mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Betuwe

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Betuwe

Bericht door mb90 »

Afgelopen donderdag kon ik eindelijk eens een kijkje nemen bij de spoorwerkzaamheden in Arnhem en de bijbehorende businzet om daarna nog richting de Betuwe of iets in die richting te gaan voor de omgeleide ICE’s. Het begon echter tegenvallend, want het goot in Rotterdam. :( De paraplu moest dus mee om niet als een verzopen kat in de trein te zitten. Ik reisde met een AH-dagkaartje en dus ging het om 9:05 uur (net na 9 uur dus :P) vanaf Rotterdam Centraal met de IC t21731 naar Utrecht. Na Gouda werd het weer droog, dus dat zag er positief uit. Na de overstap op de 3000 naar Ede ging zelfs de zon goed schijnen en dus kwam het toch nog goed. :) Om 10:18 uur kwam ik in Ede aan en doordat ik dicht bij de trap zat was ik zo bij de treinvervangende bussen. Deze waren duidelijk aangegeven met voetstappen op de grond en diverse borden. De bus van Connexxion Tours (een mooie Mercedes Tourismo) stond al klaar en al om 10:25 uur vertrok de bus (half leeg nog) naar Arnhem. Na een rustige rit over de mooie N224 met de muziek van Radio 2 kwam de bus al om 10:45 uur aan in Arnhem, aan de Sonsbeekzijde van het station. Via het Willemsplein kwam ik toen uit bij het viaduct over het Roermondseplein waar de vervangende gelede bussen naar Arnhem Zuid langs zouden komen. Dit waren een aantal Duvedec’s van Connexxion, zoals deze 9056:
Afbeelding

Trolleylijnen komen hier uiteraard ook langs en wel de lijnen 5 en 7. Hier stopt de 5220 even bij de halte als lijn 5 naar De Laar West:
Afbeelding

Naast de oude Duvedecjes rijden er ook nieuwe bussen op de pendel naar Arnhem Zuid en wel 2 Citaro G’s van TCR. De 411 en 412 uit de Hoeksche Waard. Bekende bussen voor mij dus. Hier komt de 411 langs opweg naar Zuid:
Afbeelding

Ook de sneldienst tussen Arnhem en station Zetten-Andelst komt hier langs. Deze wordt vooral gereden door Betuwe Express, maar enkele bussen komen van Breng, zoals deze 8709 opweg naar het al bekende Zetten NS:
Afbeelding

De nieuwe Hess-trolley’s waren op de trolleylijnen uiteraard ook van de partij, zoals deze 5234 als lijn 5 naar De Laar West:
Afbeelding

Breng heeft in Arnhem ook de nodige ex-Hermes Amba’s rondrijden. Deze zijn nu volledig wit met wat stickers, zoals hier bij de 1817 op lijn 10 naar Schuytgraaf te zien is:
Afbeelding

Het Zeeuwse AMZ heeft op de pendel naar Arnhem Zuid ook een aantal bussen rondrijden, zoals deze gelede 362:
Afbeelding

Zoals ik al zei rijdt Betuwe Express op de pendel naar Zetten. Hier is dat nog beter te zien met deze Integro van Betuwe Express zelf opweg naar Zetten:
Afbeelding

Op de pendel naar Arnhem Zuid rijden dus Duvedecjes, maar niet allemaal zijn de groen, een enkeling is ook geel-wit en dat is deze 9062:
Afbeelding

Vorig jaar reed lijn 13 tussen het station en het Openlucht Museum nog met de hierboven genoemde Duvedecjes, maar dit jaar is dat na het ingaan van de nieuwe concessie anders. Dit jaar rijden er Citaro’s en Amba’s zoals deze 8703:
Afbeelding

Deze donderdag was het een Velperdonderdag in Velp. Dat betekende voor trolleylijn 3 een omleiding en daardoor de inzet van dieselbussen. Hierdoor reed bijvoorbeeld Amba 8696 er:
Afbeelding

Erachter reed lijn 32 naar Nijmegen. Deze lijn wordt aan het einde van de maand vervangen door de nieuwe Breng Direct RijnWaalsprinter (wat een naam) lijn 300:
Afbeelding

Toen ging ik daar datgene waardoor alle treinvervangende bussen hier rond rijden. De werkzaamheden aan de sporen thv Arnhem Berg. Onderweg daarheen zag ik al de nodige nieuwe sporen klaar liggen:
Afbeelding

Een stukje verderop is langs de Utrechtseweg het Sint Elisabeth Hospitaal te vinden. Dit leek mij wel een mooi fotomotief voor wat bussen. Als eerste volgde Amba 8434 op lijn 51 vanuit Wageningen naar Arnhem:
Afbeelding

En vlak daarna kwam trolley 5219 als lijn 1 naar Het Duifje de heuvel op gereden:
Afbeelding

Dan echt de werkzaamheden. Hier de nieuwe sporen en de nieuwe dive-under, gezien richting de KEMA:
Afbeelding

En de andere kant op, richting het station met links nog wat treinstellen die uit staan te rusten:
Afbeelding

Met stadslijn 21 ging het daarna weer terug naar het Willemsplein, want in nog een keer lopen had ik geen zin meer, het werd al aardig warm en de Arnhemse heuvels merk je wel. :P Bij het Willemsplein kwam nog een Citaro op lijn 13 vanaf het Openlucht Museum langs:
Afbeelding

Daarna had ik het hier wel gezien (het was inmiddels alweer 12:45 uur) en werd het kiezen. Eerst had ik in gedachte om bij Culemborg of Geldermalsen de omgeleide ICE’s vast te leggen, maar zoals jullie op de foto’s al zagen kwam er steeds meer bewolking en daarna ook regen, zoals in Rotterdam. Daarom besloot ik nog oostelijker te gaan en wel naar de Achterhoek. Met de eerstvolgende stoptrein (gereden door 2 LINTen) ging het naar Doetinchem om daar nog wat bussen van Syntus vast te leggen. Na een rit zonder storingen (wat op deze lijn best knap is) kon al snel deze Volvo vastgelegd worden op lijn 28 naar De Huet:
Afbeelding

En daarna een Amba uit de nieuwste serie op stadslijn 25:
Afbeelding

Onderweg zag ik een van NS-gehuurde DM’90 rijden in de serie 30900. Na wat zoeken op Google Maps bleek deze in Gaanderen nog net vastgelegd te kunnen worden in de zon en daarom ging het hierna verder naar het altijd drukke Gaanderen:
Afbeelding

Zelfs enige reclameposters leveren hier niks op, althans zo lijkt het :P :
Afbeelding

Maar ik kwam hier dus voor de DM’90. Deze volgde een half uur na aankomst van mijn trein en zo kwam om 14:13 uur deze 3436 de Gaanderse rust verstoren als Stoptrein t30943 opweg naar Winterswijk:
Afbeelding

Met de trein van 5 minuutjes later ging het toen weer terug naar Arnhem. Ook in Gaanderen nam namelijk de bewolking rap toe en kwam er regen aan. Na aankomst in Arnhem (opnieuw zonder vertraging) ging het naar het busstation. Daar was nog wat te zien van de werkzaamheden aan de nieuwe stationskap boven het perron langs spoor 3 en 4:
Afbeelding

Hiervoor ging ik echter niet naar het busstation. Wel voor de pendel naar Zetten om vanaf daar verder te gaan naar Tiel en Geldermalsen. Daar was het inmiddels weer droog geworden en kon de ICE alsnog in Geldermalsen vastgelegd worden.
Opnieuw trof ik een bus van Breng, alleen dit keer de 8707. Deze heeft gelukkig een ZF-bak en ging het een stuk rustiger (qua geluid) over de snelweg naar Zetten. Al na 20 minuten kwam ik daar om half 4 aan en zo kon ik daar de bus nog even vastleggen op voor Breng vreemd terrein:
Afbeelding

Over 20 minuten zou de trein komen die mij verder naar Tiel zou brengen. Dat was dit keer een LINT. Normaal rijdt er vaak DM’90 over de Oostelijke Betuwelijn, maar deze 4 weken dus alleen de LINT. Ik kreeg daardoor de LINT 39 bij de mooie overwegwoning van Zetten-Andelst, waar zelfs de zon nog eventjes doorbrak, op de foto:
Afbeelding

Hiermee ging het dus naar Tiel. Dat was een rit met erg weinig passagiers. Het passagiersaantal is niet hoger dan 5 gekomen en dat terwijl er al een uursdienst gereden wordt. :o Op tijd kwam ik aan in Tiel en daar kwam ik al direct een opvallende Arriva-bus tegen, namelijk een Amba. Normaal zijn het de Wrights die hier rondrijden, maar hier is dus de Amba 8027 als lijn 45 naar Wageningen:
Afbeelding

Met de eerstvolgende Stoptrein ging het toen naar Geldermalsen waar ik eens wat foto’s wilde maken vanaf de nieuwe loopbrug. Langs de sporen daar was de oude brug ook nog in delen te vinden, zoals hier te zien is met DD-AR stam 7402 en loc 1726:
Afbeelding

En achter mij is nog te zien waar de brug stond. De nieuwe brug is dus iets noordelijker geplaatst:
Afbeelding

Vanaf 6 september wordt al het DD-AR hier vervangen door SGMm. Nu was dit dus nog niet zo en zo kwam er voor Stoptrein t6061 naar Tiel even 8 bakken aan DD-AR langs. Dat worden een hoop bakken aan SGMm of veel staanplaatsen voor deze lange trein:
Afbeelding

Op de vorige foto was links al een ACTS-loc te zien. Deze had de Strukton stopmachine CSM-4, die vanaf de Betuweroute kwam, hier even gedropt om na omlopen richting Den Bosch te gaan. Terwijl die stopmachine wacht op de loc komt op de achtergrond ICE 4652 als ICE 134 naar Amsterdam langs:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam, nadat de stopmachine en de loc vertrokken waren, na nog geen 5 minuten de ICE naar Frankfurt en wel de 4680 als ICE 139:
Afbeelding

Toen had ik het wel gezien in Geldermalsen (het waaide aardig door) en ging het ‘binnendoor’ dus met de MerwedeLingeLijn via Dordrecht terug naar Rotterdam. Voor het eerst ging het echter niet zonder vertragingen. Een zeer creatieve treindienstleider (aldus de mcn) zorgde ervoor dat we net na vertrek moesten wachten op een vertraagde Stoptrein t16063 en op en de daarachter rijdende IC. Het gevolg hiervan was een dikke +10. De kruising in Leerdam werd daardoor verplaatst naar Beesd en zo was er door het wachten daar al +15. De volgende kruising (in Gorinchem) bleef zo, aangezien die kruisende trein daarna toch lang mocht wachten in Leerdam. De kruising van Sliedrecht ging naar Hardinxveld Giessendam en na hard doorrijden daarna was de aankomst in Dordt +10. Er werd toen snel gekeerd en zo vertrok men met maar +2 terug naar Geldermalsen. Het kon nog sneller, maar er werd weer eens niet bij alle deuren met evenveel mensen ingestapt. Aan de kant van het stationsgebouw stonden dus behoorlijk veel mensen en verderop was het rustig.
Na een half uur rondkijken en wat eten ging het met de tijdelijke Stoptreinpendel (gereden door 2x DD-AR) naar Lombardijen en zo was ik rond 19:45 uur weer thuis na toch wel een mooie droge dag. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Op tijd kwam ik aan in Tiel en daar kwam ik al direct een opvallende Arriva-bus tegen, namelijk een Amba. Normaal zijn het de Wrights die hier rondrijden, maar hier is dus de Amba 8027 als lijn 45 naar Wageningen
Nou vindt ik eigenlijk de OV-chipkaartreclame uit Waterland opvallender als de bus die eronder zit hoor :mrgreen:

Wat betreft die Breng-bus naar Zetten-Andelst: Betuwe Express rijdt ook diensten voor Breng en heeft daarvoor ook enkele Breng-bussen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door webguy »

Enne, over Dudevecs (past misschien beter in het bijzondere materieel topic, maar nog). Alle Dudevecs en soortgenoten hebben ze uit de kast getrokken, vooral disco bussen en school vervoer :) Had er vrijdag eentje die flink lekte met de regen. Zo'n TCR Citaro zag ik laatst ook bij een hotel geparkeerd staan. Verder zaterdag nog een gele gelede bus met blauw/rode rand gezien, een B88 misschien?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door MdJ »

Gokje, deze?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t5vLljch ... r_embedded[/youtube]
Das de Ex-GVU 555, Ex AMZ 326 en nu bij Juijn Rossum.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door Daniel »

In foto-vorm...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door webguy »

Die ja :) Vandaag weer andere soort genoten van taxi bedrijven, van oostenrijk reizen en nog meer...
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daniel schreef:Nou vindt ik eigenlijk de OV-chipkaartreclame uit Waterland opvallender als de bus die eronder zit hoor :mrgreen:
Er rijden er daar meer uit Waterland. Zat vandaag in een bus van hetzelfde type op lijn 45 tussen station Rhenen en station Kesteren waarop de bekende "Alléén OV-chipkaart" stickers op de deuren zaten.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door waldo79 »

Mooie reportage :pos:

Het is inderdaad een bonte stoet aan bussen die is ingezet als vervangend vervoer. Van oud tot nieuw :)
Na een betrekkelijke OV-loze periode reis ik voortaan een deel van mijn route naar het werk per trein en dat dan via Ah.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door robinzes »

Opnieuw trof ik een bus van Breng, alleen dit keer de 8707. Deze heeft gelukkig een ZF-bak en ging het een stuk rustiger (qua geluid) over de snelweg naar Zetten. Al na 20 minuten kwam ik daar om half 4 aan en zo kon ik daar de bus nog even vastleggen op voor Breng vreemd terrein:
Voor beng is dit geen ombekend terein hoor. Lijn 35 van breng rijd hier namelijk op de lijn Bemmel - Elst - Valburg - Zetten
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #49: Sporen in Arnhem, de Achterhoek en Bet

Bericht door mb90 »

Klopt, ik bedoelde wat anders dan wat ik schreef. Ik doelde op de Breng Amba. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten