Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loodje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Daniel »

Die heb ik niet tegelijk gehad, wellicht wat te onduidelijk beschreven... had tot december 2008 een VDU en sindsdien een OV-Jaarkaart :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Meltrain »

ziggy schreef:Ik heb ze gezien in telefoonhoesjes (vooral BlackBerry), los in broekzakken, los in jaszakken, in mapjes, in agenda's, onder mouwen van jas/trui (!) en zelfs iemand die het in haar BH had (ik hoef niet te vertellen hoe het eruit zag toen die in ging checken denk ik...). Na een tijdje gaat het toch echt slijten. Ik denk dat het best is, als je de kaart gewoon in een apart vakje in je portemonnee hebt.
Ik heb mijn SOV-C in zo'n abonnementshoesje (je weet wel, van OV-Shop) in mijn portemonnee in mijn jaszak.
Ziet er in de tram soms een beetje stom uit als ik lichtelijk moet bukken om in of uit te checken, maar het werkt wel. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

find_your_spot schreef:
ziggy schreef:Ik denk dat het best is, als je de kaart gewoon in een apart vakje in je portemonnee hebt.
Dat heb ik, maar mijn portemonnee zit altijd in me kontzak. Na verloop van tijd zegt dit ook krak... (A)
dan doe je, je portomonnee in je "zijzak" van je broek.
Doe ik ook altijd en mijn OV Chip en andere pasjes zijn nog nooit gebroken daardoor.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door webguy »

Joshua schreef:Het mapje van de GVB daar in tegen is een stuk steviger, maar ook nog niet voldoende om te voorkomen dat je kaart breekt.

Eigenlijk zou je dan het beste zo bescherm hoesje van hard plastic kunnen halen. Helaas is dat allen een beetje onhandig in je portemonnee.
Eigenlijk intereseert het materiaal me niet zo erg. Ik zou meer geïnteresseerd zijn in dat er een metalen laagje omheen zit, zodat iemand niet ongevraagd m'n OVC kan lezen. Iets meer gedoe om hem te kunnen scannen misschien, maar dat vind ik het waard. In Amerika werd het paspoort met RFID chip verstuurd samen met een anti-stralinghoesje, maar natuurlijk niet met het paspoort in het hoesje...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Ronzol schreef: dan doe je, je portomonnee in je "zijzak" van je broek.
Doe ik ook altijd en mijn OV Chip en andere pasjes zijn nog nooit gebroken daardoor.
Wat moet ik mij voorstellen bij een zijzak? Als ik daar mijn ov-chipkaart bewaar gaat het denk ik toch wel pijn doen en na verloop van tijd zal deze daar alsnog breken... :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Suus »

De meeste spijkerbroeken hebben vijf zakken:

Twee kontzakken, een zak linksvoor, een zak rechtsvoor en een muntzakje waar precies een muntje in past. Als je je portemonnee in je kontzak doet is deze zeer gemakkelijk te stelen, wanneer je deze links of rechtsvoor doet is dat al moeilijker omdat ze dichter op je lichaam zitten en meer in je kijkhoek. Bovendien zit het niet lekker met een portemonnee in een kontzak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

Dat dus :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Als je je portemonnee in je kontzak doet is deze zeer gemakkelijk te stelen, wanneer je deze links of rechtsvoor doet is dat al moeilijker omdat ze dichter op je lichaam zitten en meer in je kijkhoek. Bovendien zit het niet lekker met een portemonnee in een kontzak.
Ik draag mijn portemonnee al 12 jaar in mijn rechterkontzak en is nog nooit gestolen, komt omdat er zoveel geld in zit dat deze er niet uit te vallen haalt...

Links voor zit altijd mijn sleutelbos en rechts voor iPhone + Sony Ericsson prepaid (deze twee hou ik graag gescheiden ivm krassen)
Een portemonnee past hier niet meer bij. Verder heb ik geen probleem mee om op mijn portemonnee te zitten. Kwestie van gewenning, merk je niks meer van. :Y


Waarvoor ik eigenlijk postte, leest u bovenaan mee?

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

webguy schreef:
Joshua schreef:Het mapje van de GVB daar in tegen is een stuk steviger, maar ook nog niet voldoende om te voorkomen dat je kaart breekt.

Eigenlijk zou je dan het beste zo bescherm hoesje van hard plastic kunnen halen. Helaas is dat allen een beetje onhandig in je portemonnee.
Eigenlijk intereseert het materiaal me niet zo erg. Ik zou meer geïnteresseerd zijn in dat er een metalen laagje omheen zit, zodat iemand niet ongevraagd m'n OVC kan lezen. Iets meer gedoe om hem te kunnen scannen misschien, maar dat vind ik het waard. In Amerika werd het paspoort met RFID chip verstuurd samen met een anti-stralinghoesje, maar natuurlijk niet met het paspoort in het hoesje...
U vraagt wij draaien!!!!

Afbeelding

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ardan »

Sorry hoor, maar ik vind ook dat je wel íéts voorzichtiger met je spullen mag zijn. Mijn SOVC is van het allereerste model, die heb ik in een hoesje in mijn linksvoor-broekzak. Eén hoekje is een klein beetje verbogen, verder niks aan de hand.
Bankpassen zijn ook nooit kapot gegaan, die heb ik in een hardplastic hoesje die je gratis bij de bank kunt weggappen, in een vak in mijn portemonnee, ook linksvoorin. Niks verbuigt, niks kapot.

@Bee, oh, is dat een muntzakje? Ik stop er altijd mijn aansteker in, past precies :lol:
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Freek »

Ik heb vandaag via via begrepen, dus vraag me niet hoe betrouwbaar het is, dat er inmiddels 2 soorten klachtenafhandeling/gebrokenkaartafhandeling zijn. Studenten met een door de NS geproduceerde kaart schijnen een ander traject te moeten doorlopen dan studenten met een door TLS geproduceerde kaart.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Freek schreef:Ik heb vandaag via via begrepen, dus vraag me niet hoe betrouwbaar het is, dat er inmiddels 2 soorten klachtenafhandeling/gebrokenkaartafhandeling zijn. Studenten met een door de NS geproduceerde kaart schijnen een ander traject te moeten doorlopen dan studenten met een door TLS geproduceerde kaart.
Heb je dat niet van mij gelezen hier een pagina terug? :Y
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

Freek schreef:Ik heb vandaag via via begrepen, dus vraag me niet hoe betrouwbaar het is, dat er inmiddels 2 soorten klachtenafhandeling/gebrokenkaartafhandeling zijn. Studenten met een door de NS geproduceerde kaart schijnen een ander traject te moeten doorlopen dan studenten met een door TLS geproduceerde kaart.
Leuker kunnen ze het niet maken, en makkelijker evenmin :lol: :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Ronzol schreef:
Freek schreef:Ik heb vandaag via via begrepen, dus vraag me niet hoe betrouwbaar het is, dat er inmiddels 2 soorten klachtenafhandeling/gebrokenkaartafhandeling zijn. Studenten met een door de NS geproduceerde kaart schijnen een ander traject te moeten doorlopen dan studenten met een door TLS geproduceerde kaart.
Leuker kunnen ze het niet maken, en makkelijker evenmin :lol: :lol:
En aangezien voor een deel van de studenten lezen duidelijk niet in hun studierichting voorkomt, kan het een en ander nog wel eens voor NOG meer onduidelijkheden zorgen als er al zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Frank »

Misschien moet je het omdraaien: hoe maken we een product dat grotendeels voor zichzelf spreekt en werkt. Lezen lukt de meeste studenten denk ik wel aardig, maar het is wel zo dat de OV chipkaart niet het enige in hun leven is dat belangrijk is en waarvoor ze papieren moeten invullen. Bureaucratie, dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben en waardoor dingen mis gaan.

Zeggen dat iets fout is gegaan door een slecht lezende student vind ik dan wel een heel makkelijk excuus.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Frank schreef:Misschien moet je het omdraaien: hoe maken we een product dat grotendeels voor zichzelf spreekt en werkt. Lezen lukt de meeste studenten denk ik wel aardig, maar het is wel zo dat de OV chipkaart niet het enige in hun leven is dat belangrijk is en waarvoor ze papieren moeten invullen. Bureaucratie, dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben en waardoor dingen mis gaan.

Zeggen dat iets fout is gegaan door een slecht lezende student vind ik dan wel een heel makkelijk excuus.
Om in het geval van de SOVC maar even een simpel voorbeeld te geven, er zijn er nog steeds veel die niet weten dat je bij de NS nog niet op saldo kan reizen met de SOV. En wanneer er op een feestdag of 15-7 t/m 14-8 niet gratis gereden mag worden met een week OV blijft voor een deel ook niet te begrijpen.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat het voor iedereen geldt, en dat er niet veel dingen een stuk makkelijker en beter zouden kunnen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Karl »

Wat betreft lezen en handelen: op mijn SOV (zo'n groot plastic ding zonder chip) stond op de achterkant keurig netjes vermeld wanneer die kaart wel en niet bruikbaar was voor vrij reizen of korting. Met de chipkaart staat dat er - bij mijn weten - niet meer op, gevolg: weer een website bekijken en als dan NS en IBG nog verschillende data publiceren...

Edit: dat IBG nu DUO heet, dat kan ik wel lezen, maar van een merk met naamsbekendheid naar een merk zonder naamsbekendheid gaan vergt wat aanpassingsvermogen mijnerzijds.
Het is een spectrum.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Karl schreef:Wat betreft lezen en handelen: op mijn SOV (zo'n groot plastic ding zonder chip) stond op de achterkant keurig netjes vermeld wanneer die kaart wel en niet bruikbaar was voor vrij reizen of korting. Met de chipkaart staat dat er - bij mijn weten - niet meer op, gevolg: weer een website bekijken en als dan NS en IBG nog verschillende data publiceren...

Edit: dat IBG nu DUO heet, dat kan ik wel lezen, maar van een merk met naamsbekendheid naar een merk zonder naamsbekendheid gaan vergt wat aanpassingsvermogen mijnerzijds.
Dus zodra het niet voorgekauwd wordt dan snappen we het niet meer? En het is toch eigenlijk heel simpel 1x het lijstje met data uitprinten of in je (electronische)agenda overschrijven en je bent voor het hele jaar klaar! En zelfs in het geval van een electronische agenda, kan je het nog zo instellen dat je ook nog een waarschuwing krijgt op die dag.

De techniek staat weer voor niets vandaag de dag!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

Er weten inderdaad nog veel studenten niet dat je niet op saldo kan reizen met een SOV. Dat vind ik zelf ook niet zo verwonderlijk, daar is namelijk ook nauwelijks over geïnformeerd, enkel een regeltje in een persberichtje op een website.
Het blijft natuurlijk ook raar dat dat ook niet kan. :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door JWM »

En het is vervolgens helemaal raar als je met een tenenkrommende reclame naar buiten komt over het risico dat je relatie stukloopt als je nog niet "om" bent :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

Reclame's zijn zowiezo raar en in veel gevallen leugens.
Alsof ik geloof dat een t-shirt, dat zwart ziet van de modder, na 2 x heen en weer halen in een waterbak met een ondefinieerbaar goedje weer sprankelend wit uitziet, alsof het vers bij de hema gekocht is :lol: :lol: :lol: :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

JWM schreef:En het is vervolgens helemaal raar als je met een tenenkrommende reclame naar buiten komt over het risico dat je relatie stukloopt als je nog niet "om" bent :roll:
om nog maar te zwijgen van het gemak van die kaart!!! heb je ze al zien lopen op die posters met een kaart van 75x100 cm onder hun arm! doe mij dan maar gewoon het papieren kaartje hoor, die kan ik tenminste gewoon in mijn zak kwijtraken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Karl »

Ennes schreef:(...)Dus zodra het niet voorgekauwd wordt dan snappen we het niet meer? En het is toch eigenlijk heel simpel 1x het lijstje met data uitprinten of in je (electronische)agenda overschrijven en je bent voor het hele jaar klaar! En zelfs in het geval van een electronische agenda, kan je het nog zo instellen dat je ook nog een waarschuwing krijgt op die dag.

De techniek staat weer voor niets vandaag de dag!
Uiteraard is daar een oplossing voor, mijn punt is meer dat de data eerst in een oogwenk beschikbaar waren en nu niet meer terwijl het verschil in productie mijn inziens niet aanwezig is. Of je er nu een palmboom op zet of een rijtje getallen.

In het contract met mijn bank staat mijn rekeningnummer, dat kan ik overschrijven in mijn (digitale) agenda en vervolgens even opzoeken als ik het nodig heb. Toch zie ik er het voordeel van dat het ook op mijn debitkaart staat.
Het is een spectrum.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Karl schreef:
Ennes schreef:(...)Dus zodra het niet voorgekauwd wordt dan snappen we het niet meer? En het is toch eigenlijk heel simpel 1x het lijstje met data uitprinten of in je (electronische)agenda overschrijven en je bent voor het hele jaar klaar! En zelfs in het geval van een electronische agenda, kan je het nog zo instellen dat je ook nog een waarschuwing krijgt op die dag.

De techniek staat weer voor niets vandaag de dag!
Uiteraard is daar een oplossing voor, mijn punt is meer dat de data eerst in een oogwenk beschikbaar waren en nu niet meer terwijl het verschil in productie mijn inziens niet aanwezig is. Of je er nu een palmboom op zet of een rijtje getallen.

In het contract met mijn bank staat mijn rekeningnummer, dat kan ik overschrijven in mijn (digitale) agenda en vervolgens even opzoeken als ik het nodig heb. Toch zie ik er het voordeel van dat het ook op mijn debitkaart staat.
Alleen je bankrekening nummer veranderd niet ieder jaar en de vakantie data wel! en daar de kaart (als hij heel blijft) meerdere jaren geldig is....
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Uiteraard is daar een oplossing voor, mijn punt is meer dat de data eerst in een oogwenk beschikbaar waren en nu niet meer terwijl het verschil in productie mijn inziens niet aanwezig is. Of je er nu een palmboom op zet of een rijtje getallen.

In het contract met mijn bank staat mijn rekeningnummer, dat kan ik overschrijven in mijn (digitale) agenda en vervolgens even opzoeken als ik het nodig heb. Toch zie ik er het voordeel van dat het ook op mijn debitkaart staat.
Toch is er een vrij essentieel verschil: je rekeningnummer verandert over het algemeen niet gedurende de geldigheid van je bankpas. De data waarop de diverse feestdagen vallen veranderen echter wel elk jaar en aangezien zo'n SOVC vijf jaar geldig is...

Als 'ie ook in de trein voor reizen op saldo bruikbaar zou het trouwens al minder relevant zijn om die data erop te hebben, immers kan je dan niet meer vergeten een kaartje te kopen: de kaartlezer vergeet geen feestdagen :P (Kan je hooguit nog 't idee hebben dat er een storing is...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten