Belachelijk lange reistijd

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
lievermetdefiets
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 aug 2010, 12:11

Belachelijk lange reistijd

Bericht door lievermetdefiets »

Vanwege de te verwachten files ivm de werkzaamheden A50 tussen knp Grijsoord en Valburg, heb ik me eens verdiept in de OV verbinding tussen Driel en Wageningen. Dit kwam eruit: 6:19 ausemsstraat
driel Oldenhofselaan
Driel 6:26 lopen 7 min
6:26 Oldenhofselaan
Driel Centraal Station
Arnhem 6:43 BusBus 76
ConnexxionConnexxion
richting Arnhem
6:47 Centraal Station
Arnhem Busstation
Wageningen 7:29 BusBus 51
ConnexxionConnexxion
richting Wageningen
7:35 Busstation
Wageningen Bornsesteeg
Wageningen 7:42 BusBus 88
VeoliaVeolia
richting Ede
7:42 Bornsesteeg
Wageningen bornsesteeg
wageningen 7:47 lopen 5 min

Dus: anderhalf uur over 17km!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Caspar »

Middenmeer- Schagen, is er ook eentje, 12km in 1u34. Eerst met de bus naar Hoorn, daar op de trein naar Heerhugowaard, vervolgens 22 minuten wachten daar en dan met de trein naar Schagen. Zo zijn er wel meer van die reizen te verzinnen die blijkbaar erg weinig mensen maken, waardoor er geen betere verbindingen bestaan.

Overigens is de verbinding vanuit Hoorn naar Schagen en Den Hekder sowieso slecht met de overstap van 22 minuten in Heerhugowaard. En dat is nu wel een verbinding die veel scholieren dagelijks maken. Ik heb hem een keer andersom gemaakt, en dacht heee de s800 vertrekt ook in Schagen naar Heerhugowaard 's middags, dat scheelt me mooi een kwartier wachten in Heerhugowaard. Blijkt dat de s800 vanuit Schagen non-stop doorrijdt naar Alkmaar :? Komt er ergens ter hoogte van Alkmaar Noord de trein naar Hoorn voorbij gesjeesd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Frank »

In bovenstaand geval heb je waarschijnlijk ook nog eens geluk dat snelbus 76 rijdt en je niet met de 6 hoeft. Er rijdt vanaf Heteren geen bus de brug over richting Renkum; voor zulk soort verbindingen moet je altijd een beetje hopen dat er ooit iemand met het idee komt dat je de verbinding misschien wel goed kunt rijden met een wat kleiner busje, zoals de afgelopen jaren ook gebeurd is bij de lijnen 35 (Elst - Bemmel), 64 (Zevenaar - Doesburg) en 65 (Duiven - Doesburg).
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door BR628 »

Reizigers uit Driel in meerdere maten als Wageningen in mindere mate zijn beide voornamelijk op Arnhem gericht. Daarom worden er ook busverbindingen op die reisrelaties geboden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door JWM »

Anderhalf uur over 17 km?? Schande! Welk kamerlid gaat hier vragen over stellen?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Ruben »

Jan Mastwijk?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Suus »

Die is volgens mij uit de kamer verdwenen bij de laatste verkiezingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door BR628 »

En dat is maar goed ook. Een buslijn moet wel rendabel zijn.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Frank »

BR628 schreef:En dat is maar goed ook. Een buslijn moet wel rendabel zijn.
Volgens mij wordt er nog steeds een bijdrage geleverd voor het vervoer in de stadsregio. Betekent dat je liever zou zien dat al het busvervoer in de regio geschrapt wordt? Of bedoel je iets anders met rendabel? Moeten we de voordelen voor bijvoorbeeld het milieu ook nog meewegen in het rendabel zijn van een buslijn? Of dat een nieuwe buslijn over de A50 er misschien wel voor gaat zorgen dat andere buslijnen minder onrendabel worden? Ik vind het een beetje een nietszeggend woordje. Volgens mij gaat het er meer om hoeveel waarde je aan dingen hecht: aan minder files, aan de "sociale functie" van het OV maar aan de andere kant ook een goede financiele situatie van ons landje over zeg vijftig jaar. In dat licht bekeken zou een bus als hierboven beschreven voor de ene persoon wel "rendabel" kunnen zijn en voor de ander niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Meltrain »

lievermetdefiets schreef:Vanwege de te verwachten files ivm de werkzaamheden A50 tussen knp Grijsoord en Valburg, heb ik me eens verdiept in de OV verbinding tussen Driel en Wageningen. Dit kwam eruit: 6:19 ausemsstraat
driel Oldenhofselaan
Driel 6:26 lopen 7 min
6:26 Oldenhofselaan
Driel Centraal Station
Arnhem 6:43 BusBus 76
ConnexxionConnexxion
richting Arnhem
6:47 Centraal Station
Arnhem Busstation
Wageningen 7:29 BusBus 51
ConnexxionConnexxion
richting Wageningen
7:35 Busstation
Wageningen Bornsesteeg
Wageningen 7:42 BusBus 88
VeoliaVeolia
richting Ede
7:42 Bornsesteeg
Wageningen bornsesteeg
wageningen 7:47 lopen 5 min

Dus: anderhalf uur over 17km!
Driel Centraal Station? :shock: :lol:
Welke grapjas heeft dat nu weer bedacht? :lol:
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 10 aug 2010, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Tochjo »

De opmaak bemoeilijkt het leeswerk hier ietwat; de busreis begint om 6:26 van halte Oldenhofselaan in Driel en eindigt om 6:43 bij het Centraal Station van Arnhem.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Meltrain »

Hmm, dan staat het er inderdaad vrij verkeerd. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Caspar »

Volgens mij gaat het er meer om hoeveel waarde je aan dingen hecht: aan minder files, aan de "sociale functie"
Voor de sociale functie ben ik het wel met je eens, maar files terugdringen door een buslijn? Daar geloof ik niet in.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Frank »

Het zijn alleen maar argumenten die je aan zou kunnen dragen. Maar misschien had er moeten staan: "mensen een alternatief geven voor de file".
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Fles »

Ik vind dat er HOV moet komen op de Belangrijke Hoofd-Vervoersas Driel-Wageningen! Snel!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Caspar »

Soms kan het best frustrerend zijn als je bijvoorbeeld een reis maakt tussen 2 plaatsen en je een enorm eind om moet. In de provincie Groningen moet je bijvoorbeeld heel vaak een enorm eind omreizen via Groningen stad. Dat kost natuurlijk niet alleen veel tijd, maar ook geld. Een ritje van Roodeschool/Uithuizen naar Delfzijl bv moet helemaal via Groningen Noord, een kilometer of 65 in de trein voor 8 km hemelsbreed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Een ritje van Roodeschool/Uithuizen naar Delfzijl bv moet helemaal via Groningen Noord, een kilometer of 65 in de trein voor 8 km hemelsbreed.
Nee hoor, dat hoeft niet... je kan met lijn 41 van Roodeschool naar Spijk en dan met lijn 45 verder naar Delfzijl. Sluiten keurig op elkaar aan en je bent een half uur sneller als de omweg met de trein.
Vanuit Uithuizen kan je met de bus naar Loppersum en daarvandaan per trein naar Delfzijl. Die lijn is alleen niet zo frequent: rijdt in de ochtendspits twee ritten en vervolgens in de middag elke 2 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Caspar schreef:Blijkt dat de s800 vanuit Schagen non-stop doorrijdt naar Alkmaar :? Komt er ergens ter hoogte van Alkmaar Noord de trein naar Hoorn voorbij gesjeesd.
Dat heeft te maken met de spitsstroom. De 800 rijdt in de spitsstroom 's middags extra van Alkmaar naar Schagen. Voorheen reed hij daarna leeg terug naar Alkmaar, maar omdat mcn + hc's toch mee gingen met die lege rit hebben ze hem maar opengesteld voor reizigers als extra service.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Karl »

Met alle respect voor de periferie: Midden in de stad heb je elke vijf minuten een metro, maar het café op de begane is ook open als jij morgen vroeg op moet. Als je op het platteland woont, met alle ruimte, leefbaarheidsvoordelen en dergelijke, dan zitten daar ook negatieve kanten aan.
Uiteraard zijn er verbindingen die verbeterd kunnen worden, maar dat geldt ook in de Randstad.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Fles »

Je hoeft helemaal niet naar Groningen voor zulke voorbeelden hoor. Wie Veenendaal Centrum - Veenendaal de Klomp per se met de trein wil doen, is 69 km en een uur onderweg. De hemelsbrede 3 km loop je sneller.

Okee het kan in 59 km met TWEE overstaps. Is ook niet sneller :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Wubbo »

ziggy schreef:
Caspar schreef:Blijkt dat de s800 vanuit Schagen non-stop doorrijdt naar Alkmaar :? Komt er ergens ter hoogte van Alkmaar Noord de trein naar Hoorn voorbij gesjeesd.
Dat heeft te maken met de spitsstroom. De 800 rijdt in de spitsstroom 's middags extra van Alkmaar naar Schagen. Voorheen reed hij daarna leeg terug naar Alkmaar, maar omdat mcn + hc's toch mee gingen met die lege rit hebben ze hem maar opengesteld voor reizigers als extra service.
De s800 rijdt al sinds dienstregeling 2007 op deze manier (ik heb het spoorboekje er even bijgepakt), dus er is geen sprake van dat ze ooit als leeg materieel hebben gereden.
Oud forumgebruiker

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dan is het zelfs nog in de tijd van de 5800 geweest. Dat was de voorloper van de s800.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door Daniel »

Even 't spoorboekje 2006 erbij gepakt... zelfs de s5800 reed toen al non-stop Sgn - Amr in de tegenspitsrichting :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Belachelijk lange reistijd

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:Ik vind dat er HOV moet komen op de Belangrijke Hoofd-Vervoersas Driel-Wageningen! Snel!
Tja, ik vind dat er HOV van mijn voordeur naar mijn universiteit moet komen, ook recht voor de deur, het liefst zonder tussenstops, met om de vijf minuten een bus van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, 7 dagen in de week. Maar helaas moeten er ook naar dingen als bezetting en dergelijke gekeken worden.

Ik deel een eerdere mening dat OV ook een sociale functie heeft en een verliesgevende lijn niet per definitie opgeheven moet worden als dat gecompenseerd kan worden met vette lijnen (helaas is OV wel geprivatiseerd en moet er winst gemaakt worden voor aandeelhouders, ook fout in mijn ogen, maar goed). Maar het moet niet de spuigaten uit gaan lopen, er moet wel iets van een minimale bezetting zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten