Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Suus »

Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam
De verbreding van de spoorlijn Amsterdam-Almere tot vier sporen is van de baan.

De kosten zijn inmiddels opgelopen tot een half miljard euro en het kabinet wil dit niet meer voor zijn rekening nemen, meldt Het Parool. Oorspronkelijk was het budget voor de uitbreiding tot vier sporen 240 miljoen euro. De kosten stegen tot het dubbele omdat geluidsmaatregelen duurder uitvielen en doordat er kunstwerken in Almere moeten worden aangepast.

Bron: AT5.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Meltrain »

Deze viersporigheid was toch in het kader van het SAAL-project?
Is dat hele project dan van de baan of worden andere zaken wel doorgezet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door iljitsch »

Waarom kunnen er in de huidige situatie maar acht treinen per uur rijden? Da's wel erg weinig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Suus »

Er rijden nu 10 treinen aan het begin van de Flevolijn, maar het probleem ligt niet zozeer alleen aan de Flevolijn, maar ook aan de lijnen om bij de Flevolijn te komen.

Zo rijden bijvoorbeeld tussen de Utrechtboog en Schiphol 12 treinen per uur, wat al vrij krap is (s140/s700/s1600, s3100, s3500, s3900, s4300, s5700) en daar kan je niet nog meer treinen naar Almere tussen krijgen. Het zou misschien lukken als er alleen stoptreinen bestonden, maar dat is niet zo :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door midnet »

Bovendien wil de HIspeed Amsterdam ZUID tot hun voornaamste station in onze hoofdstad maken, zodat ook de Hispeed FYRA en Thalys er naar heen moeten, en dus nog eens extra tussen het gefriemel vanaf Schiphol tussengefrummeld moeten worden-dat zal op die paar km wel geen HIspeed gaan zijn.
Een andere reden is, dat de kosten voor de wegens een of andere regelgeving v.w.b. geluidsoverlast aan te leggen maatregelen enorm duur blijken te zijn-duurder dan enkel het 4=sporig maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door reisthijs »

meltrain schreef:Deze viersporigheid was toch in het kader van het SAAL-project?
Is dat hele project dan van de baan of worden andere zaken wel doorgezet?
Voor het eerste deelproject (het gedeelte tussen Schiphol en Duivendrecht) is al een Tracébesluit vastgesteld, ik neem aan dat dit wel doorgaat (dan is er dus geen probleem voor de plannen van NShispeed), maar de rest waar nog geen besluit over genomen was dus niet?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Klaasje »

Het tracébesluit voor het gedeelte Diemen-Hoofddorp is inderdaad al genomen. Hier zit geloof ik de dienstregeling ook compleet klem en valt er weinig bij te sturen bij een storing. Dat is dus winst.
Op het Almeerse gedeelte bleken de kosten wat hoger te worden dan de voorspelde 250 miljoen euro (2x zo duur). Dat krijg je door geluidsschermen langs de Oostvaardersplassen, 30 kilometer nieuwe geluidsschermen en het bouwen van een viersporige stations in een volgebouwde omgeving.
Het knelpunt zit in het snelheidsverschil tussen de sprinter en de IC die elkaar over het hele stuk Schiphol-Oostvaarders niet inhalen. En inhalen schijnt niet mogelijk te zijn in Weesp. Hierdoor zijn de grootste knelpunten te vinden bij Oostvaarders in Almere (de IC moet daar op de sprinter wachten bij vertrek van Almere Buiten) en op de Zuidtak. Kennelijk is het verschil in rijtijd van de beide treinen precies 10 minuten op dit stuk. (bij 2,5 minuten opvolgtijd)

Als je dit zou willen oplossen moeten of de knelpunten op de einden verminderd worden (en ook dan moet het maar net in de DRGL van conflicterende lijnen passen) of moeten de treinen elkaar kunnen in halen. Een andere (en minder gewenste) mogelijkheid is om maar wat minder snel te gaan rijden met treinen. Ik zou niet weten of je dat wel moet willen.
Nou weet ik toevallig dat het knelpunt bij Almere Oostvaarders vergroot is doordat sprinters met het huidige Seinstelsel (NS1953+ATB EG) niet sneller dan 40 km/h kunnen bij het vertrek van station Buiten. Doordat het echte dwangpunt (wissel in station Oostvaarders) pas 3 km verderop ligt verspil je natuurlijk enorm veel capaciteit doordat de sprinter niet kan doorrijden. Mogelijk kan dat probleem verminderd worden door ATB-NG of ERTMS te gebruiken die met dit soort dwangpunten wat efficiënter omgaan. Dit betekend net zolang hard rijden tot je echt moet remmen. Waarbij ERTMS met cabinesignalering weer beter is dan ATB-NG. Zo zou het op de Flevolijn mogelijk zijn om met 2 Ic's (1 richting Asd en 1 richting Asdz) direct achter elkaar aan te rijden tussen de sprinters door. Dan moet dan alleen wel passen op de andere spoorlijnen in de Dienstregeling. (En moeten de NS en Prorail die systemen willen gebruiken.........)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Wubbo »

Die niet sneller dan 40 vertrekken van Almb volg ik niet. Het is wel waar dat je maar 40 kan op het inrijwissel van Almo, maar dat moet je dan bij het inrijsein van Almo rijden. Hoe ver dat is van Almb weet ik niet, maar wellicht is dat stukje te kort om een wezenlijk hogere snelheid te rijden? In dat geval zie ik meer in het vervangen van de wissels bij Almo door 60 of 80-wissels zodat je met een hogere snelheid daar binnen kunt zeilen. Uitgesteld remmen levert namelijk niet zo veel op: bij dat wissel zul je alsnog 40 moeten rijden, dus je kan maar een heel klein stukje harder rijden dan 40.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen uitbreiding sporen Almere-A'dam

Bericht door Klaasje »

Dat komt omdat de beveiliging je niet harder dan 40 laat rijden als het sein geel-4 toont terwijl je misschien de eerste eerste kilometer makkelijk harder kan. Dit komt omdat een "afrem-snelheid" door de ATB-EG al per direct afgedwongen wordt. Als je op dat kleine prutstukje de 80 a 100 haalt win je zomaar een minuut aan planningsruimte.
De inrijder moet ook ruim genoeg voor de uitrijder staan om over de buitensporen met 140 te kunnen doorrijden. => minimaal 400 meter voor het wissel.
Waar je bij een ERMTS-L2 zomaar "fictieve blokken" van 3 a 400 meter kan maken als je wilt => Laatste fictieve sein dichter op dwangpunt => nog een keer extra planningsruimte..
Kortere blokken => ook een klein beetje planningsruimte..
Als je dat combineert met spooruitbreiding op de zuidtak is er (zonder op de andere lijnen te letten) een hoop mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 49 gasten