Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Met dank aan de chauffeur van lijn 77 (want flyeren deden ze niet meer):
- lijn 77 ri. Nieuwegein gaat vertrekken van het tweede middeneilandje vanaf de oostzijde gezien
- lijn 77 ri. Bilthoven gaat vertrekken van een eilandje aan de kant van 't stationsgebouw

Wordt dus goed opletten met de bus naar Bilthoven direct om de hoek van waar 'ie nu richting Nieuwegein stopt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Het zijperron of zo'n eilandje vind ik nogal een verschil dat zal niet snel verwarring geven.

Wel handig dat ze nu eindelijk eens de bussen richting Nieuwegein dichter bij elkaar zetten, in plaats van dat grote gat nu tussen de haltes van lijn 77 en 74.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Stuiterbal »

Hmmm, ik heb een plattegrond van het streekbusstation vanaf 23 augustus (wat dan ook nog eens "Busstation Zuid" genoemd gaat worden) gezien, en ik vind het er niet echt duidelijker op worden:
de 74 en 77 in beiden richtingen gaan vertrekken op een middenperron... de 12/12S verhuist naar de zijkant, waar nu de 19 en 39 staan...
Alleen ik dacht dat lijn 13 ook zou gaan verhuizen naar het streekbusstation, en die zag ik er niet op staan:S
Ik zal morgen wel ff een foto ervan uploaden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat idee had ik dus ook al ja, niet echt bevordelijk voor de duidelijkheid om de enige twee streeklijnen in twee richtingen allebei op 'n middenperron te zetten...
Qua tijd is het voor mij nog redelijk neutraal: 's ochtends iets verder lopen in het geval van lijn 77 (de rest stopt al ver vooraan) en 's middags juist 't voordeel van 'n kortere rit naar het uitstappunt. Immers is het juist de draai aan de kop van 't streekbusstation die de meeste tijd kost door de oversteek aldaar i.c.m. met de uitstaphalte die vaak vol staat.

Edit: via www.vooru.nl de plattegrond gevonden, compleet met foutje (74N en 77V staat er wat vast plaatsafkortingen zijn, echter gaat 74 naar Vianen en 77 naar Nieuwegein :P )...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Stuiterbal »

Ja, die kaart bedoelde ik! Misschien ligt het aan mij, maar heb je dan niet teveel onnodige slalom bewegingen?

Lijn 12 die moet helemaal om het busstation heen rijden om er vanaf te komen, de lijnen 74 en 77 (vooral uit de richting Nieuwegein in de richting Zeist), maken 2 rondjes, de GVU bussen moeten 1 middenperron gebruiken om er überhaupt van het station af te komen... had het niet slimmer gekund? Bijvoorbeeld door lijn 12 juist aan de "tramkant" van het busstation neer te zetten, de bussen richting Zeist en Bilthoven aan de spoorkant (en dan de halte Rijnkade te laten vervallen, kan je meteen naar het Vredenburg rijden). Als je de lijnen 74 en 77 richting Nieuwegein dan wel vanaf de tramkant laat vertrekken, zijn die routes ook meer gestroomlijnd.
Lijkt mij...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Stuiterbal schreef:Lijn 12 die moet helemaal om het busstation heen rijden om er vanaf te komen
Die rijdt nu vele meters meer om als 'ie vanuit de Uithof weer naar z'n vertrekhalte toe wil.
de lijnen 74 en 77 (vooral uit de richting Nieuwegein in de richting Zeist), maken 2 rondjes
Nee hoor, via Adama van Scheltemabaan erop en over de Rijnkade richting Centrum. Ze maken dus precies hetzelfde rondje als nu alleen dan precies in tegengestelde richting.
Als je de lijnen 74 en 77 richting Nieuwegein dan wel vanaf de tramkant laat vertrekken, zijn die routes ook meer gestroomlijnd.
De routes zouden dan wel meer gestroomlijnd zijn, maar in de situatie vanaf maandag vertrekt alles richting Nieuwegein/Vianen vanaf vier naast elkaar gelegen perrons. Da's wel een vooruitgang en je bent er ook gelijk mee van de situatie af waarin een gelede lijn 65 zich voor lijn 74 moet proppen en daarmee die laatste klem zet op z'n halte.

(En voor mezelf is 't nog praktisch ook aangezien ik naar m'n werk lijn 47, 65, 66, 74 én 77 kan nemen: daar moet ik nu nog sterk verspreide haltes voor in de gaten houden om de eerst vertrekkende bus te kunnen nemen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Hmm, hoe moeilijk kan het zijn om bordjes op de juiste plek te hangen... eerst was er de plattegrond met daarop lijn 123/138 gevolgd door 'n lege halte en dan 77, 74 en 65/66. Vandaag als werkelijke situatie waargenomen: lijn 123/138, 77, 74, lege halte, 65/66 :P

Wat zie je trouwens slecht welke lijn er op een eilandperron staat als je vanuit de stationshal komt... had nog geen ervaring met via die kant lopen dus eigenlijk viel dat me vandaag pas op.
Ook werd er vandaag pas flink geflyert op wat nu Busstation Zuid is... beetje laat eigenlijk. Als ik alle flyers had aangenomen die in 't treinstation zijn aangeboden de afgelopen week dan was dat een papiercontainer vol geweest :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Lees hier net in de krant dat er in oktober weer een verplaatsing aan zit te komen: dan gaat lijn 12/12s naar het perron waar nu lijn 13 stopt. Dat lijkt me toch wel wat aan de krappe kant worden als je ziet hoe goed gevuld de haltes momenteel al zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Lees hier net in de krant dat er in oktober weer een verplaatsing aan zit te komen: dan gaat lijn 12/12s naar het perron waar nu lijn 13 stopt. Dat lijkt me toch wel wat aan de krappe kant worden als je ziet hoe goed gevuld de haltes momenteel al zijn...

Graf hoerige *%&^&^^&&^$^^PIEP*^^&$^$^PIEP* dat is dus NOG verder lopen vanaf de halte naar het station :evil: Ik vind het nu al gewoon K met P.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Tja... ik mag 's ochtends ook een aardig eindje verder lopen (vergelijk waar 77 Nieuwegein stopte en nu stopt), maar krijg daar dan weer voor terug dat de bus me 's middags altijd onderaan de trap naar de stationshal afzet zonder een heel rondje om 't busstation heen...
Laat 12/12s z'n reizigers dan niet elders dan op de eigen halte uitstappen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Tja... ik mag 's ochtends ook een aardig eindje verder lopen (vergelijk waar 77 Nieuwegein stopte en nu stopt), maar krijg daar dan weer voor terug dat de bus me 's middags altijd onderaan de trap naar de stationshal afzet zonder een heel rondje om 't busstation heen...
Als je geluk hebt dan tenminste, ik had vanochtend een 77 die dus niet bij de trap stopte maar pas bij de instaphalte, en dat extra rondje (als is het maar klein) gaf toch het nodige gemopper onder de passagiers.
Een volle bus mensen laten uitstappen bij zo'n smal perron dat helemaal vol staat is ook niet zo handig...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Daniel schreef:Lees hier net in de krant dat er in oktober weer een verplaatsing aan zit te komen: dan gaat lijn 12/12s naar het perron waar nu lijn 13 stopt. Dat lijkt me toch wel wat aan de krappe kant worden als je ziet hoe goed gevuld de haltes momenteel al zijn...

Graf hoerige *%&^&^^&&^$^^PIEP*^^&$^$^PIEP* dat is dus NOG verder lopen vanaf de halte naar het station :evil: Ik vind het nu al gewoon K met P.
Zeur niet, weet je hoever ik altijd moet lopen naar bus 53? En met een beetje pech nog overstappen vanuit een NoordOost die helemaal op het einde van het perron stopt :shock: Kun je dus helemaal omlopen via de hal :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Als je geluk hebt dan tenminste, ik had vanochtend een 77 die dus niet bij de trap stopte maar pas bij de instaphalte, en dat extra rondje (als is het maar klein) gaf toch het nodige gemopper onder de passagiers.
Hmm ja, die situatie had ik gisteren ook (maar dan met 74). Maandag met 77 ging 't wel zoals gewenst.
Een volle bus mensen laten uitstappen bij zo'n smal perron dat helemaal vol staat is ook niet zo handig...
Inderdaad ja, gelukkig was 't perron gisteren relatief rustig...
Geert schreef:Zeur niet, weet je hoever ik altijd moet lopen naar bus 53? En met een beetje pech nog overstappen vanuit een NoordOost die helemaal op het einde van het perron stopt :shock: Kun je dus helemaal omlopen via de hal :neg:
Tja, soms zou 'n tunnel of loopbrug aan de oostkant van de perrons ook wel handig zijn. Nu komt 'ie er ook wel, maar dat duurt nog wel heel wat jaren (omdat eerst de rechttrekking van de perrons moet plaatsvinden, anders komen de pijlers op plekken waar nu nog spoor ligt terecht).
Hoewel 't natuurlijk een kwestie van op juiste plek in de trein gaan zitten is, wat met het Rtd-deel van de NoordOost wel lastig is (hij stopt altijd weer ergens anders).
Haal zelf de 1-minuut overstap t2818 -> lijn 77 ook alleen maar als ik in 't midden zit, anders is er teveel oponthoud op de (rol)trap. Zeker nu 77 verder weg stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Laat 12/12s z'n reizigers dan niet elders dan op de eigen halte uitstappen?
Nee, dat is dus ook op de vertrekhalte ontdekte ik maandag.
Geert schreef:Zeur niet, weet je hoever ik altijd moet lopen naar bus 53?
Ik zeur niet. Ik weet me in het vervolg aangewezen op lijn 11. Die wel op zichzelf keert tegenwoordig, dus altijd honderd jaar stilstaat in die bocht onder de traverse omdat er nog tienmiljard andere bussen voorlangs moeten etc. Maar dat is nog steeds beter dan ineens tien keer zo ver moeten lopen vanaf de roltrap.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door find_your_spot »

Wat een vreemde plek voor lijn 120 naar Bijlmer ArenA... Dat is juist een lijn die vaak uren niks staat te doen... (A)
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat kan 'ie nu dus mooi op de bufferstrook doen om daarna simpel naar z'n halte over te steken. (Verder blijkt 681 ook op die halte te staan trouwens).

InfoXX is nog 'n beetje in de war door de wijzigingen en roept op lijn 74 en 77 nu halte Rijnkade al af als de bus de draai maakt t.h.v. de trappen naar de stationshal :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Stephan »

Daniel schreef:Lees hier net in de krant dat er in oktober weer een verplaatsing aan zit te komen: dan gaat lijn 12/12s naar het perron waar nu lijn 13 stopt. Dat lijkt me toch wel wat aan de krappe kant worden als je ziet hoe goed gevuld de haltes momenteel al zijn...
Misschien iemand die technisch inzicht heeft, maar halen die dubbelgelede wagens wel de lus bij de kiosk? Het is nu al krap met gelede bussen die de draai moeten maken. Tel daarbij op dat de halteplaats voor 19/39 ook wordt gebruikt door de 26 en 28 en het is in dat hoekje nu al erg krap. Die lijn 12 rijdt in de spits om de twee minuten!
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me nog nieteens het grootste probleem: ik zag toevallig vanmorgen een gelede van lijn 13 op z'n halte staan die met z'n kont al bij het haltebord van 40/43 stond... waar zou je dan daarnaast nog een dubbelgelede willen laten? Dat past echt niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizing bushaltes Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Stephan schreef:Misschien iemand die technisch inzicht heeft, maar halen die dubbelgelede wagens wel de lus bij de kiosk?
Enkel- of dubbelgeleed maakt niet veel verschil wat het maken van bochten betreft. Ik geloof ook dat deze lus vergelijkbaar is met de bocht die de dubbelgeledes aan de noordzijde van het stadsbusstationbusstation Noord maken, het is krap maar het gaat wel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten