Busroute in Google Earth

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Busroute in Google Earth

Bericht door WSM »

Ik weet niet welke categorie het meest geschikt is voor dit onderwerp, indien het verkeerd staat mag het uiteraard verplaatst worden.

Ik was gisteren bezig met rivierenland lijn 264 (buurtbus Leerdam - Geldermalsen) op de wiki en heb er voor de leuk een kmz-bestandje van gemaakt, met de busroute en -haltes: http://www.sendspace.com/file/63ckds

Haaglanden 63: http://www.sendspace.com/file/3v0exj

Haaglanden 40: http://www.sendspace.com/file/s7nase
Laatst gewijzigd door WSM op zo 07 feb 2010, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Wubbo »

Wat mij betreft mag die link er gewoon bij op de Wiki :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Etienne »

Bij de pagina 'Nijmegen' heb ik een kaartje gemaakt met de buslijnen vanaf het station naar de wijken/omliggende plaatsen.

Zie link

Wat vinden jullie hiervan en is het een vervolg waard?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door tsov »

Ziet er mooi uit :pos: Maar mag dit, gezien copyright op kaartmateriaal?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Etienne »

tsov schreef:Ziet er mooi uit :pos: Maar mag dit, gezien copyright op kaartmateriaal?
Open Streetmap is een vrij bewerkbare wereldkaart en wordt ook gebruikt op de Algemene wikipedia. Dus ik zie het probleem niet.
Even citeren vanaf de website:

Code: Selecteer alles

Het staat u vrij onze kaarten en gegevens te kopieren, te distribueren, weer te geven en aan te passen, zo lang als u OpenStreetMap en haar auteurs vermeldt. Als u onze kaarten of gegevens wijzigt of erop verder bouwt, mag u de resultaten onder dezelfde licentie distribueren. In de volledige juridische tekst worden uw rechten en verantwoordelijkheden uitgelegd. 
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door tsov »

Ok, vroeg het me even af ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Moet je dus wel Openstreetmap vermelden, maar dat hoeft natuurlijk niet op de kaart zelf. Kan ook bij de opmerkingen over 't bestand of in de beschrijving onder de afbeelding.
Zou trouwens als ik jou was wel proberen wat te doen aan de kieren tussen de diverse lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Etienne »

Daniel schreef:Moet je dus wel Openstreetmap vermelden, maar dat hoeft natuurlijk niet op de kaart zelf. Kan ook bij de opmerkingen over 't bestand of in de beschrijving onder de afbeelding.
Zou trouwens als ik jou was wel proberen wat te doen aan de kieren tussen de diverse lijnen.
Ja, dat klopt. Maar op smalle straatjes en drukke knooppunten is het wel een beetje passen en meten qua lijnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Fles »

Ja wat je op al die kaarten ziet. Meer dan 3 lijnen tegelijk gewoon bundelen met een aparte kleur :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Pijnackerbus schreef:Maar op smalle straatjes en drukke knooppunten is het wel een beetje passen en meten qua lijnen.
Dat past toch juist beter dan zonder kieren ertussen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Etienne »

Dat kan ook.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Ben nu in ieder geval eens even een plattegrondje van Amersfoort aan 't maken maar dan op 'n wat meer ingezoomde schaal. Passen de lijntjes ook wat beter (maar zal wel even duren voor ik daar klaar mee ben...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Chauf21 »

Even de advocaat van de duivel spelen: wat wil je met deze afbeeldingen? Leuk en aardig dat je alle busroutes in beeld brengt, maar doe dat dan voor Kuala Lumpur en de Klang Valley en niet voor Nederlandse regio's waar digitale lijnnetkaarten van beschikbaar zijn. Je kan daar gewoon naar verwijzen.
Een afbeelding van de routes opnemen heeft pas zin als je daarmee iets duidelijk wil maken (de avondstadsdienst van Roosendaal bijvoorbeeld). Statische afbeeldingen bieden m.i. weinig toegevoegde waarde, routes weergegeven in KMZ-bestanden lijken mij dan veel nuttigere uitbreidingen. Van mij mag je je gang gaan, maar bespaar jezelf onnodige moeite om redelijk overbodige dingen in elkaar te knutselen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:voor Nederlandse regio's waar digitale lijnnetkaarten van beschikbaar zijn. Je kan daar gewoon naar verwijzen.
Weleens een busroute proberen te vinden aan de hand van een lijnennetkaart? Knap lastig hoor :P
Een afbeelding van de routes opnemen heeft pas zin als je daarmee iets duidelijk wil maken (de avondstadsdienst van Roosendaal bijvoorbeeld).
Als je zo gaat redeneren dan hoef je ook geen busroutes op te nemen, die kan je immers ook gewoon vinden op de site van de vervoerder. Zelfde geldt voor de frequenties. Toch hebben we die opgenomen in de wiki.
Een eigen kaart heeft als groot voordeel dat je niet afhankelijk bent van soms volkomen achterhaalde lijnennetkaarten van vervoerders, want als er iets is wat slecht bijgewerkt wordt...
Bouw 'm op in lagen en 'tis nog makkelijk te bewerken ook, makkelijker als in Google Maps in ieder geval waar je gelijk de hele lijn opnieuw kan gaan tekenen (i.p.v. gewoon 'n stukje van de kale kaart over het aan te passen deel te plakken)
Chauf21 schreef:Statische afbeeldingen bieden m.i. weinig toegevoegde waarde, routes weergegeven in KMZ-bestanden lijken mij dan veel nuttigere uitbreidingen.
Ben ik 't niet mee eens... een lijnennet is zowiezo over het algemeen gedurende enige tijd statisch en vraag me ten zeerste af wat een KMZ-bestand meer toevoegd dan een gedetailleerder kaart...
Van mij mag je je gang gaan, maar bespaar jezelf onnodige moeite om redelijk overbodige dingen in elkaar te knutselen.
De moeite valt redelijk mee hoor, lees, is zo goed als afwezig. En over het al dan niet overbodig zijn had ik 't hierboven al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Chauf21 schreef:Statische afbeeldingen bieden m.i. weinig toegevoegde waarde, routes weergegeven in KMZ-bestanden lijken mij dan veel nuttigere uitbreidingen.
Ben ik 't niet mee eens... een lijnennet is zowiezo over het algemeen gedurende enige tijd statisch en vraag me ten zeerste af wat een KMZ-bestand meer toevoegt dan een gedetailleerder kaart...
Een KMZ bestand is een stuk gemakkelijker te bewerken als slechts enkele coordinaten veranderen en is tevens ook te gebruiken als bronbestand voor allerlei andere toepassingen. Ook kun je dan veel gemakkelijker lagen in- of uitschakelen, gedetailleerde- of juist overzichtskaarten maken, etc.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Tja, coördinaten veranderen kan wel makkelijk zijn maar je zal eerst moeten uitvinden wat ze moeten zijn :P

Echter zijn m'n ervaringen met het kaartmateriaal van Google betreffende busroutes niet zo denderend... verbindingen die alleen als busbaan bestaan willen nog weleens ontbreken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Tja, coördinaten veranderen kan wel makkelijk zijn maar je zal eerst moeten uitvinden wat ze moeten zijn :P
Dat geldt ook voor een kaart als afbeelding...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Daniel »

Neuj hoor, daar trek je gewoon een lijntje :P Kijken op de kaart die je als bron gebruikt moet je zowiezo toch al (tenzij je het netwerk uit je hoofd kent)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door math1985 »

Misschien ook een idee om de lijne rechtstreeks in Openstreetmap te zetten? Kost alleen wel wat meer tijd.
Huidige stand van zaken is te zien op www.xn--pnvkarte-m4a.de .
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Klaasje »

Die kaart is akelig actueel zeg :X Een per 2011 wijzigende busroute (die niet bekend gemaakt is) in Almere staat er al op...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Milco »

Klaasje schreef:Die kaart is akelig actueel zeg :X Een per 2011 wijzigende busroute (die niet bekend gemaakt is) in Almere staat er al op...
Welke wijziging bedoel je dan, de enige die ik zie is dat de 4 van Homeruskwartier naar Hogekant gaat, niet via Poort Station, en dat de 152 en 153 ongeveer dezelfde route als lijn 4 door Almere Poort rijden. Of bdedoelde jij ook deze wijzigingen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busroute in Google Earth

Bericht door Klaasje »

Lijn 4 die een rondje maakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten