakt worden.Chauf21 schreef:Leuk en aardig dat het vroeger allemaal anders was, maar hoe zouden de verbindingen er nu uit zien als de regionale overheid geen invloed had gehad? Blijkbaar bevat de verbinding ...Breukelen - Abcoude... onvoldoende potentie om hogere frequenties aan te bieden anders had de NS dat wel gedaan?Bee schreef:Dat zal best, maar het gevolg van dat eilandjesdenken is dat er opeens allemaal stoptreinen eindigen in Breukelen, terwijl die mensen vroeger naar Amsterdam Zuid respectievelijk Amsterdam Centraal konden op elk uur van de dag. Nu kan dat alleen nog rechtstreeks in de spits of buiten de spits met een overstap op een van 's lands meest winderige stations: Breukelen De grote verliezer van dit verhaal is trouwens een ander dorp in de provincie Utrecht: Abcoude. Die zag de vier treinen per uur buiten de spits gehalveerd worden, terwijl alle andere stations langs de lijn meer treinen hebben of de reizigers gebruik kunnen maken van de metro.
Echter, dat wil niet zeggen dat dat - vanuit reizigersperspectief - een ideale situatie is. Voor NS is het kennelijk voordeliger om Abcoude karig te bedienen en de vroegere treindienst Utrecht - Amsterdam te knippen in Breukelen, waardoor bespaard wordt op materieel en personeel, maar de reizigers in Abcoude en Breukelen staan (letterlijk) in de kou. In zo'n situatie kan een overheid met inspraak verlangen dat de dienstregeling toch wordt uitgebreid vanwege de sociale wenselijkheid. :)
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Gaat die vent eindelijk weg! Wat een feest.robert55 schreef:De vertrekkende rover voorzitter .
Hij heeft zichzelf helemaal belachelijk gemaakt als wethouder in Amsterdam met de mislukte stadsdelen, tramrailts op de Haarlemmerhouttuin en de bijna ondergang van het GVB (leest dat rapport!).
Toen afgeserveerd als wethouder naar Rover voorzitter. Als je het als Amsterdamse wethouder goed doet dan ben je zomaar staatssecretaris of hoger.
Daarna zich nog verder belachelijk gemaakt met zijn columns in de Spits (die er toen ook maar mee stopte). Daarna vriendjes met de NS blijven ten koste van alles tijdens de HSL kaartjes affaire.
Nu dus gaat onze Pvda'er eindelijk weg. Mijn lidmaatschap is allang opgezegd.
immer kwaliteits posts
Re: ROVER wil zeggenschap decentrale overheden op NS-net
Een goed voorbeeld is de (spits)trein van Heerenveen naar Wolvega. Er zit vrijwel niemand in die trein. Het is ook in opdracht van de Provincie Friesland, vandaar dat Wolvega ook de eindbestemming is en hij niet door rijdt naar bv Steenwijk. Erg prettig voor die paar reizigers die er gebruik van maken, maar tevens is het naar mijn idee gewoon een geldverslindend initiatief.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten