Tweede Kamer verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Het is heel simpel: wat de VVD moet doen is zorgen dat het CDA door de knieën gaat en dan VVD+PVV+CDA. Een kat in het nauw maakt rare sprongen dus misschien doet het CDA dat nog ook. Maar ik denk het niet. Dan is er VVD+CDA+PvdA. Job Cohen is wel goed maar niet gek, als-ie er met GL en D66 erbij niet uitkomt met de VVD zal-ie natuurlijk niet alsnog meer concessies gaan doen om op een minder gewenste coaltie uit te komen. Of misschien dat Rutte in die coalitie wel de concessies kan doen die-ie in het geval van Paars+ niet had kunnen verkopen. Maar wederom, ik denk het niet omdat het CDA hier aan de kant van de VVD staat dus het totaal onlogisch zou zijn om nu dingen los te laten waar-ie de huidige onderhandelingen op liet springen. Het zou ook kunnen dat Cohen hier intrapt, maar zo'n grote fout zie ik hem niet maken.

Dus... dan komt de VVD weer terug bij PvdA+GL+D66. En dan zullen ze wel overstag moeten met de hypotheekrente en dergelijke, of de oppositie in. In beide gevallen heeft Rutte een probleem. Maar da's eigen schuld dikke bult, had-ie maar niet zo op de PvdA moeten inhakken tijdens de campagne. En na de verkiezingen heeft-ie een veel te grote broek aangetrokken met die 20% van de stemmen die op de VVD uitgebracht zijn. Ze mogen dan wel de grootste partij zijn, maar 80% van de kiezers heeft nog altijd iets anders gestemd.

Wat nu eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de coalitiebesprekingen tijdelijk gestaakt worden en dat de grootste partijen gaan onderhandelen over de begroting van komend jaar. Dan kunnen ze daarna verder bekvechten.

Nieuwe verkiezingen is natuurlijk nonsens, daar spint alleen Geert Wilders garen bij en het lost niks op. Bovendien zijn formaties van vier, vijf maanden heel gewoon, we zijn pas anderhalve maand bezig.

Ik hoop wel dat dat gezeur over het veranderen van het kiesstelsel de kop ingedrukt wordt, want in Amerika en Engeland mag je dan geen formatie nodig hebben, daar is het ook een puinzooi en dat moeten we hier zeker niet hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Gezeur over het kiesstelsel is van alle tijden, en vooral als gevestigde partijen zetels verliezen. Of nog erger: 'de democratie staat in brand!' Jaja ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Vinny »

Centrum-Links blijft een mogelijkheid he. Dat kan Cohen wel gebruiken om toch extra concessies van Rutte af te dwingen voor een CDA-VVD-PvdA kabinet. Overigens zou me niets verbazen als de partijen gewoon besluiten om toch geen concessies te doen en hervormingen gewoon uitstellen danwel afstellen. Het zijn namelijk alle drie partijen met een enorm brede ervaring in het openbaar bestuur. Ik noem het het pluche-kabinet. Het motto: Meer-van-hetzelfde. Veranderen: nergens voor nodig, Waarom moeilijk doen, als je ook op het pluche kan zitten? (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Hmm, het wordt dus een minderheidskabinet van VVD-CDA met gedoogsteun van PVV? :?
Persoonlijk vind ik dit de minst ideale oplossing. Weliswaar zorgt een minderheidskabinet voor meer macht voor de Kamer, maar dit voordeel wordt weer tenietgedaan doordat VVD en CDA bij voorbaat al afspraken hebben gemaakt met de PVV en ze voor een meerderheid vrijwel altijd afhankelijk zijn van Wilders & Co, aangezien ze vanaf links op weinif steun hoeven te rekenen. De drie partijen (met name de PVV) zijn dus vrij laf doordat ze met zijn drieën het beleid bedenken, maar slechts twee partijen het laten uitvoeren. Wilders heeft het dus wel slim bekeken: zijn plannen worden (deels) verwezenlijkt, maar hij kan er niet op afgerekend worden. :roll:

Ik hoop dat Nederland deze vorm van bedrog niet pikt (én dat andere partijen niet meer de PVV bij voorbaat uitsluiten!), zodat er bij de volgende verkiezingen (*kuch* over een jaar *kuch*) weer gewoon een normale coalitie gevormd kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door tsov »

Mooie quote:
@michielveenstra schreef:Best uniek eigenlijk. Wilders die een minderheid steunt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Chauf21 »

meltrain schreef:Hmm, het wordt dus een minderheidskabinet van VVD-CDA met gedoogsteun van PVV? :?
De verkennende informele gesprekken zijn afgerond. Het formele proces moet nog beginnen, dus er is nog niets definitief!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Daantje »

Daarnaast ving ik ook geluiden op dat er kamervragen komen omdat Lubbers de opdracht gekregen heeft de mogelijkheden voor een meerderheidskabinet te onderzoeken. Er is dus nog niets zeker.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Ik vond het gebruik van de kreet "minderheidskabinet" nogal flauwekul omdat het gewoon een kabinet van drie partijen met een meerderheid in de tweede kamer betreft, ondanks het feit dat één van die drie geen ministers levert.

Maar als ik de verkiezingsuitslag er nog even bij pak is het wel degelijk een minderheidskabinet: VVD, PVV en CDA hebben samen 49,55% van de stemmen gekregen.
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Wout87 »

Bij elkaar 76 zetels, dus krappe meerderheid. Hopelijk komen ze eruit, het liefst nog voor prinsjesdag.
Kunnen we zo snel mogelijk gaan bezuinigen :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Een meerderheid van de zetels ja, maar niet van de stemmen. Zonder restzetels waren ze niet verder dan 74 zetels gekomen, zeer waarschijnlijk zelfs minder. Dus als de verdeling tussen de overige partijen anders was geweest of als er meer lijstverbindingen waren geweest dan had VVD/PVV/CDA geen meerderheid in de tweede kamer gehad.
Oud forumgebruiker

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Tsja, hopen dat het zo snel mogelijk valt. De dag dat dat gebeurt hang hier de vlag uit.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Hier ook. Een record aan bezuinigingen en een extreemrechtse partij die wel inspraak heeft maar geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen (want geen ministers), ik houd mijn hart vast...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Het is in ieder geval een positief teken dat de leden van het CDA zich ook beginnen te bemoeien met de gang van zaken, vond het tot voor de verkiezingen eigenlijk gewoon klapvee. Een Jaarbeurs vol leden en iedereen gaat moeiteloos akkoord met Jan Peter Balkenende als lijsttrekker. Jaja :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Freek »

Kick! Zitten jullie ook al de hele avond naar een deur te kijken?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Chauf21 »

Pak-em-beet een half jaar terug heb ik ook tot half 1 naar Frits, Rick en Suzanne gekeken. Uiteindelijk in slaap gevallen en een paar uur later opgestaan voor een vakantie, TV aangezet, kon ik nog net de laatste paar minuten meepakken van die überlange, maar toffe RTL-nieuws uitzending. Het zal vanavond ook wel laat worden, denk ik ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Waarom moeten dit soort dingen altijd zo laat worden? Las lekker een slaappauze in!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Freek »

Doen ze ook. Wel jammer, zit ik hier de hele tijd op te wachten. -o-
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Fles »

Och, zijn de Belgen al klaar? Nou dan :lol:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Wauw, ik krijg gelijk aandrang om nog meer suggesties te doen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik heb de Brief van Klink aan Verhagen gelezen op de site van de NOS: http://nos.nl/artikel/182120-klink-weig ... t-pvv.html

Ik denk dat Klink het aan het rechte eind heeft. Wiens plan het is, wordt uit de brief niet duidelijk, maar er staat dus in dat er een plan was om het regeringsakkoord pas na het ledencongres van het CDA te presenteren, en voor de stemming in het congres dus slechts vijf minuutjes de voor het CDA goedliggende hoogtepunten toe te lichten. Als dat werkelijk gebeurd zou zijn vind ik dat dus een vuile streek, want je laat je leden dus blind stemmen. Ook echt een toon van respect naar je kiezers zeg :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Dat laat maar zien hoe wanhopig Verhage en Rutte zijn. Die tweede mag voordat-ie maandag weer bij PvdA/GL/D66 aanshuift de hypotheekrenteaftrek in de prullebak gooien en de ander als paars+ aantreedt op zoek naar een echte baan.

Ik hoop wel dat de PvdA vasthoudt aan paars+ anders wordt het alsnog niks.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Tja, of het plan van Roemer: PvdA + CDA + GL + SP. (Al ben ik daar persoonlijk ook weer niet een enorme voorstander van. ;))
Ook al ergens gehoord: VVD + CDA met gedoogsteun van PvdA. :shock: Nou, dat gaathem dus mooi niet worden hoor...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ik heb de Brief van Klink aan Verhagen gelezen op de site van de NOS: http://nos.nl/artikel/182120-klink-weig ... t-pvv.html

Ik denk dat Klink het aan het rechte eind heeft. Wiens plan het is, wordt uit de brief niet duidelijk, maar er staat dus in dat er een plan was om het regeringsakkoord pas na het ledencongres van het CDA te presenteren, en voor de stemming in het congres dus slechts vijf minuutjes de voor het CDA goedliggende hoogtepunten toe te lichten. Als dat werkelijk gebeurd zou zijn vind ik dat dus een vuile streek, want je laat je leden dus blind stemmen. Ook echt een toon van respect naar je kiezers zeg :N
Ja, die brief van Klink. Ik denk dat hij een hoop punten terecht aanstipt. Wilders zal elke vorm van immigratiebeperking aangrijpen voor zijn anti-islamtechniek, waarbij CDA en VVD elke keer weer mogen uitleggen dat dat niet zo bedoeld is en niet hun eigen standpunt is.
En inderdaad, vuile streek van de coalitiepartners, maar überhaupt ook van Wilders om een toespraak te houden die de coalitiegenoten geheid in verlegenheid zal brengen. Moet je nou met zo'n partij willen samenwerken? Hoe betrouwbaar is zo'n coalitiepartner?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Ook al ergens gehoord: VVD + CDA met gedoogsteun van PvdA. :shock: Nou, dat gaathem dus mooi niet worden hoor...
Dan kan de PvdA nog beter meeregeren, ik denk niet dat Cohen gedoogsteun wil verlenen zonder regeringsverantwoordelijkheid. Best kans dat Cohen inmiddels al wat meer voelt voor een middenkabinet van VVD+PvdA+CDA gezien de perikelen van de laatste dagen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tweede Kamer verkiezingen

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Best kans dat Cohen inmiddels al wat meer voelt voor een middenkabinet van VVD+PvdA+CDA gezien de perikelen van de laatste dagen...
Wat is daar het voordeel van voor de PvdA boven paars+? (Behalve dat oude vriend Verhagen dan ook weer van de partij is.)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten