Studenten OV, vanaf wanneer?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door les7 »

Haai,

Per dit schooljaar ben ik student, en heb ik dus recht op SOV. De kaart heb ik al binnen maar is nog niet geladen. Het product staat pas klaar een halve maand voordat je studiefinanciering ingaat (voor mij 1 oktober). Maar doet het product vrij/korting reizen het dan al? Ik kan namelijk niets vinden op de website van de Studenten OV-Chipkaart en DUO. Het is een simpele vraag, maar het antwoord dus niet te vinden. -o-
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door Ruben »

Het studentenreisrecht gaat in op het moment van het starten van de studie, of een kwartaal na dat waarin je 18 bent geworden. Als je dus in juli - september 2010 18 bent geworden / wordt gaat het reisrecht per 1 oktober in. Jij was onlangs jarig en bent 18 geworden, vandaar dat dat ook voor jou geldt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door find_your_spot »

Je studentenreisproduct moet je gaan afhalen bij een zogeheten AVM of AVM Light.

Afbeelding
Deze apparaten heb je vast wel eens bij de AH To Go, tabakszaken of in je eigen supermarkt zien staan.

Afbeelding
Of je doet dit leuke meisje precies na

Je kunt ook af en toe je studenten ov-chipkaart in deze automaten stoppen om te kijken of je product misschien al eerder klaar staat. :Y Veel succes
For Your Railroad Adventures
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door les7 »

Jaaa dat ophalen snap ik allemaal wel, heb 't namelijk ook al gedaan voor de dalkorting van Oost-Nederland, dagkaarten voor RET & saldo via internet opgeladen. ;) Ook heb ik het vandaag nog geprobeerd of het er al stond (uiteraard niet). Overigens viel me op dat in het postkantoor waar ik het ging proberen de AVM-Light vervangen was door die dikke koelkast op foto 1.

Het ging mij er eigenlijk alleen om of ik dan vanaf 15 september vrij kon reizen, of 1 oktober. :) Ik begrijp dus 1 oktober. Merci!
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door les7 »

Nog even een vraagje, kan ik wel al Reizen op Saldo van NS erop zetten (voltarief)? Ik weet dat 't nog niet werkt voor reductie, maar dan kan ik saldo gaan laden op mijn SOV en mijn andere chipkaarten leeg gaan maken (ik reis namelijk veel met de trein i.c.m. de OV-Chipkaart). ;)

Oftewel gaat Reizen op Saldo voltarief conflicteren met het studentenreisproduct?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door Suus »

Het werkt niet, zo eenvoudig is het :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door reisthijs »

Hoezo zou dat niet werken? Je kan "NS Reizen op Saldo" toch op iedere OV-chipkaart zetten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door Suus »

Maar dan heb je er verder niets aan, omdat het product wordt genegeerd als het een studentenproduct herkent, of het nu geldig is of niet. Voor die paar dagen niet echt de moeite waard, zeker als je al een chipkaart hebt waarmee het werkt. Dan zou ik die gewoon leegtanken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door Meltrain »

Hoe zit het eigenlijk met week- of weekendproducten?
Ik wilde gisteren een nieuwe student helpen met het ophalen van zijn reisproduct bij zo'n ophaalpunt.
Hij wilde een weekendproduct, maar er stond een weekproduct voor hem klaar. :? Hij heeft de transactie toen maar gecancelled en ik raadde hem aan te bellen met de DUWO, maar is dat normaal of wat kon hij beter doen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door find_your_spot »

meltrain schreef:Hoe zit het eigenlijk met week- of weekendproducten?
Ik wilde gisteren een nieuwe student helpen met het ophalen van zijn reisproduct bij zo'n ophaalpunt.
Hij wilde een weekendproduct, maar er stond een weekproduct voor hem klaar. :? Hij heeft de transactie toen maar gecancelled en ik raadde hem aan te bellen met de DUWO, maar is dat normaal of wat kon hij beter doen?
1. In het bezit van een DigID?
2. Zo ja, inloggen hier http://www.ib-groep.nl/particulieren/inloggen.asp
3. In Mijn IB-Groep/DigID kiest hij voor de optie Vervoer/Reisrecht/OV
4. Daar staat een weekproduct klaar met een oranje w om het te wijzigen.
5. Na het wijzigen kan dit op buitenland of weekend worden gezet.
6. Na twee dagen kun je je weekend product ophalen bij de AVM en AVM Light.

7. Let op dat je maar 2 keer per jaar kunt wisselen.
8. En niet tussen 1 mei en 31 augustus.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door Tochjo »

meltrain schreef:Hij wilde een weekendproduct, maar er stond een weekproduct voor hem klaar.
Voor nieuwe studenten staat automatisch een weekproduct klaar. Wil een nieuwe student een weekendabonnement, dan moet er gewisseld worden, zoals find_your_spot beschreef. Dit staat overigens keurig uitgelegd in de folder Studentenreisproduct die iedere nieuwe student zou moeten ontvangen.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door les7 »

Bee schreef:Maar dan heb je er verder niets aan, omdat het product wordt genegeerd als het een studentenproduct herkent, of het nu geldig is of niet. Voor die paar dagen niet echt de moeite waard, zeker als je al een chipkaart hebt waarmee het werkt. Dan zou ik die gewoon leegtanken :wink:
Voor die paar dagen is het juist de moeite waard, omdat ik nu juist niet m'n oude OV-Chipkaart kan leeg kan maken. De NS heeft namelijk die fantastische grens van minimaal €16,- op de kaart, en anders kom je er niet in. -o- Nu ga ik m'n oude OV-Chipkaart dus leegmaken bij de overige vervoerders.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door find_your_spot »

les7 schreef: Voor die paar dagen is het juist de moeite waard, omdat ik nu juist niet m'n oude OV-Chipkaart kan leeg kan maken. De NS heeft namelijk die fantastische grens van minimaal €16,- op de kaart, en anders kom je er niet in. -o- Nu ga ik m'n oude OV-Chipkaart dus leegmaken bij de overige vervoerders.
Nergens voor nodig als je deze stappen volgt:

http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f ... ad#p103480
For Your Railroad Adventures
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Studenten OV, vanaf wanneer?

Bericht door les7 »

Mijn ervaringen bij een servicebalie van een vervoersbedrijf zijn niet zo goed. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten