Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Treinen Speno mogen weer rijden

Bericht door Fles »

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland. Anderhalve week geleden reed een slijptrein van Speno in Stavoren door een stootblok en ramde dwars door een watersportwinkel. De ravage was enorm.

De inspectie verbood daarop de inzet van werktreinen van het Zwitserse bedrijf. Dat is nu onder voorwaarden weer toegestaan, aldus een woordvoerster van de IVW woensdag. Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.
Bron en meer
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door robert55 »

en nog meer:
Detacheringsbedrijf Spoorflex Safety First, dat de veiligheidsbegeleiders leverde voor de ramptrein in Stavoren, mag met onmiddellijke ingang niet meer op het Nederlandse spoor werken.
Bron is - zoals je aan het woord ramptrein kan zien-
De T
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door Geert »

Overigens is Spoorflex 'slechts' voor een maand geschorst; zie ook het persbericht op de site van Spoorflex: http://www.spoorflex.nl/?pers=2

Uiteraard is Spoorflex het niet eens met de schorsing:
Dordrecht, 5 augustus 2010

Op 4 augustus 2010 is Spoorflex door Prorail met onmiddellijke ingang voor de duur van een maand geschorst als werkplekbeveiligingsbedrijf. Dat betekent dat het hele bedrijf stilligt, met uitzondering van de diensten die onder de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) vallen. Spoorflex verkoopt veiligheid en dat is voor een groot deel een gevoelskwestie. Een gevoel voor veiligheid wordt onder andere opgewekt door het imago, de bedrijfsomvang, de cultuur, de kwaliteit van de werknemers en de verschillende specialisaties van een bedrijf.

Als gevolg van de calamiteit bij Stavoren – wat overigens tot het competentiegebied van IVW behoort en niet tot dat van Prorail – heeft Prorail een incidentenonderzoek uitgevoerd. Dat onderzoek bestond uit een analyse van vijf incidenten in de periode 2007 tot begin 2010. Voor Prorail ligt de directe reden voor de tijdelijke schorsing in het vóórkomen van drie incidenten in de laatste vier maanden.

Voor Spoorflex en voor de markt heeft het gigantische consequenties dat Prorail zonder waarschuwing in één keer is overgegaan tot een schorsing van een maand. Ook de continuïteit van mega-infraprojecten komt op de tocht te staan, met als gevolg een schade die voor Spoorflex, een bedrijf dat de afgelopen jaren een gemiddelde jaaromzet van bijna tien miljoen euro draaide, en haar klanten in de miljoenen zal lopen.

In december 2009 heeft Prorail de erkenning van Spoorflex nog verlengd, na een tweedaagse audit. In maart 2010 zijn we opnieuw erkend door Railalert, de partij die namens Prorail de werkplekbeveiligingserkenning afgeeft. Dat gebeurde wederom bij een tweedaagse audit. Vanaf de eerste erkenning door Prorail, in december 2009, tot nu toe is er niet één communicatiemoment geweest tussen Prorail en Spoorflex; toch gaat Prorail over tot schorsing, naar aanleiding van een incident dat onder de competentie van IVW valt.

Vanaf de oprichting in 1998 heeft Spoorflex zich ontwikkeld tot een bedrijf dat zich met recht een kwaliteitsspeler mag noemen. Inmiddels bestaat de onderneming uit meerdere BV’s die allemaal gericht zijn op het waarborgen van onze kwaliteit. Dat komt onder andere tot uitdrukking in ons eigen opleidingscentrum , waar we ons eigen - en ook extern - personeel continu bijscholen. De afgelopen jaren heeft Spoorflex voor miljoenen aan opleidingen geïnvesteerd in het personeel en in onze projectorganisatie, waar we op hoog niveau zeer complexe werkplekbeveiligingsontwerpen maken. Op die manier krijgen we nog meer grip op de kwaliteit en veiligheid en trekken we de inhuurmarkt van veiligheidsdiensten naar een hoger plan. Dat heeft ertoe geleid dat de meeste begeleiders bij Spoorflex tevens Machinist Volledig Bevoegd zijn. Dat is een unicum in deze markt.

Wij twijfelen er sterk aan of de schorsing - met alle mogelijke consequenties van dien - van een groot bedrijf dat zo sterk geïnvesteerd heeft in veiligheid, leidt tot vermindering van het aantal incidenten op korte en lange termijn. Onze route zou zijn om door middel van continue intensieve samenwerking de veiligheid naar een hoger plan te brengen. Want inderdaad: elk incident is er een te veel.

De directie en het management van Spoorflex zetten op dit moment alles op alles om zo spoedig mogelijk weer operationeel te zijn. Op dit moment is er intensief en nauw overleg met Prorail om het wederzijdse vertrouwen terug te winnen.

Zodra er meer informatie beschikbaar is, informeren we u nader.

Pieter Hazejager, directeur
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door Fles »

Geert schreef: Uiteraard is Spoorflex het niet eens met de schorsing:
En terecht. Als jij een fout maakt wordt toch ook niet jouw hele bedrijf opgedoekt? Totale onzin dit. Dit is echt een spierballenbesluit van Prorail. "Kijk Nederland, we pakken dit HARD aan!" Nou chapeau hoor. Schiet maar iemand dood omdat hij een ingegroeide nagel heeft, en vind dan maar van jezelf dat je het tenminste goed HARD aangepakt hebt. Idioten. In geen enkele bedrijfstak zou dit geaccepteerd worden, en terecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Borden ontbraken bij Stavoren'

Bericht door Daniel »

'Borden ontbraken bij Stavoren'
Geplaatst op: woensdag 11 augustus 2010 08:15
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 augustus 2010 08:16


AMSTERDAM - Twee borden die de machinist moeten waarschuwen vaart te minderen ontbraken op het spoor bij Stavoren. Dat schrijft De Telegraaf woensdag. Twee weken geleden reed een onderhoudstrein daar door een winkel heen.
In een vertrouwelijke brief van spoorbeheerder Prorail staat volgens de krant dat een snelheidsverminderingsbord en een snelheidsbord op de tekening wel langs het spoor staan, maar in werkelijkheid niet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door webguy »

Sorry hoor, maar al staat een bordje er niet, dan is het nog erg kwalijk als je met volle snelheid, zonder te remmen door een stootblok gaat. Niet voor niets heeft de NS het principe wegbekendheid en gaan Prorail treindienstleiders mee op treinen om het baanvak te leren. Als je op tekeningen moet letten, dan zou ik als erg goed opletten, en ook eerst weten hoeveel kilometer er bijvoorbeeld tussen stations zit zodat je vaart kan minderen. Rijden op seinen moet inderdaad, maar enkel op seinen is misschien het andere uiterste. Er zal aan dit verhaal vast wel een "prorail-hangt-slecht-borden-en-seinen-op"-luchtje zitten, maar er gaan ook andere dingen goed mis. Maar ja, de beste stuurlij staan aan wal...
Overigens wel typisch: Prorail besteed onderhoud en projecten uit aan derden die weer uitbesteden, en Prorail mag kennelijk bedrijven ook schorsen. Lijkt me een beetje dubbel he... "conflict of interest"? Als dat in het verleden speelde dan nu opeens als er iets gebeurt wel spierballen tonen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door Wubbo »

Wat ik me afvraag: hoe lang staan die borden er al niet en is dat gemeld door de machinisten die er langskwamen (1x per uur een Arrivatrein, dat zijn heel wat meldingen)?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein

Bericht door Klaasje »

De borden die er niet staan zouden snelheidsborden zijn die opdracht geven om 40 te gaan rijden. De borden die hetzelfde aangeven als een geel sein (keperbakens?) staan er wel. Als die gezien waren was er niets aan de hand geweest.
Nou vraag ik me wel af... zijn er niet lijsten waarop de locaties van waar bepaalde borden (zouden moeten) staan? Zodat je in principe alleen op de kilometrering van de baan kan rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten