Meltrain in England #1: Kidsgrove - Liverpool

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in England #1: Kidsgrove - Liverpool

Bericht door Meltrain »

De afgelopen drie weken was ik weer eens met mijn familie in het Verenigd Koninkrijk, maar omdat we dit keer niet in Schotland, Wales of Noord-Ierland zijn geweest, neem ik de vrijheid om het gewoon ‘Engeland’ te noemen. ;) .
De eerste twee weken hadden we een Canal Boat gehuurd en daarmee over de Four Counties Ring gevaren en de laatste week hadden we een huisje gehuurd in de Yorkshire, niet ver van Pately Bridge en Harrogate.
Tijdens deze rondreis heb ik ook weer de nodige foto’s gemaakt, waarvan ik een deel zal plaatsen in deze en volgende verslagen. De verslagen zal ik niet chronologisch plaatsen, dus daarom zal ik altijd de datum erbij zetten wanneer ik waar was.

Goed, het eerste verslag gaat over een reis van Kidsgrove naar Liverpool Lime Street en de stad Liverpoll zelf. Deze vond plaats op (de regenachtige dag van) dinsdag 20 juli.

De reis begon op het station van Kidsgrove. Thuis op internet hadden we al gezien dat we in Kidsgrove de boot redelijk dicht bij het station konden leggen en de avond ervoor deden we dat ook.
Kidsgrove is een splitsingsstation: treinen vanuit Soke-on-Trent kunnen hiervandaan naar Manchester resp. Crewe. Om naar Liverpool te gaan, moesten wij naar crewe en daar overstappen. Meer informatie over Kidsgrove met foto’s volgt nog wel in een ander verslag.

We kwamen om ongeveer 9:20 aan op het station, kochten de kaartjes (8 in totaal :P) en lipen naar spoor 4. Voordat onze trein kwam, kwam eerst op spoor 3 de trein naar Derby (via Stoke-on-Trent) gereden door East Midlands Trains met een Class 153:
Afbeelding

Net toen die trein vertrok, kwam onze trein, gereden door London Midland met een Class 350/1. Zodoende kon ik beide treinen naast elkaar op de foto zetten:
Afbeelding

Om 9:23 (met +2) vertrok onze trein naar Crewe. Tijdens deze reis van zo’n 17 minuten maakte ik een foto van het interieur:
Afbeelding

Rond 9:40 kwamen we aan op het station van Crewe. Aldaar moest eerst het bordje op de foto. Die rode lijn onder de stationsnaam geeft aan dat het station beheerd wordt door Virgin Trains:
Afbeelding

Crewe is een bijzonder station, want hiervandaan kun je maar liefst 6 kanten op: de West Coast Main Line (zowel richting London als Glasgow), naar Kidsgrove, naar Manchester, Noord-Wales en Midden-Wales.
Op het station hing ook een reclame voor de Ravenglass & Eskdale Railway, waar ik 8 jaar gelden ben geweest en nu mee op de foto moest:
Afbeelding

Na ongeveer een kwartier kwam onze aansluitende trein naar Liverpool Lime Street eraan, gereden door London Midland met een Class 360/2:
Afbeelding

Deze trein heeft een ander interieur, hetgeen te zien is op deze foto (gemaakt door mijn moeder):
Afbeelding

Ik maakte daarna een foto van een routesticker, tenminste, van het gedeelte wat voor ons het meest van belang was:
Afbeelding

In Liverpool gingen we eerst even het centrum in, maar omdat het begon te regenen, vluchtten we snel de fanshop van FC Liverpool in. :P
Hierna besloten we dat lopen in de regen ook niet alles is, dus kochten we bij de servicewinkel van Merseyravel een dagkaart voor al het OV in en rond Liverpool.
Als eerste gingen we met bus 17 naar Anfield, oftewel het stadion van FC Liverpool, aangezien ik dat persé wilde zien. Hier sta ik in typisch Brits weer voor de ingang van het stadion:
Afbeelding

En hier sta ik naast het standbeeld van Bill Shankly, welke daar ook staat:
Afbeelding

Met bus 26 gingen we terug het centrum in en richting de Mersey, om daar nog even te lopen (in de iets mindere regen). Ook The Beatles Story werd nog even bezocht. :P
Hierna namen we buslijn C5 naar station Brunswick, met als doel om vandaar met Merseyrail weer richting het centrum en ook de overzijde van de Mersey te gaan.
Op station Brunswick aangekomen bleek echter dat er op de Northern Line een verstoring was en er daarom geen treinen reden. Zodoende gingen we met bus C4 maar weer terug naar het centrum en stapten uit bij James Street, wat ook een station van Merseyrail is, maar dan aan de Wirral Line, welke wel gewoon reed.
Maar voordat we met Merseyrail meegingen, moesten mijn ouders en zusje nog wat kopen en kon ik wat busjes op de foto zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een Optare, deze rijden op alle lijnen die met C beginnen (C1 t/m C5). Uit deze bus waren we ook gestapt:
Afbeelding

Nog een Optare, nu op lijn C2:
Afbeelding

Hierna gingen we het station van James Street in.
Dit station heeft drie sporen: spoor 1 voor treinen richting Lime Street, spoor 2 wordt niet gebruikt en spoor 3 richting Hamilton Square.
Wij liepen naar spoor 3, wat naast het ongebruikte spoor 2 ligt:
Afbeelding

Even later kwam een trein binnen richting Ellesmere Port, waar wij instapten:
Afbeelding

Omdat we liever in noordelijke richting gingen, stapten we bij het volgende station, Hamilton Square, al weer uit. Hamilton Square is het grote overstappunt op de Wirral Line, want hier splitst de lijn zich in de richtingen Chester / Ellesmere Port enerzijds en New Brighton / West Kirby anderzijds. Om in laatstgenoemde richting te gaan, moestwen we even naar een ander perron lopen. Daar aangekomen deed dat perron me toch veel aan de metro van London denken:
Afbeelding

We namen een trein richting New Brighton en stapten uit te:
Afbeelding

Na dit station is de splitsing voor de lijnen naar New Brighton enerzijds en West Kirby anderzijds.
Omdat hier ook niet veel te doen was, gingen we maar snel weer terug richting het centrum.
Deze trein bracht ons terug: Afbeelding

We stapten eerst uit bij station Moorfields, maar omdat het ondertussen weer goot, ingen we maar gelijk door naar Lime Street.
Toen we daar van het ondergrondse station van Merseyrail naar het ‘echte’ treinstation liepen, viel mijn oog nog op deze ‘roltrap’, waarvan mij het praktisch nut nog steeds ontgaat:
Afbeelding

Eigenlijk wilden we daarna weer terug richting Kidsgrove, maar het probleem is dat de laatste ‘normale’ trein vanaf Crewe richting Kidsgrove al om 19:07 gaat en daarna gaat er nog eentje om 20:45.
Aangezien we die van 19;07 niet meer zouden kunnen halen, moesten we óf lang wachten in Crewe, óf we konden in Liverpool blijven totdat we een korte overstap hadden.uiteraard kozen we voor het laatste. ;)
Dit gaf wel weer de mogelijkheid voor foto’s.
Een Class 350 van London Midland en een Class 185 van First Transpennine Expressnaast elkaar:
Afbeelding

De stationsklok (met wat ander dingen):
Afbeelding

De voorkant van het station (nadat de regen was geminderd):
Afbeelding

We hadden inmiddels het idee opgevat om de 19:48 Liverpool Lime Street – London Euston te nemen van Virgin Trains, welke om 20:21 in Crewe zou zijn, mooi op tijd dus. Normaal stoppen de treinen van Virgin Trains tussen Liverpool en London alleen in Runcorn en Stafford, maar deze stopte in Runcorn, Crewe, Nuneaton en Watford Junction, dus dat kwam mooi uit. :D
Met deze Pendolino gingen we mee:
Afbeelding

Helaas was het een vrij drukke trein, waarbij ook veel stoelen gereserveerd waren, maar gelukkig vonden we nog een vierzitter waarvan twee stoelen niet gereserveerd waren en twee alleen tussen Crewe en London. Kijk, dat konden we dan mooi gebruiken. :D
Dit was mijn eerste keer in een Pendolino en ik vind het een goede trein. De rit ging een stuk sneller dan de heenweg en de trein heeft kantelbak-instelling, wat je soms goed merkte en een leuke belevenis was.
In de trein maakte ik nog even een overzicht van alle kaartjes van die dag, waarbij jullie goed op de dagkaarten van Merseytravel moeten letten (links). Het is namelijk een kraskaart en voordat je kaartje geldig is, moet je de dag waarop je wilt reizen openkrassen. :lol: ;
Afbeelding

Na een rit die voor mij veel te kort duurde, kwamen we rond 20:25 aan in Crewe. Omdat we toch nog zo’n 20 minuten hadden, ging ik nog wat treinen fotograferen, zoals deze Class 175 van Arriva Trains Wales, die net vertrekt op weg naar Manchester Piccadilly:
Afbeelding

Of deze Pendolino van Virgin Trains onderweg van Manchester Piccadilly naar London Euston:
Afbeelding

Hierna liep ik maar terug naar onze trein, wat een losse Class 153 van East Midlands Trains naar Derby was. Helaas was wel het toilet aan boord defect, maar gelukkig hoefden we maar zo’n 20 minuutjes mee en werd het ruim voor vertrek al omgeroepen, zodat reizigers nog even op het station van Crewe naar het toilet konden.
En zo eindigde de reis om 21:07 op het station van Kidsgrove, waarna slechts nog een korte wandeling naar de boot volgde.
Dan sluit ik af met een foto van de Class 153 die we als laatst hadden, gemaakt na aankomst in Kidsgrove:
Afbeelding

Dit is het eerste verslag uit een serie. Wanneer het tweede verslag on line komt, kan ik nog niet zeggen, noch waarover het zal gaan. Er komen minimaal drie verslagen en waarschijnlijk nog meer, indien ik denk dat die verslagen ook interessant kunnen zijn..
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Meltrain in England #1: Kidsgrove - Liverpool

Bericht door mb90 »

Leuk verslag. Die M van de Mersyrail komt mij trouwens bekend voor. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meltrain in England #1: Kidsgrove - Liverpool

Bericht door Suus »

Ga je naar Engeland op vakantie, ga je weer in treinen van de NS zitten :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Meltrain in England #1: Kidsgrove - Liverpool

Bericht door Joshua »

Een leuk verslag. Maar ik vind die kleine gele bussen daar echt lelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten