Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Zwartrijden ondanks ov-chip populair

Zwartrijden in bussen en trams is in Amsterdam niet afgenomen sinds de invoering van de ov-chipkaart. Vooral in trams zonder conducteur wordt nog steeds massaal gereisd zonder geldig vervoersbewijs.

Dat blijkt uit cijfers van vervoerbedrijf GVB en steekproeven van Het Parool. Vooral lijn 5, 16 en 24, en de Amstelveenlijn (sneltram 51), waar geen poortjes staan op de metro-perrons, zitten vaak vol zwartrijders.

Bron: AT5.nl

Artikel van Parool
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

Aangezien het instapregime op deze lijnen niet is gewijzigd had het me ook hogelijk verbaasd als het aantal zwartrijders daar was afgenomen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Fles »

Beetje raar om dat met de OVC in verband te brengen inderdaad.... Overigens ben ik er even goed van overtuigd dat de OVC het zwartrijdersprobleem niet gaat oplossen, maar daar hoort dan wel een beter verhaal bij dan dit.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Geert »

Toch blijkt dat het aantal zwartrijders in de Rotterdamse metro wel is afgenomen. Volledig uitbannen zal nooit lukken, maar het is wel een stuk lastiger geworden met de komst van de poortjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Men had in Rotterdam ook makkelijk voor de drastische oplossing kunnen kiezen en alle sneltramstations met poortjes moeten afsluiten. Dat men dat verzuimd heeft behalve bij Alexander blijf ik toch opmerkelijk vinden :|

Net zoals een deel van de stations in Amstelveen waar lijn 5 niet komt. Amstelveen Centrum, Ouderkerkerlaan, Marne of Meent hadden makkelijk met poortjes afgesloten kunnen worden :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door STF »

Dat heeft men dacht ik niet gedaan om spoorlopen te voorkomen, want geef toe; welke zwartrijder laat zich nou door een poortje tegenhouden terwijl je er gewoon omheen kunt lopen over het spoor. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

De eerste spoorloper bij Rotterdam Alexander moet ik nog ontmoeten eerlijk gezegd, maar ik zal mijn vriend die er wel meerdere keren per dag langskomt eens vragen of er daar wel eens spoorlopers zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Amsterdammers rijden nog massaal zwart

Bericht door Ruben »

Amsterdammers rijden nog massaal zwart
Geplaatst op: maandag 9 augustus 2010 07:59
Laatst bijgewerkt: maandag 9 augustus 2010 18:12


AMSTERDAM - Zwartrijden in bussen en trams is in Amsterdam niet afgenomen sinds de invoering van de ov-chipkaart. Vooral in trams zonder conducteur wordt nog steeds massaal gereisd zonder geldig vervoersbewijs.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Joshua »

Elke keer als ik in Amsterdam en Rotterdam kom blijf ik mij verbazen hoeveel mensen nog gewoon achter iemand aan sluipen of poortjes open duwen. Dus laat staan op lijnen zonder poortjes.
Naar mijn idee is de enige oplossing hiervoor gewoon streng te controleren.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Aangezien de poortjes volledig van RVS zijn gemaakt lijkt het mij een goed plan om 230 v op het poortje te zetten als er een zwartrijder er overheen wilt klimmen!

Tevens elektrische schokken bij het achter iemand aanlopen zal een goede 2010 corrigerende tik zullen fungeren. :Y
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door STF »

"Find your spot hield van bloemen" :mrgreen:

(Tenslotte loop jij regelmatig achter mij aan door het poortje.)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

Controle en toezicht zou de enige manier zijn om zwartrijden terug te dringen, daarbij verhoog je ook nog eens de sociale veiligheid door aanwezigheid van personeel, en verhoog je de service door de aanspreekbaarheid van medewerkers.
Maar daar zit een kostenplaatje aan. Waardoor de ov bedrijven het zwartrijden dus voor lief nemen en incalculeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Waardoor de ov bedrijven het zwartrijden dus voor lief nemen en incalculeren.
Mja, maar verkoop dan ook niet naar de bevolking toe van "De OV-Chipkaart moet, u weet wel waarom mevrouw". Omdat het het zwartrijden zou tegengaan waarvan iedereen weet dat het dus niet waar is.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Ennes schreef:Waardoor de ov bedrijven het zwartrijden dus voor lief nemen en incalculeren.
Mja, maar verkoop dan ook niet naar de bevolking toe van "De OV-Chipkaart moet, u weet wel waarom mevrouw". Omdat het het zwartrijden zou tegengaan waarvan iedereen weet dat het dus niet waar is.
Worden we niet al jaren lang met van alles en nog wat belazerd? En ieder beetje weldenkend mens had zelf al kunnen bedenken dat dat een lul verhaal was om dat ding door onze strot te duwen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Geert »

Leest iedereen het oorspronkelijke artikel wel goed? Het gaat om zwartrijden in bussen en trams, dus niet bij de metro die afgesloten is met poortjes. En volgens GVB wordt er vooral in trams zonder conducteur en in bussen massaal zwartgereden, in trams mét conducteur valt het wel mee.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef:Controle en toezicht zou de enige manier zijn om zwartrijden terug te dringen, daarbij verhoog je ook nog eens de sociale veiligheid door aanwezigheid van personeel, en verhoog je de service door de aanspreekbaarheid van medewerkers.
Ben jij zo gek op messen in je borstkas of een pistool tegen je hoofd? Ga is een middagje met de mensen van OV Zorg praten of met de VIC'ers van Connexxion...

Hoop dat je een gezellige en leerzame middag zult hebben. *O*
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef:Controle en toezicht zou de enige manier zijn om zwartrijden terug te dringen, daarbij verhoog je ook nog eens de sociale veiligheid door aanwezigheid van personeel, en verhoog je de service door de aanspreekbaarheid van medewerkers.
Ben jij zo gek op messen in je borstkas of een pistool tegen je hoofd? Ga is een middagje met de mensen van OV Zorg praten of met de VIC'ers van Connexxion...

Hoop dat je een gezellige en leerzame middag zult hebben. *O*
Dus.... wat wil je met deze post zeggen?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Leest iedereen het oorspronkelijke artikel wel goed? Het gaat om zwartrijden in bussen en trams, dus niet bij de metro die afgesloten is met poortjes.
En dat is nu juist het gekke van dit bericht. Er was geen enkele reden om aan te nemen dat de invoering OV-chipkaart het zwartrijden in bus en tram zou verminderen. Dit bericht lijkt te zijn geschreven met het idee, dat men dat wel had verwacht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Fles »

reisthijs schreef:
Geert schreef:Leest iedereen het oorspronkelijke artikel wel goed?
Dit bericht lijkt te zijn geschreven met het idee, dat men dat wel had verwacht.
Precies. De vraag had dus moeten zijn: SCHRIJFT men het oorspronkelijke artikel wel goed? :idea:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door AppleMoose »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef:Controle en toezicht zou de enige manier zijn om zwartrijden terug te dringen, daarbij verhoog je ook nog eens de sociale veiligheid door aanwezigheid van personeel, en verhoog je de service door de aanspreekbaarheid van medewerkers.
Ben jij zo gek op messen in je borstkas of een pistool tegen je hoofd? Ga is een middagje met de mensen van OV Zorg praten of met de VIC'ers van Connexxion...

Hoop dat je een gezellige en leerzame middag zult hebben. *O*
Volgensmij, (ik weet het niet zeker, want zo goed ken ik Ennes niet (A) (A) ), heb ik wel eens een keertje opgevangen dat Ennes zo nu en dan werkzaamheden verricht, waarbij hij wel eens met reizigers en ook zwartrijders te maken zou kunnen hebben, bij een bedrijf dat *toevallig* wat doet in het OV. En zo wil het geval dus dat hij niet perse met OV Zorg of personen van niet ander te noemen "OV-bedrijven" hoeft te praten om zodoende aan informatie en verhalen te komen wat zwartrijders, en eveneens reizigers met een kaartje, zouden kunnen doen als de manier van handelen der OV-controleur, hen niet gezindt is. :Y :Y

Mocht ik het onverhoopt verkeerd hebben opgevangen, corrigeert u mij dan alstublieft Ennes ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Ronzol schreef: En zo wil het geval dus dat hij niet perse met OV Zorg of personen van niet ander te noemen "OV-bedrijven" hoeft te praten om zodoende aan informatie en verhalen te komen wat zwartrijders, en eveneens reizigers met een kaartje, zouden kunnen doen als de manier van handelen der OV-controleur, hen niet gezindt is. :Y :Y

Mocht ik het onverhoopt verkeerd hebben opgevangen, corrigeert u mij dan alstublieft Ennes ;)
Wat ben ik blij met jou! :pos: Was bijna bang dat ik het zelf moest gaan uitleggen... :@

(Overigens ken ik Ennes ook niet goed)
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door AppleMoose »

find_your_spot schreef: Wat ben ik blij met jou! :pos:
Dat hoor ik wel 's vaker :Y (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ronzol schreef: En zo wil het geval dus dat hij niet perse met OV Zorg of personen van niet ander te noemen "OV-bedrijven" hoeft te praten om zodoende aan informatie en verhalen te komen wat zwartrijders, en eveneens reizigers met een kaartje, zouden kunnen doen als de manier van handelen der OV-controleur, hen niet gezindt is. :Y :Y

Mocht ik het onverhoopt verkeerd hebben opgevangen, corrigeert u mij dan alstublieft Ennes ;)
Wat ben ik blij met jou! :pos: Was bijna bang dat ik het zelf moest gaan uitleggen... :@

(Overigens ken ik Ennes ook niet goed)
Dat je me niet zo goed kent blijkt uit je post!

Maar om een en ander even voor je te verduidelijken!!! ook het OV personeel pleit voor meer controle en zichtbaar personeel, om diverse redenen!
-De aanwezigheid van personeel schrikt af (en dat is erg prettig voor de personeelsleden die geen mes in de borstkas of een pistool tegen hun hoofd willen hebben)
-Samen staan we sterker (en dat is erg prettig voor de personeelsleden die geen mes in de borstkas of een pistool tegen hun hoofd willen hebben)
-En bovendien is het ook nog eens prettig voor de reiziger, die zich A- veiliger zal voelen, B- de mogelijkheid heeft om informatie in te winnen.

(en zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te noemen)

Misschien kan je eens een middagje met controlerend personeel praten. Er zal een wereld voor je open gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: -De aanwezigheid van personeel schrikt af
Hahhaahhaahhaahwhahahaahahahahahwhahaha. Wat een goei, in tijden niet zo hard gelachen!
Ennes schreef: Misschien kan je eens een middagje met controlerend personeel praten. Er zal een wereld voor je open gaan.
Als informatie verlenend personeel bij GVB heb ik niet anders gedaan, zat elke middag met de dames en heren van ov zorg te praten! :Y

Volgens mij heb jij geen idee met het geweld in nederland waarmee deze helden elke dag geconfronteerd worden!
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: -De aanwezigheid van personeel schrikt af
Hahhaahhaahhaahwhahahaahahahahahwhahaha. Wat een goei, in tijden niet zo hard gelachen!
Ennes schreef: Misschien kan je eens een middagje met controlerend personeel praten. Er zal een wereld voor je open gaan.
Als informatie verlenend personeel bij GVB heb ik niet anders gedaan, zat elke middag met de dames en heren van ov zorg te praten! :Y

Volgens mij heb jij geen idee met het geweld in nederland waarmee deze helden elke dag geconfronteerd worden!
Deze "HELD" weet dondersgoed waar hij dagelijks mee geconfronteerd wordt hoor!!


(Maar ik ben blij dat ik je heb kunnen laten lachen ;) )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten