Aanbesteding Amsterdam GVB/SRA <--> FMN
Aanbesteding Amsterdam GVB/SRA <--> FMN
GVB houdt openbaar vervoer
Het openbaarvervoerbedrijf GVB wordt ook in de periode van 2012 tot 2017 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer.
Het bedrijf laat nu ook al de bussen, trams en metro's in de hoofdstad rijden. Dat heeft de Stadsregio Amsterdam donderdag besloten, zo maakte een woordvoerster donderdag bekend.
Het GVB heeft moeten instemmen met een aantal voorwaarden om de concessie opnieuw te krijgen. Zo moet het openbaar vervoer vaker op tijd rijden. Ook moeten reizigers gemakkelijker kunnen overstappen.
Bron: AT5.nl
Het openbaarvervoerbedrijf GVB wordt ook in de periode van 2012 tot 2017 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer.
Het bedrijf laat nu ook al de bussen, trams en metro's in de hoofdstad rijden. Dat heeft de Stadsregio Amsterdam donderdag besloten, zo maakte een woordvoerster donderdag bekend.
Het GVB heeft moeten instemmen met een aantal voorwaarden om de concessie opnieuw te krijgen. Zo moet het openbaar vervoer vaker op tijd rijden. Ook moeten reizigers gemakkelijker kunnen overstappen.
Bron: AT5.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
GVB houdt openbaar vervoer
Daar ben ik blij om :D (bepaalde andere mensen hier waarschijnlijk niet, zoals we allemaal weten, maar alez).
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Ik ben er inderdaad niet per definitie blij mee, maar vooral omdat het een cadeutje is, terwijl er in de rest van de wereld hard moet worden gewerkt voor het binnenhalen van een concessie. Dat is overigens bij regelmaat ook gewoon tegen de wethouder (officieel portefuillehouder openbaar vervoer van de stadsregio) verteld, maar dan kun je net zo goed tegen een steen praten. Dus dan houdt het op..., als Amsterdam geen goed OV wil hebben en er ook te veel voor wilt betalen moeten ze het maar lekker zelf weten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Betekent vaker op tijd rijden in Amsterdam dat bussen ook vaker voor je neus wegrijden als je aan komt rennen? Ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit nogal het geval is in Amsterdam.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Dat is de keerzijde van een regel als "op tijd rijden"... Hoewel het natuurlijk helemaal van de situatie zelf afhangt ;). Vaak is het ook zo dat de bus mensen in laadt, de deur sluit en doorrijdt naar de lus die de VETAG aanstuurt. Als je dan net "wit" hebt gekregen en je laat mensen (die dus eigenlijk te laat zijn) nog instappen, kun je minstens 2 minuten wachten op het volgende witte licht. Dat gaat ten koste van de punctualiteit.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Tegenwoordig verwacht ik dat ik niet meer mag instappen en juist dan gebeurt het omgekeerde. Met de metrowerkzaamheden had ik net bus 59 op Weesperplein gemist; ding was al half bij de halte weg, het achterste gedeelte stond nog langs de stoep, voorste al op de rijbaan. Ging dus op de halte staan om de volgende over (naja waar hebben we het over, 3-4 minuten) te pakken, toen de chauf de deur voor mijn neus weer opende. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Als het kan, zijn de meesten ook niet de minsten om het te doen. Maar er zijn dus meerder factoren die meespelen zoals idd het tijdsrooster dat aangehouden moet worden (momenteel 'mag' je 2 minuten te laat zijn, in 2012 wordt dat 1 minuut) en de verkeersbeïnvloeding.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Ik vind het altijd een beetje een rare situatie.
Waarom kan een tram of bus niet stoppen bij een halte, waarna er een lamp gaat branden dat er een aanvraag is gedaan voor prioriteit. Dan heeft een bus of tram 20 seconden (aanpasbaar aan de situatie en de huidige fase van zo'n kruising), eventueel aangegeven met een tellertje zoals sommige voetgangers- en fietserslichten dat ook hebben. Dan kan de tram of bus vanuit de haltepositie direct doorrijden bij wit licht, in plaats van dat ministukje optrekken.
Waarom kan een tram of bus niet stoppen bij een halte, waarna er een lamp gaat branden dat er een aanvraag is gedaan voor prioriteit. Dan heeft een bus of tram 20 seconden (aanpasbaar aan de situatie en de huidige fase van zo'n kruising), eventueel aangegeven met een tellertje zoals sommige voetgangers- en fietserslichten dat ook hebben. Dan kan de tram of bus vanuit de haltepositie direct doorrijden bij wit licht, in plaats van dat ministukje optrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
20 seconde redt je op bepaalde haltes absoluut niet. Er is denk ik niet een bepaalde tijdsduur voor vast te stellen, op veel lijnen is er geen pijl op te trekken waar je veel mensen kan verwachten of niet.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Ik moe tje eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb, maar het is wel gebruikelijk inderdaad. Ze staan vrijwel altijd per richting vóór de kruising, dus aan beide kanten van de kruising staat een halte voor dezelfde lijn. Het kan er natuurlijk mee te maken hebben, dat wanneer er twee trams komen te staan de halve kruising geblokkeerd wordt. En om nou 2 minuten op een volgend licht te wachten is dan niet efficiënt voor de dienstregeling (die moet je daar dan hoe dan ook op aanpassen).
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Dat hebben ze al een tijdje bijna overal in Den Haag en het is erg irritant omdat de tram een stuk doorrijdt en je dus verder moet lopen.JWM schreef:Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Je kan het ook zien dat jij gewoon te laat aan komt rennen. Als je als trambestuurder op elke halte dubbel moet halteren kom je wel aan 15 minuten vertraging ja.VIRM schreef:Betekent vaker op tijd rijden in Amsterdam dat bussen ook vaker voor je neus wegrijden als je aan komt rennen? Ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit nogal het geval is in Amsterdam.
Officieel is de regel nog steeds dat een trambestuurder, metrobestuurder, buschauffeur alleen de passagiers mag meenemen die bij het halteren OP dat moment op de halte staan!
Iedereen die aan komt lopen heeft simpelweg pech.
Dat heeft te maken met veiligheid dat de trams geen snelheid hebben voor de kruising, ivm passagiers die over de trambaan en kruispunten gaan rennen en oversteken om hun ov middel te halen.JWM schreef:Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
For Your Railroad Adventures
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Voor (snel) trams is het veiliger om de halte voor een kruising te hebben, omdat de tram dan toch afremt voor de halte (en de kruising). Wanneer de halte na de kruising is kan de (snel)tram op volle snelheid de kruising oversteken en dat is minder veilig voor door rood overstekende voetgangers... (dit is een serieus probleem op lijn 5/51), vandaar dat het nu beleid is om haltes voor de kruising te plaatsen.JWM schreef:Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Inderdaad, en als je dan toch de bus in gelaten wordt terwijl de bus al half op de weg (dus niet meer netjes langs de stoep) staat en jij gaat op je plaat, is dat de verantwoording van de chauffeur. Zo simpel is het.find_your_spot schreef: Officieel is de regel nog steeds dat een trambestuurder, metrobestuurder, buschauffeur alleen de passagiers mag meenemen die bij het halteren OP dat moment op de halte staan!
Iedereen die aan komt lopen heeft simpelweg pech.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Nooit doen hoor, dat hebben ze in Den Haag (al) voor Randstad-Rail veel gedaan, en de ervaring leert dat er daardoor veel meer onoverzichtelijke ongelukken onstaan (zijn).JWM schreef:Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
Tis maar een Weet: D.A. Borgdorff +>
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Er zijn ook zat plekken waar tramhaltes na de kruising liggen in Amsterdam.
Arent Krijtsstraat liggen beide haltes tegenover elkaar
Hogeweg liggen de haltes tegenover elkaar
Molukkenstraat liggen de haltes tegenover elkaar (behalve voor lijn 14)
Zeeburgerdijk (voor tram 14) liggen de haltes tegenover elkaar
Hoogte Kadijk liggen de haltes tegenover elkaar
Alexanderplein voor lijn 9 en 14 liggen de haltes tegenover elkaar
Plantage Kerklaan liggen de haltes tegenover elkaar
Van Baerlestraat liggen de haltes tegenover elkaar
Mercatorplein liggen de haltes tegenover elkaar
Bij de rotonde Slotermeerlaan/Burgemeester Roellstraat liggen de haltes na het passeren van de rotonde.
Arent Krijtsstraat liggen beide haltes tegenover elkaar
Hogeweg liggen de haltes tegenover elkaar
Molukkenstraat liggen de haltes tegenover elkaar (behalve voor lijn 14)
Zeeburgerdijk (voor tram 14) liggen de haltes tegenover elkaar
Hoogte Kadijk liggen de haltes tegenover elkaar
Alexanderplein voor lijn 9 en 14 liggen de haltes tegenover elkaar
Plantage Kerklaan liggen de haltes tegenover elkaar
Van Baerlestraat liggen de haltes tegenover elkaar
Mercatorplein liggen de haltes tegenover elkaar
Bij de rotonde Slotermeerlaan/Burgemeester Roellstraat liggen de haltes na het passeren van de rotonde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Ja er zijn er genoeg... Haarlemmerweg ook tegenover elkaar. Misschien dat ze die haltes in de toekomst aan gaan passen :)
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Dit is natuurlijk vloeken in de kerk.Bee schreef:Er zijn ook zat plekken waar tramhaltes na de kruising liggen in Amsterdam.
Arent Krijtsstraat liggen beide haltes tegenover elkaar
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Diemen is anders wel zo'n beetje de enige plaats in Nederland waar binnen de bebouwde kom alleen bussen van een stadsvervoerder komen (A) Sterker nog, het is de kleinste plaats in Nederland met bus, tram, metro en trein als vorm van openbaar vervoer. Lijkt mij dan ook logisch dat die plaats een klein beetje in de melk te brokkelen heeft in het stedelijk OV-beleid, Diemen heeft er niet zelf voor gekozen alles over te dragen aan het GVB, dat is een keuze geweest bij de herindeling van concessiegebieden in 2006. (Amstelveen rausch, Diemen erin)
Overigens verwacht ik binnenkort wel weer een speciale editie van de Diemertomaat, het SP-actieblad dat protesteert tegen negatieve wijzigingen in het OV in Diemen. Daar komen de buslijnen 136 en 46 vandaan, die voor zover ik weet samengevoegd worden tot een nieuwe 46 Amstelstation - Diemen Centrum - Duivendrecht - Bijlmerstation. Dan verdwijnt de rechtstreekse verbinding Noord - Zuidoost voor de tweede keer.
Ik vind zelf de verbinding Zuidoost - Noord logischer via de metro + bus 32/33/34/35. Ik zie de dienstregelingsuren dan liever geïnvesteerd worden een verhoging van de frequentie van die nieuwe lijn 46 zodat de reizigers in Duivendrecht weinig te merken hebben van het versnellen van lijn 41. (besparing van dienstregelingsuren!)
Overigens verwacht ik binnenkort wel weer een speciale editie van de Diemertomaat, het SP-actieblad dat protesteert tegen negatieve wijzigingen in het OV in Diemen. Daar komen de buslijnen 136 en 46 vandaan, die voor zover ik weet samengevoegd worden tot een nieuwe 46 Amstelstation - Diemen Centrum - Duivendrecht - Bijlmerstation. Dan verdwijnt de rechtstreekse verbinding Noord - Zuidoost voor de tweede keer.
Ik vind zelf de verbinding Zuidoost - Noord logischer via de metro + bus 32/33/34/35. Ik zie de dienstregelingsuren dan liever geïnvesteerd worden een verhoging van de frequentie van die nieuwe lijn 46 zodat de reizigers in Duivendrecht weinig te merken hebben van het versnellen van lijn 41. (besparing van dienstregelingsuren!)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Wat is nu de beoogde frequentie van de nieuwe 46? 2x per uur is behoorlijk karig voor stedelijk OV wat de huidige 46 en 136 nu hebben.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
2x per uur is inderdaad de bedoeling, vanwege "een afwijkend reizigerspatroon dan in Amsterdam". Daar stel ik nog wel mijn vraagtekens bij, volgens mij functioneren deze plaatsen meer als wijken dan als zelfstandige plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Het zou al een hele verbetering zijn als die nieuwe lijn ook 's avonds en op zondag zou gaan rijden want dat doet de huidige 46 niet.
Re: GVB houdt openbaar vervoer
Sommige haltes+kruisingen hebben zo'n systeem ook. Het is echter wel erg gevoelig voor juist halteren en juist handelingen. Als er een auto verkeerd geparkeerd staat, werkt je systeem al niet meer. Ook verschillen de handelingen per halte en kruising (soms moet je niet handmatig inmelden, maar wel handmatig groen vragen, in andere gevallen moet je wel altijd minstens twee of drie keer de VETAG-knop gebruiken). KAR (de opvolger van VETAG, zeg maar) werkt daarin veel beter. Er zijn meerdere varianten mogelijk, maar vaak heb je een configuratie waarbij het (voorrangs)voertuig zich inmeldt, het VRI-systeem een bepaalde cyclus activeert, het voertuig meldingen over het halteren doorgeeft, het VRI-systeem bij de melding 'deuren sluiten' conflicterende rijrichtingen op rood zet en het (voorrangs)voertuig wit of groen licht geeft.Bee schreef:Ik vind het altijd een beetje een rare situatie.
Waarom kan een tram of bus niet stoppen bij een halte, waarna er een lamp gaat branden dat er een aanvraag is gedaan voor prioriteit. Dan heeft een bus of tram 20 seconden (aanpasbaar aan de situatie en de huidige fase van zo'n kruising), eventueel aangegeven met een tellertje zoals sommige voetgangers- en fietserslichten dat ook hebben. Dan kan de tram of bus vanuit de haltepositie direct doorrijden bij wit licht, in plaats van dat ministukje optrekken.
Het is een wat geavanceerder (en duurder) systeem, maar het komt op steeds meer kruisingen. Het voordeel van KAR (korte afstand radio) is dat je veel meer informatie kan doorsturen dan alleen 'lijn 9'. Ook politie en ambulances kunnen nu voorrang aanvragen en het is ook mogelijk om bijvoorbeeld pollers aan te sturen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten