[GVB] Praat mee over tramlijn 9

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Praat mee over de toekomst van tramlijn 9
De Stadsregio Amsterdam, gemeente Diemen, gemeente Amsterdam, stadsdeel Amsterdam Centrum, stadsdeel Amsterdam Oost, stadsdeel Zuidoost en GVB onderzoeken hoe tramlijn 9 verbeterd kan worden. Gebruikers én potentiële gebruikers van deze lijn 9 kunnen t/m 30 september aangeven wat zij vinden dat er moet gebeuren met deze tramverbinding.

Op www.stadsregioamsterdam.nl/tramlijn9 staat een enquête waarin wordt gevraagd wat de reizigers vinden van de snelheid, het comfort, de betrouwbaarheid en de route van de tram. Moet de lijn verlengd worden en zo ja: waar naartoe? Wat vindt men van de toegankelijkheid van de haltes? En hoe zou de snelheid van de tram verhoogd kunnen worden? In nog geen 10 minuten kunnen geïnteresseerden de betrokken instanties laten weten wat zij belangrijk vinden voor tramlijn 9. De resultaten van de enquête worden verwerkt in het advies richting de beleidsbepalers. Deelnemers kunnen aangeven op de hoogte gehouden te willen worden over het project.

Bron: Stadsregio Amsterdam
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Ik zal ook even plaatsen wat ik zelf heb aangegeven:

- Haltes Spui en Muntplein richting Diemen samenvoegen
- Halte Eerste van Swindenstraat schrappen
- Lijn doortrekken naar P+R bij de A1
- Haltes verhogen en in Diemen de abri's verder van de stoeprand plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Oud forumgebruiker »

Eerste van Swindenstraat opheffen ben ik het niet mee eens. Als je nu vanuit de richting Diemen op de Mauritskade moet zijn (richting Pontanusstraat) zul je vanaf het Alexanderplein een flink end terug moeten lopen of de 22 pakken op de Linnaeusstraat. Nee, ik ben er geen voorstander van :P.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door JWM »

Doortrekken naar een P+R bij de A1 lijkt me niet zo'n succes, de reistijd met tram 9 naar Amsterdam Centrum is dan langer dan een half uur, daar worden automobilisten niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

De zeer populaire P+R Olympisch Station ligt ook op minimaal 20 minuten van het centrum af. Bovendien is lijn 9 tussen Diemen en het centrum nog altijd sneller dan de auto via dezelfde route. Vanochtend weer gezien. In Diemen stond de rode rondritdubbeldekker achter de tram, tien minuten nadat ik uit de tram was gestapt bij de Wijttenbachstraat kwam die bus nog eens over de kruising rijden. Ik had het niet eens gezien als er niet een dienst van lijn 3 was uitgevallen :wink:

De keuze voor een P+R bij de A1 is ook een strategische. Ik vind het huidige eindpunt niet handig liggen, het eindigt voor het einde van de bebouwde kom, het doortrekken naar een P+R maakt een overstap vanuit Diemen op streekbussen naar Almere en het Gooi logischer (niet eerst tegen de richting in reizen). Daarnaast vind ik een verbinding met Zuid-oost naar of het Bijlmerstation of station Diemen Zuid niet logisch, de lijn maakt dan een verbinding via een grote omweg, waarbij directere verbindingen het wel kunnen schudden vrees ik.

Op de Bijlmerdreef is het inzetten van een tram gezien de vervoerscijfers van lijn 47/66 logisch, maar de reizigers van die lijnen gaan uiteindelijk niet naar het centrum van Amsterdam maar naar de G-buurt, K-buurt, Nellestein, Gein, Reigersbos, Holendrecht of IJburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door JWM »

Met de optie van een streekbusstationnetje erbij klinkt het al een stuk aantrekkelijker. Ik pleit ook meteen voor het aanleggen van station Diemen Weteringweg aldaar :D
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door willy84 »

Ik vind lijn 9 vooral veel te langzaam. Het halteren duurt vaak erg lang. Helamaal bij artis. Route kan bijna niet anders. Haltes laten vervallen zal wel ongewenst zijn.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Valt wel mee met de snelheid. De lijn is 9 kilometer lang, en heeft 33 minuten nodig van begin tot eindpunt. Dat is een gemiddelde snelheid van 16,4 kilometer per uur.

Ter vergelijking wat andere tramlijnen:
Lijn 2: 9,9 kilometer in 33 minuten: 18 km/u
Lijn 3: 8,9 kilometer in 35 minuten: 15,3 km/u
Lijn 4: 6,4 kilometer in 27 minuten: 14,2 km/u
Lijn 5: 10,9 kilometer in 40 minuten: 16,4 km/u
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wil net zeggen: met lijn 9 valt het allemaal nog wel mee hoor... Enige stuk waar je niet echt door kunt rijden is Rembrandtplein - CS. De rest gaat eigenlijk vrij soepel. Je hoeft vanaf het Rembrandtplein in elk geval niet meer de trambaan te delen met auto's (ja een stukje in Diemen, maar dat stelt niks voor :wink:).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Lijn 9 rijdt aan het begin van de Middenweg ook een stukje op de rijbaan, tussen de haltes Pretoriusstraat en Hogeweg :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hm, dat stukje idd vergeten, dat is wel een stukje waar je idd regelmatig vast staat (maar ook nooit lang).
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door midnet »

de gemeente Diemen(of wie dan ook die de weg daar beheert) zou een oplossing moeten bedenken voor de nu steeds vaker optredende files voor stoplicht met de A.LKrijtstraat (vreemd genoeg vooral smiddags-en ri. CS van de 9) die het dan net onmogelijk maken voor de 9 om het stukje vrije baan te bereiken voor datzelfde stoplicht. De laatste weken zijn er al 3-4 kop-staartbotsingen tram/auto daar gemeld.
Toen ze de tram daar aanlegden, was dat geen punt, inmiddels wel.
Het lijkt me wat moeizaam voor het GV om enkel voor de 9 de haltes Munt en Spui te combineren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Volgens mij is dat voor de andere lijnen ook geen verkeerde suggesties, de afstand Spui - Muntplein slaat op niets. Zou je de halte Spui richting Muntplein aan de andere kant van het zebrapad leggen, dan raken de twee haltes elkaar aan :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Ik heb even een kaartje gemaakt hoe het tracé in Diemen verbeterd en uitgebreid zou kunnen worden

Afbeelding
Haltes van west naar oost:
1. Arent Krijtsstraat. Deze halte bestaat al op dezelfde plek.
2. Ouddiemerlaan. Deze halte vervangt de tram/bushalte Schoolstraat en de bushalte Beukenhorst. Deze halte ligt dichter bij de Diemerbrug, waar alle buslijnen en de tramlijn elkaar ontmoeten, maar geen gezamenlijke halte hebben. Met het plaatsen van de halte tussen de Burgemeester Bickerstraat en de Ouddiemerlaan kunnen met drie haltes 3 buslijnen en de tramlijn bediend worden.
3. Prins Bernhardlaan. Deze halte voegt de haltes Nicolaas Lublinkstraat, Prins Bernhardlaan en Sniep samen. De ideale positie voor deze halte is vlak voor of onder het spoorviaduct, daar is meer ruimte dan aan de andere kant.
4. Sportlaan of Provincialeweg. Deze halte bedient het andere einde van de nieuwbouwwijk Plantage de Sniep. De halte zou iets meer naar het westen geplaatst kunnen worden dan hij op deze kaart is ingetekend.
5. Vinkenbrug. Dit is nu al een bushalte voor diverse streeklijnen en stadsbus 66.
6. P+R Diemerbos. Op het oude tracé van de A1 ligt nu een parkeerterrein voor het naastgelegen Diemerbos. Hier kan men een P+R terrein vestigen, bovendien is er nog land over voor een keerlus.

Doortrekking verder richting het Gooi is geen reële optie. Er moet dan een nieuwe passage van het Amsterdam-Rijnkanaal komen. Daarna kan je naar Weesp dat al goede treinverbindingen heeft of naar Muiden (klein, kan niet door de dorpskern heen), Muiderberg (klein, kan je ook niet door de dorpskern heen) en Naarden. Vanaf Diemen naar Naarden is een redelijke afstand, dan is de trein meestal een beter alternatief, zeker omdat dit deel van Diemen geen eindbestemming zal zijn vanuit Naarden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Volgens mij is dat voor de andere lijnen ook geen verkeerde suggesties, de afstand Spui - Muntplein slaat op niets. Zou je de halte Spui richting Muntplein aan de andere kant van het zebrapad leggen, dan raken de twee haltes elkaar aan :roll:
Nou inderdaad. Waar de halte Munt ophoudt begint aan de overkant de halte Spui. Ik twijfel over welke halte je moet opheffen, maar misschien is het verplaatsen van het perron bij Spui zodat deze 2 tegen over elkaar liggen het beste idee.
Ongetwijfeld komt er protest, al is het maar enkel voor het topje van de ijsberg wat ik ooit in tram 24 (richting CS!) heb gezien die ging klagen tegen de bestuurder dat halte Munt niet in gebruik was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Ardan »

Verhip, ik zie nu pas dat de A1 vroeger doorliep in de Muiderstraatweg :shock:
Ik denk dat een eindhalte Weteringweg een betere optie is. Aangezien je voor de P+R Diemerbos vanaf de A1 een flink eind moet rijden en een stukje dubbel rijdt in feite. Misschien zelfs tram 9 helemaal naar de A1 leiden, en een P+R tussen het spoor en de snelweg leggen?
Hoewel, als we dan toch die kant uit gaan, de tram doortrekken naar station Weesp, dan door/om de binnenstad en aan de zuid/zuidoostkant een eindpunt.. vanaf Knooppunt Diemen is het niet supersuperver meer naar Weesp.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door Suus »

Voor een P+R Diemerbos hoef je vanaf de A1 niet zo heel ver te rijden, dat is ongeveer 600 meter vanaf de afrit. De Weteringweg ligt buiten de bebouwde kom, dus je mag er 80 rijden. Je komt er ook geen verkeerslichten tegen (al zal de trambaan die de Weteringweg oversteekt wel iets van alarmlichten nodig hebben). Kortom, vanaf de snelweg ben je er supersnel. Er ligt al een parkeerplaats, die kan je uitbreiden, zodat je niet twee parkeerplaatsen vlakbij elkaar hebt.

En een ander voordeel is dat je nu met de tram snel bij het Diemerbos kan komen, om een middagje te zonnen, te wandelen, te picknicken of te barbecueën. Er zijn trouwens plannen voor een skihal daar (een voorlopige skihal gaat nu vlakbij de tramhalte Sniep gebouwd worden).

Veel verder in de toekomst, als de Zuidtangent is doorgetrokken naar IJburg zal er trouwens een goede overstap mogelijk zijn bij de halte Vinkenbrug. Nog later kan je dan met de vertramde Zuidtangent overstappen bij de Vinkenbrug. Dan kan je alsnog het tracé door Amsterdam-Zuidoost vertrammen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: [GVB] Praat mee over tramlijn 9

Bericht door willy84 »

Dream on! Komende 20 jaar verwacht ik niks met zulke verlengingen. Tram 9 naar het Gooi? De Gooische moordenaar komt weer terug! De 101 en 102 zijn nou niet bepaald de sterkste lijnen. Alleen in de spits echt druk. Almere heeft nu alleen echt extra capaciteit nodig. Daar komen volgens plan nog eens 60.000 woningen bij. Dan praar je ergens over. Ik zie meer in spoorverdubbeling en langere treinen. Denk je nou echt dat iemand vanuit het Gooi/Almere zin heeft om 30 tramhaltes te stoppen?
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten