Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Voordat ik er niets meer van snap, wat is OV Zorg precies voor instantie, en wat was precies je functie Find Your Spot dat je iedere dag met OV Zorg zat te praten?
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
OV-zorg is een bedrijfstak van GVB dat de kaartcontrole doet & opgeroepen wordt bij agressie / niet willen betalen.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Zit afgelopen jaren vaak in de bus vanaf het Victorieplein richting Amstel station, bus 62 en 65, maar nooit een steward gezien, ook niet in de zomer.Zo te horen afgelopen 4 jaar tijdens zomervakanties niet meer in Amsterdam geweest.
Niks nieuws.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Alleen de gelede bussen hebben stewards, lijnen 62 en 65 rijdt nooit geleed...Caspar schreef: Zit afgelopen jaren vaak in de bus vanaf het Victorieplein richting Amstel station, bus 62 en 65, maar nooit een steward gezien, ook niet in de zomer.
Op hele domme vragen moet ik hele domme antwoorden geven... Onder welke steen leef jij?
For Your Railroad Adventures
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Nee, maar de afgelopen jaren zijn er elke zomer wel ergens metroverbussingen geweest, en daarop gaan in de regel altijd die stewards mee.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Tuurlijk snap ik dat ook wel, anders had ik ook tig stewards zien rondlopen bij lijn 48 etc etc waar ik ook wel eens mee reis en die ook geleed zijn. Waar het mij meer om te doen is, is dat Find Your Spot niet gewoon concreet uitlegt wat ie doet in het OV, en zichzelf telkens tegen spreekt. Plus dat ie met bepaalde uitspraken, zonder dat ie dat waarschijnlijk door heeft, medewerkers van het OV kan kwetsen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Dit topic is nu behoorlijk opgeschoond, allerlei berichten die niets meer met het oorspronkelijke topic te maken hadden zijn weggehaald. Het is niet de bedoeling dat gebruikers elkaar via het openbare gedeelte bestoken en bovendien verlangen we dat iedereen met respect met elkaar discussieert. Enkele gebruikers kunnen nog een PB verwachten.
Een deel van de berichten over stewards heb ik laten staan. Graag weer on-topic, anders gaat dit topic op slot.
Een deel van de berichten over stewards heb ik laten staan. Graag weer on-topic, anders gaat dit topic op slot.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
De echte wil om zwartrijders aan te pakken ontbreekt. Dat blijkt wel uit het lage boetebdrag waar niet eens de controlekosten worden gehaald. Bij een "misverstand" worden mensen regelmatig in de gelegenheid gesteld alsnog een kaartje te kopen.
Vroeger werden trams "overvallen" door controleurs. Er is er eens eentje op lijn 9 doodgestoken als ik het me goed herinner. Er werd wel gecontroleerd maar zwartrijders werden uitgebreid in de gelegenheid gesteld om uit te stappen omdat de deuren open bleven.
Een paar maanden terug werd er door controleurs in burgerkleding gecontroleerd bij het Waterlooplein. Als het poortje dan ging piepen omdat je niet uitcheckte werd je eruit gehaald en kreeg je een boete. Om het hoekje stond dan een agent. Dat is helaas nodig in Amsterdam.
Paar jaar terug zag ik zo af en toe grote uitgangscontroles op het Amstelstation. Ook op het Weesperplein werd af en toe groots gecontroleerd waarbij er dikwijls een hoop mensen gepakt werden. Laatste tijd zie ik nooit grote controles meer. Kan ook komen omdat ik nu bijna alleen in de spits reis. Dat is nooit zo succesvol controleren omdat er gewoon te veel mensen zijn om te checken. Ondoenlijk.
Vroeger werden trams "overvallen" door controleurs. Er is er eens eentje op lijn 9 doodgestoken als ik het me goed herinner. Er werd wel gecontroleerd maar zwartrijders werden uitgebreid in de gelegenheid gesteld om uit te stappen omdat de deuren open bleven.
Een paar maanden terug werd er door controleurs in burgerkleding gecontroleerd bij het Waterlooplein. Als het poortje dan ging piepen omdat je niet uitcheckte werd je eruit gehaald en kreeg je een boete. Om het hoekje stond dan een agent. Dat is helaas nodig in Amsterdam.
Paar jaar terug zag ik zo af en toe grote uitgangscontroles op het Amstelstation. Ook op het Weesperplein werd af en toe groots gecontroleerd waarbij er dikwijls een hoop mensen gepakt werden. Laatste tijd zie ik nooit grote controles meer. Kan ook komen omdat ik nu bijna alleen in de spits reis. Dat is nooit zo succesvol controleren omdat er gewoon te veel mensen zijn om te checken. Ondoenlijk.
immer kwaliteits posts
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Maar ik snap even iets niet.
Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen zodat er een conducteurshokje bij wordt gebouwd en het instapregime veranderen (waarbij mensen alleen kunnen instappen bij de bestuurder en de conducteur)?
Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen zodat er een conducteurshokje bij wordt gebouwd en het instapregime veranderen (waarbij mensen alleen kunnen instappen bij de bestuurder en de conducteur)?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Denk niet dat dat gaat werken, met name in de spits niet met grote aantallen reizigers, als alles door 1 deurtje moet, hoe lang denk je dat de halteringstijden gaan worden?VIRM schreef:Maar ik snap even iets niet.
Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen zodat er een conducteurshokje bij wordt gebouwd en het instapregime veranderen (waarbij mensen alleen kunnen instappen bij de bestuurder en de conducteur)?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
De trams van de lijnen 5, 16 en 24 zijn niet geschikt voor conducteurs op een vaste plaats door de constructie van de middenbak met verlaagde vloer. Ook de 4 tweerichting Combino's van lijn 5 zijn erg lastig van conducteurshokje te voorzien, omdat hij dat in een richting een afwijkende plaats heeft ten opzichte van de andere trams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Waarom wel? Wat heeft dit nou eigenlijk met de komst van de OV-chipkaart te maken? Ik bedoel maar, voor het al dan niet toepassen van open instapregime in de tram maakt het geen verschil, wat voor soort vervoerbewijzen er worden gebruikt.VIRM schreef:Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen
Zwartrijden (of grijsrijden) in de tram is niet moeilijker of makkelijker geworden door de invoering van de OV-chipkaart.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Volkomen belachelijk dat in Amsterdam de conducteurs een eigen hok moeten hebben. In de rest van Nederland lopen ze gewoon door het voertuig...Bee schreef:De trams van de lijnen 5, 16 en 24 zijn niet geschikt voor conducteurs op een vaste plaats door de constructie van de middenbak met verlaagde vloer. Ook de 4 tweerichting Combino's van lijn 5 zijn erg lastig van conducteurshokje te voorzien, omdat hij dat in een richting een afwijkende plaats heeft ten opzichte van de andere trams.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Wat is daar belachelijk aan? Kennelijk is het in Amsterdam nodig.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
De waardevolle spullen kunnen ook gewoon in het achterste bestuurderscabine (tram 5), terwijl de conducteur gewoon door het voertuig loopt. In Rotterdam gaat dat zelfs goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Als reiziger zijnde heb ik liever een rondlopende conducteur, dan heb je toch het idee dat hij/zij makkelijker aanspreekbaar is en je nog een 'persoonlijk' contact kan hebben, in plaats van door het glas.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Nou ik niet, in Rotterdam valt het altijd gelijk op als je met de conducteur in gesprek gaat... Dan zie ik die witte oogjes achterin de tram alweer vreemd opkijken...Karl schreef:Als reiziger zijnde heb ik liever een rondlopende conducteur, dan heb je toch het idee dat hij/zij makkelijker aanspreekbaar is en je nog een 'persoonlijk' contact kan hebben, in plaats van door het glas.
Persoonlijk vindt ik het persoonlijke contact met conducteurs bij GVB velen malen hoger dan bij de RET.
Als ik zie hoe weinig tot geen mensen de conducteur en trambestuurder een fijne avond wensen bij het uitstappen... Dat vind ik echt triest.
Overigens hebben 9/10 conducteurs hun raampje altijd helemaal naar boven of halverwege open staan, je hoeft nooit contact te maken DOOR het glas.... :N
For Your Railroad Adventures
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Ik zou dat raam ook niet naar beneden doen, dan kan je wel bezig blijven als je ziet hoeveel kaartjes ze verkopen. Ik kan mij voorstellen dat sommige van die conducteurs zich soms wel eens een kaartjesautomaat voelen
Laatst gewijzigd door Suus op za 14 aug 2010, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Tijd voor kaartjesautomaten dus In veel Europese steden kan je op zo ongeveer iedere hoek wel kaartjes voor het OV kopen. In Amsterdam moet je het maar net weten, en volgens mij kan je bij een verkooppunt als AH of sigarenboer gaan dagkaartjes, wegwerpchipkaarten etc kopen?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
1. Naar Primera of andere tabakszaak gaanCaspar schreef: In Amsterdam moet je het maar net weten, en volgens mij kan je bij een verkooppunt als AH of sigarenboer gaan dagkaartjes, wegwerpchipkaarten etc kopen?
2. Anonieme OV-chipkaart aanschaffen voor 7,50
3. Kaart in de AVM proppen
4. Product 1 uur, 24, 48, 72, 96, 120, 144, 168 uur opladen
5. Nu kun je gaan reizen
Verder kun je bij de 89 TVM's op alle metro en sneltram stations terecht voor een kaartje.
Persoonlijk vind ik een conducteur op de tram sneller kaartjes verkopen dan 1 kaartautomaat in de tram... :Y
Als je vaak ziet hoelang toeristen bij kaartjesautomaten bezig zijn... :N
For Your Railroad Adventures
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Nu lees ik toevallig net vandaag in de krant dat de OV-reizigers in Antwerpen in opstand komen nu De Lijn de kaartautomaten op tramhaltes wil weghalen, zijn we in Nederland dan juist de tijd vooruit?...Caspar schreef:In veel Europese steden kan je op zo ongeveer iedere hoek wel kaartjes voor het OV kopen.
(En daar maakt het ook nog echt uit: hetzelfde enkeltje is uit de automaat goedkoper als bij de bestuurder)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Maar welke toerist zit er bij een weekendje Amsterdam te wachten op een chipkaart à 7,50 waar je nog niet 1 rit mee kan maken? Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?1. Naar Primera of andere tabakszaak gaan
2. Anonieme OV-chipkaart aanschaffen voor 7,50
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Het probleem met kaartautomaten die open en bloot op straat staan is dat deze nogal gevoelig zijn voor vandalisme. In Nederland staan bijna alle kaartautomaten voor het OV dan ook op plekken waar je zeer lastig met auto's kan komen, zodat ramkraken in ieder geval moeilijk zijn, maar er zijn nog heel veel andere soorten vandalisme mogelijk:
Glas van informatieschermpje of touchscreen vernielen door het in te slaan, te bekrassen of met zeer moeilijk te verwijderen stickers te beplakken.
Vervuilen of dichtplakken van openingen voor bankpasjes, muntgeld en eventueel papiergeld
En natuurlijk kan hij ook gewoon vervuild worden met bier, urine en speeksel. Aan sommige automaten is dat ook af te zien of te ruiken. Heb wel eens op metrostation Diemen Zuid gehad dat een man achter mij vrolijk in een hoekje begon met urineren terwijl ik mijn chipkaart aan het opladen was. Nou, dankjewel :(
Glas van informatieschermpje of touchscreen vernielen door het in te slaan, te bekrassen of met zeer moeilijk te verwijderen stickers te beplakken.
Vervuilen of dichtplakken van openingen voor bankpasjes, muntgeld en eventueel papiergeld
En natuurlijk kan hij ook gewoon vervuild worden met bier, urine en speeksel. Aan sommige automaten is dat ook af te zien of te ruiken. Heb wel eens op metrostation Diemen Zuid gehad dat een man achter mij vrolijk in een hoekje begon met urineren terwijl ik mijn chipkaart aan het opladen was. Nou, dankjewel :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
Omdat je bij elke trambestuurder, buschauffeur en op elk metrostation een 24 uurskaart voor 7 euro kunt aanschaffen. Daarom.Caspar schreef:Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?
For Your Railroad Adventures
Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB
En wat nou voor de toerist die weet dat Nederland uit meer bestaat als Amsterdam?find_your_spot schreef:Omdat je bij elke trambestuurder, buschauffeur en op elk metrostation een 24 uurskaart voor 7 euro kunt aanschaffen. Daarom.Caspar schreef:Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten