Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Timon91 »

Deel 4, het laatste deel van mijn vakantie naar Moskou. Uit mijn vakantiefoto's heb ik wat foto's uitgezocht die met het OV te maken hebben.

1. We beginnen op de Ostankino TV-toren. Vanaf 337 meter heb je normaal gesproken een mooi uitzicht, maar deze dag was het wat minder vanwege de smog. Om bij de TV-toren te komen moet je met de monorail. Een epic fail wat mij betreft. Het is hobbelig, langzaam, en het was snikheet binnen. Op de terugweg naar de VDNKh was het zeker 45 graden binnen. Ik viel bijna flauw en had het serieus koud toen ik weer uitstapte (buiten was het 37 graden). Van boven ziet het er echter wel leuk uit, die monorail.

Afbeelding
Monorail seen from Ostankino TV-tower by Timon91, on Flickr

2. Halte Teletsentr van bovenaf gezien. Hier moet je uitstappen voor de TV-toren.

Afbeelding
Monorail seen from Ostankino TV-tower by Timon91, on Flickr

3. Een monorailtreintje.

Afbeelding
Monorail seen from Ostankino TV-tower by Timon91, on Flickr

4. Het spoor is vanaf boven goed te volgen.

Afbeelding
Monorail seen from Ostankino TV-tower by Timon91, on Flickr

5. Weer beneden. Rechts is de monorail te zien. Links zie je de bovenleiding voor de trolleybus. Daar ben ik verder niet mee geweest.

Afbeelding
Monorail in Moscow by Timon91, on Flickr

6. Tramspoor in Izmailovsky Park, vlakbij ons hotel.

Afbeelding
Tramway in Moscow by Timon91, on Flickr

7. Nu met halte. Rechts een attractiepark waar we niemand gezien hebben. Een tram hebben we hier ook niet gezien trouwens.

Afbeelding
Tramway in Moscow by Timon91, on Flickr

8. Dan de elektricha, elektrische stoptreinen die de voorsteden bedienen. Eerst nog een foto van een typische elektricha vanaf de TV-toren.

Afbeelding
Elektricha seen from Ostankino TV-tower by Timon91, on Flickr

9. Met de elektricha hebben we een dagtrip naar Sergiev Posad gemaakt. Kaartjes gekocht bij het loket op Moskva Iaroslavskaya. Je krijgt de kaartjes in de vorm van een kassabonnetje met een barcode. Daar kun je de poortjes mee open maken op het station. De rit duurt ongeveer 1,5 uur enkele reis en een retourtje kost 7 euro. Hier een elektricha op het station van Sergiev Posad.

Afbeelding
Elektricha in Sergiev Posad by Timon91, on Flickr

10. Stationsbordje. Voor Fles :mrgreen:

Afbeelding
Sergiev Posad railway station by Timon91, on Flickr

11. Het interieur van de elektricha. De trein bestaat uit ongeveer 10 rijtuigen en zit vaak goed vol (op de heenweg zeker). De reis is best aardig. Onderweg komen er veel verkopers langs met allerlei waar. Van gewoon ijsjes en frisdrank tot tegelsnijders, hordeurtjes voor je flatraam en tafelkleedjes. Best leuk om te zien.

Afbeelding
Russian elektricha by Timon91, on Flickr

12. Dan de metro. De Moskovische metro is gewoonweg geweldig. We hebben een 20-rittenkaart gekocht aan het begin en hoefden naderhand maar één rit bij te kopen. Een 20-rittenkaart kost 460 roebel, dus ongeveer 12 euro. Je krijgt een kartonnen kaartje die je voor een lezer moet houden. Op het schermpje verschijnt hoeveel ritten je nog hebt. Simpel. De poortjes staan altijd open en gaan alleen dicht als je het fout doet of je geen geldig kaartje hebt. Simpel. Helaas houden ze in de metro niet zo van fotograferen, dus ik heb daar heel voorzichtig mee gedaan. Jammer, want het schijnt weer te mogen en de stations zijn prachtig (en diep!). Hier de roltrap bij halte Park Pobedy.

Afbeelding
Park Pobedy escalator by Timon91, on Flickr

13. Metrostation Park Pobedy.

Afbeelding
Park Pobedy subway station by Timon91, on Flickr

14. Zo wordt alles weergegeven. In het rood staat de naam van het station waar je bent. Het volgende (zwarte) station is het volgende station. Daaronder staan de lijnen met haltes waarop je kan overstappen. In dit geval kun je bijvoorbeeld op station Kievskaya overstappen op lijn 5 en lijn 4.

Afbeelding
Park Pobedy subway station by Timon91, on Flickr

15. De laatste foto. Weer station Park Pobedy.

Afbeelding
Park Pobedy subway station by Timon91, on Flickr

Als je moe bent en toch mooie stations wil bekijken kan ik je aanraden om midden op de dag een rondje met de ringlijn te maken (lijn 5). Ga, als het kan, zitten op een stoel waardoor je de stations kan inkijken en kijk je ogen uit. Een rondje duurt ongeveer 35 minuten. Voor de geïnteresseerden staat hier nog een goede metrokaart van Moskou.

Dit was het weer. Hopelijk vonden jullie het wat! :)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Fles »

TERING wat is die Ostankinotoren hoog zeg :shock:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Timon91 »

Dank voor de reacties :)

Ja die Ostankino-toren is bizar hoog. 540 meter geloof ik. Ik kon hem ook nauwelijks in z'n geheel op de foto krijgen. Je zat trouwens al bijna boven de smog op 337 meter.
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Fles »

Ik ben in 1992 ooit een paar dagen in Moskou geweest, ook een paar keer met de Metro gereden. Echt vet is dat inderdaad. Ze rijden de hele nacht door elke 5 minuten en in de spits iedere 45 seconden :shock: EN aan het eindvan het perron had je quasi digitale displays waar (met gloeilampen) aangegeven werd hoe lang het duurde tot de volgende. En dat klopte echt altijd op de seconde af :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon91 op reis: enkele OV-foto's uit Moskou en omgeving

Bericht door Timon91 »

Voor zover ik weet rijden de metro's niet meer 's nachts en de spitsfrequentie weet ik niet exact, maar ze komen in ieder geval wel snel na elkaar. Ze tellen trouwens niet meer af naar de volgende metro, maar ze tellen nu op vanaf de laatst vertrokken metro. Je weet niet dus exact over hoe lang de volgende komt. Gelukkig duurt dat nooit lang :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten