'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Suus »

'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Spoorbeheerder ProRail wil het aantal zelfdodingen op het spoor de komende vier jaar terugbrengen met 5 procent. Een woordvoerder heeft een bericht daarover in het vakblad Psy zondag bevestigd.

Het aantal zelfdodingen in Nederland is volgens recente cijfers van het CBS vorig jaar gestegen. In 2008 maakten 1435 mensen een eind aan hun leven. Vorig jaar steeg dat aantal met negentig gevallen tot 1525.

Volgens ProRail leert de ervaring dat ongeveer de helft van het aantal suïcides wordt gepleegd door mensen die in behandeling zijn bij instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, of daar in behandeling zijn geweest.

De spoorbeheerder wil samen met de psychiatrische inrichtingen maatregelen nemen om het aantal zelfdodingen naar beneden te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door in de buurt van psychiatrische inrichtingen hekken te plaatsen rond het spoor.

Volledige artikel op NU.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door find_your_spot »

Het wordt tijd dat deze overheid eens stopt met het leven zuur te maken van hard werkende burgers.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Het wordt tijd dat deze overheid eens stopt met het leven zuur te maken van hard werkende burgers.
:roll: :?:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door JWM »

Gaat dit ook weer een find_your_spot vs. Ennes topic worden? -o-
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door find_your_spot »

JWM schreef:Gaat dit ook weer een find_your_spot vs. Ennes topic worden? -o-
Als het aan mij ligt niet, zover ik weet ben ik vrij mijn mening te posten op dit forum.
For Your Railroad Adventures
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door JWM »

Als het een onderbouwde mening is heb ik daar geen enkel probleem mee :)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door MdJ »

Wat heeft de "teveel bemoeiende overheid die de hardwerkende burger treft" te maken met dit bericht? Volgens mij zijn ze juist werk aan het creëren, of niet soms? (hekken moeten ook gezet worden, de levenscoaches...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Suus »

find_your_spot schreef:Als het aan mij ligt niet, zover ik weet ben ik vrij mijn mening te posten op dit forum.
Mijn mening is dan dat dit volgens mij niets te maken heeft met hardwerkende mensen of een overheid, eerder iets met spoorwegen en de geestelijke gezondheidszorg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Mijn mening is dan dat dit volgens mij niets te maken heeft met hardwerkende mensen of een overheid, eerder iets met spoorwegen en de geestelijke gezondheidszorg.
Dus getrouwde mannen en vrouwen die 3 kinderen achter laten lopen allemaal bij de geestelijke gezondheidszorg?

Denk alsjeblieft niet dat het allemaal gekken zijn die voor de trein springen.

Gros van deze mensen zijn mensen zoals jij en ik die het niet meer zien zitten.
For Your Railroad Adventures
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Dexter »

find_your_spot schreef:Gros van deze mensen zijn mensen zoals jij en ik die het niet meer zien zitten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Rationele mensen zadelen een ander niet willens en wetens op met een bloederige dood en alle consequenties daarvan. Die nemen pillen of zoeken een andere uitweg.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Geert »

Suïcide op het spoor worden regelmatig impulsief gepleegd. Het plaatsen van hekken en op andere manieren voorkomen dat mensen gemakkelijk voor de trein komen heeft dus wel degelijk zin.
find_your_spot schreef:Het wordt tijd dat deze overheid eens stopt met het leven zuur te maken van hard werkende burgers.
Deze opmerkingen begrijp ik niet helemaal. Als je bedoelt dat het aantal zelfmoorden is gestegen door overheidsbeleid, dan heb ik daar sterk mijn twijfels over; ik zou het dan eerder gooien op de economische situatie in zijn geheel...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door VIRM »

find_your_spot schreef:Het wordt tijd dat deze overheid eens stopt met het leven zuur te maken van hard werkende burgers.
Kan je deze opmerking ook nader toelichten?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door iljitsch »

Vijf procent is wel een heel lage doelstelling...

Ik ben ook wel benieuwd na hoe en waar dit gebeurt. Overweg? Midden tussen de weilanden? In de drukke randstad of juist in de provincie?

Maar ja meestal met dit soort dingen is het hoe meer er over geschreven wordt hoe meer mensen er op het idee gebracht worden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Vijf procent is wel een heel lage doelstelling...

Ik ben ook wel benieuwd na hoe en waar dit gebeurt. Overweg? Midden tussen de weilanden? In de drukke randstad of juist in de provincie?

Maar ja meestal met dit soort dingen is het hoe meer er over geschreven wordt hoe meer mensen er op het idee gebracht worden.
Die 5 % zou misschien gebaseerd kunnen zijn op het aantal suïcide gevallen die daadwerkelijk in de nabijheid van instellingen langs het spoor zijn gepleegd, gezien ook het feit dat ze in de berichtgeving spreken over die instelling in de nabijheid van Eindhoven waar hekken succesvol waren gebleken.

Waar ik wel voor vrees is dat er na het plaatsen van hekken, een verschuiving gaat plaatsvinden van de locaties, en dat deze misschien vaker op meer toegankelijke plekken gaan plaatsvinden, zoals nabij overwegen en stations, met als gevolg dat mensen toeschouwer zullen zijn van het drama wat plaatsvind.

Overigens in de krant stond in de berichtgeving over dit onderwerp dat het in contact brengen met machinisten op een misverstand berustte.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Overigens in de krant stond in de berichtgeving over dit onderwerp dat het in contact brengen met machinisten op een misverstand berustte.
Ik kon ook niet echt voor me zien hoe dat dat vormgegeven zou moeten worden en daarnaast zijn er vrijwel nihil machinisten die daarvoor te porren zijn. Zoiets mee te moeten maken is al traumatiserend genoeg.

Overigens ben ik het met je eens en denk ik ook dat je na het plaatsen van hekken e.d. een verplaatsing krijgt naar makkelijker bereikbare plekken. Mensen die zichzelf om zeep willen helpen zijn wanhopig, maar niet achterlijk.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Ennes schreef:Overigens in de krant stond in de berichtgeving over dit onderwerp dat het in contact brengen met machinisten op een misverstand berustte.
Ik kon ook niet echt voor me zien hoe dat dat vormgegeven zou moeten worden en daarnaast zijn er vrijwel nihil machinisten die daarvoor te porren zijn. Zoiets mee te moeten maken is al traumatiserend genoeg.

Overigens ben ik het met je eens en denk ik ook dat je na het plaatsen van hekken e.d. een verplaatsing krijgt naar makkelijker bereikbare plekken. Mensen die zichzelf om zeep willen helpen zijn wanhopig, maar niet achterlijk.
Ik had ook bij het lezen van het bericht, gelijk weer de bekende "dit is achter een bureau bedacht" gevoelens.

En om het maar even heel cru te zeggen, ik heb er dan toch liever een langs de vrije baan als op een station.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Dexter »

Nou, ik heb ze eigenlijk liever helemaal niet, maar als ik perse moest kiezen, dan nog liever ergens op de vrije baan.

Een paar jaar geleden hadden we er eentje op spoor 1 in Ddr middenin de avondspits. Hij zwaaide nog naar ons voordat hij voor een doorrijdende goederentrein sprong. Op een bankje op het perron liet hij een plastic Lidl-tasje met al z'n aanmaningen en papieren van de schuldsanering achter. Ik vraag me nog steeds af of het meer exhibitionisme of wanhoop was.

Wat mij overigens nog het meest schokte, was dat twee vrouwen met drie kinderen die met alle geweld wilden kijken naar wat er van over was, agressief werden omdat ze door beveiligingsmedewerkers werden weggestuurd toen die het perron wilden afzetten. En ikzelf kreeg een scheldkannonade over me heen van een man die verbolgen was over het feit dat er geen treinverkeer en dat ging zelfs nog door nadat hij de stukken zag liggen... :N
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Nou, ik heb ze eigenlijk liever helemaal niet, maar als ik perse moest kiezen, dan nog liever ergens op de vrije baan.

Een paar jaar geleden hadden we er eentje op spoor 1 in Ddr middenin de avondspits. Hij zwaaide nog naar ons voordat hij voor een doorrijdende goederentrein sprong. Op een bankje op het perron liet hij een plastic Lidl-tasje met al z'n aanmaningen en papieren van de schuldsanering achter. Ik vraag me nog steeds af of het meer exhibitionisme of wanhoop was.

Wat mij overigens nog het meest schokte, was dat twee vrouwen met drie kinderen die met alle geweld wilden kijken naar wat er van over was, agressief werden omdat ze door beveiligingsmedewerkers werden weggestuurd toen die het perron wilden afzetten. En ikzelf kreeg een scheldkannonade over me heen van een man die verbolgen was over het feit dat er geen treinverkeer en dat ging zelfs nog door nadat hij de stukken zag liggen... :N
Dat bedoel ik dus met mijn vrees voor het verplaatsen naar gebieden met meer mensen, als ze de rest gaan afbakenen.
En je begrijpt natuurlijk dat ik ze liever ook niet heb. maar als het dan gebeurd, dan maar langs de vrije baan zonder toeschouwers.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Suïcide op het spoor worden regelmatig impulsief gepleegd. Het plaatsen van hekken en op andere manieren voorkomen dat mensen gemakkelijk voor de trein komen heeft dus wel degelijk zin.
find_your_spot schreef:Het wordt tijd dat deze overheid eens stopt met het leven zuur te maken van hard werkende burgers.
Deze opmerkingen begrijp ik niet helemaal. Als je bedoelt dat het aantal zelfmoorden is gestegen door overheidsbeleid, dan heb ik daar sterk mijn twijfels over; ik zou het dan eerder gooien op de economische situatie in zijn geheel...
Zelfs een bordje met: Weet je dit wel zeker? schijnt zin te hebben.
Ik had ook bij het lezen van het bericht, gelijk weer de bekende "dit is achter een bureau bedacht" gevoelens.
Hier moet ik toch echt even op reageren. Er is iemand aan het promoveren op het onderwerp. Men wil echt het aantal suicidegevallen omlaag brengen. Dat is niet eenvoudig, omdat het een maatschappelijk probleem betreft waar de spoorsector als sector denk ik maar weinig invloed op heeft. Wat mij bijvoorbeeld heel zinvol lijkt is het aantal klinieken dat aan de spoorbaan ligt, terugbrengen. Psychiatrische patienten op 100 meter van de spoorbaan is geen geschikte combinatie. Maar je kunt daar ook niet vandaag op morgen vanaf natuurlijk.

Verder wijst de statistiek uit dat suicide vooral voorkomt op plattelandsspoorwegen, en bosrijke omgevingen zijn daarin ook berucht. Opmerkelijk is verder dat de meeste zelfmoorden op de vrije baan plaatsvinden en eigenlijk nauwelijks op stations. Ik denk dat sociale controle zeker een rol speelt hierin.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Caspar »

Ik denk dat de meeste GGZ instellingen op het platteland staan, ergens in de buurt van de vrije baan. Dus niet zo zeer de sociale controle, maar meer de ligging van de instellingen. Patienten komen vanuit Amsterdam naar Santpoort, Heiloo en Castricum (Bakkum) om opgenomen te worden. Niet andersom. Verder doet men er in Heiloo in de instelling erg veel aan om mensen op de been te helpen, en mensen te volgen om in de gaten te houden of het wel goed gaat. Dat zal op andere plekken ook wel zo zijn denk ik. Maar iemand tegenhouden is erg lastig. Ik was er een paar maanden geleden getuige van dat een 3/4 verlamde patient die het niet meer zag zitten met elektrische rolstoel en al de sloot naast de kliniek in was gereden, om er een einde aan te maken. (niet de daad zelf gezien, maar wel dat de brandweer hem te laat eruit takelde)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door iljitsch »

Er was een goed verhaal op de radio gisteravond. Ze hadden het over zo'n 200 gevallen per jaar, typisch genoeg wordt in dat nu.nl stukje hierboven alleen het totale aantal zelfmoorden per jaar genoemd, wat natuurlijk minder relevant is.

Vreemd genoeg schijnt dit alles toch zeer impulsief te gebeuren dus hekken of andere installaties (automatisch licht, camera's, geluidsverbindingen) zouden zeker een stuk kunnen helpen. Blijkbaar is de wanhoop dan toch niet zo groot dat ze er 500 meter extra lopen voor over hebben. Sowieso is voor de trein een impulsieve manier, andere manieren meer voorbereidingen, zoals aan touw komen, pillen sparen en dergelijke. En het is lekker snel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het opeten van twee doosjes paracetamol.

Voor wat betreft het verhaal van Dexter: ik heb er altijd zeer gemengde gevoelens over dat de autoriteiten blijkbaar met vanalles zeer matig presteren, maar het afzetten van plaatsen van incidenten gebeurt dan wel zeer snel en efficiënt. Alsof dat het belangrijkste is. Natuurlijk, passanten hoeven dat allemaal niet te zien, maar mensen die op het moment zelf al ter plaatse zijn zullen nogal geschokt zijn, die moet je misschien even een paar momenten geven om uit eigen beweging te vertrekken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Caspar »

Sowieso is voor de trein een impulsieve manier, andere manieren meer voorbereidingen, zoals aan touw komen, pillen sparen en dergelijke. En het is lekker snel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het opeten van twee doosjes paracetamol.
Denk dat inderdaad mensen bang zijn eerst uren te trippen, zonder dat het uiteindelijk effect heeft, bij een verkeerde cocktail. Ook het idee dat je dierbare je thuis vind aan een touw hangend boven de trap, kan ik me zo voorstellen dat meespeelt. Dat wil je zelfs dan liever niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Voor wat betreft het verhaal van Dexter: ik heb er altijd zeer gemengde gevoelens over dat de autoriteiten blijkbaar met vanalles zeer matig presteren, maar het afzetten van plaatsen van incidenten gebeurt dan wel zeer snel en efficiënt. Alsof dat het belangrijkste is. Natuurlijk, passanten hoeven dat allemaal niet te zien, maar mensen die op het moment zelf al ter plaatse zijn zullen nogal geschokt zijn, die moet je misschien even een paar momenten geven om uit eigen beweging te vertrekken.
Allereerst: Jij was er niet bij, dus kan jij niet oordelen over dit specifieke geval. Maar ik zal mijn verhaal nog wat verduidelijken, speciaal voor jou, zodat je je interpretatie wat kan bijstellen:

Die twee vrouwen met de drie kinderen (varierend in leeftijd van 6 tot 8 jaar) hebben niets meegekregen van de aanrijding zelf, maar wilden puur uit nieuwsgierigheid het perron op om te kijken. Toen ik samen met het beveiligingspersoneel een rood-wit-lint had vastgemaakt om het perron af te zetten, glipte een van de kinderen onder het lint door en rende het perron op. Toen een van de beveiligingers daar wat van zei, werden de vrouwen verbaal zeer agressief, kwamen dreigend naar voren en bedreigden ons.

En het gesprek met die man vondt plaats op spoor 2/3 (toen ik het verzoek kreeg om een 'schuttrein' op spoor 3 te plaatsen om het zicht te ontnemen) en de aanrijding was op het daarnaast gelegen spoor 1. Hij vondt het absurd en onbegrijpelijk dat er geen treinverkeer naar Rotterdam was.

Toen ik hem wees op de situatie op spoor 1, draaide hij zich om en zag hij dat het hoofd en een van de armen van de man 20 meter verwijderd lag van de romp. Vervolgens draait hij zich weer om naar mij om verder te gaan met zijn tirade over stilgelegd treinverkeer en de in zijn ogen ondermaats presterende NS.

Deze mensen waren dus zeker niet geschokt, maar de vrouwen waren gewoon asociaal nieuwsgierig en de man had gewoon een enorme plaat voor z'n kop. Ga jij me nu nogmaals vertellen dat dat soort mensen oprecht geschokt zijn en in de gelegenheid moet worden gesteld om op eigen gelegenheid te vertrekken?

En hoe denk je trouwens dat wij als personeel ons voelden? Eerst hebben we alles zien gebeuren, maar desondanks wordt van ons verwacht dat we rustig blijven en doorwerken, mensen gaan opvangen en vervolgens krijgen we met te maken met agressie en geweld van het soort mensen waar zelfs de Tokkies gillend voor zouden wegrennen.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door iljitsch »

Dexter: ik sprak in het algemeen, de details van de situatie waar jij het over had wist ik natuurlijk niet. Ik ben het met je eens dat die vrouwen zich zeer laakbaar gedroegen en die man had ook stukken beter gekund, hoewel ik zeker ook gefrustreerd zou zijn als gelijk al het treinverkeer stilgelegd werd vanwege een aanrijding bij één perron.

Het goede nieuws is in elk geval dat het bij stations relatief zelden voorkomt.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Zelfmoord op spoor moet met 5 procent omlaag'

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:hoewel ik zeker ook gefrustreerd zou zijn als gelijk al het treinverkeer stilgelegd werd vanwege een aanrijding bij één perron.
Dat ben ik met je eens, maar die beslissing is helaas niet aan NS of Prorail. Op last van de brandweer of KLPD worden tegenwoordig hele emplacementen of baanvakken platgelegd. Zelfs de trein uit Gdm, die daar op spoor 15 binnenkomt, helemaal aan de andere kant van het emplacement, mocht niet binnenkomen. Maar daar kan ik ook niets aan doen.

Ik probeerde dat rustig aan de meneer uit te leggen (hoewel ik even daarvoor nog een hoofd had zien rollen) maar die man was niet voor rede vatbaar (hoewel hij datzelfde hoofd had zien liggen).
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten