OVer je reiservaringen in augustus 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

OVer je Reiservaringen in juli 2010

Bericht door STF »

Zozo, de chauffeur van de eerste bus heeft er wel zin in zeg; om 4.27 uur al aanwezig op de beginhalte terwijl de bus om 4.46 uur vertrekt. Vaak komen ze pas twee minuten na vertrektijd het dorp binnenscheuren, om dan nog eerst nog te moeten keren e.d.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zag gisteren een geel-witte Alliance (wagenparknummer 1309) tussen Amersfoort en Apeldoorn (bij Barneveld) voor een spoorwegovergang staan :).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door MdJ »

Die is van `V.d. Broek van Mil Tours´, rijdt voornamelijk bij treinstremmingen en in de regio Arnhem. :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door VIRM »

Gisteren zat ik tussen Amsterdam en Leiden in de t2673, uitgevoerd door een VIRM-4. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ware het niet dat de s3900 niet rijdt. Tot aan Schiphol was het dus proppen, staan en volgensmij hebben we een beetje vertraging opgelopen doordat het wat langer duurde met in- en uitstappen. Wordt hier wel op gelet bij het samenstellen van de trein, of was dit gewoon toeval?

Overigens stond diezelfde trein een paar minuten lang stil bij station Nieuw Vennep. De conducteur riep om dat we stilstonden en dat het niet bekend was waarom... En even later tuften we weer gewoon verder. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Caspar »

Ik heb het idee dat een los 4tje in de s2600 doorgaans geen enkel probleem oplevert overdag. De toeristen blijven altijd veelal in de achterste bak met hun koffers op het balkon staan, waardoor het al snel heel druk lijkt. Als iedereen ergens gaat zitten, is volgens mij in de meerderheid van de ritten een los 4tje nog niet eens half gevuld tussen de spitsen in.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door tsov »

Inderdaad, maar de t2673 blijkt om 18.11 te rijden. Da's meestal een wat drukker tijdstip ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door VIRM »

Inderdaad, rond 18:00 kan het gewoon ook nog drukjes zijn. En als de Intercity uit Lelystad daarvoor niet rijdt, dan gaat een deel van die reizigers die naar Amsterdam Lelylaan en Schiphol moeten gewoon toch met de t2600?
Overigens stapten een hele stoet mensen uit, dus die trein zat sowieso wel aardig vol (achterin dan, althans).
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Caspar »

Dat valt nu ook nog wel mee, ik zat vorige week 2x in de t858 tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar, en het viel me op dat de achterste bak van de 8 gewoon helemaal leeg was beide keren vanaf Sloterdijk. Ik weet niet of die series zo een op een zijn te vergelijken, maar forensen zijn er gewoon zeer weinig nu. Drukte van dagjes mensen kan ook optreden zo rond etenstijd, maar dat is erg afhankelijk van het weer, festivals en andere datum gebonden activiteiten.
Op een mooie avond heb ik afgelopen weken ook al regelmatig staanplaatsen gezien in de s4000 van 22.17 uit Asd naar Amr met 4 bakken Mat64 terwijl op een druilerige dag als nu die trein nog niet voor 20% gevuld is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Suus »

De s2600 heeft in de vakantie juist het probleem van Schiphol. Er zijn de gehele dag door veel reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol deze maanden. Alternatieven voor de trein zijn er wel in de vorm van Schiphol Sternet, maar de bus tussen Sloterdijk of Lelylaan en Schiphol is toch net iets trager dan de trein :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Ik weet niet of die series zo een op een zijn te vergelijken, maar forensen zijn er gewoon zeer weinig nu.
Mwoh, ik merk toch wel overduidelijk dat de drukte weer aan het toenemen is momenteel. Als ik zie hoe goed gevuld de t2818 de laatste dagen vanuit Deventer komt dan mogen ze daar van geluk spreken dat NS ervoor heeft gekozen 'm als reizigerstrein te rijden i.p.v. als leeg materieel tot Amersfoort (want oorspronkelijk zou de 2800 helemaal niet van/naar Dv rijden in de zomervakantie)
Voor de basisscholen in de regio midden is het momenteel dan ook de laatste vakantieweek, dus veel mensen zullen al wel terug zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Dexter »

Inmiddels heb ik twee dagen ervaring met de werkzaamheden tussen Rtd en Ddr. Gisteren heb ik uitsluitend ten noorden ervan gereden en vandaag alleen maar ten zuiden ervan. Er was van tevoren (en wordt nog steeds) om de haverklap veel en duidelijk omgeroepen en overal hangen posters, lichtkranten en er zijn heel veel extra medewerkers op de been. Af en toe zijn er wat verbaasde reizigers en veel vragen, maar iedereen is er over het algemeen gelaten en geduldig onder.

Het enige wat er rijdt is de 6921xx, bestaande uit een VIRM IV+VI, die 2x per uur als stopper rijdt van Vs naar Rsd, daarna als IC door naar Ddr, heeft daar een wachttijd van 17 minuten, gaat vervolgens in het pad van de s1900 door naar Rtd, heeft daar weer een wachttijd van 12 minuten en rijdt dan in zijn eigen tijdpad door naar Asd. Daarnaast rijdt er 1x per uur een pendelstoptrein 250xx, bestaande uit 2x mDDM. Tussen Rtz en Rtd wordt enkelspoor gereden en de stoppers vertrekken op Rtz en Rtb in beide richtingen van spoor 4. Ook de uitgaande Thalys rijdt normaal, maar moet richting Rtd wachten op zijn tegenligger. Ten noorden van Rtd en ten zuiden van Ddr rijden alle andere treinseries als normaal (en ook zoveel mogelijk vanaf hun eigen vertreksporen) behalve de s9200, die eindigt en begint in Rsd. In Ddr is een cross-platform-aansluiting tussen de s1900 en de 6921xx, die ook in de gaten gehouden wordt, maar vanwege het enkelspoor rijden ligt de grens bij +5, daarna moet vertrokken worden omdat anders alles hopeloos in de knoop raakt.

Gisteren ging alles eigenlijk vlotjes, op wat kleine vertragingen na vanwege het wachten op te laat vertrekkende treinen in Rtd, waardoor aankomende treinen weer niet binnen konden komen. Vandaag was het in het zuiden wat rommeliger, door brandjes langs het spoor bij Gz en overwegstoringen aan alle :!: overwegen tussen Bd en Tb. Die moest ik allemaal met 10 km/h berijden en het zijn er maar liefst 9, waardoor ik eigenlijk nergens meer dan 40 km/h haalde en maar liefst 40 minuten deed over een stukje wat je normaal in iets meer dan 10 minuten aflegt... En zo kwam ik dus met +25 in Tb aan. In Ehv werden we 10 minuten vastgehouden en moesten we in het pad van de volgende s1900 verder en dankzij deze goocheltruc van de bijsturing als bij toverslag weer op tijd. De reizigers zullen er wel niet zo over gedacht hebben, vrees ik... :wink: In Vl snel omgebouwd (6 minuten met Bds, pfff) en in mijn eigen tijdpad weer vertrokken.

Op de terugweg weer +7 opgelopen vanwege een brandje langs het spoor bij Gz. Daardoor kwam dus de aansluiting met de 6921xx in Ddr in gevaar en ik kon door de wielen onder mijn trein vandaan te rijden er 2 minuten vanaf snoepen. Maar toen ik door Zlw kwam, viel mijn mond open van verbazing omdat de trdl doodleuk de s5100 voor me uit stuurde. :shock: Dag aansluiting... Ik heb toen snel naar Ddr gebeld en gevraagd of ze de pendeltrein 250xx van 10 minuten later nog konden vasthouden en dat kon gelukkig nog, dus kon iedereen zonder vertraging meteen doorreizen naar Rtd.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door VIRM »

Dexter: als de treindienstleiding een besluit neemt (in dit geval dus de stoptrein voor jouw IC uitsturen), kan jij daar als machinist bezwaar tegen maken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Suus »

Ik ga er vanuit dat het dan al te laat is, zou wat worden als de verkeersleiding als een gemeente zou gaan werken :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Dexter: als de treindienstleiding een besluit neemt (in dit geval dus de stoptrein voor jouw IC uitsturen), kan jij daar als machinist bezwaar tegen maken?
Jazeker en dat heb ik ook gedaan: Ik heb hem hartelijk bedankt namens de 476 reizigers voor wie hij de aansluiting om zeep heeft geholpen.

(Niet dat ik hem de huid heb volgescholden, want dat is mijn stijl niet. Daarnaast doet hij ook maar gewoon z'n werk.)

Ik kan altijd de treindienstleider bellen en laten weten dat ik het er niet mee eens ben, of proberen om hem/haar op andere gedachten te brengen en zo mogelijk andere afspraken proberen te maken, om bv op een andere plek alsnog in te halen. Maar zoals Bee al zegt, is dan vaak het kwaad al geschied. Zoals in dit geval een rijweg die voor een andere trein wordt ingesteld, waar ik als achteropkomende trein hinder van heb. En als het een beslissing is die tegen gezamelijke NSR/Prorail afspraken ingaat, dan kan ik daar een melding van maken en dat zal ik dan ook zeker niet nalaten.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Daantje »

Gisteren ben ik met de trein van Middelburg naar Rotterdam Centraal gegaan en dat ging eigenlijk heel goed. Hadden nu twee keer per uur een verbinding zonder overstappen in plaats van een keer per uur wat erg fijn was omdat ik een fiets mee wilde nemen. Enige verschil was eigenlijk dat je een kwartiertje stil stond in Dordrecht. Als ik al die omroepberichten zo hoorde had ik het me allemaal veel erger voorgesteld. Morgen ga ik naar Breda, ben benieuwd hoe het dan gaat met extra overstap. Wat ik wel jammer vond gisteren was dat de trein naar Rotterdam (s2100) net weg reed uit Dordrecht toen de s1900 binnenkwam. Met drie treinen per uur kan je dat toch wel iets beter plannen lijkt me of is dat heel lastig?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Dexter »

Die 3 treinen zijn met de Thalys erbij dus 4 en omdat er tussen Rtd en Rtz enkelspoor gereden wordt, zijn het er dus eigenlijk 8 per uur omdat alles over hetzelfde spoor moet. Er hoeft maar 1 trein iets vertraagd te zijn en de hele boel loopt in de soep. Daarom schreef ik ook dat de aansluitingen kritisch zijn en er kan echt niet langer gewacht worden.

Maar vanuit Breda richting Rtd heb je in Ddr (als alles op tijd rijdt) een mooie crossplatform-aansluiting. De s1900 komt aan op spoor 3 en de 6921xx staat voor je klaar op spoor 2 en de aansluitingen worden in de gaten gehouden.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door VIRM »

Bee: de gemeente mag er maximaal zes weken over doen om te reageren. Afhankelijk van waar het over gaat kan je dan nog bezwaar en beroep aantekenen. Dan maar liever in de trein met +10 :D.

Dexter: wat zijn de afspraken over dat soort dingen precies? Dat IC's altijd voor stoptreinen en goederentreinen gaan? Als dat zo is, waarom besluit een treindienstleider dan anders? Sorry voor al die vragen, maar ik ben ook maar een (nederige) reiziger. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Dexter »

Oh dat maakt helemaal niks uit, je kan mij altijd alles vragen hoor! En je bent geen nederige reiziger, je bent een klant. Zonder klanten zouden treinen lucht vervoeren en hadden we geen brood op de plank. :wink:

Er bestaan verschillende afspraken tussen Prorail, NS en alle andere vervoerders op het spoor. Alles is vastgelegd in het TAD, Trein Afhandelings Document. In het kort komt het erop neer dat een trein die op tijd rijdt, zoveel mogelijk op tijd moet blijven rijden en dat de vervoerder en Prorail alle moeite zullen doen om dat zo te houden. Intercity´s gaan niet meer per defintie voor stoptreinen, maar het belangrijkste uitgangspunt is dat alles op tijd en in de goede volgorde blijft rijden. Afhankelijk van de hoeveelheid vertraging bestaan er afspraken waar en of een vertraagde IC nog voor een stoptrein uit mag of een goederentrein kan inhalen. Je kan het TAD zien als een soort draaiboek. Daarnaast zijn er voor elke verstoring op elke plek vaste afhandelingsscenario´s vastgesteld.
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Jurjen »

In de categorie 'zo kan het ook': om 00:41 lijn 157 vanaf het Amstelstation naar Almere genomen, die daar om 1:07 aan zou moeten komen, en aansluiting moet bieden op lijn 1 naar Almere Buiten van 1:07. Dat zag ik een beetje de mist in gaan, dus de chauffeur gevraagd of 'ie kon vragen of de aansluitende bus zou wachten. Zo gezegd, zo gedaan. Lijn 1 stond al te wachten toen we om 1:08 aan kwamen rijden door snelheidsbeperkingen i.v.m. wegwerkzaamheden en een open brug bij Muiden.

De chauffeur van lijn 157 zette z'n bus recht achter die van lijn 1, en de chauffeur stond me al op te wachten. Ingestapt en direct vertrokken. Vijf minuutjes later stapte ik alweer uit op station Centrum. Ondanks de regen toch droog, want de chauffeur stopte een stukje voor de eigenlijke halte om mensen uit te laten stappen onder de bescherming van de sporen.

Daar word je als reiziger toch blij van, niet? :)
Oud forumgebruiker

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Goeie service inderdaad :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Daniel »

Vanmorgen trof ik weereens een ICMm met werkend RIS waarin ik opmerkte dat 't ook vervroegde aankomsttijden aangeeft. Overigens, dat had ik wel 'n beetje verwacht, staat er dan geen "Te vroeg" bij :P En ook geen "Op tijd" natuurlijk. Verder wel keurig aangepaste eindbestemmingen bij werkzaamheden: in Utrecht werd bv. een aansluiting naar "Driebergen / Ede Wag." getoond.

Maargoed, het RIS had de machinist zelfs nog onderschat: we kwamen nog drie minuten eerder dan de weergegeven tijd aan. Dus ook weer met het grootste gemak de overstap van eigenlijk -2 minuten op lijn 77 gemaakt, dan gaat 't wel lekker snel :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Caspar »

Je kan het TAD zien als een soort draaiboek
TAD is leidend maar niet bindend. Als de treindienstleiding denkt een goede reden te hebben, dan kan je natuurlijk er van afwijken. Soms kan ook de DVL optreden, waardoor er van de TAD afgeweken wordt. Goede redenen zijn bijvoorbeeld beperkt infra gebruik, waar de TAD enkel rekening houd met een normale dienst, zonder infra beperkingen.
En voor werkzaamheden zoals nu bij Rotterdam, zal geen tijdelijke TAD worden gemaakt, althans, daar heb ik nog nooit van gehoord.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door STF »

Als je op de GVB website op "feiten en cijfers" klikt staat er vermeld dat de Volvo gelede bussen een maximumsnelheid van 100 km/u hebben, dat klopt toch niet? Af en toe tref je een chauffeur die met volledig ingetrapt gaspedaal rijdt en dan gaat de bus niet veel harder dan 80 km/u. Wat heeft een begrenzer anders nog voor nut...
Bij de Mercedes gelede bussen staat overigens ook 100 km/u vermeld, terwijl die volgens mij op 85 km/u zijn begrensd dus erg betrouwbaar is die technische informatie op de GVB website niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door Daniel »

Mwoh, de maximumsnelheid kan best hoger zijn als waarop de bus begrenst is. Vaak kan je namelijk met een speciale sleutel de begrenzing eraf halen wat wel handig is voor bijvoorbeeld een leeg materieelrit over de snelweg.

Vanmorgen had ik de Connexxion 3215 op lijn 77 in Utrecht die me toch bloedheet was. Zal wel 'n storing geweest zijn waardoor de verwarming flink had staan loeien, maar kennelijk heeft men 'm uiteindelijk wel uit gekregen: de verwarming voelde wel koud aan namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Bericht door JWM »

Een gelede citaro haalt met het gas vol ingetrapt in de coentunnel naar beneden maximaal 95 km/h 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten