Freek in Lissabon en omgeving

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Freek in Lissabon en omgeving

Bericht door Freek »

Na een aantal kortere vakanties tussen de zomers door ben ik deze zomer in Lissabon en omgeving geweest. De hoofdstad van Portugal kent zoals elke grotere stad een aantal toeristische hoogtepunten. Tussen deze hoogtepunten door heb ik nog wel een aantal foto’s gemaakt van het openbaar vervoer. Het zijn niet allemaal hoogstaande foto’s, ik ben dan ook geen professionele OV-amateurfotograaf, maar geven denk ik wel een goed beeld van een en ander. De foto’s zijn dan ook niet chronologisch geplaatst, ik hoop alleen een leuk verhaaltje te kunnen plaatsen.

Ik ben er nog niet exact over uit hoe ik het OV in Lissabon moet waarderen. Qua modaliteiten en bijzonderheden scoort het hoog, qua gebruiksvriendelijkheid is het soms verrassend eenvoudig, anderzijds missen essentiële dingen. Hieronder een aantal zaken zodat jullie zelf kunnen oordelen.

Lissabon wordt opgedeeld in 2 gebieden door de rivier de Taag. Het historisch centrum is gelegen op de noordoever. Tarieven worden gebaseerd op basis van een zonesysteem. Een grote centrumzone vormt de basis. Daarom heen zijn drie kleinere ringen vastgesteld. Waarbij met name het oversteken van de Taag er voor zorgt dat snel een andere zone wordt bereikt. De verbindingen over de Taag bevinden zich in zone 1, wil men van de zuidkust verder reizen dan zit men meteen in zone 2.
Tickets zijn er in verschillende soorten en maten. Voor toeristen is er speciale Lisboa Card, deze kost maarliefst € 16,15 voor 24 uur, een behoorlijk bedrag. Ik heb deze niet gekocht, maar gewone kaartjes gekocht. Hiervoor heb je een Via Viagem nodig. Op deze papierenkaart (te vergelijken met een ticket uit een parkeergarage) kunnen producten geladen worden. Het kaartje is verkrijgbaar in automaten en kost 50 cent (een stuk minder dan de 7,50 van de OVC). De kaart is een jaar geldig.
Afbeelding[/url]
Twee soorten Via Viagem. De linker uit een automaat van de metro. De rechter komt uit de automaat van de CP. Die Via Viagem is ook te gebruiken op de tram, bus, metro, lift en kabeltram.

Ik heb er meerdere dagen voor gekozen om er een dagkaart op te laden. Deze dagkaart is exact 24 uur geldig, wat erg netjes is. Meestal zijn dagkaarten maar tot 2/3/4 uur de volgende dag, in Lissabon dus niet. Hoewel iedere persoon een eigen Via Viagem nodig heeft, kan me wel meerdere producten op de kaart zetten. Het is dus mogelijk om 3 keer een dagkaart te laden. Deze worden dan automatisch geactiveerd tijdens het inchecken. Daarnaast is het mogelijk om er enkele reizen op te zetten. Een enkele reis kost binnen de zone L 85 cent ongeacht de afstand. Overstappen is in de metro wel mogelijk, met de bus niet. Dagkaarten en enkele reizen zijn geldig in metro, bus, tram, lift en kabeltram.

Opwaarderen van de kaarten is mogelijk op alle metrostations waar meerdere automaten te vinden zijn, die overigens ook nog briefjes van 5 en 10 accepteren. Loketten zijn er alleen op grotere metrostations. Wel loopt er op station service & veiligheidspersoneel die zeer behulpzaam zijn. De eerste dag stond ik even te kijken hoe de automaat werkte en kwam een medewerker uit zichzelf mij helpen. Overigens werken de automaten heel eenvoudig en is het mogelijk de taal in te stellen in Engels, Frans en Spaans naast het Portugees. Van elke aankoop geeft de automaat een bonnetje die moet bewaard worden voor het geval er problemen zijn met de Via Viagem. Daar heb ik overigens geen last van gehad, bovendien heb ik niemand anders met problemen gezien. Naast de automatenmoeten er nog diverse voorverkooppunten zijn, deze heb ik echter niet gezien.

Naast de Via Viagem zijn natuurlijk ook abonnementen mogelijk en aanboordverkoop op bus en tram. Ook het aanboordtarief is laag met 1,45 voor een enkele reis. In de lift is men overigens verplicht om een retour te kopen. Op de shuttlebussen naar het vliegveld, die worden gereden door CarrisTur met Carris-materieel kost een enkele reis 3,50 euro. Daarvoor krijgt men wel een mooier kaartje (zie onder). Wanneer men op normale bussen en trams een kaartje koopt krijgt men een gewone kassabon. Het linkerkaartje is van de bus die in Sintra langs de toeristische attracties rijdt, deze dienst wordt uitgevoerd door Scotturb die 2,60 rekent voor een enkele reis.
Afbeelding

Tot zover het gewauwel over tickets, al een heel verhaal merk ik. Daarom stop ik nu even. Later zal ik in dit topic wat meer over de bussen en metro's laten zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten