Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Moet ik er nu van uit gaan dat per 1 september de OV-chipkaart ook in de trein geldig zal zijn en dat Veolia Transport dus met een eigen tarief systeem gaat werken dat af wijkt met het tarief van de NS?
Een enkele reis Nijmegen - Roermond wordt zonder daltarief dus 3,15 duurder en met daltarief (wordt dat automatisch berekend?) 3,12 goedkoper. Kortere afstanden worden een stuk goedkoper (zoals Nijmegen - Nijmegen Heyendaal). Op het moment dat je met die dalkorting kan reizen en ook met NS moet reizen merk je dat dubbele opstaptarief waar zoveel over te doen is geweest dus niet echt, want het is met chipkaart iets goedkoper. Bijvoorbeeld: een papieren enkeltje Sittard - Arnhem kost op dit moment 18,30. Dat kost met reizen op saldo voor Sittard - Roermond op dit moment 4,45, voor Roermond - Nijmegen 10,08 (met dalurenkorting) en voor Nijmegen - Arnhem 3,55. In totaal dus 18,08. Klinkt prima eigenlijk! :pos:
Ugh, dat kan lelijk oplopen. Bijvoorbeeld, Maastricht - Valkenburg is 11 tariefeenheden dus ik neem aan evenzoveel kilometer. Da's dan 11 * 0,2 + 0,78 = 2,98 vol tarief en 11 * 0,12 + 0,78 = 2,10 dal. Een papieren kaartje is 2,80 zonder en 1,70 met korting. Maar stel nu dat je van Rotterdam naar Valkenburg en terug wilt. Dat is 43,80 / 26,30. Maar met de chipkaart wordt dat 21,65 / 13 euro voor Rotterdam naar Maastricht op saldo bij de NS + 2,98 / 2,10 van Veolia = 49,26 / 30,20 = 12 en 15 % duurder dan reizen met een papieren kaartje!
Raymond schreef:Op het moment dat je met die dalkorting kan reizen en ook met NS moet reizen merk je dat dubbele opstaptarief waar zoveel over te doen is geweest dus niet ech
Maar ondanks de ophef dus niet opgelost. Hoe kan dat???
Let wel op dat het feit dat enkeltjes op saldo bij de NS goedkoper zijn (wat flink op kan lopen op lange afstanden) dit beeld kan flatteren, maar bij retours heb je dat voordeel niet en over één of twee jaar is reizen op saldo net zo duur als een papieren enkeltje en dan ga je dat extra opstaptarief EN het gebrek aan regressie wel voelen.
Tariefeenheden en kilometers zijn niet aan elkaar gelijk Kan je mooi zien bij de gemeenschappelijke tariefspunten: 0 TE tussen de daarbij behorende stations, maar echt wel meer dan 0 km.
Het voordeel van een kilometertarief in de regionale trein is natuurlijk wel dat je de trein goed kunt integreren in het tariefsysteem voor de omliggende buslijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Limburg: OV-korting voor wie buiten de spits reist Geplaatst op: zaterdag 28 augustus 2010 17:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 28 augustus 2010 17:25
De invoering van de ov-chipkaart in Limburg maakt de bus- en treinreis in de daluren goedkoper, zonder dat hiervoor een speciaal abonnement moet worden afgesloten. Reizigers die uitsluitend in de ochtendspits reizen, zijn bij Veolia juist duurder uit dan voorheen.
Dat is het gevolg van de tariefstructuur van de ov-chipkaart, die per direct in de bussen van Veolia gebruikt kan worden. De invoering in de treinen van Veolia laat nog even op zich wachten.
De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat. Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat.
En dat blijft ook zo? Onbegrijpelijk. Een kaartlezer houdt de tijd bij en kan dalkorting dus op iedere kaart laten gelden. Handig ook voor dagjesmensen etc. die juist buiten de spits gaan reizen.
Ik dacht inderdaad precies hetzelfde toen ik dat las... technisch gezien zou je toch denken dat het juist ingewikkelder is om voor sommige chipkaarten wel en voor andere geen korting te rekenen i.p.v. gewoon het daltarief te hanteren voor elke check-in na 9.00 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Tariefeenheden en kilometers zijn niet aan elkaar gelijk
In de meeste gevallen is het aantal tariefeenheden tussen twee stations gewoon het aantal kilometers. Er zijn standaard-uitzonderingen zoals stations dicht bij elkaar in een stad en niet-standaarduitzonderingen zoals de schiphollijn. Misschien dat Maastricht - Valkenburg ook een uitzondering is maar ik gok van niet.
Daniel schreef:Limburg: OV-korting voor wie buiten de spits reist Geplaatst op: zaterdag 28 augustus 2010 17:23
Laatst bijgewerkt: zaterdag 28 augustus 2010 17:25
De invoering van de ov-chipkaart in Limburg maakt de bus- en treinreis in de daluren goedkoper, zonder dat hiervoor een speciaal abonnement moet worden afgesloten. Reizigers die uitsluitend in de ochtendspits reizen, zijn bij Veolia juist duurder uit dan voorheen.
Dat is het gevolg van de tariefstructuur van de ov-chipkaart, die per direct in de bussen van Veolia gebruikt kan worden. De invoering in de treinen van Veolia laat nog even op zich wachten.
De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat. Lees verder
Je mag dus met korting reizen zonder een VOORDEELURENKAART.
Ik denk echt dat er mensen zijn die hier niet blij mee zijn. Zo evenmin mijn eigen moeder die voornamelijk zal reizen over de maaslijn en toevallig vorige week haar voordeelurenkaart binnen heeft gekregen.
Daniel schreef:De dalurenkorting geldt om technische redenen alleen voor houders van een persoonlijke chipkaart, die op naam staat.
En dat blijft ook zo? Onbegrijpelijk. Een kaartlezer houdt de tijd bij en kan dalkorting dus op iedere kaart laten gelden. Handig ook voor dagjesmensen etc. die juist buiten de spits gaan reizen.
Das geen technische reden maar een commerciele reden. Dat is niet handig om dat naar de media te communiceren want dan ben je de zwarte piet als organisatie. Wat dat betreft mooi gespeeld van Veolia (want eigenlijk bedoelen ze te zeggen dat er nog steeds een soort van abonnement nodig is... ;))
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Er is altijd gezegd dat je alleen in aanmerking komt voor reductietarieven in combinatie met een persoonlijke kaart, dat is hier dus niet afwijkend van de norm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tja, maar dat waren tot nu toe altijd gevallen waarbij je een reisproduct nodig had om korting te krijgen of waarbij de korting leeftijdsgebonden is. Beide variabelen zijn echter hier niet van toepassing dus is er technisch gezien geen reden om anonieme reizigers geen korting te geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Tja, maar dat waren tot nu toe altijd gevallen waarbij je een reisproduct nodig had om korting te krijgen of waarbij de korting leeftijdsgebonden is. Beide variabelen zijn echter hier niet van toepassing dus is er technisch gezien geen reden om anonieme reizigers geen korting te geven.
Het is een vooruitgang dat mensmen met een persoonlijke kaart van pak em beet het GVB dus automatisch met korting reizen bij Veolia. Dat is eigenlijk een enorme vooruitgang als je erover nadenkt voor de reiziger ;)
Maar goed, je krijgt een halve beker melk voor de halve prijs. Of je hem dan halfleeg vind of halfvol dat is aan de reiziger te bepalen. Maar die technische reden is dus onzin. Het is puur commercieel, als teveel mensen met korting reizen is het openbaar vervoer simpelweg veel te onrendabel. Maar wees dan een vent en geef dat dan ook toe
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Maar als iedereen dan juist een persoonlijke OVC koopt, kunnen ze wel met korting reizen, terwijl ze niet extra betalen (uitgezonderd van de €7,50 aanschafprijs). Zo reizen er straks alsnog veel te veel mensen met korting en blijft het onrendabel.
Andere vraag: geldt in treinen van Veolia straks ook dat je minimaal €16,- op je kaart moet hebben voordat je kunt inchecken? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
meltrain schreef:Maar als iedereen dan juist een persoonlijke OVC koopt, kunnen ze wel met korting reizen, terwijl ze niet extra betalen (uitgezonderd van de €7,50 aanschafprijs). Zo reizen er straks alsnog veel te veel mensen met korting en blijft het onrendabel.
Andere vraag: geldt in treinen van Veolia straks ook dat je minimaal €16,- op je kaart moet hebben voordat je kunt inchecken? :?
Maar mensen die incidenteel met het openbaar vervoer reizen gaan geen persoonlijke kaart aanschaffen.
En mensen die vaker met het OV reizen hebben vaak al een dergelijke kaart voor korting. Er zal dus maar een kleine groep bij komen die nu ook van de korting gaat profiteren.
meltrain schreef:Andere vraag: geldt in treinen van Veolia straks ook dat je minimaal €16,- op je kaart moet hebben voordat je kunt inchecken? :?
Ik krijg het idee dat ze een tarief systeem gaan gebruik van het stads & streek vervoer. En dan is dat zeker niet van toepassing. Maar goed zeker weten doe ik het ook niet.
Maar ik krijg ook een beetje de indruk dat we nu niet opnieuw het opstaptarief betalen als we overstappen van bus naar Veolia trein.
Waar lees je dan dat je opnieuw het opstaptarief betaald bij een overstap van bus naar trein? 't opstaptarief staat slecht één keer genoemd onafhankelijk van de modaliteit immers.
Wat dat betreft is het niet veel anders als bv. bij een overstap van streekbus op Qliner bij Arriva: 'tis gewoon een overstap alleen het kilometertarief verschilt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ja, ik heb het gelezen! Geloof er alleen niks van aangezien dat technisch nog nergens in het land is uit geprobeerd. We zullen zien.
Ja, und? Overigens zou het best nog wel eens kunnen dat zoiets dergelijks niet door de beugel kan m.b.t. de wet bescherming persoonsgegevens. Het CBP heeft altijd aangegeven dat vervoerders reizigers met een anonieme chipkaart niet mogen achterstellen t.o.v. houders van een persoonlijke kaart, dus zolang er geen goede reden is om een persoonlijke kaart te verlangen (wat hier nu het geval is - immers iedereen zou de korting moeten krijgen en er is niet een speciaal abonnement voor nodig) moet hetzelfde voordeel worden geboden alle typen kaarthouders.