NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Wubbo »

NS sluit stations Flevoland 's nachts af
Geplaatst op: maandag 30 augustus 2010 11:14
Laatst bijgewerkt: maandag 30 augustus 2010 11:16


De Nederlandse Spoorwegen (NS) beginnen woensdag met een proef waarbij de toegangspoortjes op de stations langs de Flevolijn tussen Weesp en Lelystad in de nachtelijke uren op slot gaan. Een half uur voordat de eerste trein vertrekt gaan de stations weer open. Dat zei een woordvoerder van de NS maandag.
Lees verder
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door VIRM »

Ik snap niet waarom dit soort dingen niet veel eerder zijn gedaan.
's Nachts bieden niet-afgesloten stations voldoende mogelijheden voor vandalen.

Overigens, worden de lampen 's nachts ook uitgedaan op deze afgesloten stations? Het valt mij bijvoorbeeld op dat, als ik zo nu en dan in Nachtnet voorbij Hoofddorp rijd, de lampen gewoon nog branden terwijl de laatste trein waarschijnlijk al lang en breed is vertrokken. Dat kan dan ook weer schelen in de energierekening. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Ruben »

Ik weet niet of je met het uitschakelen van de lampen nu zoveel opschiet. Ook al sluit je stations af, de toegewijde vandaal of zwerver komt er toch wel op (bijv. via spoorlopen), en dan heb je door lampen tenminste nog een afschrikwekkend effect vanwege het overzicht van buitenaf dat er door ontstaat. NS moet maar overgaan op LEDs :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Caspar »

Je hoeft niet eens te spoorlopen om een der Almeerse stations op te komen, met een soort bokkiesprong kom je ook zo over die poortjes. Geen enkel probleem voor een vitale jongen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Suus »

Om eens even te kijken wat de tijden zijn dat die poortjes dan dichtgaan en opengaan heb ik eens even de vertrekstaten erbij gehaald:

Almere Muziekwijk:
Laatste trein: 2:01 -> Poortjes dicht 2:31
Eerste trein: 4:56 -> Poortjes open: 4:26

Almere Centrum:
Laatste trein: 2:04 -> Poortjes dicht: 2:34
Eerste trein: 4:53 -> Poortjes open: 4:23

Almere Parkwijk
Laatste trein: 2:07 -> Poortjes dicht 2:37
Eerste trein: 4:49 -> Poortjes open: 4:19

Almere Buiten:
Laatste trein: 2:10 -> Poortjes dicht: 2:40
Eerste trein: 4:45 -> Poortjes open: 4:15

Almere Oostvaarders:
Laatste trein 2:14 -> Poortjes dicht: 2:44
Eerste trein: 4:42 -> Poortjes open: 4:12

Lelystad Centrum:
Laatste trein: 2:26 -> Poortjes dicht: 2:56
Eerste trein: 4:30 -> Poortjes open: 4:00

Afgaande van deze tijden zou het mij niet verbazen als deze maatregel weinig effectief blijkt te zijn :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door find_your_spot »

De stations gaan dus alleen met de ov-chipkaart poortjes afgesloten worden?

Lijkt mij niet echt zinvol... Een goede harde trap en ze gaan zo open...
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Caspar »

Maar dan kan dus de camera toezicht ingrijpen, lijkt me dat er een melding komt als zo'n poortje in de storing gaat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door iljitsch »

Tja, een goede harde trap tegen een ruit en je bent binnen... Desondanks hebben de meeste mensen geen tralies voor de ramen.

Het voordeel van afsluiten op zo'n manier is dat iedereen die binnen is nu automatisch vandaal is en aangepakt kan worden.

Wat het verhaal niet vermeldt is of de poortjes nog open gaan als je je chipkaart ervoor houdt...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Afgaande van deze tijden zou het mij niet verbazen als deze maatregel weinig effectief blijkt te zijn :|
Dat zou er eigenlijk helemaal niet toe hoeven te doen: het feit dat je op een heel simpele en goedkope wijze de toegang tot het station kan beperken, zonder dat ook maar een enkele reiziger daar last van heeft, zou in mijn ogen al voldoende zijn om het in te voeren. Boeiend of het wel of geen effect heeft :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Geert »

Overigens gaan op veel stations 's nachts wel de lampen uit, alleen is dat ruim na de laatste trein en ze gaan ook weer ruim voor de eerste trein weer aan.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door STF »

Bij Castricum gingen de deuren een halfuur na aankomst van de laatste trein op slot en het licht uit. Het aantal keren dat ik via het spoor het pikdonkere afgesloten station heb moeten verlaten omdat de trein met grote vertraging binnenkwam is niet op twee handen te tellen...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Maar dan kan dus de camera toezicht ingrijpen, lijkt me dat er een melding komt als zo'n poortje in de storing gaat.
Wat dan? Elke avond bij opsporing gezocht en ter plaatste die camera beelden tonen?

Zou TLS wel erg veel meldingen moeten binnen krijgen van alle poortjes...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Suus »

De camera's en de poortjes op de treinstations zijn van de NS. Naast proefondervindelijke informatie (ervaring met informatiezuilen bij de NS, GVB en RET waar je toch echt niet dezelfde klantenservice aan de lijn krijgt) staat er ook een hint in het artikel: De poortjes worden op afstand bediend vanuit Utrecht, waar de NS gevestigd is. TransLink zit echter in Amersfoort :wink:

En wat de camerabeelden betreft. Ik denk niet dat het nodig is om alles bij Opsporing Verzocht in te leveren, want dan kunnen ze alle berovingen, geweldsdelicten en steekpartijen wel uit het programma schrappen :X Op de televisie zouden ze natuurlijk alle zichtbare foto's controleren met hun pasfoto-databank en busladingen criminelen zonder proces voor 5 jaar achter slot en grendel zetten, maar zover is de techniek nog niet gevorderd... GELUKKIG!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Vinny »

Nou tijd dat dat eens gaat gebeuren. We zijn in dit land veel te tolerant voor tokkies die hun plaats in de samenleving niet kennen en denken dat alles maar zomaar te vernielen en te bestelen valt!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS sluit stations Flevoland 's nachts af

Bericht door Caspar »

find_your_spot schreef:
Caspar schreef:Maar dan kan dus de camera toezicht ingrijpen, lijkt me dat er een melding komt als zo'n poortje in de storing gaat.
Wat dan? Elke avond bij opsporing gezocht en ter plaatste die camera beelden tonen?

Zou TLS wel erg veel meldingen moeten binnen krijgen van alle poortjes...
Ik dacht dit: poortje wordt opengetrapt, poortje geeft storingssignaal door aan de meldkamer van de politie. Politie kan met de aanwezige camera's inzoomen op de perrons en kijken of politie inzet gewenst is. Indien de poortjes zijn ingeschopt en politie ziet dat er mensen aanwezig zijn op de perrons, kunnen ze er langsgaan.

En volgens mij leert de ervaring dat het ''tuig'' zich wel redelijk lang ophoudt op zo'n station, want dikwijls wordt er even een jointje gerookt, de nodige energy blikjes geconsumeerd en en passant nog een raampje ingegooid oid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten