Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Cookie »

Via het Drehscheibe forum kwam ik terecht bij dit programma van de Deutsche Bahn, waarmee je bijna tot op de centimeter kunt berekenen hoe lang het traject is dat je in Duitsland aflegt. Het zijn echte kilometers, geen tariefkilometers dus. Het programma is oorspronkelijk gemaakt om de prijs te berekenen voor het gebruik van de Duitse railinfrastructuur. Je moet er even handig mee worden, maar daarna kan het voor sommige gebruikers hier waarschijnlijk best wel een handig programmaatje zijn.

Bij product moet je PF selecteren en vervolgens op het knopje 'Preis' drukken. Ook kan je meerdere via's opgeven door na een station ingevoerd te hebben, eronder op 'weitere' te klikken. Overigens staat de Engelse handleiding hier.

Een printscreen van een stuk dat ik zelf heb afgelegd destijds:
Afbeelding
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door BR628 »

Ik gebruik altijd http://jizdenka.idos.cz/IT.aspx en wikipedia. Maar thx voor deze tip!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Fles »

dit ziet er goed uit ja :pos:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Fles »

Het maakt niet uit welke keuze je onder Produkt maakt, alleen voor de prijs. Niet voor de kilometers. Overigens vraag ik me af wat het nut is van die 3 decimalen. Van welke tot welke tegel op een perron ben je dan aan het rekenen? Ik kwam ook ergens tegen dat het 181 meter is van Neuss Hbf Westseite naar Neuss Hbf Ostseite. Wat moet ik me daar in werkelijkheid bij voorstellen? Ik rond gewoon af op hele kilometers. Naar boven natuurlijk :mrgreen:

Overigens staan niet alle stations erin. Ik ben hier in de buurt wat klein spul tegengekomen wat er niet in staat, zoals het lijntje Bad Krozingen - Münstertal (Schwarzwald) en de stations aan de Kaiserstuhlbahn Breisach - Endingen - Gottenheim. Maar zeker een nuttige aanvulling verder :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Suus »

De lijnen die er niet instaan zijn zogenaamde Nichtbundeseigene Eisenbahnen (NE-Bahnen). Dit programma kent alleen de trajecten die in het beheer zijn van DB Netz.

Beide lijnen die jij noemt zijn eigendom van de SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs-Aktiengesellschaft)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Fles »

Wel typisch. Ik wist dat SWEG daar reed, maar dat ze ook gewoon de lijnen zelf 0wnen... :shock:

Je kan in NL nog niet van Batau-Noord naar Westraven of je valt al onder de machtige vingerverfparaplu :X

Overigens mis ik ook station Himmelreich aan de Höllentalbahn. Ik hoop dat je daar een nog veel briljanter verhaal bij hebt ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Suus »

Dat staat intern ook wel bekend als Kirchzarten Himmelreich, afkorting RHIM :)

Echt briljant is het verhaal alleen niet, maar ik hoop dat je mij dat vergeeft :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Dat staat intern ook wel bekend als Kirchzarten Himmelreich, afkorting RHIM :)

Echt briljant is het verhaal alleen niet, maar ik hoop dat je mij dat vergeeft :mrgreen:

Intern hmm :lol: :pos:

Toch blijf ik het een prestatie van formaat vinden:

Himmelreich op 15,409 km en 455 m
Hinterzarten op 26,913 km en 885 m

Een gemiddeld stijgingspercentage van 3,74 %. Zonder tandrad. _O_ Petje af hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Programma voor berekenen reiskilometers Duitsland

Bericht door Suus »

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, ik heb http://www.michaeldittrich.de/abkuerzungen/bahnseite/ geëxporteerd naar een Excelbestand, en verder heeft die website ook een zoekfunctie. Het kent ook afkortingen van Betriebsstellen van NE-Bahnen en diverse bushaltes :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten