[Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar vervoer'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

[Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar vervoer'

Bericht door Meltrain »

[Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar vervoer'
Geplaatst op: dinsdag 10 augustus 2010 12:59
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 augustus 2010 13:01


AMSTERDAM - Gemeentelijke handhavers en agenten die worden ingezet in het openbaar vervoer in Amsterdam moeten worden uitgerust met pepperspray.

Dat vindt de VVD. Ook moeten mensen die vaak overlast plegen een permanent reisverbod voor het openbaar vervoer krijgen, moeten burgers via Twitter en sms vandalisme, overlast en geweld in het ov kunnen melden en moet preventief fouilleren in het ov mogelijk worden.
Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door Caspar »

Ik denk dan altijd maar; hoe is dat met pepperspray als je dat in een tram spuit waar nog meer reizigers in zitten dan die ene overlastgevende, zit je dan niet ook met brandende ogen, als je bv 2 meter erachter staat? Dat antwoord is JA weet ik uit ervaring met pepperspray in een gesloten ruimte. Dus, wanneer kan je dan wel pepperspray spuiten zonder dat onschuldige reizigers ook ''letsel'' oplopen? Volgens mij alleen in een (bijna) lege bus/tram/metro.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door Chauf21 »

Pepperspray wordt alleen in uitzonderlijke situaties gebruikt. Bijna altijd zullen dat situaties zijn waarbij handhavers in handgemeen of gevecht met de overlastpleger zullen zijn. In dat soort gevallen zal er vrijwel altijd bewegingsruimte zijn (gecreëerd) of zullen er deuren of ramen open staan. Eventueel zouden de handhavers overige reizigers er op kunnen attenderen dat er pepperspray gebruikt gaat worden (ja, handhavers kunnen zoiets prima inschatten en vooraf waarschuwen). Daarnaast heb je als reiziger natuurlijk ook nog een vorm van eigen verantwoordelijkheid: als je ziet dat iets uit de hand loopt, hoef je niet enkel te blijven zitten, natuurlijk.

Ook denk ik dat er door dit soort signalen een preventieve werking uitgaat en vind ik dat je met dit soort dingen de uitzonderlijke situaties mag negeren omdat er anders nooit iets bereikt zal worden (en maar blijven klagen en zeuren dat het allemaal zo slecht is).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door find_your_spot »

Daarom ben ik al jaren fan van dit handige apparaatje...

Afbeelding

Veroorzaakt een hoop minder oogletsel. Soort van elektrische vliegenmepper maar dan effectief voor menschjes... *O*
For Your Railroad Adventures
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door willy84 »

Pepperspray en knuppel bij (gemeentelijk) handhavers is veelal om af te schrikken en niet om daadwerkelijk te gebruiken. Praat eens met wat handhavers. Er zijn erbij die de knuppel nog nooit hebben aangelegd. Er zijn zelfs agenten die hun pensoen halen zonder hun vuurwapen ooit tijdens de dienst uit hun holster te halen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door Suus »

Is dat een probleem dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door WSM »

Preventief fouilleren? Dus eigenlijk is een OV-reiziger dan gewoon vogelvrij. Als ik niks fout doe hebben ze van me af te blijven. -o-
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door Vinny »

Ze doen het buiten het OV ook in Amsterdam hoor...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door WSM »

Zomaar willekeurig overdag op straat?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door Vinny »

Als de burgemeester daar toestemming voor geeft wel ja. De veiligheidsgebieden (zoals dat in ambtenarentaal heet) zijn de binnenstad en Amsterdam Zuid-Oost.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: [Amsterdam]'Pepperspray voor handhavers in openbaar verv

Bericht door willy84 »

Oost hoort daar ook bij. Ook het Amstelstation valt onder het gebied. Er wordt daarnaast al jaren gepleit om het in West in te voeren. Naar verluid wordt dit tegengewerkt omdat er veel moslims wonen, maar dat zijn geruchten.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten