Fles in het Schwarzwald
Fles in het Schwarzwald
Ik neem aan dat iedereen de ICE3 van NS HiSpeed wel gelooft, dus we beginnen met de Höllentalbahn. Hier zien we een typische samenstelling op deze lijn het station Freiburg Littenweiler binnenrijden: 4 dubbeldeksrijtuigen met aan beide kanten een E-loc BR 143. Zo veel power is nodig omdat de hellingen op het traject Freiburg - Titisee oplopen tot 4 %, wat voor een adhesiebaan volgens mij zo'n beetje de grens van het technisch mogelijke is.
Twee stuurstanden van treinen op de Höllentalbahn (de één getrokken, de ander geduwd door een E-loc BR 146) kruisen elkaar in Freiburg Wiehre.
Een railbusje BR 650 op de Elzbachtalbahn rijdt de halte Gutach (Breisgau) binnen.
De stoomloc van de Kandertabahn is aan het rangeren in Haltingen.
Een ICN (InterCity Neigezug, genoemd naar de kantelbaktechniek waarmee deze apparaten uitgerust zijn) van de SBB staat klaar om te vertrekken uit Basel SBB als InterRegio naar Zürich Flughafen.
SBB E-loc 11108 rijdt het station van Frick binnen met een IR naar Basel.
Dan hier de gaarste trein van de hele vakantie, een enkelbaks dieseltreinstel van een mij onbekend type (BR 127?). De enige trein die het onderweg ook gewoon opgaf :D
In Oberrotweil bekommeren een paar hesjes zich om "Hoe nu verder" met deze trein. Vermoedelijk een kapotte compressor, want toen we probeerden weg te rijden van het station bleek er opeens geen lucht te zijn om de remmen te lossen... Uiteindelijk konden we met een streekbus van dezelfde maatschappij toch door naar Breisach, met een half uur vertraging waardoor de rest van de dagplaning de kachel in kon.
"Bewegung im ÖPNV", maar nu even niet, want de gereedschapkoffer wint.
Aardige line-up van de verschillende materieeltypen van de SWEG bij hun basis in Endingen am Kaiserstuhl.
En tenslotte een stuurstand (ik dacht eerst dat het een loc was, maar het is dus een stuurstand) van een SBB- InterRegio in Basel.
Twee stuurstanden van treinen op de Höllentalbahn (de één getrokken, de ander geduwd door een E-loc BR 146) kruisen elkaar in Freiburg Wiehre.
Een railbusje BR 650 op de Elzbachtalbahn rijdt de halte Gutach (Breisgau) binnen.
De stoomloc van de Kandertabahn is aan het rangeren in Haltingen.
Een ICN (InterCity Neigezug, genoemd naar de kantelbaktechniek waarmee deze apparaten uitgerust zijn) van de SBB staat klaar om te vertrekken uit Basel SBB als InterRegio naar Zürich Flughafen.
SBB E-loc 11108 rijdt het station van Frick binnen met een IR naar Basel.
Dan hier de gaarste trein van de hele vakantie, een enkelbaks dieseltreinstel van een mij onbekend type (BR 127?). De enige trein die het onderweg ook gewoon opgaf :D
In Oberrotweil bekommeren een paar hesjes zich om "Hoe nu verder" met deze trein. Vermoedelijk een kapotte compressor, want toen we probeerden weg te rijden van het station bleek er opeens geen lucht te zijn om de remmen te lossen... Uiteindelijk konden we met een streekbus van dezelfde maatschappij toch door naar Breisach, met een half uur vertraging waardoor de rest van de dagplaning de kachel in kon.
"Bewegung im ÖPNV", maar nu even niet, want de gereedschapkoffer wint.
Aardige line-up van de verschillende materieeltypen van de SWEG bij hun basis in Endingen am Kaiserstuhl.
En tenslotte een stuurstand (ik dacht eerst dat het een loc was, maar het is dus een stuurstand) van een SBB- InterRegio in Basel.
Re: Fles in het Schwarzwald
Leuk! Die andere 2 dubbeldekkers van de 2e foto, hadden die niet een 2e loc nodig?
Re: Fles in het Schwarzwald
Dan de spoorgerelateerde bijzaken. We beginnen met een uitermate professionele uitbeelding van de Treinsamenstelling naar het oosten, op Utrecht Centraal.
Dan de altijd lastige kwestie "Hoe regel je Europese subsidie voor behoud van architectonisch erfgoed?" Nou, dat is eenvoudig. Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen :neg: Dan heb je het echt goed begrepen :X
Dan in de categorie "Trein en vrouw", nog een teleurstellend beeld. Wel ontzettend lekker zacht van binnen trouwens. Die trein.
Gaat er dan helemaal niets goed? Oh jawel hoor :9 In diezelfde categorie "Trein en vrouw" namelijk :Y
Dan het onderdeel "Stationsgebouwen".
Allereerst mijn uitvalsbasis: Freiburg Littenweiler.
Dan het station van Kandern aan het eind van de museumstoomlijn Haltingen - Kandern.
Vervolgens het station Münstertal (Schwarzwald). Vanwege de korte kering (2 minuten) kon ik er niet even naartoe lopen helaas. Overigens moet ik wel even kwijt dat het lijntje erheen pure waanzin is. De lijn is zegge en schrijve 12 km lang. Daaraan liggen niet minder dan 9 stationnetjes en je moet onderweg nog een keer overstappen ook :')
Dan een blik in de stationshal van Basel SBB met prachtige handbeschilderde houten wandpanelen boven de loketten.
Voorts het station van Neuenburg (Baden). Ooit reden hiervandaan treinen door tot Mulhouse in Frankrijk, maar nu alleen nog een paar museumstomers in de zomer. Ook de ontvangsthal en wachtruimte hebben hun beste tijd gehad. Ik kreeg gelukkig nog wel een aardige blik op het wisselverstelgebeuren aangezien de deur open stond.
Tot slot nog het onderdeel "Spoorbouw".
Langs de Elzbachtalbahn Freiburg - Elzach liggen bijzondere dwarsliggers. Het lijkt er zelfs op dat dit gewoon verbogen spoorstaven ondersteboven zijn? Weet iemand hier iets meer van?
Deze las in de Kandertalbahn doet vermoeden dat het spoor hier op een soort Decauville-manier is aangelegd... :X
En wat is dit precies? Is dit een gevolg van slijpen? Of betekent dit juist dat er geslepen moet worden? :?
Dan de altijd lastige kwestie "Hoe regel je Europese subsidie voor behoud van architectonisch erfgoed?" Nou, dat is eenvoudig. Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen :neg: Dan heb je het echt goed begrepen :X
Dan in de categorie "Trein en vrouw", nog een teleurstellend beeld. Wel ontzettend lekker zacht van binnen trouwens. Die trein.
Gaat er dan helemaal niets goed? Oh jawel hoor :9 In diezelfde categorie "Trein en vrouw" namelijk :Y
Dan het onderdeel "Stationsgebouwen".
Allereerst mijn uitvalsbasis: Freiburg Littenweiler.
Dan het station van Kandern aan het eind van de museumstoomlijn Haltingen - Kandern.
Vervolgens het station Münstertal (Schwarzwald). Vanwege de korte kering (2 minuten) kon ik er niet even naartoe lopen helaas. Overigens moet ik wel even kwijt dat het lijntje erheen pure waanzin is. De lijn is zegge en schrijve 12 km lang. Daaraan liggen niet minder dan 9 stationnetjes en je moet onderweg nog een keer overstappen ook :')
Dan een blik in de stationshal van Basel SBB met prachtige handbeschilderde houten wandpanelen boven de loketten.
Voorts het station van Neuenburg (Baden). Ooit reden hiervandaan treinen door tot Mulhouse in Frankrijk, maar nu alleen nog een paar museumstomers in de zomer. Ook de ontvangsthal en wachtruimte hebben hun beste tijd gehad. Ik kreeg gelukkig nog wel een aardige blik op het wisselverstelgebeuren aangezien de deur open stond.
Tot slot nog het onderdeel "Spoorbouw".
Langs de Elzbachtalbahn Freiburg - Elzach liggen bijzondere dwarsliggers. Het lijkt er zelfs op dat dit gewoon verbogen spoorstaven ondersteboven zijn? Weet iemand hier iets meer van?
Deze las in de Kandertalbahn doet vermoeden dat het spoor hier op een soort Decauville-manier is aangelegd... :X
En wat is dit precies? Is dit een gevolg van slijpen? Of betekent dit juist dat er geslepen moet worden? :?
Re: Fles in het Schwarzwald
Blijkbaar niet, een 146 is wat sterker dan een 143 (hoewel het ook weer niet zo achterlijk veel scheelt zag ik).Caspar schreef:Leuk! Die andere 2 dubbeldekkers van de 2e foto, hadden die niet een 2e loc nodig?
Re: Fles in het Schwarzwald
Als sluitstuk had ik mezelf getrakteerd op een éénpersoons slaapplaats in de CNL terug van Zürich HB naar Utrecht Centraal. Met een echt bed dus.
En een wastafeltje met handdoeken :pos:
En een keycard om de boel GOED af te kunnen sluiten. Zo'n slaapplaats is toch wel een klasse beter dan een ligplaats.
En gisterochtend ter hoogte van Eindhoven ook nog een ontbijtje Geweldig
En een wastafeltje met handdoeken :pos:
En een keycard om de boel GOED af te kunnen sluiten. Zo'n slaapplaats is toch wel een klasse beter dan een ligplaats.
En gisterochtend ter hoogte van Eindhoven ook nog een ontbijtje Geweldig
Re: Fles in het Schwarzwald
Waar is je oogst?
Re: Fles in het Schwarzwald
Oops, je bent me net voor .Caspar schreef:Waar is je oogst?
Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.
Re: Fles in het Schwarzwald
Freiburg. Toevallig ook nog iets van de trams daar op de foto gezet (moet de tramliefhebber in mij toch tenminste even vragen (A) )
Die rare dwarsliggers zijn Y-Dwarsliggers (Y-Schwelle). Zie je wel vaker bij NE-bahnen, omdat je per kilometer spoor je er maar zo'n 800 van nodig hebt in plaats van 1600, plus dat de spoorbedding minder breed hoeft te zijn. Nadeel is dat ze van staal zijn en dus relatief duur in aanschaf. Ik herinner mij trouwens ooit foto's van vergelijkbare dwarsliggers in Nederland gezien te hebben, Ponlijn ofzo?
En dat kapotte SWEG ding is volgens mij een Baureihe 626 (ik vergelijk treinenfoto's met dingen die ik niet ken altijd met deze pagina.)
Leuke foto's verder :pos:
Die rare dwarsliggers zijn Y-Dwarsliggers (Y-Schwelle). Zie je wel vaker bij NE-bahnen, omdat je per kilometer spoor je er maar zo'n 800 van nodig hebt in plaats van 1600, plus dat de spoorbedding minder breed hoeft te zijn. Nadeel is dat ze van staal zijn en dus relatief duur in aanschaf. Ik herinner mij trouwens ooit foto's van vergelijkbare dwarsliggers in Nederland gezien te hebben, Ponlijn ofzo?
En dat kapotte SWEG ding is volgens mij een Baureihe 626 (ik vergelijk treinenfoto's met dingen die ik niet ken altijd met deze pagina.)
Leuke foto's verder :pos:
Laatst gewijzigd door Suus op ma 23 aug 2010, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fles in het Schwarzwald
Het stuk Ponlijn in Amersfoort in ieder geval niet, daar liggen doodnormale dwarsliggers. Wellicht wat verder richting Leusden...Bee schreef:Ik herinner mij trouwens ooit foto's van vergelijkbare dwarsliggers in Nederland gezien te hebben, Ponlijn ofzo?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Fles in het Schwarzwald
Inderdaad de Ponlijn: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... nlijn#p459
(Al doen de foto's het niet meer, de originele post op dat andere forum heeft nog wel werkende foto's zo te zien)
(Al doen de foto's het niet meer, de originele post op dat andere forum heeft nog wel werkende foto's zo te zien)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles in het Schwarzwald
NE81: http://de.wikipedia.org/wiki/NE81Bee schreef: En dat kapotte SWEG ding is volgens mij een Baureihe 626 (ik vergelijk treinenfoto's met dingen die ik niet ken altijd met deze pagina.)
Leuke foto's verder :pos:
trams? U vraagt, wij draaien. momentje
Re: Fles in het Schwarzwald
Ik denk niet dat het gaat omdat het zigzag-biels is, maar omdat het omgekeerde spoorstaven zijn (zie ook die close-up)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Fles in het Schwarzwald
Dat vond ik er wel het meest bizarre aan inderdaad ja. Zigzag of Y heb ik op zich wel vaker gezien op dit soort schrale lijntjes :)MdJ schreef:Ik denk niet dat het gaat omdat het zigzag-biels is, maar omdat het omgekeerde spoorstaven zijn (zie ook die close-up)
Re: Fles in het Schwarzwald
Magoe: Trams in Freiburg dus :)
Er rijdt voornamelijk dit soort zevenbaks geweld rond (Combino-achtig?):
Interieur:
Ik vermoed dat ze als volgt opgebouwd zijn:
Bak 1, 7: Kop, wielen, motor
Bak 2, 6 : Dubbele deuren, geen wielen
Bak 3, 5:Wielen, geen motor
Bak 4: Enkele deuren
Daarnaast rijdt er nog wat ouder driebaks spul rond, maar niet op lijn 1 Landwasser - Littenweiler. Onderweg van de JH naar station FR-Littenweiler kwam ik dagelijks langs de keerlus Lassbergstraße.
Er rijdt voornamelijk dit soort zevenbaks geweld rond (Combino-achtig?):
Interieur:
Ik vermoed dat ze als volgt opgebouwd zijn:
Bak 1, 7: Kop, wielen, motor
Bak 2, 6 : Dubbele deuren, geen wielen
Bak 3, 5:Wielen, geen motor
Bak 4: Enkele deuren
Daarnaast rijdt er nog wat ouder driebaks spul rond, maar niet op lijn 1 Landwasser - Littenweiler. Onderweg van de JH naar station FR-Littenweiler kwam ik dagelijks langs de keerlus Lassbergstraße.
Re: Fles in het Schwarzwald
Ah, dankjewel :pos:
Het zijn Combino's zo te zien, maar wel met een lelijke spoiler bovenop :?
Die andere ga ik eens opzoeken, die komen mij niet echt bekend voor
Het zijn Combino's zo te zien, maar wel met een lelijke spoiler bovenop :?
Die andere ga ik eens opzoeken, die komen mij niet echt bekend voor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles in het Schwarzwald
Caspar schreef:Waar is je oogst?
KM46 schreef:Oops, je bent me net voor .
Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.
Pff morgen, misschien Het gaat een uur of 4 werk zijn, reken maar uit dan ;) Ik heb eerst nog verslagen gemaakt voor mensen die treinen niet zo boeiend vinden. Vandaag zit het er wel ff op zeg maar :)
Re: Fles in het Schwarzwald
Kijk, dat is nog eens nagenieten :pos: !Fles schreef:Caspar schreef:Waar is je oogst?KM46 schreef:Oops, je bent me net voor .
Hopenlijk heeft Fles er veel nawerk (lees tijd om na te genieten) aan.
Pff morgen, misschien Het gaat een uur of 4 werk zijn, reken maar uit dan ;) Ik heb eerst nog verslagen gemaakt voor mensen die treinen niet zo boeiend vinden. Vandaag zit het er wel ff op zeg maar :)
Re: Fles in het Schwarzwald
Eigenlijk stiekem wel jaKM46 schreef: Kijk, dat is nog eens nagenieten :pos: !
Re: Fles in het Schwarzwald
Ik vind het er wel gaaf uitzien eigenlijk, alsof ze er een glazen stolp overheen hebben gezet om het gebouw juist te beschermen. Als het goed is, steunt die constructie niet op het stationsgebouw. En die trams in Freiburg zijn inderdaad Combino's. Ze hebben er zowel de oude, hoekigere versie als een nieuwere versie die afgeleid zijn van de GVB-ers.Fles schreef:Dat doe je door uitgerekend in Strasbourg dit met je monumentale stationsgebouw te doen :neg: Dan heb je het echt goed begrepen :X
Mooie foto's, leuk verslag! :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Fles in het Schwarzwald
Stom ding inderdaad. :? Het lijkt erop dat die dingen er alleen zitten voor de lijncijfers ofzo.Bee schreef:Ah, dankjewel :pos:
Het zijn Combino's zo te zien, maar wel met een lelijke spoiler bovenop :?
@ Fles: leuke reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Fles in het Schwarzwald
Even uitgezocht, die vierkantige trams zijn Düwag GT8Z's. Speciaal type tweerichtingstram alleen gebouwd voor Freiburg met 48% lagevloer. Het zijn de laatste trams die door Düwag zijn gebouwd, daarna is het volledig Siemens geworden.Dexter schreef:En die trams in Freiburg zijn inderdaad Combino's. Ze hebben er zowel de oude, hoekigere versie als een nieuwere versie die afgeleid zijn van de GVB-ers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fles in het Schwarzwald
En dat was ook het oorspronkelijke plan voor de Amsterdamse Combino's als oplossing voor de lijnkleuren:meltrain schreef:Het lijkt erop dat die dingen er alleen zitten voor de lijncijfers ofzo.
Na lang overleg met het GVB heeft Siemens in feite een nieuwe variant van de Combino ontwikkeld, de Combino 2:
Deze variant is eigenlijk de opvolger geworden van de oer-Combino, en in vele andere steden geleverd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten