Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

@ Find your spot:
Caspar schreef:Waarom niet gewoon wegwerp eenmalige kaartjes verkopen bij de sigarenboer/primera etc?


Omdat je bij elke trambestuurder, buschauffeur en op elk metrostation een 24 uurskaart voor 7 euro kunt aanschaffen. Daarom.
En:
Bee schreef:
Ik kan mij voorstellen dat sommige van die conducteurs zich soms wel eens een kaartjesautomaat voelen :|
Daar reageerde ik dus op.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:
Caspar schreef:In veel Europese steden kan je op zo ongeveer iedere hoek wel kaartjes voor het OV kopen.
Nu lees ik toevallig net vandaag in de krant dat de OV-reizigers in Antwerpen in opstand komen nu De Lijn de kaartautomaten op tramhaltes wil weghalen, zijn we in Nederland dan juist de tijd vooruit?...
(En daar maakt het ook nog echt uit: hetzelfde enkeltje is uit de automaat goedkoper als bij de bestuurder)
In Zurich staan overal kaartjesautomaten bij de bushalte en daar kan het dus wel... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Ja, in Leipzig ook, en daar kan het duidelijk niet, gezien de hoeveelheid automaten met stickers op het beeldscherm en het aantal ingeslagen ruiten. Hangt heel erg van de mentaliteit van de stad af dus. Ik denk zelf dat de mentaliteit in Amsterdam daarvoor niet goed genoeg is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Wubbo »

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik begrijp het niet. In Nederland komen heel veel toeristen, en daar zijn we blij mee want die mensen geven veel geld uit in dit land. Een groot deel van de toeristen wil in Nederland meer zien dan het vliegveld en/of de omgeving van het hotel, en wil daarvoor van het openbaar vervoer gebruik maken want ze hebben hun eigen auto niet bij zich. Waarom wordt het die mensen dan zo ongelofelijk moeilijk gemaakt doordat het kennelijk noodzakelijk is om voor iedere vervoerder (waar toeristen al geen kaas van hebben gegeten) op een andere manier (waar toeristen geen kaas van hebben gegeten) een ander vervoerbewijs (waar toeristen geen kaas van hebben gegeten) aan te moeten schaffen? En dat kennelijk door personeel van de vervoerders/personeel dat via een uitzendbureau voor een vervoerder werkt/vul hier uw eigen link met de vervoerder in dat goedgepraat wordt, en als de toeristen het niet begrijpen gaan ze maar met de auto? :?

Zorg er gewoon voor dat de hotels een leuke OV-(meer)dagkaart (naar keuze voor de stad, de provincie of het hele land, of een andere logische indeling) inclusief korting op toeristische attracties voor een aardig prijsje aan kunnen bieden, en klaar. De meeste toeristen betalen wel als het er uit ziet als een aardige aanbieding en als het voor hen gemakkelijk is. Hoef je er als vervoerder niet eens financieel op achteruit te gaan, en je maakt het de toeristen zo veel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Zorg er gewoon voor dat de hotels een leuke OV-(meer)dagkaart (naar keuze voor de stad, de provincie of het hele land, of een andere logische indeling) inclusief korting op toeristische attracties voor een aardig prijsje aan kunnen bieden, en klaar. De meeste toeristen betalen wel als het er uit ziet als een aardige aanbieding en als het voor hen gemakkelijk is. Hoef je er als vervoerder niet eens financieel op achteruit te gaan, en je maakt het de toeristen zo veel gemakkelijker.
De I Amsterdam Card? Werkt niet in de rest van het land ;)
Oud forumgebruiker

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:En dat kennelijk door personeel van de vervoerders/personeel dat via een uitzendbureau voor een vervoerder werkt/vul hier uw eigen link met de vervoerder in dat goedgepraat wordt, en als de toeristen het niet begrijpen gaan ze maar met de auto? :?
Tot nu toe heb ik dat één iemand horen zeggen. :roll: En dat is volgens mij geen personeel (meer). Als het over Amsterdam gaat ben ik het er in ieder geval mee eens dat er een kaart zou moeten komen die geldig is bij zowel GVB, Connexxion als Arriva. Dat zou een stuk duidelijker zijn voor de toeristen en ook voor de bewoners van de stad kan het voordelig zijn. Vaak komen mensen ook eenn voertuig in met een Buzzer, tja, die moet je dan toch echt teleurstellen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Zo'n kaart bestaat bij mijn weten al drie jaar:

http://www.hollandpass.com/en/
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Een groot deel van de toeristen wil in Nederland meer zien dan het vliegveld en/of de omgeving van het hotel, en wil daarvoor van het openbaar vervoer gebruik maken want ze hebben hun eigen auto niet bij zich.
Paar posts hierboven heb ik het perfecte antwoord gegeven op je vraag. Laat die mensen een auto HUREN!

Dat is helemaal niet iets geks of wereldvreemds... Als je Nederland snel en gemakkelijk buiten Amsterdam en Rotterdam wilt zien is de auto hét perfecte vervoermiddel! *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

En waarom zouden die mensen niet met het OV mogen? Als het om treinen gaat zitten we ruim boven het Europese gemiddelde om betrouwbare en frequente verbindingen, en allerlei toeristische attracties zijn uitstekend bereikbaar met het OV: Kinderdijk, Keukenhof, noem maar op. Maar jij jaagt vrolijk iedereen een vervuilende huurauto in, misschien hebben sommige toeristen wel niet eens een rijbewijs of een rijbewijs uit een land dat je hier absoluut niet op de weg wil hebben :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Wubbo schreef:Een groot deel van de toeristen wil in Nederland meer zien dan het vliegveld en/of de omgeving van het hotel, en wil daarvoor van het openbaar vervoer gebruik maken want ze hebben hun eigen auto niet bij zich.
Paar posts hierboven heb ik het perfecte antwoord gegeven op je vraag. Laat die mensen een auto HUREN!

Dat is helemaal niet iets geks of wereldvreemds... Als je Nederland snel en gemakkelijk buiten Amsterdam en Rotterdam wilt zien is de auto hét perfecte vervoermiddel! *O*
Dagje kaasmarkt Alkmaar? Waar parkeer je de auto, alles is overvol, advies van de organisatie: kom met het OV.
Dagje strand Zandvoort: Waar parkeer je de auto, en hoe lang sta je in de file: advies van ANWB, ga met de trein naar Zandvoort aan Zee.
Zaanse Schans: Advies kom met de trein naar het park (Koog Zaandijk), Auto dagtarief € 7,-
24 uur parkeren in Amsterdam: eurotje of 50 gemiddeld. Ga zo maar even door.

Nee een auto huren is in ieder geval niet zo handig in Nederland, en zeker niet goedkoop omdat bij alle interessante plekken hoge parkeerkosten verbonden zijn, en dikwijls files staan op mooi weer dagen naar die attracties toe.
Zo'n kaart bestaat bij mijn weten al drie jaar:

http://www.hollandpass.com/en/
Kan je daar ook een middagje mee naar Zandvoort met de trein? Als ik zo kijk, dan kom ik daar niet uit. Of wat anders, 's ochtends een rondvaart in Amsterdam, 'smiddags met de trein naar Enkhuizen en daar naar het Zuiderzee museum. Even een voorbeeldje, kan dat met die pas?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

Nja, ik kan tegenwoordig bijna kwartetten met de hoeveelheid anonieme chipkaarten die ik verzameld heb. Dus als er nog wat toeristen in de regio Amsterdam echt goedkoop en overal heen willen dan kan dat. Melden bij mij :mrgreen:

Verder heb ik wel eens eerder op dit forum geschreven dat de stadsregio best wel eens werk kan maken van dagkaartjes die in de hele stadsregio Amsterdam geldig zijn en de GVB dagkaartjes ook geldig moet laten zijn in Connexxion en Arriva bussen voorzover het traject binnen de stadsgrenzen van Amsterdam wordt afgelegd... , ik krijg altijd plaatsvervangde schaamte als toeristen door de chauffeur van een der streeklijnen tussen het Leidseplein en het Haarlemmerplein de bus wordt uitgeschopt met de mededeling: probeer het GVB maar.. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Bij Arriva Waterland kan je niet meer met de strippenkaart rijden, maar er is wel een uitzondering. Op de bus in Hoorn van Arriva Waterland kan je binnen Hoorn nog wel met strippenkaart rijden (vorige week gedaan). Zo blijkt maar dat een gemeente dat soort zaken best kan afdingen bij een vervoerder als men dat wilt. Men houdt in Hoorn niet zo van verwarring, en gaat pas helemaal over op de chipkaart als ook Connexxion dat doet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Vinny »

Merkwaardig. Connexxion Amstelland en de Meerlanden is ook al helemaal over. Zou het dan toch aan de overheid liggen en niet aan de vervoerder? :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door midnet »

1.heel lang gelden-toen het GVB de conducteurs (1e generatie) ging afschaffen) hebben we een tijdlang in AMS kaartautomaten op straat gehad-zelfde model als destijds postzegelautomaten(en zelfde formaat-4 ritten als een soort postzegelboekje)-wegens oneindig vandalisme binnen 1 jaar vrijwel allemaal defect en later weggehaald.
2.nog maar heel kort geleden hadden we (als je ervan wist en ook nog waar die te bemachtigen) een dagkaart @6,40€ voor het stadsgebied AMSterdam-ook geldig op trein, streekbus etc.maar tot einde dienst, geen 24 uur. Koop er 2 en je mag met alle bussen door heel NL (en dat kan nog steeds-alleen moet je wel uitkienen waar die te kopen.....en dan maar hopen dat die betreffende buschauffeur ze ook nog bij zich heeft)
3.ik lees (uit voortblijvende interesse uit vroeger beroep) allerlei reisfora-waar buitenlanders vragen stellen, die als het leuk uitpakt door ''knowing locals'' worden beantwoord. Zeker 1 van de 5 gaat over vervoer en kaartjes. Dat andere bedrijven andere kaartjes hebben is in deze hele wereld erg gewoon-zelfs in wereldsteden als Tokyo, NewYork.
De klachten/vragen van de laatste tijd zijn vooral:
1.ongeldig worden van die dure 24/48 uurkaarten etc. door vergeten uit te checken. (zoals ik al eerder schreef-doe je een dagje Volen+Edam-niks uitchecken met dagkaart ARRIVA)_en dan doe je de stad-opeens anders. En daarbij de inmiddels als zeer hoog ervaren prijzen-voor de incidentele gebruiker. EN de feitelijke onmogelijkheid om voor EU-65+ers nog voor korting in aanmerking te komen (want pers. sjipkaart nodig-zie die maar eens te krijgen in enkele minuten).
2.treinen: moet ik reserveren? waarom kan ik niet online boeken? Waarom is de site van HiSpeed (toeristen doen vaak meerdere landen in EUR) zo idioot klantonvriendelijk?
En denk nou eens na: DE toerist bestaat niet- en uitspraken als ''ze moeten maar''etc. geven eerder blijk van niet kunnen/willen verplaatsen in de denkwereld van anderen.

Maar terug naar de oorspronkelijke vraag:
1.weet iemand of ook het reizigersvolume bij GVB is teruggelopen op bus/tram na invoering van enkel sjippen?
2.en hoe zit dat in vergelijking met Rotterdam-dat ons enkele maanden is vooruitgegaan in deze kwestie?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: En wat nou voor de toerist die weet dat Nederland uit meer bestaat als Amsterdam?
http://www.europcar.nl/

http://www.budget.nl/

http://www.diks.net/

http://www.avis.nl/

http://www.hertz.nl/

http://www.sixt.nl/

http://www.multirent.nl/

http://www.nationalcar.nl/

http://www.alamo.nl/

*O*
Deze post is natuurlijk als een wannabe GVB-er op een onklare bus!

Voor een toerist (ja en zelfs de niet spoorofielen onder de toeristen) is het ov "DE" manier om de stad,de omgeving, het land te verkennen cq bezienswaardigheden te bereiken. En zeker in de steden wil je die mensen niet in een (huur)auto hebben. Parkeren is immers op veel plaatsen onmogelijk omdat ze geen Chip-pas hebben.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Ten allereerste reageerde ik op deze post:
Ennes schreef: En wat nou voor de toerist die weet dat Nederland uit meer bestaat als Amsterdam?
Het feit om Nederland te zien BUITEN de steden om.
Bee schreef:en allerlei toeristische attracties zijn uitstekend bereikbaar met het OV: Kinderdijk, Keukenhof, noem maar op.
Amsterdam - Kinderdijk Auto: 1 uur
Amsterdam - Kinderdijk OV: 2,5 uur

Caspar schreef: Dagje kaasmarkt Alkmaar? Waar parkeer je de auto
Q-Park P&R Kruseman van Eltenweg
Caspar schreef: Dagje strand Zandvoort: Waar parkeer je de auto
Auto parkeer je bij Haarlem Spaarnwoude gratis bij de IKEA en vanaf daar pak je goedkoper de trein.
Caspar schreef: Zaanse Schans: Advies kom met de trein naar het park (Koog Zaandijk), Auto dagtarief € 7,-
Twee dagretouren met de trein Asd CS - Kood-Zaandijk kost € 10,60
Caspar schreef: 24 uur parkeren in Amsterdam: eurotje of 50 gemiddeld. Ga zo maar even door.
De discussie ging over bezienswaardigheden bezoeken buiten Amsterdam.
Je auto parkeer je dan bijvoorbeeld gratis in Osdorp en vanaf daar pak je de tram. Als het voor 1 dag is zet je deze voor € 6 euro op een P+R en ga je vanaf daar gratis verder met OV of OV fiets.
Caspar schreef: Nee een auto huren is in ieder geval niet zo handig in Nederland, en zeker niet goedkoop omdat bij alle interessante plekken hoge parkeerkosten verbonden zijn, en dikwijls files staan op mooi weer dagen naar die attracties toe.
Mag ik je erop wijzen dat met z'n tweeën een retour Amsterdam - Groningen € 87,60 kost
En dat terwijl ik vorige week voor € 160 euro 5 dagen een fiat panda heb gehuurd en dat beviel prima.

Ennes schreef: Deze post is natuurlijk als een wannabe GVB-er op een onklare bus!
Excuse moi... Hoe denk jij dat 7/10 GVB buschauffeurs, 4/10 GVB trambestuurders, 8/10 GVB metrobestuurders en 3/10 GVB schippers elke dag naar zijn werk gaat?
Ik zal je uit je droom halen... MET DE AUTO!
Ennes schreef: Voor een toerist (ja en zelfs de niet spoorofielen onder de toeristen) is het ov "DE" manier om de stad,de omgeving, het land te verkennen cq bezienswaardigheden te bereiken.
Was het niet dat de trein zo verschrikkelijk duur is als je Nederland 7 dagen wilt zien buiten Amsterdam als stad om.
Ennes schreef: En zeker in de steden wil je die mensen niet in een (huur)auto hebben. Parkeren is immers op veel plaatsen onmogelijk omdat ze geen Chip-pas hebben.
Mijn reactie ging ook niet over parkeren in de steden, maar Nederland zien buiten de steden om.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Vergeet je niet iets? Brandstof voor de auto? Voor 14 kilometer met de auto mag je bij de pomp 1,54 afrekenen. Er wordt wel beweerd dat auto's zuiniger zijn maar dat blijkt pertinente onzin.

En de auto huren kost ook geld, zie ik ook nergens terugkomen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Vergeet je niet iets? Brandstof voor de auto? Voor 14 kilometer met de auto mag je bij de pomp 1,54 afrekenen. Er wordt wel beweerd dat auto's zuiniger zijn maar dat blijkt pertinente onzin.

En de auto huren kost ook geld, zie ik ook nergens terugkomen :|
1. Je krijgt een auto altijd met een volle tank mee dus daar kun je gemiddeld al 600 - 1200 km mee vooruit.
2. Een auto is zuinig zodra je er met z'n tweeën of meer in zit.
3. De kosten voor het huren van een auto kun je met bovenstaande links bij allerlei verhuurbedrijven uitrekenen.
4. Als je van plan bent door Friesland, Groningen, Overijssel en Limburg te gaan reizen.
5. En je wilt daarbij niet afhankelijk zijn van die laatste bus om 21:00 dan is de auto gewoon ideaal in NL, ook voor toeristen.
For Your Railroad Adventures
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door tsov »

Niet dat ik deze discussie nou heel erg gevolgd heb, maar:
find_your_spot schreef:1. Je krijgt een auto altijd met een volle tank mee dus daar kun je gemiddeld al 600 - 1200 km mee vooruit.
Die ene keer dat ik een auto heb gehuurd (ok, dat was in Noorwegen) moest dat ding ook met een volle tank ingeleverd worden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Niet dat ik deze discussie nou heel erg gevolgd heb, maar:
Die ene keer dat ik een auto heb gehuurd (ok, dat was in Noorwegen) moest dat ding ook met een volle tank ingeleverd worden.
Je kunt hem ook leeg terugbrengen, maar dan tanken zij hem voor jou vol tegen hun prijs.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Auto parkeer je bij Haarlem Spaarnwoude gratis bij de IKEA en vanaf daar pak je goedkoper de trein.
Geen loket, dus onmogelijk om een kaartje te kopen als je niet genoeg muntgeld hebt.
Q-Park P&R Kruseman van Eltenweg
Kost al net zo veel als een retourtje Amsterdam- Alkmaar voor een dagdeel.
Twee dagretouren met de trein Asd CS - Kood-Zaandijk kost € 10,60
Voor de 7€ uit mijn voordeel heb je alleen de parkeerkosten, en dus niet de benzine. Amsterdam- Koog Zaandijk redt je niet voor 4 euro aan benzine + km kosten van een huurauto.
De discussie ging over bezienswaardigheden bezoeken buiten Amsterdam.
Je auto parkeer je dan bijvoorbeeld gratis in Osdorp en vanaf daar pak je de tram. Als het voor 1 dag is zet je deze voor € 6 euro op een P+R en ga je vanaf daar gratis verder met OV of OV fiets.
Maar de tourist zal zijn huurauto toch graag voor zijn hotel hebben staan? en niet in een afgelegen wijk als Osdorp :roll:

Excuse moi... Hoe denk jij dat 7/10 GVB buschauffeurs, 4/10 GVB trambestuurders, 8/10 GVB metrobestuurders en 3/10 GVB schippers elke dag naar zijn werk gaat?
Ik zal je uit je droom halen... MET DE AUTO!
Die moeten ook op tijden beginnen dat de eerste bus/tram/metro of trein nog niet de woonwijk aan doet om op je werkplek te komen. Dan is een auto wel handig.
Mag ik je erop wijzen dat met z'n tweeën een retour Amsterdam - Groningen € 87,60 kost
En dat terwijl ik vorige week voor € 160 euro 5 dagen een fiat panda heb gehuurd en dat beviel prima.
Ik heb eens een kleine Fiat gehuurd voor 35€ per weekend. Daar komt dan nog een bedrag bij per km wat je boven de 150km aflegt per dag. Plus dat je nog moet tanken.
Voor een ritje Enschede- Groningen waren we alles bij elkaar 92€ kwijt. Best prijzig zo'n huur autotje.

Gemiddeld rekent een verhuurder 15 cent per km als je boven de 150km uitkomt. Amsterdam- Groningen is 460km voor een retour, 460-150= 310. 310x0,15= 46,5€ aan km kosten. Benzine: de auto rijdt gemiddeld 1 op 12 op de snelweg. 460/12= 38 liter. Benzine prijs is 1,5€ dus 38x1,5= 57€. Tellen we samen op: 57€+ 46,5€ + huurkosten à 35€ = 138€
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Caspar »

Beetje offtopic:
In Roemenië ook een auto gehuurd, en dat was daar uiteraard goedkoop. 23€ per dag voor een Renault Clio 5 deurs diesel. Benzine/diesel is in Roemenië ongeveer 95 cent per liter, dan is het inderdaad leuk om eens ergens heen te rijden waar je anders erg moeilijk kan komen. Maar... als je daar tegenover de tarieven zet van de spoorwegen, dan ben je weer heel duur uit. Voor diezelfde 23€ kan je ook 600 km afleggen met de IC...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Ten allereerste reageerde ik op deze post:
Ennes schreef: En wat nou voor de toerist die weet dat Nederland uit meer bestaat als Amsterdam?
Het feit om Nederland te zien BUITEN de steden om.
Bee schreef:en allerlei toeristische attracties zijn uitstekend bereikbaar met het OV: Kinderdijk, Keukenhof, noem maar op.
Amsterdam - Kinderdijk Auto: 1 uur
Amsterdam - Kinderdijk OV: 2,5 uur
Allereerst zitten niet alle toeristen in Amsterdam, ten tweede willen ze ook niet allemaal naar Kinderdijk, maar gaan bijvoorbeeld naar de zaanse schans(is stukje dichterbij en makkelijker bereikbaar voe de toerist die in Amsterdam verblijft, en ten derde zullen veel toeristen het niet erg vinden om een hoop van het land te zijn tijdens een ov tocht naar hun bestemming... stukje seightseeing )

Caspar schreef: Dagje kaasmarkt Alkmaar? Waar parkeer je de auto
Q-Park P&R Kruseman van Eltenweg
Die weet elkte toerist natuurlijk zonder problemen gelijk te vinden!
Caspar schreef: Dagje strand Zandvoort: Waar parkeer je de auto
Auto parkeer je bij Haarlem Spaarnwoude gratis bij de IKEA en vanaf daar pak je goedkoper de trein.
Moeten ze alsnog met de trein, en waar koop je als toerist zonder zak muntgeld in Haarlem Spaarnwoude of all places een treinkaartje?
Caspar schreef: Zaanse Schans: Advies kom met de trein naar het park (Koog Zaandijk), Auto dagtarief € 7,-
Twee dagretouren met de trein Asd CS - Kood-Zaandijk kost € 10,60
Caspar schreef: 24 uur parkeren in Amsterdam: eurotje of 50 gemiddeld. Ga zo maar even door.
De discussie ging over bezienswaardigheden bezoeken buiten Amsterdam.
Je auto parkeer je dan bijvoorbeeld gratis in Osdorp en vanaf daar pak je de tram. Als het voor 1 dag is zet je deze voor € 6 euro op een P+R en ga je vanaf daar gratis verder met OV of OV fiets.
En die toerist die een dagje naar Rotterdam gaat, Boymans, Euromast, Speedo. Of een dagje naar Delft? Waar parkeren die hun auto zonder het een vermogen kost, en zonder dat ze dat kaartje voor het ov moeten kopen wat onmogelijk was en waarom ze de auto moesten nemen?
Caspar schreef: Nee een auto huren is in ieder geval niet zo handig in Nederland, en zeker niet goedkoop omdat bij alle interessante plekken hoge parkeerkosten verbonden zijn, en dikwijls files staan op mooi weer dagen naar die attracties toe.
Mag ik je erop wijzen dat met z'n tweeën een retour Amsterdam - Groningen € 87,60 kost
En dat terwijl ik vorige week voor € 160 euro 5 dagen een fiat panda heb gehuurd en dat beviel prima.
Dan zou ik maar eens op de linkjes klikken die je zelf hebt gepost, hoeveel je bij de grote bekende verhuurders betaalt ( De toerist kent immers de kleine verhuurders niet, voorbeeldje: Avis type A - 5 dagen 227,45 nog zonder bijkomende kosten, afkoop e.r. en brandstof.

Ennes schreef: Deze post is natuurlijk als een wannabe GVB-er op een onklare bus!
Excuse moi... Hoe denk jij dat 7/10 GVB buschauffeurs, 4/10 GVB trambestuurders, 8/10 GVB metrobestuurders en 3/10 GVB schippers elke dag naar zijn werk gaat?
Ik zal je uit je droom halen... MET DE AUTO!
Ik weet als geen ander hoe OV personeel naar zijn werk gaat! dus je hoeft mij niet uit de droom te helpen, en daar gaat mijn reactie helemaal niet over!!! Wat ik dus bedoelde is dat jou post kant nog wal raakt ( ja en ik weet dat de GVB schippers altijd de kant/wal raken om aan te kunnen meren)
Ennes schreef: Voor een toerist (ja en zelfs de niet spoorofielen onder de toeristen) is het ov "DE" manier om de stad,de omgeving, het land te verkennen cq bezienswaardigheden te bereiken.
Was het niet dat de trein zo verschrikkelijk duur is als je Nederland 7 dagen wilt zien buiten Amsterdam als stad om.
Is het niet zo dat een auto huren ook heel erg duur is, en dat vakantie zo wie zo erg duur is, en dat de toerist die toch het lef heeft om naar Nederland te komen, en dan ook nog eens het lef heeft om dingen te willen bezichtigen dat geld ook best uit willen geven (als het mogelijk is een kaartje te kopen)
Ennes schreef: En zeker in de steden wil je die mensen niet in een (huur)auto hebben. Parkeren is immers op veel plaatsen onmogelijk omdat ze geen Chip-pas hebben.
Mijn reactie ging ook niet over parkeren in de steden, maar Nederland zien buiten de steden om.
Je spreekt jezelf ook wel steeds tegen hè :roll:
Laatst gewijzigd door Ennes op zo 15 aug 2010, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwartrijden ondanks ov-chip populair bij GVB

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Verder heb ik wel eens eerder op dit forum geschreven dat de stadsregio best wel eens werk kan maken van dagkaartjes die in de hele stadsregio Amsterdam geldig zijn en de GVB dagkaartjes ook geldig moet laten zijn in Connexxion en Arriva bussen voorzover het traject binnen de stadsgrenzen van Amsterdam wordt afgelegd... , ik krijg altijd plaatsvervangde schaamte als toeristen door de chauffeur van een der streeklijnen tussen het Leidseplein en het Haarlemmerplein de bus wordt uitgeschopt met de mededeling: probeer het GVB maar.. :roll:
Ja, dat snap ik dus ook niet (en toch weer wel). Zowel de stadsregio als het reizigersoverleg zitten dat continue te pushen, maar Arriva en Connexxion beweren dat het technisch heel ingewikkeld is. Nu lijkt mij dat alles behalve ingewikkeld eigenlijk, maar bestaat er gewoon onwil omdat ze dan weer met verdeelsleutels voor de reizigersinkomsten moeten gaan werken :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten