Fiets, tent en kopstations

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Fiets, tent en kopstations

Bericht door iljitsch »

Voor ik weer naar de Madridse hitte terugmoest (gelukkig valt het nog een beetje mee deze week) heb ik vorige week nog per fiets en trein door Nederland getoerd. In het verleden heb ik vaak fiets/kampeervakaties gedaan maar ik wilde nu een aantal uithoeken van het land bezoeken en dat ging niet lukken in één week met alleen fietsen, dus ik speel wat vals door stukken over te slaan in de trein.

Ik begon zondagmiddag in Den Haag, alwaar ik duinen in ging richting Noordwijk. Ik heb eind vorig jaar een Nikon D90 camera gekocht dus ik had gehoopt nog wat mooie plaatjes van dingen als de watertoren in de Haagse duinen te schieten, maar die begint nu toch flink schuil te gaan achter de begroeiing, dat viel dus tegen. Na de nacht doorgebracht te hebben op een camping in Noordwijkerhout ging ik eerst nog even inkopen doen in Lisse, en kwam ik langs het station van die plaats:

Afbeelding

De trein die je ziet kwam alleen net langsrijden, het station is al 66 jaar gesloten behalve als halte voor keukenhofbezoekers in de jaren '90. Het stationsgebouw is nu een restaurant en het perron een terras met een glazen/plastic afscheiding richting langsrazende treinen.

Tweede dag verder door de duinen naar Zandvoort. Zoals nog meerdere keren zou gebeuren de week kon ik het station maar met de grootste moeite vinden, ik zag steeds de bordjes over het hoofd en reed dan door waar ik af moest slaan. Maar uiteindelijk mijn tweede kopstation, als je Den Haag CS meetelt:

Afbeelding

Afbeelding

De sporen liggen dus veel lager dan de ingang aan de voorkant. Aan de zijkant is een lift. Oorspronkelijk wilde ik nog een stop maken in Alkmaar maar dat werd toch te krap, dus van Zandvoort naar Den Helder via Amsterdam Sloterdijk. Den Helder is uiteraard ook een kopstation:

Afbeelding

Met wat leegstand in het stationsgebouw:

Afbeelding

En een typische klokketoren naast het stationsgebouw:

Afbeelding

Na een rondje langs Den Helder richting Wieringermeer om weer een camping op te zoeken. Dit bleek nog een flinke rit te zijn, goed dus dat ik Alkmaar overgeslagen had. Onderweg nog een bushalte voor vliegveld Den Helder:

Afbeelding

Volgende dag de afsluitdijk over. Da's een aardige rit, maar een stevige wind mee hielp hier flink. Uiteindelijk kwam ik in Harlingen aan. Typische spoorbrug:

Afbeelding

Er stond hier laatst in het forum dat station Harlingen Haven na een jaar weer open was, maar daarvan had ik maar de helft onthouden. Het ziet er ook naar uit alsof er nog flink aan gewerkt wordt:

Afbeelding

Afbeelding

Het is me niet bepaald duidelijk wat ze hier in die geul achter het perron nog willen bouwen... Er staat inderaad een Arriva-bordje bij het station:

Afbeelding

Ik heb zo het idee dat flink wat mensen dit station op deze manier over het hoofd gaan zien, want zonder bovenleiding is het niet superduidelijk dat hier een trein stopt. Met de stoptrein naar Leeuwarden:

Afbeelding

Volgens mij kan dit best een ere-kopstation zijn, tenzij ik me vergis is er geen enkele doorgaande trein die op dit station stopt. Veel Arriva hier:

Afbeelding

Volgende halte Grijpskerk, waar mooi een camping niet idioot ver van het station is waar ik weer m'n tent kan opzetten. Grijpskerk heeft ook een Arriva-bordje:

Afbeelding

Het spoor hier in het noorden is kaarsrecht van A naar B, daar kunnen ze in de rest van het land nog wat van leren:

Afbeelding

Volgende dag naar Delfzijl:

Afbeelding

Afbeelding

Nog een leuke ouderwetse wachtkamer, weet niet zeker of-ie toegankelijk is:

Afbeelding

De facto is Delfzijl een kopstation met één spoor:

Afbeelding

Er liggen nog wel wat meer sporen maar geen perrons. Je kan daar wel zo naartoe wandelen op eigen risico:

Afbeelding

Afbeelding

Het spoor dat hier doorgaat wordt blijkbaar zo weinig gebruikt dat de overgang midden in de stad gewoon maar onbewaakt is:

Afbeelding

Terug via Delfzijl West, waar duidelijk aangegeven staat dat we op spoor 1 staan. Kan ook moeilijk anders, want meer is er niet.

Afbeelding

In Groningen toch weer meer het grotestadsgevoel:

Afbeelding

Je kan makkelijk vanaf het stationsplein langs de zijkant van het stationsgebouw de perrons op, maar dat moet je dus zeker niet doen, want het interieur van het Groningse station is zeer de moeite waard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die avond bij vrienden in Haren gelogeerd, volgende dag in de buurt van Westerbork na de radiotelescoop het de oorlogsmonumenten (op steenworp afstand van elkaar, vreemd) gezien te hebben. Dat is ongeveer halverwege de stations Assen en Beilen. Ik ging richting Assen om vanaf daar weer de trein te kunnen pakken, en had weer aanzienlijke moeite het station te vinden. Wel merk je dat je hier middenin Qbuzz-land bent:

Afbeelding

Afbeelding

Station Assen:

Afbeelding

Vanaf hier naar Zwolle en vanaf daar 10 minuten dieselen naar Kampen:

Afbeelding

Dit is dan tevens mijn laatste kopstation van de week:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zitten de sporen verstopt tussen het stationsgebouw en die vrachtwagen:

Afbeelding

Ik begrijp dat dit in de toekomst een tramhalte wordt, terwijl er een nieuw station Kampen komt buiten de stad of aan de rand van de stad op de nieuwe lijn Lelystad - Zwolle. Vanaf Kampen overgestoken naar de Flevopolder, waarmee ik gelijk mijn 12e provincie in 3 weken te pakken had. Bij Elburg weer terug het vasteland op en vanaf daar de veluwe op.

De volgende dag wilde ik nog een foto schieten van Radio Kootwijk gebouw A, maar deze zaterdagmiddag was dat opengesteld voor het publiek dat dus maar gewoon fietsen tegen dat gebouw aanzette waardoor een eventuele foto verpest zou zijn. Dan maar naar Apeldoorn:

Afbeelding

Vanaf hier naar Den Haag waar ik nog even snel met mijn broers kon eten en de laatste avond van het internationale vuurwerkfestival mee kon pikken.

Nu dus uitrusten van mijn vakantie. :-)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fiets, tent en kopstations

Bericht door Justin »

Meer kopstationfoto's please :p.

Even zonder flauwekul, leuk om weer eens klassieke stationsfoto's te zien ;). :D
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten