Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft
Uitgegeven: 16 mei 2008 08:32
Laatst gewijzigd: 16 mei 2008 09:48

DELFT - Een locomotief van een intercity is vrijdagochtend om 07.45 uur ontspoord na een aanrijding met een vorkheftruck. Het ongeval gebeurde op een spoorwegovergang tussen Delft en Rijswijk. Er zijn geen gewonden gevallen, zo meldde een politiewoordvoerster.

Locomotief ontspoord

De intercity was op weg van Den Haag naar Venlo. Tussen Delft en Rijswijk is geen treinverkeer mogelijk. Bovendien is een brug beschadigd. Het is onduidelijk hoe groot de schade is.

In de trein waren op het moment van het ongeval zo'n driehonderd passagiers aanwezig. Er worden vier bussen ingezet om hen verder te vervoeren.

Ontregeld

De dienstregeling tussen Den Haag en Rotterdam is volgens een zegsvrouw van Spoorbeheerder Pro Rail ernstig ontregeld. Pro Rail adviseert reizigers tussen Den Haag en Rotterdam om te reizen via Gouda.

Passagiers die reizen tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen omreizen via Utrecht. Tussen Delft en Den Haag kunnen reizigers gebruikmaken van vervoer van HTM.

Prognose

Het is nog onduidelijk hoelang het oponthoud gaat duren. De eerste prognose is dat tussen 12.00 en 13.00 uur het treinverkeer weer op gang komt. "Maar ik benadruk daarbij dat dit een heel voorzichtige prognose is. We moeten een slag om de arm houden. We weten bijvoorbeeld nog niet of en hoe groot de schade aan het spoor is."

De spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam is een van de drukste spoorverbindingen van ons land. Hoeveel reizigers door de aanrijding moeten omreizen is onduidelijk. Maar volgens Pro Rail gaat het zeker om duizenden mensen.

Niets gemerkt

Reizigers hebben niets gemerkt van de aanrijding. Dat zegt Thies Timmermans, zelf een van de passagiers. "Ik zit in de achterste coupé, misschien is het effect daar minder", meldde hij vrijdag vanuit de stilstaande trein.

"We worden goed op de hoogte gehouden door conducteurs, maar hebben begrepen dat het voorlopig wel even gaat duren. We zouden de komende uren nog wel in de trein moeten blijven."

Bron: Nu.nl

Betreft volgens Somda de t1925 met loc 1826 voorop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door deadlock »

Waarom omreizen via Gouda en niet via de hofplein-lijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Fles »

Dit moet bij 't Haantje zijn. Andere gelijkvloerse kruisingen zijn er niet tussen Delft en RIjswijk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Waarom omreizen via Gouda en niet via de hofplein-lijn?
Koffers, bagage, gesleep.. Het is verder lopen dan je denkt hoor ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Suus »

Fles schreef:
deadlock schreef:Waarom omreizen via Gouda en niet via de hofplein-lijn?
Koffers, bagage, gesleep.. Het is verder lopen dan je denkt hoor ;)
En op de hofplein-lijn zijn NS-vervoersbewijzen niet geldig, terwijl dat op de omweg via Gouda wel zo is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door webguy »

Volgens Nu.nl is het een heftruck... Welke gek gaat met een heftruck over een spoorwegovergang :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Kennelijk iemand die van ver van de overweg vandaan kwam... inmiddels meldt nu.nl dat de heftruck zonder benzine was komen te staan op de overweg en de bestuurder zichzelf tijdig in veiligheid zou hebben kunnen brengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Reizigers geëvacueerd uit trein
DELFT - De gedupeerde reizigers van de aanrijding tussen een intercity en een vorkheftruck tussen Delft en Rijswijk kunnen sinds ongeveer 10.00 uur vrijdagochtend overstappen op een andere trein.

Dit voertuig brengt de passagiers via Gouda naar Rotterdam, zo meldde een woordvoerster van Pro Rail.

Het is onduidelijk of alle driehonderd passagiers in een keer meekunnen. Mogelijk moet een deel van hen overstappen op een van de vier bussen die eerder zijn besteld.

De intercity ontspoorde vrijdagochtend even na half acht. Het ongeval gebeurde op een spoorwegovergang tussen Delft en Rijswijk. Er zijn geen gewonden gevallen, zo meldde een politiewoordvoerster.

De intercity was op weg van Den Haag naar Venlo. Tussen Delft en Rijswijk is geen treinverkeer mogelijk. Bovendien is een brug beschadigd. Het is onduidelijk hoe groot de schade is.

De dienstregeling tussen Den Haag en Rotterdam is volgens een zegsvrouw van Spoorbeheerder Pro Rail ernstig ontregeld. Pro Rail adviseert reizigers tussen Den Haag en Rotterdam om te reizen via Gouda. Passagiers die reizen tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen omreizen via Utrecht. Tussen Delft en Den Haag kunnen reizigers gebruikmaken van vervoer van HTM.

Schade

Het is nog onduidelijk hoelang het oponthoud gaat duren. De eerste prognose is dat tussen 12.00 en 13.00 uur het treinverkeer weer op gang komt. ,,Maar ik benadruk daarbij dat dit een heel voorzichtige prognose is. We moeten een slag om de arm houden. We weten bijvoorbeeld nog niet of en hoe groot de schade aan het spoor is.''
De spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam is een van de drukste spoorverbindingen van ons land. Hoeveel reizigers door de aanrijding moeten omreizen is onduidelijk. Maar volgens Pro Rail gaat het zeker om duizenden mensen.

Reizigers merkten niets van ontsporing

Reizigers hebben niets gemerkt van de aanrijding tussen de intercity van Den Haag richting Venlo en de daarop volgende ontsporing van de locomotief. Dat zegt Thies Timmermans, zelf een van de passagiers. ,,Ik zit in de achterste coupé, misschien is het effect daar minder,’’ meldde hij vrijdag vanuit de stilstaande trein.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Vinny »

Kennelijk iemand die van ver van de overweg vandaan kwam... inmiddels meldt nu.nl dat de heftruck zonder benzine was komen te staan op de overweg en de bestuurder zichzelf tijdig in veiligheid zou hebben kunnen brengen.
In zulke gevallen 112 bellen, zodat het treinverkeer gewaarschuwd zou worden kon niet?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Er staat nergens hoelang er tussen het pech krijgen en de aanrijding zat he :wink: Als je zonder brandstof komt te staan en vervolgens gaan gelijk de bellen van de overweg rinkelen heeft 't weinig zin meer om het treinverkeer nog te waarschuwen, of wel...

De bestuurder van de heftruck had in geval van meer tijd z'n voertuig ook nog van de overweg af kunnen duwen immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door M57 »

Vinny schreef:In zulke gevallen 112 bellen, zodat het treinverkeer gewaarschuwd zou worden kon niet?
Misschien is dat wel gedaan / geprobeerd. :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door deadlock »

Dat lijkt me wel het eerste wat je doet. Maar de lijnen zijn niet zo kort en het is een enorm drukke spoorlijn natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Bee schreef:En op de hofplein-lijn zijn NS-vervoersbewijzen niet geldig, terwijl dat op de omweg via Gouda wel zo is.
HTM schreef:STREMMING NS: Reizigers met geldig NS vervoerbewijs kunnen reizen met tram en RandstadRail
Vanwege een stremming tussen Den Haag en Rotterdam is er geen treinverkeer mogelijk met NS.

Reizigers met een geldig NS vervoerbewijs kunnen tot nader order reizen met tram en RandstadRail.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:Er staat nergens hoelang er tussen het pech krijgen en de aanrijding zat he :wink: Als je zonder brandstof komt te staan en vervolgens gaan gelijk de bellen van de overweg rinkelen heeft 't weinig zin meer om het treinverkeer nog te waarschuwen, of wel...

De bestuurder van de heftruck had in geval van meer tijd z'n voertuig ook nog van de overweg af kunnen duwen immers.
Met een heftruck zit je al snel aan 1000-2000 kg gewicht. Als jij die van een overweg kan wegduwen vind ik dat heel erg knap :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Tja, 't ligt er ook maar net aan wat voor formaat heftruck het was... je hebt die dingen immers van klein tot groot :wink:

Treinverkeer pas zaterdag weer normaal
16 mei 2008

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag komt langzaam weer op gang. Door een ontspoorde intercity was het treinverkeer ernstig ontregeld.

De intercity botste vrijdag rond 7.30 uur tegen een vorkheftruck bij een spoorwegovergang tussen Rijswijk en Delft. Daarbij raakte niemand gewond.

Vrijdagmiddag werden de treinen over een spoor langs de plek van het ongeval geleid. Na de avondspits wordt het treinverkeer weer stilgelegd om de locomotief in het spoor te hijsen en af te voeren.

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag zaterdagochtend pas weer normaal is.

Bron: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws? ... Den%20Haag
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Chauf21 »

deadlock schreef:Waarom omreizen via Gouda en niet via de hofplein-lijn?
Naast dat omreizen via de Hofpleinlijn wel mocht, is het niet wenselijk; die karretjes puilen vooral in de ochtendspits al uit. Bij nog grotere passagiersstromen is het niet verantwoord om te gaan rijden. Het is niet voor niets dat de RR-voertuigen naar Rotterdam het station Laan van NOI bij NS-stremmingen wel eens voorbij willen rijden.
deadlock schreef:Dat lijkt me wel het eerste wat je doet. Maar de lijnen zijn niet zo kort en het is een enorm drukke spoorlijn natuurlijk.
Precies, een paar minuten voordat deze intercity bij de spoorwegovergang was, zijn er ook treinen de overweg gepasseerd. Die hebben de vorkheftruck niet geraakt. Er zal _denk ik_ maar enkele minuten zo niet seconden tussen het stilvallen en de aanrijding hebben gezeten. Te kort om een machinist tijdig te waarschuwen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door mb90 »

Ah, dat is dus de reden dat ik vanuit De Kuip zo weinig treinen zag op de spoorlijn Rotterdam - Dordt. Het enige wat ik zag waren wat VIRM's, 2x DD-AR'en en wat BeNeLuxen. En ze reden ook nog (op de BeNeLux na) op wisselende tijden. Soms kwamen er ineens 3 achter elkaar. Mat'64 en ICK (wat er normaal toch ook genoeg te zien is) heb ik weinig gezien, pas later op de middag werd het weer wat normaler.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door deadlock »

Kan iemand trouwens bevestigen of het om "Het Haantje" gaat? Volgens mij zit daar geen viaduct, maar het is de mooiste overgang van Nederland ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Daniel »

Er ligt maar één overweg tussen Delft en Rijswijk en dat is die bij 't Haantje :wink: Daar ligt wel degelijk een brug... die gaat over het water dat parallel aan de weg daar gelegen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Chauf21 »

Beelden van RTV West maken het misschien wat duidelijker: http://www.rtvwest.nl/mms_video/2008/16 ... spoord.wmv :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door playertwo »

Wat doet een 17-jarige op een 'diesel'? Minderjarigen mogen dit soort machines helemaal niet bedienen.
Die leeftijd wordt immers genoemd in het filmpje.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Chauf21 »

Vlakbij die overweg ligt een (of liggen enkele) opslagterreinen van tuincentra of iets in die richting. Ik heb daar nog wel eens van die vorkheftruckjes gezien. Je mag daar op rijden vanaf je 16e (http://beroepschauffeur.cbr.nl/pdf/Heft ... uurder.pdf).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door playertwo »

Maar dan nog:
Wettelijke verplichtingen bij het werken met een heftruck zijn oa.:
· Een minimumleeftijd van 16 jaar;
· 16 - 18 jarigen alleen onder direct toezicht van de leidinggevende;
· Alleen personen met een aantoonbare opleiding;
· Een goed onderhouden gekeurde heftruck.

Als een werkgever niet kan aantonen dat zijn personeel voldoende is opgeleid, is hij bij ongevallen juridisch aansprakelijk
Bron

Goed onderhoud, is ook van te voren tanken / controleren of er wel voldoende diesel in de truck zit en dus vooral niet zonder diesel stilvallen op een overweg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door Vinny »

^^ De werkgever heeft een groot probleem dan. De kosten van een halve dag geen treinen in de Zuid-Westelijke randstad lopen behoorlijk op :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Locomotief ontspoord tussen Rijswijk en Delft

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:Er ligt maar één overweg tussen Delft en Rijswijk en dat is die bij 't Haantje :wink: Daar ligt wel degelijk een brug... die gaat over het water dat parallel aan de weg daar gelegen is.
Bedankt!

Daar heb ik heel wat voetstappen liggen <nostalgie>

Ik zal TV West nieuws zometeen op de herhaling zetten op TV. Lang leve Digitaal+
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten