Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door JeePee »

Nieuwe stationshal Utrecht: volop vermaak

UTRECHT - Het nieuwe Centraal Station van Utrecht wordt méér dan een stopplaats voor treinen. Reizigers vinden er over een paar jaar moeiteloos hun weg, maar treffen ook volop vermaak in de nieuwe OV-terminal.
De procedure die nodig is om met de bouw van het nieuwe station te kunnen beginnen, is kortgeleden ter inzage gelegd. Daarmee is de termijn begonnen waarbinnen tegen de plannen bezwaar gemaakt kan worden. Voor de bouw is een zogeheten artikel 19-procedure nodig, omdat het bouwplan afwijkt van het bestemmingsplan.
Afbeelding
Artist impression van het nieuwe Centraal station te Ut
De OV-terminal maakt deel uit van het Stationsgebied, de grootschalige verbouwing van het Utrechtse centrum.
De procedure zou eigenlijk al begin dit jaar zijn gestart. De gemeente Utrecht verwacht niet dat de lichte vertraging effect heeft op de uiteindelijke oplevering in 2013.

Volgens gemeentewoordvoerster Talitsch is wethouder Harm Janssen blij met het uiteindelijke ontwerp. ,,Het is geworden wat we voor ogen hadden. De OV-terminal wordt een belangrijke verbinding tussen het historische oostelijk deel en het moderne westelijk deel van het centrum.’’

De belangrijkste verbinding van de binnenstad met het westelijk deel rond de Jaarbeurs loopt voor voetgangers nu binnendoor; zij moeten kriskras door de reizigersstroom. Daarnaast is er de omweg door de Van Sijpesteijntunnel. Deze route wordt echter door velen als sociaal onveilig bestempeld. Straks komt er aan de buitenkant van de stationshal een route die echt buitenom gaat.

Het huidige station is goed voor zo’n 59 miljoen reizigers per jaar. Dat worden er de komende jaren circa 100 miljoen. Het huidige stationsgebouw is daar niet op ingericht.

De nieuwe terminal brengt niet alleen de treinen, maar ook alle andere openbaarvervoerverbindingen onder één dak. Het plan is nog dit jaar te beginnen met de bouw. Tijdens de verbouwing gaat alles door. Bussen, treinen, trams blijven rijden. Voor reizigers wordt het daardoor tot 2013 -als de bouw klaar moet zijn- aanpassen.

Met het plan zal volgens de projectorganisatie de logistiek sterk verbeteren. Het station moet een stuk overzichtelijker worden dan het nu is. Doel: zo snel mogelijk weer een perron leegkrijgen voor de aankomst of het vertrek van een volgende trein. En dat allemaal zonder de reizigers op te jagen.

Aan beide zijden van het station bouwt ProRail (de beheerder van het spoor in Nederland) een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne. Aan de Jaarbeurszijde komt een entreeplein voor het Beatrix Theater en het nieuwe Stadskantoor.

Het nieuwe Stadskantoor moet de meeste diensten die nu nog verspreid zitten door de stad, onder één dak huisvesten. Het kantoor, dat tussen de 70 en 90 meter hoog wordt, huurt de gemeente voor 25 jaar van NS Poort. Dat is de vastgoedontwikkelaar van NS. Volgens Talitsch is voor deze constructie gekozen, omdat de gemeente de grond daar niet in eigendom heeft.

De nieuwe OV-terminal is een ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel en ingenieursbureau Movares. Blikvanger is het enorme golvende dak, waar allemaal ramen in aangebracht zijn. Een tachtig meter groot glazen ‘oog’ aan de noordzijde zorgt voor daglicht in het centrale deel van de nieuwe stationshal.
Bron: AD / Utrecht
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Geert »

Ik ben reuze benieuwd! Het klinkt wel goed allemaal :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Fles »

Geert schreef:Ik ben reuze benieuwd! Het klinkt wel goed allemaal :)
Nou, ik lees anders niet meer dan een verhaal over 2 pleinen, een aparte voetgangersstroom buitenom en "volop vermaak" waar verder niet op ingegaan wordt :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Geert »

Ja, dat "volop vermaak" klinkt wel erg vaag inderdaad. Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Wubbo »

Dat mag ook wel, als het aantal reizigers bijna moet verdubbelen...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door deadlock »

Komt er ook een mogelijkheid voor fietsers om aan de brabantzijde van het station met een tunnel onder de sporen door te kunnen? Want je moet ver omfietsen nu en dat is vrij irritant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Wubbo »

Wat is de Brabantzijde?
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door waldo79 »

Jaarbeursplein?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Thijs »

Het gaat wel echt een bende worden de komende jaren vermoed ik, wat een verbouwingen!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Wat is de Brabantzijde?
Err, in de richting van Den Bosch :oops:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Wubbo »

Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Nielske1990 »

Thijs schreef:Het gaat wel echt een bende worden de komende jaren vermoed ik, wat een verbouwingen!
Ergens op internet stond een documentje waar alle geplande spoorafsluitingen in stonden...Ik weet niet waar het gebleven is, maar ik herinner me wel dat het heel erg 'om en om' ging, dus nooit veel sporen tegelijk eruit... :wink:

Er zal in ieder geval best wel over nagedacht zijn...:P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Daniel »

Nielske1990 schreef:Ergens op internet stond een documentje waar alle geplande spoorafsluitingen in stonden...
Stond dat niet in de lijst met nuttige perronlengtes op de ProRail-site?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Wubbo »

Er gaat een spoor per keer uit (te beginnen bij spoor 5 meen ik). In combinatie met extra treinen miv de nieuwe dienstregeling (4x per uur een sprinter naar Breukelen, en 2 extra IC's naar Schiphol die in plaats van de huidige s2000 uit Arnhem komen, waardoor het Haagse deel gaat keren in Utrecht), voorspel ik een grote kans op sneeuwballende vertragingen in Utrecht.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Nielske1990 »

@Reiziger_Ddrs: Dat was hem ja. Als je daarin kijkt kun je dus alle geplande spoorafsluitingen bekijken... :wink:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Jammer. Je moet nu nogal omfietsen als je naar de dom wilt vanaf waar ik altijd kom.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door aswnl »

Geert schreef:Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)
Er is nu ruimte zat, de crux zit qua reizigersomvang niet in de grootte van de stationshal maar de bereikbaarheid van de sporen. Wie Utrecht CS in de jaren '70 en '80 heeft gekend, weet pas echt wat krap is. Alleen was de toenmalige traverse wel vrij van allerlei rotzooi die de loop belemmerde.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Fles »

Geert schreef:Ja, dat "volop vermaak" klinkt wel erg vaag inderdaad. Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)
Bij "volop vermaak" denk ik minstens aan de Efteling hoor ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Als het goed is komt er aan de zuidzijde van CS een fietsburg over het emplacement, die voorlopig nog (naar de belangrijkste financier) "Rabobrug" wordt genoemd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door Dubbele P »

Na het fors duurder uitvallen van het nieuwe station in Rotterdam (bijna vanzelfsprekend tegenwoordig) heeft men zich hier maar niet gewaagd aan het geven van een kostenplaatje blijkbaar. Ben benieuwd hoeveel miljoenen hier uiteindelijk weer bijgelapt moeten worden. ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Als het goed is komt er aan de zuidzijde van CS een fietsburg over het emplacement, die voorlopig nog (naar de belangrijkste financier) "Rabobrug" wordt genoemd.
8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 91 gasten