SP wil proef met nachttreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Cookie »

SP wil proef met nachttreinen
Geplaatst op: maandag 23 augustus 2010 16:58
Laatst bijgewerkt: maandag 23 augustus 2010 18:10


GRONINGEN - De statenfractie van de SP wil een proef met nachttreinen tussen het Noorden en de Randstad. Ook wil de partij kijken of het mogelijk 's is om nachts de treinen van Arriva te laten rijden.
Lees verder
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door VIRM »

Is de SP echt de enige partij die zich publiekelijk sterk maakt voor de nachttrein?

Ik weet dat in mijn eigen provincie (Noord-Holland) de SP zich er sterk voor maakt, maar de provincie moest zo nodig geld op een Ijslandse bankrekening storten...

Overigens: als het rendabel is en de veiligheid van het personeel kan worden gegarandeerd, waarom niet?
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Ruben »

VIRM schreef:Overigens: als het rendabel is en de veiligheid van het personeel kan worden gegarandeerd, waarom niet?
De onmogelijkheid om met de veiligheidseisen nachtelijk onderhoud uit te voeren is de enige reden die ik kan verzinnen. Oh en dat zo'n trein langs Staphorst komt, of speelt rust alleen zondag de hoogste toon daar?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Wubbo »

Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door iljitsch »

Ja, tuurlijk, elk half uur een nachttrein. :-)

Ik vraag me af hoeveel behoefte er aan zoiets is. De meeste nachttreiners zijn uitgaanders en schipholgangers. Ik weet niet precies hoe laat uitgaanders naar huis zouden willen over zo'n afstand, maar ik kan me voorstellen dat dat met één of twee extra treinen middenin de nacht of aan het eind van de nacht bekeken is. Echt diep in de nacht wordt er niet echt gevlogen dus voor schiphol is een iets latere laatste trein van en een wat vroegere eerste trein naar waarschijnlijk genoeg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Caspar »

Rondom Groningen zou ik sowieso alleen een paar ritten op zaterdagnacht denken. Voor het uitgaansvolk is het niet eens zo lastig om door te gaan tot de eerste trein weer rijdt door de weeks daar. Ook op zaterdag zouden een stuk of 3 à 4 toegevoegde stoptreinen vanuit Amsterdam naar Haarlem (Zandvoort in de zomer), Alkmaar, Hoorn Kersenboogerd, Almere Oostvaarders en Amersfoort niet misstaan. Als je tot een uur of 4 een uurdienst hebt naar die plaatsen lijkt me dat prima.
Op werkdagen lijkt me dat niet nodig.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door VIRM »

Caspar schreef:Rondom Groningen zou ik sowieso alleen een paar ritten op zaterdagnacht denken. Voor het uitgaansvolk is het niet eens zo lastig om door te gaan tot de eerste trein weer rijdt door de weeks daar. Ook op zaterdag zouden een stuk of 3 à 4 toegevoegde stoptreinen vanuit Amsterdam naar Haarlem (Zandvoort in de zomer), Alkmaar, Hoorn Kersenboogerd, Almere Oostvaarders en Amersfoort niet misstaan. Als je tot een uur of 4 een uurdienst hebt naar die plaatsen lijkt me dat prima.
Op werkdagen lijkt me dat niet nodig.
Van harte mee eens!

Volgensmij zijn steden als Almere en Zaanstad (ik woon zelf in laatsgenoemde) eigenlijk niet veel meer dan een veredelde buitenwijk van Amsterdam. Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang. Als het nachtnet in Brabant 2 van de 3 nachten rendabel is, dan kan het elders ook.
Zouden de volgende tracé's haalbaar zijn?
Amsterdam-Zaandam-Purmerend-Alkmaar-Beverwijk-Haarlem-Amsterdam v.v.
Amsterdam-Weest-Almere Centrum-Almere Oostvaarders
Amsterdam-Weesp-Hilversum-Amersfoort-Utrecht
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Wubbo »

In de vrijdag/zaterdagnacht zijn die wel haalbaar denk ik. Voor de zaterdag/zondagnacht heb ik wat meer twijfels. Dat is namelijk de nacht waarin er vrij veel dubbelsporig onderhoud is, doordat het de langste nacht is (de treindienst start op zondag tenslotte vrij laat op). Dat is vrij lastig te beoordelen zo van een afstandje.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:In de vrijdag/zaterdagnacht zijn die wel haalbaar denk ik. Voor de zaterdag/zondagnacht heb ik wat meer twijfels. Dat is namelijk de nacht waarin er vrij veel dubbelsporig onderhoud is, doordat het de langste nacht is (de treindienst start op zondag tenslotte vrij laat op). Dat is vrij lastig te beoordelen zo van een afstandje.
Zou het dan niet mogelijk zijn om in de nacht van zaterdag/zondag 1 of 2 treinen te laten rijden ipv 4 of 5? Iets is tenslotte beter dan niets. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Vinny »

Er rijden nachtsprinters naar die veredelde dorpen in Noord-Holland. Een paar jaar geleden is er nog eentje bijgekomen. Vertrektijd 1:47 vanuit Amsterdam Centraal. Lijkt me laat genoeg om een gezellige avond te hebben. Je hoeft de belastingbetaler niet op te laten draaien om jongeren nog meer naar de tering te laten zuipen.

Ik voor mij heb veel liever dat er in de late avonduren nog een aantal snelle ICs rijden. De laatste directe IC Nijmegen - Amsterdam vertrekt wat mij betreft gewoon een uur te vroeg... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Caspar »

Zo eens in de 4 weken geloof ik, gaat bijvoorbeeld het stuk Sloterdijk- Zaandam eruit. Kunnen ze lekker opschieten met het viaduct over de sporen heen die daar wordt aangelegd. Ook zie ik meestal na zo'n onderhoudsnachtje wel een nieuw of vernieuwd wissel liggen. Dan zou je dus al een stuk moeten verbussen. Wat er ten Noorden van Zaandam allemaal gaande is weet ik niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Wubbo »

VIRM schreef:Zou het dan niet mogelijk zijn om in de nacht van zaterdag/zondag 1 of 2 treinen te laten rijden ipv 4 of 5? Iets is tenslotte beter dan niets. :)
Ook dat kost je zo een uur van je buitendienststelling, waarmee de zaterdag/zondagnacht niet veel langer meer wordt dan een willekeurige andere nacht. De vraag is wat je wil. In langere buitendienststellingen krijg je natuurlijk meer gedaan. Het is afhankelijk van het soort onderhoud en hoe lang je buitendienststellingen zijn, maar als indicatie: in 1 buitendienststelling van 5,5 uur doe je ongeveer even veel als in 2 van 4 uur. Dat heeft hem alles te maken met de tijd die je nodig hebt om alle spullen in het spoor te krijgen, de tijd die het kost om veiligheidsmaatregelen te nemen, en het incalculeren van het risico dat je later kunt starten omdat de treindienst wat vertraagd is.
Oud forumgebruiker

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.
Met dat laatste ben ik het eens, een halfuursdienst is onzin. Over de rentabiliteit ervan: NS geeft tonnen met geld uit een nauwelijks renderende FYRA's + in december gaat die FYRA zelfs naar een hogere frequentie (geloof ik?).... dan moet een nachttreintje (al zijn het er twee of drie) er ook wel bij kunnen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Caspar »

Dan bij voorkeur wel eentje met een toilet, anders weet je van te voren al dat het gedoemd is te mislukken zo'n rit.
Oud forumgebruiker

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

VIRM schreef: Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang.
Zaandam (15 min) en Alkmaar (hoog uit 30/45 min?) vind ik wel meevallen... Tegenwoordig gaan die nachtbussen gewoon over de snelweg, dus dan valt het wel mee. Vroeger, toen de enige bus naar Zaandam nog via Oostzaan en Landsmeer reed, inderdaad niet. Vanaf december gaan ze do, vr, za zelfs om het half uur en daarbuiten (dus zo, ma, di, woe) om het uur. Best aardig, want nu gaan ze do, vr, za 1 maal per uur en daarbuiten NIET. De vraag is of zo'n trein naar Zaandam nog wel nodig is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Caspar »

Die nachtbus naar Alkmaar, gaat die niet helemaal via de provinciale weg langs Zaandam, Zaandijk, Uitgeest, Limmen, Heiloo etc? De keren dat ik er zin zat wel. Voor mijn gevoel duurde de rit minstens een uur. De NS-bussen rijden ook zo, en doen ook minstens 1.15u over Sloterdijk- Alkmaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Is het rendabel, of is het alleen met subsidie rendabel? Ik twijfel namelijk sterk of het wel rendabel is.

Qua onderhoud: 6 nachten in de week kun je in principe rijden, maar over enkelspoor. Dan kun je dus best een losse extra trein rijden (in de meeste gevallen) maar geen halfuurdienst ofzo. De zevende nacht ben je sowieso het bokje, dan wordt er dubbelsporig gewerkt en kun je dus niet rijden.
Met dat laatste ben ik het eens, een halfuursdienst is onzin. Over de rentabiliteit ervan: NS geeft tonnen met geld uit een nauwelijks renderende FYRA's + in december gaat die FYRA zelfs naar een hogere frequentie (geloof ik?).... dan moet een nachttreintje (al zijn het er twee of drie) er ook wel bij kunnen...
Die nauwelijks renderende Fyra's zouden waarschijnlijk een stuk beter renderen als de prijs van een toeslag niet absurd hoog is en waarschijnlijk zal een frequentieverhoging ook positief uitpakken. In ieder geval heb je voor het verhogen van de Fyrafrequentie niet het probleem van duurdere personeelsinzet en onderhoudsroosters die een dienstregeling onmogelijk maken.
Sowieso valt (in ieder geval formeel) het besluit over extra Fyra's onder NS Hispeed, en die van binnenlandse nachttreinen onder NS Reizigers. Die beslissingen worden dus niet per definitie door dezelfde bedrijfstakken genomen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door VIRM »

ziggy schreef:
VIRM schreef: Sommige van de plaatsen die je genoemd zijn 's nachts met de nachtbus wel bereikbaar, maar dat duurt echt ontzettend lang.
Zaandam (15 min) en Alkmaar (hoog uit 30/45 min?) vind ik wel meevallen... Tegenwoordig gaan die nachtbussen gewoon over de snelweg, dus dan valt het wel mee. Vroeger, toen de enige bus naar Zaandam nog via Oostzaan en Landsmeer reed, inderdaad niet. Vanaf december gaan ze do, vr, za zelfs om het half uur en daarbuiten (dus zo, ma, di, woe) om het uur. Best aardig, want nu gaan ze do, vr, za 1 maal per uur en daarbuiten NIET. De vraag is of zo'n trein naar Zaandam nog wel nodig is.
Ziggy, vanaf Amsterdam Centraal heb je geen snelle nachtbus naar Zaandam. Deze gaat nog steeds via Amsterdam Noord, Landsmeer (inclusief een rondje waar bijna geen hond utistapt) en Oostzaan. De rit duurt zo'n 30-45 minuten (in vergelijking doet de trein er met stop op Sloterdijk er 12-13 minuten over).
Je hebt wel een snellere verbinding, maar die gaat vanaf het Leidseplein redelijk snel naar Zaandam (vermoedelijk over de snelweg) en dan door de Zaanstreek heen naar Krommenie.
Kortom, vanaf Amsterdam CS valt er wel wat te verbeteren. Een snellere nachtbus naar Zaandam NS zou al een vooruitgang zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Oud forumgebruiker

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Amsterdam CS is dan ook geen uitgaansgebied echt. Doelde inderdaad op die lijn (289?) die vanaf het Leidseplein vertrekt en via de Jan van Galenstraat - Bos en Lommerplein naar de A10 gaat.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Caspar »

Ik zie dat de bus naar Alkmaar er 53 minuten over doet, dat valt best mee eigenlijk. Naar Hoorn is dat ook zoiets. Overigens typ ik bij 9292ov LeidsCHeplein, Amsterdam in, een foutje van mij. Wat denk je dat de site als suggesties geeft: Louis de Visserplein of het Lexmondplein. Nou dan vind ik Leidsche met sch toch nog meer lijken dan de suggesties van die site :?
Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?
Nou vooruit, één offtopic reactie dan... 9292ov mobiel is inderdaad erg slecht in het herkennen van locaties. Haltenamen gaat er ook al niet goed in trouwens: halte Viaduct N3 in Papendrecht vindt je niet als je op "Papendrecht, Viaduct N3" zoekt maar wel met "Papendrecht, Viaduct" :roll: En dan nog staan er de meest rare suggesties bij... maargoed, daarmee zou je zo een heel topic kunnen vullen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door VIRM »

Daniel schreef:
Caspar schreef:Offtopic: laatst wilde ik met de bus naar het strand in Ijmuiden, dus ik geef als zoekopdracht op mijn mobiel: IJmuiden Strand: 9292: bedoelde u Schoolstraat, Baarle Nassau?
Nou vooruit, één offtopic reactie dan... 9292ov mobiel is inderdaad erg slecht in het herkennen van locaties. Haltenamen gaat er ook al niet goed in trouwens: halte Viaduct N3 in Papendrecht vindt je niet als je op "Papendrecht, Viaduct N3" zoekt maar wel met "Papendrecht, Viaduct" :roll: En dan nog staan er de meest rare suggesties bij... maargoed, daarmee zou je zo een heel topic kunnen vullen.
9292 is gewoon net een soort TomTom. Het werkt in principe wel, maar er kunnen altijd fouten inzitten en je moet als gebruiker altijd kritisch blijven. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door AppleMoose »

Nachttreinen zijn gewoon niet rendabel te krijgen op de huidige manier.
De enige die er gebruik van maken zijn stappers (sov-kaart, dus veelal gratis of met 40%korting, levert dus nauwelijks iets op), schipholgangers (moet je het ook niet echt van hebben) een een enkele uitzondering die wat later van een verjaardagsfeestje weg wil etc.
En dan nog de kosten van politieinzet en beveiligingspersoneel dat bij aantal nachttreinen ingezet moet worden, + de extra schoonmaakkosten, omdat de stappers "iets" teveel gedronken hebben en menen hun maaginhoud daarom te kunnen ledigen in den trein.

Wil je het nachtnet enigzins rendabel krijgen, zul je gewoon een speciaal nachttarief in moeten stellen (hoger dan het dagtarief), en zowiezo zorgen dat de SOV niet geldig is (dus ook niet de korting) in de nachttreinen (zoals ook in sommige nachtbussen dat het geval is).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Dan bij voorkeur wel eentje met een toilet, anders weet je van te voren al dat het gedoemd is te mislukken zo'n rit.
Daar maken ze anders in het nu rijdende reguliere nachtnet ook al regelmatig geen gebruik van, dus met of zonder toilet is om het even.

verder ben ik het volledig met Ronzol eens, en zou er voorstander van zijn om een apart tarief te rekenen voor het nachtnet, waarbij VDU kaart en SOV niet geldig zijn.

(Aanvulling op de extra inzet die Ronzol al noemde, in het nachtnet zitten normaal gesproken ook nog eens 2 HC's op.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: SP wil proef met nachttreinen

Bericht door find_your_spot »

For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten