Meltrain in England #2: Penkridge and Barlaston

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in England #2: Penkridge and Barlaston

Bericht door Meltrain »

Zoals ik in deel 1 al vermeldde , hadden we de eerste twee weken van de vakantie een Canal Boat gehuurd en daarmee over de Four Counties Ring gevaren.
Tijdens deze rondreis moesten we ook nog wel eens aanleggen om inkopen te doen of water te tanken en uiteraard moesten we ook ’s avonds aanleggen om te overnachten.
Soms legden we aan in een dorp met een station en had ik even de tijd om het station te bezoeken. In dit verslag gaat het over de stations Penkridge en Barlaston.

Op 16 juli legden we tegen lunch tijd aan in Penkridge en terwijl mijn zusje en moeder boodschappen deden, mocht ik naar het station.
Mijn eerste aanblik van station Penkridge was de volgende:
Afbeelding

Meer ingezoomd op het vervallen en verlaten stationsgebouwtje:
Afbeelding

Penkridge ligt tussen de stations Wolverhampton en Stafford en wordt 1x per uur bedient door de semi-fast service Birmingham New Street – Liverpool Lime Street van London Midland, gereden met een Class 350.

Toen ik op het perron kwam, kwam de trein naar Birmingham er net aan. Helaas ging er iets mis bij het maken van een foto van de voorkant, dus werd het maar een foto van de achterkant:
Afbeelding

De trein verlaat het station op weg naar Wolverhampton en Birmingham:
Afbeelding

Voor de trein naar Liverpool zou het nog wel bijna een uur duren, voordat hij kwam, maar omdat ik wist dat er tussen Wolverhampton en Stafford ook treinen van Virgin Trains en CrossCountry komen, bleef ik toch nog even op het station.
Voordat er iets kwam, maakte ik maar even een foto van het stationsnaambordje wat in de stijl van London Midland is:
Afbeelding

Niet veel later kwam er een Super Voyager van Virgin Trains voorbij als trein vanuit de richting Preston op weg naar Birmingham New Street:
Afbeelding

Hierna miste ik een trein de andere kant op, maar deze Voyager van CrossCountry vanaf Manchester Piccadilly naar Birmingham en verder mocht wel op de foto (helaas aan de voorkant enigszins overbelicht):
Afbeelding

Hierna ging ik weer terug naar de boot om te eten en daarna verder te varen.


Op 18 juli legden we rond lunch tijd aan in Barlaston, een klein plaatsje een stukje ten zuiden van Stoke-on-Trent en ten noorden van Stone.
Toen ik naar het station liep, kwam ik eerst deze overweg tegen, met op de voorgrond het spoor richting Stone en daarnaast het spoor naar Stoke-on-Trent:
Afbeelding

Een overzicht van dit stationnetje:
Afbeelding

De beide bordjes :D :
Afbeelding

Op het perron komen, lukte me echter niet, omdat het hekje naar het perron op slot zat. Waarom zat dat hekje op slot? Wel, hierom:
Afbeelding

Het bekende ‘Train Times’ was dus ook vervangen door:
Afbeelding

Het feit dat er geen treinen op dit station stoppen, betekent echter niet, dat er ook geen treinen komen! Nee, dit is zelfs een vrij druk baanvak, met treinen van Virgin Trains op de route London – Soke-on-Trent - Manchester (2x per uur), Cross Country op de route Birmingham – Stoke-on-Trent – Manchester (2x per uur) en London Midland op de route London – Stoke-on-Trent – Crewe (1x per uur).
Toen even later de overweg dicht ging, stond ik aan de kant van de sporen richting Stone en ik hoopte dat er een trein richting Stoke-on-Trent aan kwam. Helaas was dat niet zo en omdat ik ook niet op het perron kon komen (en niet midden op de weg wilde staan), werd het deze foto van een Pendolino tussen een hek en een wachthuisje:
Afbeelding

Omdat ik toch aan deze kant stond, fotografeerde ik maar het gedeeltelijk begroeide perron richting Stoke-on-Trent:
Afbeelding

Even later kwam er weer een trein aan, ditmaal een Voyager van CrossCountry op weg richting Birmingham:
Afbeelding

Van de andere kant kwam vrijwel gelijk daarna een Voyager van CrossCountry op weg naar Manchester, maar deze foto mislukte nogal en zal ik daarom niet plaatsen.
Toen wilde ik weer terug naar de boot lopen om te gaan lunchen (ook omdat mijn moeder en zusje klaar waren met de boodschappen), maar ik had net een klein stukje gelopen toen ik de overweg weer hoorde.
Omdat ik nu een trein richting Stoke-on-Trent verwachtte, wilde ik snel naar de andere kant van de overweg rennen, maar omdat de bomen al omlaag gingen bleef ik maar aan deze kant.
Inderdaad kwam er nu een trein richting Stoke-on-Trent, om precies te zijn een Pendolino (van Virgin Trains) naar Manchester:
Afbeelding

Hierna liep ik toch echt terug naar de boot om te gaan lunchen.
Na de lunch (en net voor vertrek) maakte ik vanaf de boot nog een foto van een Voyager van CrossCountry op weg naar Birmingham:
Afbeelding

Hierna gingen we weer verder varen.

Dit was het tweede verslag van mijn vakantie in Engeland in 2010. Ik dank jullie voor het lezen en hoop dat jullie het de moeite waard vonden. Een derde verslag volgt zo snel mogelijk, al weet ik nog niet 100% zeker waarover ik het wil gaan houden: de Embsay & Bolton Abbey Steam Railway, de North Yorkshire Moors Railway of een reisje van Knaresborough naar York met daarbij een bezoekje aan het NRM.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Meltrain in England #2: Penkridge and Barlaston

Bericht door Joshua »

Weer een geslaagd verslagje. Wat mij ook wel erg uitnodigt zelf ook eens naar Engeland te gaan.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Meltrain in England #2: Penkridge and Barlaston

Bericht door Ronald »

Leuke indruk van de treinen aan de andere kant van de Noordzee. Opvallend vindt ik altijd dat de sporen dichter bij elkaar liggen (dan bedoel ik de tussenruimte tussen de beide rijrichtingen). Zijn de treinen daar nu smaller (valt me niet direct op aan de foto's) of rijden ze gewoon dichter langs elkaar?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meltrain in England #2: Penkridge and Barlaston

Bericht door Geert »

De treinen zijn inderdaad smaller, het PVR is afwijkend in de UK. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten