Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Geert »

Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute
Geplaatst op: dinsdag 31 augustus 2010 12:35
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 augustus 2010 12:37


Exploitant Keyrail van de Betuwelijn hield maandagavond een eerste inventarisatiebijeenkomst over de klachten rondom de goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland. Dat gebeurde in Hardinxveld-Giessendam. Meer dan 150 mensen kwamen naar de bijeenkomst en klaagden steen en been. Doordat het aantal treinen op de Betuwelijn toeneemt, neemt ook de geluidsoverlast toe, zeggen omwonenden.

(Met audio)
Lees verder
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door AOD »

Hebben deze bewoners ook geklaagd toen de A15 werd aangelegd? Die loopt namelijk nagenoeg het hele trajekt parallel aan de Betuwelijn. ZONDER geluidschermen!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door iljitsch »

Mijn vader woont vlakbij het spoor in Zeeland. Toen ik daar een week logeerde met het slaapkamerraam open vanwege de warmte viel me op dat goederentreinen toch flink kabaal kunnen maken. Intercity's zijn veel stiller, behalve dat er net mooi een wissel op 20 meter van 't huis ligt en die geeft flink wat herrie. De stoptreinen hoor je zowat niet omdat die bij het station 100 meter verop stoppen en dus langzaam rijden.

Goederentreinen zijn lang en rijden relatief langzaam. De overlast duurt dus best lang ook.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Suus »

De geluidsproductie is overigens ook verschillend per treintype. 1800+DDM-1 of 1800/1700+ICL maakte veel meer lawaai bij het voorbijrijden dan VIRM of SGM. Goederentreinen zijn niet echt prettig om naast te wonen, al van anderhalve kilometer afstand kan dat met verkeerde wind een vervelend geluid opgeleverd hebben. Maar in mijn situatie was het spoor er eerst, dus moet ik maar niet klagen. Bij de Betuweroute is dat andersom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Freek »

Er is altijd wat te zeuren. Enkele weken geleden stond er in de krant dat de bewoners langs de Ijssellijn ook last hebben van geluidsoverlast. Daarin was het juist de sprinter (SGMm) die meer overlast veroorzaakte dan de IC (VIRM). Tja wat moeten we er dan mee.....??
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Ruben »

SGM maakt ook gewoon kabaal, je merkt het verschil al met andere treintypes als je er één onderweg tegenkomt.
Maar verder vind ik het onvoorstelbaar dat met kilometers geluidsschermen toch nog steeds geluidsoverlast kan bestaan. Terecht, of nimby's?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door reisthijs »

AOD schreef:Hebben deze bewoners ook geklaagd toen de A15 werd aangelegd? Die loopt namelijk nagenoeg het hele trajekt parallel aan de Betuwelijn. ZONDER geluidschermen!
Een snelweg geeft gevoelsmatig een heel ander soort geluidoverlast dan een spoorlijn.
Snelweglawaai is de hele tijd ongeveer gelijk, dat wordt een soort ruis waar mensen (hoe gek dat ook mag klinken) op den duur aan wennen. Bij een spoorweg is dat anders: daar ervaren bewoners iedere passage van een trein als onderbreking van de stilte, en als het aantal van deze onderbrekingen toeneemt (lees: als er meer treinen gaan rijden) wordt dat dus ervaren als toename van de overlast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Daniel »

Nou heb ik toch geruime tijd dicht in de buurt van 't spoor gewoond, maar echt, ook treinen hoor je op een zeker moment niet meer. Enige wat er wel merkbaar was waren nachtelijke werkzaamheden: da's een heel ander soort lawaai.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Suus »

Daar krijgen omwonenden als het goed ook een brief over. Ik ontvang die in ieder geval in zesvoud, soms zelfs in twaalfvoud.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Daniel »

Kan niet herinneren daar ooit 'n brief over gezien te hebben, maargoed, de jaren dat ik vlak op 't spoor woonde waren ook de jaren waarin de verwaarlozing optrad die nu ingehaald wordt :P

Nu heb ik de PON-lijn vlakbij maar de trein daarover rijdt alleen op momenten dat ik doorgaans niet thuis ben (horen doe je 'm zowiezo ook amper door de lage snelheid). Zie wel erg vaak advertenties in de krant staan waarin ProRail aankondigd dat er slijpwerk aan het spoor rond Amf gaan plaatsvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door AOD »

Hou er even rekening mee dat vrachtwaggels en treinen produkten vervoeren die de meeste mensen graag op hun bord of onder hun kont hebben. De hele voedselvoorziening staat of valt bij produkten uit Verwggistan. Ik heb al gemerkt dat het hier barst van de olieslaven. Daar is staal voor nodig. Dat komt uit de Europoort en gaat naar Duitsland. Dan kun je wel protesteren maar als er vraag is naar rijblik of tomaten uit Italie (of verder), komt dat hierheen. Per trein of per vrachtwaggel.

Er is maar één remedie, goenten uit de regio en van het seizoen en een fiets onder je kont. Dan neemt het allemaal flink af.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Daniel »

Mwoh, door de extra vraag naar fietsen heb je dan ook weer meer staaltransport nodig :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door BR628 »

Landsbelang zou altijd voor persoonlijk belang moeten gaan.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door AOD »

Daniel schreef:Mwoh, door de extra vraag naar fietsen heb je dan ook weer meer staaltransport nodig :mrgreen:
Ik zal even lachen, anders sta je voor aap. :D :D :D
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Bart »

AOD schreef:
Daniel schreef:Mwoh, door de extra vraag naar fietsen heb je dan ook weer meer staaltransport nodig :mrgreen:
Ik zal even lachen, anders sta je voor aap. :D :D :D
O ja, we gaan de fietsen natuurlijk maken van regionale producten. :roll: Net als computers trouwens zeker.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door iljitsch »

Als we al dat transport afschaffen kunnen we natuurlijk rails omsmelten om fietsen van te maken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door Geert »

In de regionale hoogovens natuurlijk...
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Omwonenden klagen steen en been over Betuweroute

Bericht door AOD »

Dit topic is een klaagtopic geworden. Ik heb hier niet voor het eerst mee te maken. Het zijn de olieslaven in de knel die spijkers op laag water zoeken. Het sop is eigenlijk de kool niet waard. Ik ga ze toch oeven voor aap zetten:

Een gemiddeld rijblik weegt meer dan 800 kg. Het meeste ervan is staal. Zeg maar 700 kg staal. Daarna gaat ie gewoon door met fossiele energie verkwisten.

Een fiets weegt maximaal 20 kg. Gebruikt daarna nog nauwelijks energie en al helemaal niet voor het rijden. Zie je het verschil? Einde diskussie mijnerzijds.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten