PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door htm_tram »

Haags Openbaar Vervoer Museum, 22 augustus 2010

Op zondag 22 augustus 2010 wordt in het Haags Openbaar Vervoer Museum een zogenaamde PCC-dag georganiseerd. De PCC, oorspronkelijk een Amerikaans type tram, heeft bij HTM dienst gedaan van 1949 tot 1993 en was in de jaren 1965-1981 alleenheerser op het Haagse tramnet. Met 234 wagens van verschillende typen PCC is dit voor HTM, Den Haag en haar inwoners een zeer kenmerkende en belangrijk type tram geweest. Het Haags Openbaar Vervoer Museum beschikt nog over PCC’s van verschillende series.

Afbeelding

Ongetwijfeld roept de PCC herinneringen op aan vroeger jaren. De PCC-dag op zondag 22 augustus is dé gelegenheid om dit type tram weer onder de aandacht te brengen van liefhebbers en alle mensen die er mooie herinneringen aan koesteren. Op deze dag kunt u de sfeer van toen weer proeven, een rit met een PCC maken, of fotograferen.

Het programma deze dag biedt voor een ieder wat wils: er worden rondritten gereden met PCC’s, er wordt op het museum van alles over de PCC verteld, er zijn twee modelbanen aanwezig en voor kinderen is er een speurtocht waarmee een aardigheidje is te winnen.


Het museum is deze dag - in tegenstelling tot een reguliere zondag - al geopend vanaf 12 uur! Sluiting om 17 uur. De toegang tot het museum is gratis


Het programma (onder voorbehoud):

* Er worden vanaf het museum 4 rondritten gereden met PCC’s van ongeveer 40 minuten: om 12:30 naar de Grote Kerk; om 13:30 naar Scheveningen Haven; om 14:30 Voorburg Station en om 15:30 wordt een rondrit (zonder tussenstop) door de Haagse binnenstad gereden (in twee richtingen). De routes en precieze materieelinzet worden bekend gemaakt via onze website http://www.hovm.nl en in het museum.
Een kaartje voor een rondrit kost €3,00; reductie €2,00. Het reductietarief is geldig voor 65+, kinderen van 4 t/m 11 jaar en houders van de Ooievaarspas, uitsluitend op vertoon van deze pas. Kinderen jongeren dan 4 jaar reizen gratis mee.
.
* Op het remiseterrein staan diverse PCC’s, waaronder de Partytram 1302 en de Slijptram 1139, en de Meettram 1315 opgesteld.
.
* Om 13.00 uur/14.00 uur/15.00 / en 16.00 uur kunt U de Meettram 1315 bezichtigen en een uitleg krijgen over de technische mogelijkheden.
.
* In het gebouw zijn twee modelbanen aanwezig waarop onder ander PCC modellen rijden. Een particuliere baan en een baan van de Haagse Module Groep.
.
* Bij de verkoopbalie is een PCC boek te koop met alle wetenswaardigheden van de Haagse PCC’s. Ook bieden wij onze Haagse Tramhistorie NR 24 aan over het afscheid van de PCC in Den Haag.
.
* Van 16:30 tot 17:00 wordt – speciaal voor de fotografen - een line-up van alle beschikbare PCC’s georganiseerd.
.
* Er is een speurtocht voor de kinderen. Zij kunnen vragen over de trams beantwoorden en zo een woord samenstellen. Voor een goed geraden woord ontvangen de kinderen een aardigheidje.
.
* In de zaal boven schenken koffie/thee en fris en is er een versnapering verkrijgbaar.
.

Adresgegevens:

Haags Openbaar Vervoer Museum; Parallelweg 224 2525XG Den Haag (ingang hek aan de Ter Borchstraat).

Bereikbaar met tramlijn 9, 11 en 12. Uitstappen halte Wouwermanstraat.
Parkeren kan niet op het remiseterrein maar wel in de buurt op de Fruitweg.

Voor de meest actuele informatie over de PCC-dag raadpleegt U dan onze website http://www.hovm.nl

Graag tot ziens op 22 augustus in het Haags Openbaar Vervoer Museum.

Meettram: (Uitleg over de tram op PCC dag om 13.00 uur/14.00 uur/15.00 / en 16.00 uur op het remise terrein.)
Afbeelding

Testrit met 3 PCC's, ook rondritten op PCC dag met 3 stellen:
Afbeelding

Verschillende series en kleurstellingen te zien:
Afbeelding

Bron: www.hovm.nl
Foto's: Sebastiaan Heijer
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
db2612
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 18:10

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door db2612 »

Ik ga er ook heen omdat ik bij de Haagse Module Groep zit.
Ik zal proberen zondag na afloop een paar foto's te posten.

Groetjes Dennis.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door htm_tram »

Dan kom ik je vast tegen, ik heb nog geen dienst verder in het HOVM maar ik ga er wel kijken en op het eind helpen met opruimen. :D
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
db2612
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 18:10

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door db2612 »

Hier een paar foto's van een geslaagde PCC dag in het HOVM.

Afbeelding
HTM Infra meettram PCC 1315.

Afbeelding
HTM Partytram P1 (PCC 1302).

Afbeelding
HTM PCC 1022 + PCC 1193 + PCC 1101.

Afbeelding
HTM Infra PCC 1139.

Afbeelding
HTM PCC 1193.

Afbeelding
HTM PCC 1210.

Afbeelding
HTM PCC 1022.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door dAb »

Bedankt voor deze uitstekend georganiseerde en interessante met zeer leuke 3-wagenstelritten in convooi en oudere 1000-tjes uitgevoerde PCC-dag :-) D.A. Borgdorff +>
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door htm_tram »

Der is nog 1x een 11xx die nog niet rijvaardig is, anders hadden we een 3x 1100 tram wat ook wel leuk is, mischien binnenkort als het werk en de test goed gaat :)

Dag is geslaagd, stukje op tv west. Foto's volgen nog.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door Geert »

Ik zag vanmiddag nog een PCC-tram (1101 geloof ik) voorbij het CS scheuren toen ik in de auto zat te wachten (bij de Kiss+Ride). Zag er leuk uit, die trams zijn wel wat kleiner dan de GTL's ;)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door htm_tram »

Leuk dat je ze tegenkomt. Ze reden dit weekend zoals normaal op zondag. 4 verschillende rondritten. Maar de 1101 was ingehuurd door de antiekmarkt in den haag om rondritten te rijden de hele dag. extra inkomsten *O*
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Ik zag vanmiddag nog een PCC-tram (1101 geloof ik) voorbij het CS scheuren toen ik in de auto zat te wachten (bij de Kiss+Ride). Zag er leuk uit, die trams zijn wel wat kleiner dan de GTL's ;)
Grappig is ook dat de Haagse PCCs een stuk smaller zijn dan de Amerikaanse. Toen ik in San Francisco in een PCC zat was er een zee van ruimte in dat ding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PCC-dag: Haagse ‘PCC-car’ in het zonnetje gezet

Bericht door Suus »

Amerikaanse trams waren tussen de 2,50 en 2,75 meter breed. De standaardbreedte voor nieuwe Europese trams is 2,65 meter, maar oudere netwerken hebben vaak nog een smaller profiel, ergens tussen de 2,2 en 2,4 meter breed.

Je ziet dan ook dat Europese trams in PCC-licentiebouw, zoals die van BN of Tatra* vaak smaller zijn dan Amerikaanse PCC's.

*Bij Tatra was de PCC-tram wel 2,5 meter breed. Deze T3, die zo'n 14.000 keer is afgenomen door diverse trambedrijven was geen succes in Duitsland en is daar vervangen door de T4, ook een waar verkoopsucces met zo'n 3500 exemplaren. Dat de PCC een succesvol tramtype was kan dus best gezegd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 117 gasten