Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Voordat ik er niets meer van snap, wat is OV Zorg precies voor instantie, en wat was precies je functie Find Your Spot dat je iedere dag met OV Zorg zat te praten?
Oud forumgebruiker

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Oud forumgebruiker »

OV-zorg is een bedrijfstak van GVB dat de kaartcontrole doet & opgeroepen wordt bij agressie / niet willen betalen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Zo te horen afgelopen 4 jaar tijdens zomervakanties niet meer in Amsterdam geweest.
Niks nieuws.
Zit afgelopen jaren vaak in de bus vanaf het Victorieplein richting Amstel station, bus 62 en 65, maar nooit een steward gezien, ook niet in de zomer.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef: Zit afgelopen jaren vaak in de bus vanaf het Victorieplein richting Amstel station, bus 62 en 65, maar nooit een steward gezien, ook niet in de zomer.
Alleen de gelede bussen hebben stewards, lijnen 62 en 65 rijdt nooit geleed...

Op hele domme vragen moet ik hele domme antwoorden geven... Onder welke steen leef jij?
For Your Railroad Adventures
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door tsov »

Nee, maar de afgelopen jaren zijn er elke zomer wel ergens metroverbussingen geweest, en daarop gaan in de regel altijd die stewards mee.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Tuurlijk snap ik dat ook wel, anders had ik ook tig stewards zien rondlopen bij lijn 48 etc etc waar ik ook wel eens mee reis en die ook geleed zijn. Waar het mij meer om te doen is, is dat Find Your Spot niet gewoon concreet uitlegt wat ie doet in het OV, en zichzelf telkens tegen spreekt. Plus dat ie met bepaalde uitspraken, zonder dat ie dat waarschijnlijk door heeft, medewerkers van het OV kan kwetsen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Geert »

Dit topic is nu behoorlijk opgeschoond, allerlei berichten die niets meer met het oorspronkelijke topic te maken hadden zijn weggehaald. Het is niet de bedoeling dat gebruikers elkaar via het openbare gedeelte bestoken en bovendien verlangen we dat iedereen met respect met elkaar discussieert. Enkele gebruikers kunnen nog een PB verwachten.

Een deel van de berichten over stewards heb ik laten staan. Graag weer on-topic, anders gaat dit topic op slot.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door willy84 »

De echte wil om zwartrijders aan te pakken ontbreekt. Dat blijkt wel uit het lage boetebdrag waar niet eens de controlekosten worden gehaald. Bij een "misverstand" worden mensen regelmatig in de gelegenheid gesteld alsnog een kaartje te kopen.

Vroeger werden trams "overvallen" door controleurs. Er is er eens eentje op lijn 9 doodgestoken als ik het me goed herinner. Er werd wel gecontroleerd maar zwartrijders werden uitgebreid in de gelegenheid gesteld om uit te stappen omdat de deuren open bleven.

Een paar maanden terug werd er door controleurs in burgerkleding gecontroleerd bij het Waterlooplein. Als het poortje dan ging piepen omdat je niet uitcheckte werd je eruit gehaald en kreeg je een boete. Om het hoekje stond dan een agent. Dat is helaas nodig in Amsterdam.

Paar jaar terug zag ik zo af en toe grote uitgangscontroles op het Amstelstation. Ook op het Weesperplein werd af en toe groots gecontroleerd waarbij er dikwijls een hoop mensen gepakt werden. Laatste tijd zie ik nooit grote controles meer. Kan ook komen omdat ik nu bijna alleen in de spits reis. Dat is nooit zo succesvol controleren omdat er gewoon te veel mensen zijn om te checken. Ondoenlijk.
immer kwaliteits posts
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door VIRM »

Maar ik snap even iets niet.
Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen zodat er een conducteurshokje bij wordt gebouwd en het instapregime veranderen (waarbij mensen alleen kunnen instappen bij de bestuurder en de conducteur)?
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Maar ik snap even iets niet.
Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen zodat er een conducteurshokje bij wordt gebouwd en het instapregime veranderen (waarbij mensen alleen kunnen instappen bij de bestuurder en de conducteur)?
Denk niet dat dat gaat werken, met name in de spits niet met grote aantallen reizigers, als alles door 1 deurtje moet, hoe lang denk je dat de halteringstijden gaan worden?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

De trams van de lijnen 5, 16 en 24 zijn niet geschikt voor conducteurs op een vaste plaats door de constructie van de middenbak met verlaagde vloer. Ook de 4 tweerichting Combino's van lijn 5 zijn erg lastig van conducteurshokje te voorzien, omdat hij dat in een richting een afwijkende plaats heeft ten opzichte van de andere trams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Als je weet dat de OV-chipkaart eraan komt, waarom niet de trams om de relevante lijnen ombouwen
Waarom wel? Wat heeft dit nou eigenlijk met de komst van de OV-chipkaart te maken? Ik bedoel maar, voor het al dan niet toepassen van open instapregime in de tram maakt het geen verschil, wat voor soort vervoerbewijzen er worden gebruikt.

Zwartrijden (of grijsrijden) in de tram is niet moeilijker of makkelijker geworden door de invoering van de OV-chipkaart. :!:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De trams van de lijnen 5, 16 en 24 zijn niet geschikt voor conducteurs op een vaste plaats door de constructie van de middenbak met verlaagde vloer. Ook de 4 tweerichting Combino's van lijn 5 zijn erg lastig van conducteurshokje te voorzien, omdat hij dat in een richting een afwijkende plaats heeft ten opzichte van de andere trams.
Volkomen belachelijk dat in Amsterdam de conducteurs een eigen hok moeten hebben. In de rest van Nederland lopen ze gewoon door het voertuig... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat is daar belachelijk aan? Kennelijk is het in Amsterdam nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

De waardevolle spullen kunnen ook gewoon in het achterste bestuurderscabine (tram 5), terwijl de conducteur gewoon door het voertuig loopt. In Rotterdam gaat dat zelfs goed. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Karl »

Als reiziger zijnde heb ik liever een rondlopende conducteur, dan heb je toch het idee dat hij/zij makkelijker aanspreekbaar is en je nog een 'persoonlijk' contact kan hebben, in plaats van door het glas.
Het is een spectrum.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Karl schreef:Als reiziger zijnde heb ik liever een rondlopende conducteur, dan heb je toch het idee dat hij/zij makkelijker aanspreekbaar is en je nog een 'persoonlijk' contact kan hebben, in plaats van door het glas.
Nou ik niet, in Rotterdam valt het altijd gelijk op als je met de conducteur in gesprek gaat... Dan zie ik die witte oogjes achterin de tram alweer vreemd opkijken...

Persoonlijk vindt ik het persoonlijke contact met conducteurs bij GVB velen malen hoger dan bij de RET.
Als ik zie hoe weinig tot geen mensen de conducteur en trambestuurder een fijne avond wensen bij het uitstappen... Dat vind ik echt triest.

Overigens hebben 9/10 conducteurs hun raampje altijd helemaal naar boven of halverwege open staan, je hoeft nooit contact te maken DOOR het glas.... :N
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Ik zou dat raam ook niet naar beneden doen, dan kan je wel bezig blijven als je ziet hoeveel kaartjes ze verkopen. Ik kan mij voorstellen dat sommige van die conducteurs zich soms wel eens een kaartjesautomaat voelen :|
Laatst gewijzigd door Suus op za 14 aug 2010, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Tijd voor kaartjesautomaten dus :idea: In veel Europese steden kan je op zo ongeveer iedere hoek wel kaartjes voor het OV kopen. In Amsterdam moet je het maar net weten, en volgens mij kan je bij een verkooppunt als AH of sigarenboer gaan dagkaartjes, wegwerpchipkaarten etc kopen?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef: In Amsterdam moet je het maar net weten, en volgens mij kan je bij een verkooppunt als AH of sigarenboer gaan dagkaartjes, wegwerpchipkaarten etc kopen?
1. Naar Primera of andere tabakszaak gaan
2. Anonieme OV-chipkaart aanschaffen voor 7,50
3. Kaart in de AVM proppen
4. Product 1 uur, 24, 48, 72, 96, 120, 144, 168 uur opladen
5. Nu kun je gaan reizen

Verder kun je bij de 89 TVM's op alle metro en sneltram stations terecht voor een kaartje.


Persoonlijk vind ik een conducteur op de tram sneller kaartjes verkopen dan 1 kaartautomaat in de tram... :Y
Als je vaak ziet hoelang toeristen bij kaartjesautomaten bezig zijn... :N
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:In veel Europese steden kan je op zo ongeveer iedere hoek wel kaartjes voor het OV kopen.
Nu lees ik toevallig net vandaag in de krant dat de OV-reizigers in Antwerpen in opstand komen nu De Lijn de kaartautomaten op tramhaltes wil weghalen, zijn we in Nederland dan juist de tijd vooruit?...
(En daar maakt het ook nog echt uit: hetzelfde enkeltje is uit de automaat goedkoper als bij de bestuurder)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

1. Naar Primera of andere tabakszaak gaan
2. Anonieme OV-chipkaart aanschaffen voor 7,50
Maar welke toerist zit er bij een weekendje Amsterdam te wachten op een chipkaart à 7,50 waar je nog niet 1 rit mee kan maken? Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Het probleem met kaartautomaten die open en bloot op straat staan is dat deze nogal gevoelig zijn voor vandalisme. In Nederland staan bijna alle kaartautomaten voor het OV dan ook op plekken waar je zeer lastig met auto's kan komen, zodat ramkraken in ieder geval moeilijk zijn, maar er zijn nog heel veel andere soorten vandalisme mogelijk:

Glas van informatieschermpje of touchscreen vernielen door het in te slaan, te bekrassen of met zeer moeilijk te verwijderen stickers te beplakken.
Vervuilen of dichtplakken van openingen voor bankpasjes, muntgeld en eventueel papiergeld

En natuurlijk kan hij ook gewoon vervuild worden met bier, urine en speeksel. Aan sommige automaten is dat ook af te zien of te ruiken. Heb wel eens op metrostation Diemen Zuid gehad dat een man achter mij vrolijk in een hoekje begon met urineren terwijl ik mijn chipkaart aan het opladen was. Nou, dankjewel :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?
Omdat je bij elke trambestuurder, buschauffeur en op elk metrostation een 24 uurskaart voor 7 euro kunt aanschaffen. Daarom.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Caspar schreef:Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?
Omdat je bij elke trambestuurder, buschauffeur en op elk metrostation een 24 uurskaart voor 7 euro kunt aanschaffen. Daarom.
En wat nou voor de toerist die weet dat Nederland uit meer bestaat als Amsterdam?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten