'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Daniel »

'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'
Geplaatst op: maandag 23 augustus 2010 08:05
Laatst bijgewerkt: maandag 23 augustus 2010 08:07


AMSTERDAM - Reizigers met een ov-chipkaart verspillen jaarlijks miljoenen euro's doordat ze vergeten bij het uitstappen uit te checken. Dat concludeert het Nederlands Dagblad uit gegevens die de krant bij vervoerbedrijven heeft opgevraagd.
Als reizigers te veel hebben betaald, zouden ze slechts in een op de tien gevallen hun geld terugvragen. Alleen al in het Amsterdams openbaar vervoer vergeten reizigers iedere maand zo'n honderdduizend keer uit te checken. In Rotterdam gebeurde dat in maart vijftigduizend keer. Bij de NS wordt het uitchecken iedere maand 25 duizend keer vergeten.
In Rotterdam en Amsterdam wordt het uitchecken steeds minder vergeten, mede omdat er niet meer kan worden gereisd met een strippenkaart.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Vinny »

Het is toch ook ongelofelijk wat voor stelletje babys we met zijn allen zijn. In de hele mediadiscussie ben ik het begrip "eigen verantwoordelijkheid" nog niet tegengekomen. En je weet dat wanneer je niet uitcheckt je 4 euro betaalt. Dat wordt omgeroepen, dat staat overal te lezen etc.

Pas wanneer de vervoerder aantoonbaar de boel verzaakt (zoals laatst met de 136 bij Diemen) vind ik dat er wat aan de hand is, en dan verwacht ik overigens wel dat de overheid keihard optreedt. Dat staat mi. gelijk aan diefstal wanneer je je klanten niet de gelegenheid geeft om bij het eindpunt uit te checken door alvast het volgende ritnummer op de computer in te voeren :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door STF »

Iedereen vergeet het weleens een keertje, ik stapte laatst ook een keer uit en pas toen de bus wegreed dacht ik eraan maarja ik reis toch met een dagkaart dus maakt het in kosten toch niks uit. In ieder geval doen de vervoersbedrijven er genoeg aan om de mensen te attenderen op het uitchecken, dus tja als je het dan toch niet doet en naderhand ook je geld niet terug vraagt is het je eigen fout. Niet dat van het vervoersbedrijf...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Het is toch ook ongelofelijk wat voor stelletje babys we met zijn allen zijn. In de hele mediadiscussie ben ik het begrip "eigen verantwoordelijkheid" nog niet tegengekomen. En je weet dat wanneer je niet uitcheckt je 4 euro betaalt. Dat wordt omgeroepen, dat staat overal te lezen etc.
Dat kan wel zijn, telkens die 4 euro tikt wel lekker aan voor de vervoerbedrijven. En dat je moet uitchecken wordt inderdaad wel redelijk goed gemeld, maar dat je je geld weer terug kunt krijgen als je het een keer vergeet is duidelijk minder bekend...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door JWM »

Geert schreef:telkens die 4 euro tikt wel lekker aan voor de vervoerbedrijven.
Maximaal € 3,22 :!:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Geert »

Je hebt gelijk, eigenlijk nog minder zelfs (even ervan uitgaande dat mensen na het inchecken niet meteen weer uitstappen). Scherp :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door iljitsch »

Ik bedacht laatst pas in Breskens dat ik in Vlissingen niet uitgedingesd had. Maar gelukkig kon dat alsnog toen ik weer in Goes was, waardoor ik Rb - Gs ipv Rb - Vs betaalde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Suus »

Ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die moedwillig niet uitchecken. In Noord-Holland zal het met een kilometertarief van 10 cent per kilometer niet zo'n vaart lopen, maar een lange rit over het platteland kan zonder moeite boven de €4,00 uitkomen. Niet uitchecken is dan wel goedkoper.

Voorbeeldje: Bruinisse Dorp - Rotterdam Zuidplein met buslijn 395. Geen tussenhaltes, en totaal aan kilometertarief is €5,51. Inclusief instaptarief is dat €6,29. Oeps, vergat ik daar toch uit te checken: Hallo €1,29 illegale korting :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Geert »

Oeps, is daar ineens de chipkaart geblokkeerd...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Suus »

Even op Zuidplein je excuses aanbieden bij de RET en je kan zo weer door...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door M57 »

JWM schreef:
Geert schreef:telkens die 4 euro tikt wel lekker aan voor de vervoerbedrijven.
Maximaal € 3,22 :!:
Andersom bekeken heb je ook reizigers tegen reductietarief (starttarief slechts 51 cent) en reizigers die overstappen (starttarief 0 cent).
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door huibe »

Bee schreef:Even op Zuidplein je excuses aanbieden bij de RET en je kan zo weer door...
Moet je wel eerst een enkeltje kopen om op het Zuidplein te komen...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door midnet »

het is-en dit herhaal ik nog maar eens, omdat ik dus helemaal niet van dat ''ze moeten het weten''stijl hou:
denk eens zelf na- probeer je altijd in goedbedoelende mensen te verplaatsen, die toch nog wel het OV willen proberen-of toeristen die vandaag hier en morgen in een stad met chip zijn-en dan liefst met een chip die toch ''lekker puh'' weer anders werkt als hier- en dan zomaar die 4 euries kwijt zijn. En al die dagkaarten en overtsapjes (ja, dat kan nog, GVB-Amsterdam en RET-Rotterdam) die dan blokkeren en dus weer nieuw kaartje @2,50 etc.
Echt waar: als je mensen hebt die het systeem kennen van bvb Paris of London: daar heb je dat dus niet (tenzij het niet anders kan-zoals metro)-en het is ook tiepies NLs om hard te roepen: ze doen het daar zo-dus hier zal het wel net zo zijn.
Of die goedwillende mens die vandaag een stempel-dag-kaart ARRIVA neemt om VOlen+Edam te doen-en morgen het GVB-en dan merkt dat het weer anders moet. Snapt U het nog?
En verder lijkt het er wel op dat die bedrijven er alles aan doen om je als frauderende centenjager uit te maken en elk bedrijf weer z'n eigen methode heeft om te retourneren. Als je ooit wilt dat die verd..kaart geaccepteerd wordt, dan zal je (net als elk fatsoenlijk bedrijf) er voor moeetn zorgen dat alles glashelder is en gemaakte beginfoutjes zonder veel poespas gladgestreken. E niet op een verweg kantoor dat je meer kost om te bereiken dan het bedrag wat je misschien terug krijgt.
Oud forumgebruiker

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik denk dat een redelijk percentage ook komt doordat apparatuur tijdens het instappen gewoon werkt, maar dan halverwege de rit defect raakt, zodat er niet uitgechecked kan worden. Veel mensen nemen dan niet de moeite het geld terug te vragen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Wennen aan OV-chip kost miljoenen'

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die moedwillig niet uitchecken.
Toen ik laatsts van Rotterdam Hofplein naar Leidschendam-Voorburg wilde met de randstadrail en tussendoor even in Pijnacker moest zijn scheelde het me 78 cent door tussentijds niet uit en in te checken op Pijnacker omdat ik niet binnen 35 minuten weer in zou kunnen checken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten