Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loodje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door JWM »

Je kan er toch ook gewoon op kalken 2e paasdag, bevrijdingsdag, hemelvaartsdag enz. enz. De zomerperiode is ook altijd 16 juli-16 augustus.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

En zeg nou zelf, een palmboom staat toch ook veel leuker dan een rijtje data? *O*
En net zoals Ennes ook zegt, de data veranderen elk jaar, en dus is het niet "duurzaam" (hip woord, altijd al 's willen gebruiken *O* ) om die data erop te printen.

Stukje millieubewustheid creëren noemen ze dat ook wel 's *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Karl »

Ennes schreef:(...)
Alleen je bankrekening nummer veranderd niet ieder jaar en de vakantie data wel! en daar de kaart (als hij heel blijft) meerdere jaren geldig is....
Goed punt.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Daniel »

@Ronzol: Mwoh, NS print ook nog braaf geldigheidsdata en indien van toepassing trajecten op z'n jaarabonnementen op chipkaart (met als gevolg dat die dus jaarlijks vervangen moeten worden)
In plaats dat ze die dingen, net als de SOVCs dus, eens bruikbaar maken in de trein (hoewel een HC zo'n kaart ook kan uitlezen op de aanwezigheid van een product, hoef je niet voor in te checken met NS-jaarkaart)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Karl schreef:
Ennes schreef:(...)
Alleen je bankrekening nummer veranderd niet ieder jaar en de vakantie data wel! en daar de kaart (als hij heel blijft) meerdere jaren geldig is....
Goed punt.
soms heb ik ook wel eens goeie punten (maar altijd 1 tegelijk)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door AppleMoose »

@Daniël: Het zijn dan ook niet voor niks JAARkaarten/TRAJECTkaarten :wink: Niet TE klantvriendelijk enzo gaan denken nu he, dat is moeilijk voor NS :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Het lijkt in de overgangs fase inderdaad niet altijd even logisch, maar gezien de aantallen kaarten heeft NS ervoor gekozen om het gefaseerd in te voeren, en dit met name om reden dat de problemen die ontstaan bij het gebruik per kaartsoort makkelijker in beeld te kunnen brengen en te verhelpen.

En om even terug te komen op de vakantie/feestdagen met de SOVC, toen de papieren versie er nog was, toen hadden we ook hetzelfde probleem, terwijl het gewoon netjes achterop de kaart gedrukt stond.

Maarja dat was weer een extra handeling natuurlijk, de kaart oppakken, omdraaien en kijken wat er in die kleine lettertjes geschreven stond!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Frank »

Nou ja, het is wel iets dat je makkelijk vergeet; als je jezelf niet bedenkt dat het misschien wel een feestdag is (gezien universiteiten die vaak nog wel open zijn of zelfs doorgaan met college geven) dan heb je helemaal niks aan je leeskwaliteiten. Maar je hebt gelijk, ik vond dat het toen wel (redelijk) goed geregeld was :) .

Uitzonderingen blijven desalniettemin irritant :P .
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Even een klein kwartiertje per jaar investeren op een verloren moment, data in agenda van je telefoon zetten, alarm signaaltje aan en je wordt keurig gewaarschuwd met beeld en/of geluid op de dagen dat je geen vrij reizen hebt. En aangezien een groot deel min of meer vergroeid is met zijn/haar telefoon, is de kans dat je dat mist voor velen zeer klein.

en voor de uitzonderings gevallen kan er natuurlijk altijd nog even een kattebelletje met de data op het meest gebruikte kamertje gehangen worden, dan zie je dat zo vaak tot je er "schijt"ziek van wordt!

voor elke oplossing is immers wel een probleem te bedenken!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Frank »

Je kunt ook bij het afhalen van het reisproduct iedereen eerst de uitzonderingsdata laten opnoemen; werkt vast ook heel goed :wink: .
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Je kunt ook die prachtige wikipedia pagina over de Studenten OV-chipkaart bezoeken die ik heb aangemaakt...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Studenten_OV-chipkaart

Alle informatie duidelijk voor de student samengevat. Als ze het dan nog niet begrijpen geef ik het op...


Overigens heb ik ook al studenten gezien die in de bus een ritkaartje van 4 euro kopen, 1 uurskaartje van 2,60 of een dalkaartje. Omdat ze niet wisten dat je er ook mee in het weekend kon betalen. Maar vreemd kijken als je verteld dat ze er saldo op moeten zetten...

Sommige studenten willen het ook niet begrijpen
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Als 'ie ook in de trein voor reizen op saldo bruikbaar zou het trouwens al minder relevant zijn om die data erop te hebben, immers kan je dan niet meer vergeten een kaartje te kopen: de kaartlezer vergeet geen feestdagen :P
Inderdaad, als het mogelijk wordt in het hele land met die kaart op saldo te reizen is het hele feestagen-probleem opgelost.

Ik blijf het mede daarom ook belachelijk vinden dat ze die studenten-chipkaart algemeen hebben ingevoerd terwijl het reizen op saldo nog helemaal niet werkt. Had daar even een jaartje mee gewacht ofzo. :neg:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Frank »

Het is inderdaad te vroeg ingevoerd wat mij betreft. Verder vind ik het momenteel nog onnodig ingewikkeld. Er zijn teveel uitzonderingen geweest; het hele oplaadgedoe was een grote ramp (zovaak als tegen mij gezegd is dat er geen producten op m'n kaart stonden terwijl dat wel zo was...) en dat je nog niet met de trein kunt reizen is ook niet te begrijpen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Geert »

En er was ook veel onduidelijkheid dit jaar over enkele feestdagen, omdat goede vrijdag voor het eerst sinds tijden niet als feestdag gold. Met als dieptepunt dat op de dag voor goede vrijdag NS en IBG/DUO nog tegenstrijdige informatie gaf...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door reisthijs »

Er is altijd onduidelijkheid geweest over de geldigheid op Goede Vrijdag... dat van dit jaar was niks nieuws, en heeft ook helemaal niets met de invoering van de chipkaart te maken. Met de papieren versie was er net zo veel verwarring.
Geert schreef:omdat goede vrijdag voor het eerst sinds tijden niet als feestdag gold.
Nee hoor, twee jaar terug kon je ook vrij reizen met een weekkaart op Goede Vrijdag. Dit jaar juist weer niet!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:Er is altijd onduidelijkheid geweest over de geldigheid op Goede Vrijdag... dat van dit jaar was niks nieuws, en heeft ook helemaal niets met de invoering van de chipkaart te maken. Met de papieren versie was er net zo veel verwarring.
Geert schreef:omdat goede vrijdag voor het eerst sinds tijden niet als feestdag gold.
Nee hoor, twee jaar terug kon je ook vrij reizen met een weekkaart op Goede Vrijdag. Dit jaar juist weer niet!
Al jaren is er met name met goede vrijdag, hemelvaart, pasen en pinksteren altijd gezeur en verwarring geweest met die ov's.
Goede vrijdag vind ik ook gewoon dat ze die moeten afschaffen als feestdag, omdat m.u.v. ambtenaren en banken, vrijwel gewoon iedereen gewoon werkt en vrijwel alles gewoon open is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Freek »

find_your_spot schreef:Heb je dat niet van mij gelezen hier een pagina terug? :Y
Omdat het een hele discussie over lezen opriep. Waar heb je geschreven dan dat er 2 verschillende trajecten zijn. Het enige wat ik kan terug vinden is dat je schrijft dat TLS-kaarten eerder kapot gaan dan NS-kaarten. Maar ik ben student, dus wellicht kan ik niet lezen. :wink:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Freek schreef: Omdat het een hele discussie over lezen opriep. Waar heb je geschreven dan dat er 2 verschillende trajecten zijn. Het enige wat ik kan terug vinden is dat je schrijft dat TLS-kaarten eerder kapot gaan dan NS-kaarten. Maar ik ben student, dus wellicht kan ik niet lezen. :wink:
U vraagt wij draaien: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f ... 85#p102525

Als je studenten ov-chipkaart model NS kapot gaat moet deze speciaal bij de NS handmatig worden geblokkeerd en moet de student overgedragen worden van NS naar TLS.
Een vervangende kaart duurt dan 3 tot 4 weken... :Y

Als je studenten ov-chipkaart een model TLS betreft kan deze binnen VIER dagen vervangen worden, omdat TLS alle rechten dan in eigen handen heeft. *O*
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Freek »

Maar daar staat toch nergens dat er 2 trajecten zijn bij vervanging? Mijn post was dus toch niet nutteloos *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Er is altijd onduidelijkheid geweest over de geldigheid op Goede Vrijdag... dat van dit jaar was niks nieuws, en heeft ook helemaal niets met de invoering van de chipkaart te maken. Met de papieren versie was er net zo veel verwarring.
Geert schreef:omdat goede vrijdag voor het eerst sinds tijden niet als feestdag gold.
Nee hoor, twee jaar terug kon je ook vrij reizen met een weekkaart op Goede Vrijdag. Dit jaar juist weer niet!
Dat was alleen bij NS vorig jaar. En dit jaar kon je juist toch wel vrij reizen op Goede Vrijdag met een weekkaart?

@Freek / @find_your_spot: waarom is dat dan destijds niet gelijk door TLS geregeld? En 4 weken wachttijd, je vraagt je af wat er dan kennelijk allemaal wel niet geregeld moet worden om een plastic pasje te fabriceren :N
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Freek »

Had dat niet te maken met de grote vraag naar pasjes die TLS niet aan kon? Of is een fabeltje dat op internet rond zingt/in mijn hoofd zit?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Freek schreef:Had dat niet te maken met de grote vraag naar pasjes die TLS niet aan kon? Of is een fabeltje dat op internet rond zingt/in mijn hoofd zit?
In 2007 had TLS nog helemaal geen machine om ov-chipkaarten mee te maken... Dit was voor 2007 allemaal nog in handen van de NS.

Daarom zien de oude Studenten OV-chipkaart uitgegeven door NS er zo uit:
Afbeelding

En de nieuwe Studenten OV-Chipkaarten uitgegeven door TLS zo:
Afbeelding

Tevens had je in 2007 ook nog de Preview Card ook uitgegeven door NS om het aantal transacties in de Rotterdamse metro omhoog te gooien.


Als het nog niet duidelijk is:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... pkaart.asp

Afbeelding
Hier de pasjes uitleg van alle DRIE de geldige vervoerbewijzen. Ja, ook de Tijdelijke kaart dient overal geaccepteerd te worden!
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten