Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Daniel »

Het was natuurlijk te verwachten na #48 met het afscheid van de Hofpleinlijn: in dit verslagje bezocht ik het nieuwste stukje metrotunnel van Rotterdam.
Nadat ik mezelf gedwongen had een keer op tijd m'n bed uit te komen op een zaterdag door om half tien een afspraak bij de kapper te maken kon ik 'n keer "iets" vroeger de deur uit. Dat werd nog even doorwandelen naar het station, 'n blik op de TB7 in de hal en vervolgens een sprintje maar ik haalde de t2834 nog net... dacht ik. Grmbl, blijft dat ding nog vijf minuten staan wachten :P Nouja, de privé 1e-klas coupé maakte dat wel weer goed.
Eenmaal in Rotterdam beland richting het metrostation gewandeld om met de eerstvolgende lijn E te vertrekken. Ook die vertrokt vertraagd, wat was dat toch... zodoende maar tot Meijersplein blijven zitten om de overstap op de metro terug te verkorten. Daarmee reisde ik tot station Blijdorp alwaar ik eerst eens de buitenkant ging bekijken en de RET 507 als promobus voor lijn E trof...
Afbeelding

Stukje bij beetje ging het weer naar beneden. Eerst de entree...
Afbeelding

De eerste afdaling...
Afbeelding

Maar het kan dieper...
Afbeelding

En nog dieper...
Afbeelding

Maar toen was ik dan terug op het perron waar het nog best fris was...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een blik terug de hoogte in...
Afbeelding

En uiteraard het bordje...
Afbeelding

De metro naar Rotterdam Centraal...
Afbeelding

Met een rit later keerde ikzelf terug naar Rotterdam Centraal, hier het stel wat me daar bracht. Voor wat betreft het fotograferen is wel te merken dat dat station een stuk lichter is zeg.
Afbeelding

Nog even deze combi van bordje en bestemmingsdisplay vastgelegd...
Afbeelding

Vanuit de stationshal kon mooi een blik op het nog in aanbouw zijnde stuk van spoor 3 (waarom kunnen Rotterdammers niet tot drie tellen, ze nummeren er 1, 3, 2 :mrgreen: ) werpen. Zo te zien zal het niet heel lang meer duren voor dit spoor aangesloten kan worden, waarna het laatste stuk oud station gesloopt kan worden...
Afbeelding

Vervolgens per t1949 nog even naar Dordrecht geweest en uiteindelijk per t2270, t20581 en t581 teruggekeerd naar Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Geert »

Ziet er netjes uit :)
Ik zag vanmorgen op Den Haag Centraal op het perron van de s1900 (richting Rotterdam dus) een grote poster hangen met reclame voor lijn E. Zeer tactisch gekozen dus, maar heb toch maar voor de trein gekozen ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door JWM »

In Den Haag hangen inderdaad posters als "Lekker shoppen in Den Haag, je bent er in 30 minuten met de nieuwe metrolijn E"

Zeer tactisch inderdaad :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Daniel »

In 30 minuten van Den Haag naar Den Haag, dat haal je echt niet met die lijn E :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Justin »

JWM schreef:In Den Haag hangen inderdaad posters als "Lekker shoppen in Den Haag, je bent er in 30 minuten met de nieuwe metrolijn E"

Zeer tactisch inderdaad :Y
Handig :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door iljitsch »

Wel schandalig dat de intercity maar 5 a 6 minuten sneller is. Als je zometeen in het centrum van Rotterdam op lijn E kan stappen en dan met een overstap op RR 3 of 4 op één van de gezamelijke haltes is centrum naar centrum inderdaad sneller met randstadrail dan met de trein.

Maar met wind mee kan je met de trein wel in 16 minuten van Rtd naar Gv.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Wel schandalig dat de intercity maar 5 a 6 minuten sneller is.
Het verschil in reistijd tussen Randstadrail en de IC is altijd nog 9 minuten. Ik snap verder niet wat er nou zo schandalig aan is dat deze RandstadRailverbinding een relatief snelle is geworden. De trein is nog altijd een stuk sneller.
iljitsch schreef:Als je zometeen in het centrum van Rotterdam op lijn E kan stappen en dan met een overstap op RR 3 of 4 op één van de gezamelijke haltes is centrum naar centrum inderdaad sneller met randstadrail dan met de trein.
Het verschil zal klein zijn ja maar sneller denk ik toch niet. Het grootste voordeel is dat het een overstap scheelt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door iljitsch »

Hm ja RR E is 33 minuten, niet 30. Maar de trein is bepaald niet vlot, de snelste is de t1900 met 24 minuten. Je hebt nu nog de mogelijkheid om zonder te stoppen van Rtd naar Gv te gaan in 16 minuten, maar dat is straks waarschijnlijk ook afgelopen. Ik snap de NS echt niet.

Van overstappen van/naar de trein op Rtd en Gvc naar een zelfde-perronoverstap tussen RR E en RR 3/4 zal zeer waarschijnlijk een hoop tijd schelen, maar vooral ook een hoop gedoe. Die stations zijn groot en druk, zo'n RR-overstap is alleen van de ene helft van het perron naar de andere wandelen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Dexter »

Als je voorin zit, lijkt het nog sneller! :mrgreen: Dinsdag moest ik passagieren van Rtd naar Gvc om vanaf daar de s5100 te rijden en omdat zowel de s1900 als de s5100 beiden +10 hadden en ik toch vrij reizen op lijn E heb, nam ik de metro. Op het perron stond ik naast de bestuurder en we raakten in gesprek, waarna hij me uitnodigde om voorin mee te rijden.

De nieuwe boortunnel CS-St. Franciscus ben je echt zo door en als je het nieuwe station Blijdorp binnenkomt, valt meteen de enorme hoge ruimte op. Veel van Blijdorp heb ik vanuit de metro niet meegekregen, maar met die glazen afscheidingswanden had het wel wat weg van een VAL-station. Opvallend vond ik dat de omschakeling van 3e rail op bovenleiding bij stilstand op Melanchtonweg wordt gedaan, terwijl dat op lijn A en B rijdend gebeurt bij Capelsebrug. En dat de metro's op de voormalige Hofpleinlijn 100 km/h rijden (zoals wij dat vroeger ook met de Sprinters reden) had ik eigenlijk niet verwacht. De RSG3 is zelfs bij die voor metro's hoge snelheid erg stil, stabiel en comfortabel.

Er zijn langs de lijn heel wat mooie, nieuwe stations (wat het zijn meer dan simpele haltes) verrezen, zoals: Melanchtonweg, Meijersplein, Rodenrijs en Pijnacker-Centrum. Grappig is dat de metrobestuurder op de stations zelf de overwegen en de seinen aanstuurt, een soort stop-doorschakeling met afstandsbediening. Doe mij die ook op de trein! :mrgreen:

De bestuurder gaf overal uitgebreid uitleg over en het was leuk om eens een kijkje in andermans keuken te mogen nemen. Het was dan ook een zeer boeiende rit. Ik voelde me een beetje opgelaten om voor zijn neus foto's te gaan zitten maken, dus dat heb ik dan ook maar niet gedaan.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door iljitsch »

Heb je 'm nog uitgenodigd voor een tegenbezoek? :-)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Dexter »

Ja hoor, hij mag ook wel een keer met mij mee en daar had ie ook wel oren naar. Al is dat wel lastig, omdat IVW ons erg op de huid zit met controles op onbevoegde personen in de cabine en boetes enzo.
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Je hebt nu nog de mogelijkheid om zonder te stoppen van Rtd naar Gv te gaan in 16 minuten, maar dat is straks waarschijnlijk ook afgelopen. Ik snap de NS echt niet.
Ah, daar is het stokpaardje weer ;-). Om deze discussie maar even in perspectief te zetten, aantal in- en uitstappers per station, gegevens van 1 januari 2009:

Rotterdam Centraal 90964
Schiedam Centrum 13742
Delft 27667
Den Haag HS 36029
Den Haag Centraal 78883

Bron: monitor Stedenbaan 2010. In wat voor eenheid de cijfers zijn weet ik niet (ik neem aan per werkdag), maar dat doet er voor de verhouding ook niet toe. Het verschil tussen Delft en Den Haag HS is in ieder geval niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Ja hoor, hij mag ook wel een keer met mij mee en daar had ie ook wel oren naar. Al is dat wel lastig, omdat IVW ons erg op de huid zit met controles op onbevoegde personen in de cabine en boetes enzo.
Kun je geen cabinekaarten meer krijgen? Ach ja, de bureaucratisering heeft ook in de spoorsector hard toegeslagen... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Joshua »

Afgelopen week heb ik zelf ook even een complete rit Lijn E gedaan. Kan niet waten tot de Grote M van de Rotterdamse metro zijn entree maakt op Den Haag Centraal
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Fles »

Gaaf. Een vriend van me heeft afgelopen tijd van die kuil bij Blijdorp gebruik gemaakt om wat studenten te laten promoveren op de sedimentaire gelaagdheid aldaar. Was een mooie gelegenheid om met vrij geringe kosten toch tot op grote diepte te kunnen kijken :pos:
Oud forumgebruiker

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef: Rotterdam Centraal 90964
Schiedam Centrum 13742
Delft 27667
Den Haag HS 36029
Den Haag Centraal 78883

Bron: monitor Stedenbaan 2010. In wat voor eenheid de cijfers zijn weet ik niet (ik neem aan per werkdag), maar dat doet er voor de verhouding ook niet toe. Het verschil tussen Delft en Den Haag HS is in ieder geval niet zo heel groot.
Vind je? Er stoppen in Delft momenteel per uur 4 stoptreinen, 2 Intercity's en 2 Sneltreinen. Het enige wat extra in HS stopt (Benelux en Thalys niet meegerekend) zijn 2 IC's per uur. Voor een schampere 10.000 reizigers verschil vind ik dat wel gerechtvaardigd. En Schiedam is helemaal een lachertje. Net als Heemstede, Laan van NOI en Blaak overigens hoor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Wubbo »

Heemstede weet ik niet, Laan van NOI gaat inderdaad nergens over (6784), Blaak is vergelijkbaar met Schiedam Centrum (13587). Om nog meer perspectief aan te brengen: Leiden heeft er 60962, Gouda 20457. Dat aantal van Leiden is trouwens wel opvallend, zeker in vergelijking met Den Haag HS (HS: totaal 22 treinen per uur; Leiden: totaal 26-28 treinen per uur). Oftewel: schrappen die stop op HS en gauw weer in Leiden gaan stoppen ;-)
Oud forumgebruiker

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat de Benelux in Leiden moet stoppen ben ik het volledig mee eens, maar HS zou ik behouden... in verband met dat er niet op Centraal gestopt kan worden. Schrap dan Dordrecht ofzo :wink:.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Daniel »

Mwoh, volgens mij wil HiSpeed toch het liefst Dordrecht én Den Haag HS schrappen en niet in Leiden stoppen oftewel over de HSL met die Benelux :P Al zou het met de toekomstige verdubbeling van de s2100 tussen Ddr en Vs wel weer een optie zijn om de Benelux te versnellen op die manier: kan 'ie mooi zonder stop kort achter de s2100 aan en niemand die er echt verbindingen door verliest (want vanuit Ddr zou je dan bijvoorbeeld een snelle overstap in Rsd hebben voor de paar reizigers die dat willen).

Het lagere reizigersaantal van Den Haag HS t.o.v. vindt ik dan weer niet zo opvallend: zit dat niet gewoon in de mogelijke reisrichtingen waardoor de reizigers in Den Haag zich over HS en Centraal spreiden terwijl ze in Leiden allemaal op één station instappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Dat de Benelux in Leiden moet stoppen ben ik het volledig mee eens, maar HS zou ik behouden... in verband met dat er niet op Centraal gestopt kan worden. Schrap dan Dordrecht ofzo :wink:.
Bovendien zou er best nog wel eens intensief reizigersverkeer kunnen zijn tussen Den Haag en Brussel, zoals politici en ambtenaren. Wat betreft Heemstede: dat is in ieder geval nog minder dan Laan van NOI, exacte cijfers kan ik niet geven.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door iljitsch »

Of: sla HS over maar verleg het eindpunt naar Den Haag CS. Scherp dan de rijtijden wat aan en je kan de dienstregeling met 4 treinen minder uitvoeren. Zo hou je een goede verbinding tussen België en Roosendaal + Den Haag.
Oud forumgebruiker

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, tuurlijk joh.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Daniel on tour #49: 't nieuwste stukje van lijn E

Bericht door Vinny »

Zo gek is die gedachte helemaal niet, wanneer je bedenkt dat Amsterdam- Brussel gewoon met de Thalys of in de toekomst de snelle Fyra afgelegd kan worden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten