Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

Klaasje schreef:
AOD schreef:Voordelen van een elektrische tram zullen duidelijk zijn:

1- De tram kan onmiddelijk met duurzaam opgewekte stroom aan de gang.
Dat is waar als je bovenleiding aanlegt. Dat kan echter ook met een Trolleybus of wanneer je een bus op waterstof laat rijden waarbij de waterstof is gemaakt met duurzaam opgewekte elektrische energie. Volledig duurzame energie bestaat volgens mij niet.. maar dat is een andere discussie.
Een extra proces, dus verliezen. Bovendien een groot risico.
Klaasje schreef:
AOD schreef:2- De rolweerstand is vele malen kleiner dan het wegverkeer.
Klopt. Toch verbruikt een bus minder energie per reizigerkilometer. Vreemd nietwaar?
De bus staat in de optocht.
Klaasje schreef:
AOD schreef:3- De tram kan rekuperen, dwz stroom tijdens het remmen terugleveren.
Dat is zeker een voordeel. Alleen verdampt het jammer genoeg voor een stevig deel door de weerstand van de bovenleiding.
Zouden de Zwitsers, die al vanaf 1930 rekupereren dit ook weten?
Klaasje schreef:
AOD schreef:4- Voor de tram zijn geen grote akku's of brandstoftanks nodig.
Alleen geldig als voordeel als een bovenleiding wordt aangelegd. Het nadeel van de bovenleiding is alleen wel dat die erg kwetsbaar is, duur in aanleg en dat over grote afstanden nogal wat energie verloren gaat door de weerstand van de bovenleiding.
Je hebt het hier over een honderd jaar oud beproefd systeem.
Klaasje schreef:
Klaasje schreef:
AOD schreef:5- De interlokale en ook stadstram kan goederenwagens meenemen, hetgeen in de steden zeer noodzakelijk is.
Vrachtwagens zijn vervelend.. Dat klopt. Stinken (al doen de nieuwe dat niet echt meer..) zijn groot en lomp. Het voordeel is alleen wel dat je met een vrachtwagen nou eenmaal wat makkelijker dichtbij een winkel of bedrijf kan komen. Iedere 50 meter een zijtak van 150 meter bouwen (incl bovenleiding natuurlijk) is wat aan de dure kant en winkels en bedrijven kunnen niet allemaal direct aan het spoor staan.
Dat is een kwestie van planning. De huidige infra is ingericht op vrachtwaggels. Ikea, de Macro en andere grote bedrijven liggen allang niet meer aan de spoorlijn. EZ heeft in Roermond, waar de Ijzeren Rijn lag, een nieuw industrieterrein gepoot, ver van de spoorweg.
AOD schreef: 6- De tram kan probleemloos vóór- en achteruit rijden.
7- De tram kan probleemloos versterkt worden, simpel een bak bijstellen.
Klaasje schreef:Een extra bus of vrachtwagen inzetten kan ook als je daarvoor kiest.
Kost extra personeel en een aandrijfunit, die bij tram/trein al aanwezig is.
Klaasje schreef:
AOD schreef:8- Van de tram weet je altijd waar ie rijdt. Je bent stekeblind als je dan toch met de tram in conflict komt.
Dat is zeker in stedelijke gebieden een enorm voordeel. :pos: Als iedereen weet dat dat zo werkt. Misschien kan Ziggy iets over toeristen in Amsterdam vertellen.
Iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat waar straatspoor ligt er een tram kan rijden.
Klaasje schreef:Verder is het natuurlijk wel erg makkelijk om met de boze vinger naar de Autolobby te wijzen. De auto heeft één groot voordeel. Die brengt je op het moment dat je weg wilt ook echt meteen weg. Of dat nou 's nachts of overdag is. Die flexibiliteit is veel mensen een hoop waard. Zeker mensen die een paar dozen gereedschap meenemen voor hun werk en op meerdere plekken werken op één dag zijn erg blij met hun automobiel.
Dat is beroepsverkeer. En aangezien de grootste verkeerschaos veroorzaakt wordt door priveverkeer......
Klaasje schreef:Trams zijn denk ik toch echt het best geschikt voor reizigersvervoer in stedelijke en semi-stedelijke gebieden. Vergeet hierbij niet dat een tram twee keer zo duur is in exploitatie dan een gelede bus. Een voordeel van de tram is dan wel weer dat deze twee keer zoveel reizigers mee kan nemen.
Heb ik al aangegeven, foute systeemkeuze.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door webguy »

Nijmegen is misschien het vertrammen waard. Je had er vanmorgen op het station moeten staan. Ik gok zo'n 250+ studenten die allemaal naar Heyendaal moeten. Echt heel druk. Voordeel voor Nijmegen en rondje Heyendaal is dat er al genoeg ruimte ligt: de Heyendaalseweg is lekker breed, en er ligt een vrije bus baan al klaar. Ff wat gaten slijpen voor rails en bovenleiding ophangen, mooi rondje maken en klaar is Nijmegen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Suus »

AOD schreef:
Klaasje schreef:
AOD schreef:2- De rolweerstand is vele malen kleiner dan het wegverkeer.
Klopt. Toch verbruikt een bus minder energie per reizigerkilometer. Vreemd nietwaar?
De bus staat in de optocht.
De tram die midden in de straat rijdt ook. Het enige wat je doet is de bus in de foto vervangen door een tram.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

Bee schreef:De tram die midden in de straat rijdt ook. Het enige wat je doet is de bus in de foto vervangen door een tram.
Dan zal die tram ook op vrije baan moeten. Ten koste van het autoverkeer. Simpel. In het OV kan iedereen meerijden, ook mensen zonder blik. Achter de tram het goederentransport. Met een bus is dat onmogelijk.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

webguy schreef:Nijmegen is misschien het vertrammen waard. Je had er vanmorgen op het station moeten staan. Ik gok zo'n 250+ studenten die allemaal naar Heyendaal moeten. Echt heel druk. Voordeel voor Nijmegen en rondje Heyendaal is dat er al genoeg ruimte ligt: de Heyendaalseweg is lekker breed, en er ligt een vrije bus baan al klaar. Ff wat gaten slijpen voor rails en bovenleiding ophangen, mooi rondje maken en klaar is Nijmegen...
En dan te bedenken dat Nijmegen vroeger een tram had. Een stadstram en een interlokale tram. Allebei opgeruimd.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door tsov »

AOD schreef:Dan zal die tram ook op vrije baan moeten. Ten koste van het autoverkeer. Simpel. In het OV kan iedereen meerijden, ook mensen zonder blik.
Dream on. Zeker zolang met twee à drie personen een auto echt veel goedkoper is dan het OV. Zolang het OV niet om drie uur 's nachts naar pak 'm beet Monnickendam rijdt op een dinsdag. Zolang sommige verbindingen met het OV echt veel langer duren (voorbeeld: Volendam - Almere). Enzovoorts, enzoverder ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

tsov schreef:
AOD schreef:Dan zal die tram ook op vrije baan moeten. Ten koste van het autoverkeer. Simpel. In het OV kan iedereen meerijden, ook mensen zonder blik.
Dream on. Zeker zolang met twee à drie personen een auto echt veel goedkoper is dan het OV. Zolang het OV niet om drie uur 's nachts naar pak 'm beet Monnickendam rijdt op een dinsdag. Zolang sommige verbindingen met het OV echt veel langer duren (voorbeeld: Volendam - Almere). Enzovoorts, enzoverder ;)
Goedkoper? Haha! Een auto kost je zeker € 300.- in de maand aan afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud. Die kosten heb ik niet met m'n fietsje. Om drie uur 's nachts? Dan ben ik bewustelings. ;)

Volgende olieslaaf aub.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door tsov »

Ik vind het echt een heel loffelijk streven, maar ook een beetje naïef om te denken dat je het autoverkeer kunt minimaliseren. Natuurlijk kun je het, met heel veel investeringen, terugdringen, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk. Niet zolang mensen nog IKEA-kasten moeten vervoeren, met vijf man naar een feestje willen dat tot de kleine uurtjes duurt, nachtdiensten draaien of ad-hoc ergens moeten zijn (en dus geen tijd hebben een half uur te wachten op de volgende verbinding).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

tsov schreef:Ik vind het echt een heel loffelijk streven, maar ook een beetje naïef om te denken dat je het autoverkeer kunt minimaliseren. Natuurlijk kun je het, met heel veel investeringen, terugdringen, maar dat zet echt geen zoden aan de dijk. Niet zolang mensen nog IKEA-kasten moeten vervoeren, met vijf man naar een feestje willen dat tot de kleine uurtjes duurt, nachtdiensten draaien of ad-hoc ergens moeten zijn (en dus geen tijd hebben een half uur te wachten op de volgende verbinding).
Wacht maar tot de olie echt onbetaalbaar wordt. Niet voor niets boort men op 1500 m diep.

Remedie: In de buurt van je werk gaan wonen.

http://www.peakoil.nl
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Vergeet hierbij niet dat een tram twee keer zo duur is in exploitatie dan een gelede bus. Een voordeel van de tram is dan wel weer dat deze twee keer zoveel reizigers mee kan nemen.
Toch is het vreemd dat een tram zo duur is. Zou dit erdoor komen dat ze zo zwaar zijn? Wellicht dat het mogelijk is om trams en treinen in het algemeen lichter te maken, en ook kleinere trams te bouwen voor gebieden en tijden met minder reizigers.

Als trams lichter zijn is het misschien ook mogelijk om rails sneller en goedkoper te leggen door een sleuf te frezen in het bestaande wegdek in plaats van alles helemaal overhoop te halen.

Je kan besparen op het verlies in de bovenleiding door de spanning te verhogen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door tsov »

Om even naar mijn voorbeeld in het andere topic terug te keren. Wonend in Uitdam, werkend in Amsterdam-Zuidoost. Wonen in Uitdam betekent dit:
Afbeelding
Dat vind je niet in de regio rond Zuidoost. En banen vind je bar weinig rond Uitdam, dan moet je toch naar Amsterdam. Dat is natuurlijk te wijten aan de groeikernenpolitiek van de jaren '70, maar die krijg je niet zomaar teruggedraaid.
En ja, ik ben ook zo iemand die deze afstand zou kunnen fietsen, maar bij voorkeur niet in de striemende regen of windkracht zes.

Daarnaast heeft olie natuurlijk niet de toekomst, vandaar dat er (wellicht niet altijd even hard) wordt gewerkt aan alternatieve energiebronnen. Ik heb het vermoeden dat wanneer er echt goedkope en duurzame auto's op 'groene energie' op de markt zijn, de automobiliteit een constante zal blijken. Persoonlijke mobiliteit is nu eenmaal een groot goed voor veel mensen. OV is dan alleen nog écht zinvol in grote steden, omdat je daar nu eenmaal niet kunt parkeren. In mijn optiek worden de stadscentra dan ook autoluw (alleen voor bewoners met een pasje ofzo en gehandicapten) en komen er langs de randen grote, goed functionerende, goedkope P&R-terreinen met een goede, snelle verbinding naar de centra.

Ook ben ik heel benieuwd hoe Nederland er na 2035 uit gaat zien, wanneer de bevolking volgens de laatste CBS-prognoses zal gaan krimpen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Chauf21 »

AOD schreef:
Bee schreef:De tram die midden in de straat rijdt ook. Het enige wat je doet is de bus in de foto vervangen door een tram.
Dan zal die tram ook op vrije baan moeten. Ten koste van het autoverkeer. Simpel. In het OV kan iedereen meerijden, ook mensen zonder blik. Achter de tram het goederentransport. Met een bus is dat onmogelijk.
Je hebt het over een tram op de vrije baan versus een bus in de optocht. Die vergelijking gaat per definitie mank omdat je voor een goede vergelijking óók de tram in de optocht moet laten staan óf de bus vrije infrastructuur moet geven.
AOD schreef:
tsov schreef:Dream on. Zeker zolang met twee à drie personen een auto echt veel goedkoper is dan het OV. Zolang het OV niet om drie uur 's nachts naar pak 'm beet Monnickendam rijdt op een dinsdag. Zolang sommige verbindingen met het OV echt veel langer duren (voorbeeld: Volendam - Almere). Enzovoorts, enzoverder ;)
Goedkoper? Haha! Een auto kost je zeker € 300.- in de maand aan afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud. Die kosten heb ik niet met m'n fietsje. Om drie uur 's nachts? Dan ben ik bewustelings. ;)
€300,- per maand lijkt me redelijk, €10 per dag.
Wanneer je alleen reist, zal het OV -op prijs- redelijk concurrerend kunnen zijn. Wanneer je met twee of meer bent (10/2, €5,- voor de gehele reis) kom je met het OV bedrogen uit. Laat staan wanneer je met nog meer mensen de auto deelt. De kosten voor het OV zijn recht evenredig met het aantal personen, de kosten voor de auto zijn omgekeerd evenredig :idea:
AOD schreef:Wacht maar tot de olie echt onbetaalbaar wordt.
De grondprijs of de totale prijs? Wanneer de grondprijs echt heel hard stijgt, kan de overheid altijd nog de accijnzen bijstellen.
tsov schreef:Ook ben ik heel benieuwd hoe Nederland er na 2035 uit gaat zien, wanneer de bevolking volgens de laatste CBS-prognoses zal gaan krimpen.
Ik ook :) Alhoewel het niet zo'n heel snelle vaart zal gaan lopen in de steden. Je zal eerst merken dat er in het huis van de verhuisde buren niemand meer komt wonen. Het slopen van hele wijken (zoals in Halle, Duitsland) zie ik nog niet zo snel gebeuren, hooguit dat oude woningen worden gesloopt en nieuwe, ruimere woningen terugkomen. Grootschalige uitbreidingen van woonwijken zoals we die de afgelopen tien jaar kenden, zullen niet zo gauw meer voorkomen. Daarnaast zullen jongeren en starters vaak uit de dorpen wegtrekken en zullen ook ouderen overwegen om weer dichter bij de stad (voorzieningen) te gaan wonen. Krimp is relatief nieuw voor deze tijdsgeest. Het biedt mogelijkheden voor innovatieve ontwikkelingen en is mede daardoor een interessant fenomeen :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door iljitsch »

Ik ben het niet met je eens dat mensen altijd automatisch een auto zullen willen. Een auto geeft je de vrijheid om op ieder gewenst moment redelijk grote afstanden snel nagenoeg van deur tot deur af te leggen. Da's natuurlijk mooi. Maar het simpelweg hebben van een auto kost een hoop geld en ook een hoop zorgen, en je hebt natuurlijk de file- en parkeerproblemen. In de stad hebben we dan geen echte files maar het kan daar ook zo druk zijn dat de dingen erg slecht opschieten.

In de binnenstad is de fiets meestal sneller dan de auto omdat je veel minder last hebt van éénrichtingsverkeer en drukte en je kan daarmee wel bijna altijd makkelijk voor de deur parkeren. Zelfs de tram en de bus kunnen in de stad sneller zijn dan de auto. Zo bracht iemand bij een keer met de auto naar Rotterdam CS in de middagspits. We hebben een half uur over de Coolsingel gedaan. Ik had dat stuk net zo goed kunnen lopen en VEEL beter de metro kunnen nemen.

Als je naar de buitenwijken kijkt is de auto vaak wel sneller, in elk geval buiten de spits, maar het verschil is nog niet zo groot dat OV of fiets geen optie zijn. Pas buiten de stad of tussen de buitenwijken van verschillende steden wordt de auto een heel stuk sneller. Van Den Haag naar Rotterdam is twee uur stevig fietsen, een uur met de tram en de trein, maar maar een half uur met de auto buiten de spits, waarbij het OV slechter wordt naarmate je verder van het centrum zit en de auto beter. Pas als je dan weer op de grote afstanden kijkt wordt het OV tot op zekere hoogte aantrekkelijker, hoewel dat subjectief is: ik zit liever 2,5 uur in de trein waar ik een film kan kijken of werk kan doen op m'n laptop of een boek lezen dan 2 uur naar de achterlichten van de auto voor me op de snelweg te staren.

Ik heb het grootste deel van m'n leven aan de rand van de binnenstad van Den Haag gewoon en gewerkt met een half jaar stage in de binnenstad van Amsterdam en een half jaar werken in Diemen. Behalve bij verhuizingen of Ikea-bezoekjes of het bezoeken van een klant ergens in het midden van Brabant ofzo heb ik nooit de behoefte aan een auto gehad. Ik ben nu wel zover dat ik m'n rijbewijs wil halen, maar zelfs daarna ga ik geen auto kopen. Ik huur er wel één wanneer ik 'm nodig heb. Verder is de fiets in de Nederlandse steden ideaal. Door de invloed van de auto zie je wel dat dingen die vroeger om de hoek waren nu steeds verder weg komen te liggen. Wat ik altijd treffend vond was dat zoveel mensen met de auto naar de videotheek gingen. Lopen is dus niet echt meer te doen tenzij je om de hoek bij een winkelstraat woont en de keuze aldaar voldoende vindt. (In mijn vorige huis was het 10 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde supermarkt, 25 minuten als je een pak melk vergeten bent is nogal gortig.)

Waar ik wel wat bang voor ben is dat zometeen de randstad een soort Los Angeles is waar je eigenlijk niks meer kan zonder auto.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Bart »

AOD schreef:Dan zal die tram ook op vrije baan moeten. Ten koste van het autoverkeer. Simpel. In het OV kan iedereen meerijden, ook mensen zonder blik.
Een bus kan ook op de vrije baan. :? In sommige steden, zoals Almelo-Hengelo-Enschede en Almere, is daar heel veel gebruik van gemaakt. De vraag is alleen of het handig is om het ook buiten het stedelijk gebied te doen. Je kunt dan wel zeggen dat de bus altijd in een file staat, maar in de meeste perifere gebieden is het gewoon rustig op de weg. Met een tram moet je desondanks nieuwe infrastructuur aanleggen, met een bus kun je infrastructuur van bus en auto combineren tot één weg. Aangezien een wegverbinding altijd nodig is, kun je daar net zo goed ov over laten rijden.
AOD schreef:Achter de tram het goederentransport. Met een bus is dat onmogelijk.
Met een bus is dat niet onmogelijk. Aanhangers voor passagiers zijn heel gebruikelijk achter bussen in sommige landen. Maar het is veel goedkoper, handiger en sneller om het met een vrachtwagen te doen. Die brengt je goederen direct van A naar B. Dan kun je wel een vergelijking maken met Zwitserland, maar in Zwitserland zijn sommige wegen misschien niet zo begaanbaar voor vrachtwagens. Nederland is in dat opzicht een ideaal vrachtwagenland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door iljitsch »

Overigens lijkt de oplossing voor bevoorrading me ook eerder te liggen in een daarop toegesneden infrastructuur dan meeliften met personenvervoer.

Je zou bijvoorbeeld een containersysteem kunnen maken waarmee binnen steden autonome voertuigen door tunnels van 1 meter doorsnee ofzo rijden. Sterker nog, vroeger bestonden zulke system ook in steden als Chicago. Een tijd geleden hebben ze daar nog flink lol van gehad toen er een gat in de rivierboden geslagen werd en via dit oude gangenstelsel de kelders van talloze wolkenkrabbers vol met water liepen.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

iljitsch schreef:
Klaasje schreef:Vergeet hierbij niet dat een tram twee keer zo duur is in exploitatie dan een gelede bus. Een voordeel van de tram is dan wel weer dat deze twee keer zoveel reizigers mee kan nemen.
Toch is het vreemd dat een tram zo duur is. Zou dit erdoor komen dat ze zo zwaar zijn? Wellicht dat het mogelijk is om trams en treinen in het algemeen lichter te maken, en ook kleinere trams te bouwen voor gebieden en tijden met minder reizigers.
Dat is het mooie van spoor, je kunt een tram/trein binnen redelijke grenzen verlengen/verkorten. Neem bv de smalsporige BOB, van Interlaken naar Grindelwals/Lauterbrunnen. Deze trein rijdt tot Zweilütschinen als twee gekoppelde treinen met elk een motorwagen. In Zweilütschinen gaat de trein uit elkaar (automatische koppelingen). In omgekeerde richting gebeurt het omgekeerde. Er kunnen in drukke tijden zelfs rijtuigen van SBB-Brünig meegenomen worden. Elk treindeel heeft stuurstandrijtuigen. Omlopen is niet nodig.
iljitsch schreef:Als trams lichter zijn is het misschien ook mogelijk om rails sneller en goedkoper te leggen door een sleuf te frezen in het bestaande wegdek in plaats van alles helemaal overhoop te halen.
Smalspoor is lichter en goedkoper aan te leggen.
iljitsch schreef:Je kan besparen op het verlies in de bovenleiding door de spanning te verhogen.
RhB in Chur en MGB in Brig hebben 11 KV op de draad (ook in de stad). Maar in dit land is men een beetje paranoia wat hoge spanningen betreft.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

tsov schreef:Om even naar mijn voorbeeld in het andere topic terug te keren. Wonend in Uitdam, werkend in Amsterdam-Zuidoost. Wonen in Uitdam betekent dit:
Afbeelding
Dat vind je niet in de regio rond Zuidoost. En banen vind je bar weinig rond Uitdam, dan moet je toch naar Amsterdam. Dat is natuurlijk te wijten aan de groeikernenpolitiek van de jaren '70, maar die krijg je niet zomaar teruggedraaid.
En ja, ik ben ook zo iemand die deze afstand zou kunnen fietsen, maar bij voorkeur niet in de striemende regen of windkracht zes.
Dat is inderdaad te gek. Het is natuurlijk mooi wonen in Uitdam, ik heb ooit plannen gehad mee te doen met een woongroep, daar werkten zelfs mensen in Poortugaal (bij Rotterdam). Te gek voor woorden.
tsov schreef:Daarnaast heeft olie natuurlijk niet de toekomst, vandaar dat er (wellicht niet altijd even hard) wordt gewerkt aan alternatieve energiebronnen. Ik heb het vermoeden dat wanneer er echt goedkope en duurzame auto's op 'groene energie' op de markt zijn, .....
Zolang het rendement van een verbrandingsmotor bepaald wordt door koeling zal het nooit boven 60% uitkomen. Alternatieve energiebronnen zullen nooit olie kunnen evenaren. Ik heb op mijn weblog hier een item over geplaatst.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1283322849
tsov schreef:Ook ben ik heel benieuwd hoe Nederland er na 2035 uit gaat zien, wanneer de bevolking volgens de laatste CBS-prognoses zal gaan krimpen.
Het CBS komt me m'n neus uit. Als je bij het CBS over Peakoil begint word je geadviseerd ander werk te zoeken.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

Chauf21 schreef:€300,- per maand lijkt me redelijk, €10 per dag.
Wanneer je alleen reist, zal het OV -op prijs- redelijk concurrerend kunnen zijn. Wanneer je met twee of meer bent (10/2, €5,- voor de gehele reis) kom je met het OV bedrogen uit. Laat staan wanneer je met nog meer mensen de auto deelt. De kosten voor het OV zijn recht evenredig met het aantal personen, de kosten voor de auto zijn omgekeerd evenredig :idea:
Je gaat hierbij uit dat je 50 km of meer van je werk woont. Dat is voor mij een onaanvaardbare situatie. Dat kost tijd. 10 km is meer dan zat. Dat is te fietsen. € 300.- is voor mij onaanvaardbaar.
Chauf21 schreef:
AOD schreef:Wacht maar tot de olie echt onbetaalbaar wordt.
De grondprijs of de totale prijs? Wanneer de grondprijs echt heel hard stijgt, kan de overheid altijd nog de accijnzen bijstellen.
Als we nou es de kosten bijstellen die het autoverkeer veroorzaakt (doden, gewonden, materiele schade, tijd) dan zijn we al een stuk verder.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

iljitsch schreef:Overigens lijkt de oplossing voor bevoorrading me ook eerder te liggen in een daarop toegesneden infrastructuur dan meeliften met personenvervoer.
Niet opnieuw het wiel uitvinden iljitsch! Dit systeem heet GmP. Goederentrein met Personenvervoer.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1282044822

en

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1281944038
iljitsch schreef:Je zou bijvoorbeeld een containersysteem kunnen maken waarmee binnen steden autonome voertuigen door tunnels van 1 meter doorsnee ofzo rijden. Sterker nog, vroeger bestonden zulke system ook in steden als Chicago. Een tijd geleden hebben ze daar nog flink lol van gehad toen er een gat in de rivierboden geslagen werd en via dit oude gangenstelsel de kelders van talloze wolkenkrabbers vol met water liepen.
Ik vond het boek beter. ;)
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Bart »

AOD schreef:Als we nou es de kosten bijstellen die het autoverkeer veroorzaakt (doden, gewonden, materiele schade, tijd) dan zijn we al een stuk verder.
Wacht eens even, waar gaat deze discussie nou weer over... :? Je begint met trams. Een bus is goedkoper dan een tram. Feit. Maar dan begin jij opeens over de kosten van auto's. Of wil je met behulp van trams voor significant minder autoverkeer zorgen? Dat gaat echt helemaal nooit lukken.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

Bart schreef:Je kunt dan wel zeggen dat de bus altijd in een file staat, maar in de meeste perifere gebieden is het gewoon rustig op de weg.


Vóór een traktor is het inderdaad goed rustig. ;)
Bart schreef:
AOD schreef:Achter de tram het goederentransport. Met een bus is dat onmogelijk.
Met een bus is dat niet onmogelijk. Aanhangers voor passagiers zijn heel gebruikelijk achter bussen in sommige landen.
Achter een bus kun je geen 4 containers hangen, achter een trein wel. Maak je containerwagens met een stuurstand kan die trein ook nog achteruit rijden met de zelfde snelheid.

Afbeelding

http://de.wikipedia.org/wiki/Cargo-Pendelzug
Bart schreef:Maar het is veel goedkoper, handiger en sneller om het met een vrachtwagen te doen. Die brengt je goederen direct van A naar B. Dan kun je wel een vergelijking maken met Zwitserland, maar in Zwitserland zijn sommige wegen misschien niet zo begaanbaar voor vrachtwagens. Nederland is in dat opzicht een ideaal vrachtwagenland.
Dat is een kortzichtige gedachte. Juist door dat individuele transport loopt het zooitje vast. Coordinatie ontbreekt totaal. Zet de radio maar aan: "File door gekantelde vrachtwagen".

Breng de spullen naar verdeelcentra en ga dan met kleine (elektrische) vrachtwagentjes naar de klant. Nu rijden die grote ondingen in de stad voor een enkel doosje naar de klant.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

Bart schreef:
AOD schreef:Als we nou es de kosten bijstellen die het autoverkeer veroorzaakt (doden, gewonden, materiele schade, tijd) dan zijn we al een stuk verder.
Wacht eens even, waar gaat deze discussie nou weer over... :? Je begint met trams. Een bus is goedkoper dan een tram. Feit. Maar dan begin jij opeens over de kosten van auto's. Of wil je met behulp van trams voor significant minder autoverkeer zorgen? Dat gaat echt helemaal nooit lukken.
Nogal simpel, wat ik niet gequote heb (ik zit me hier in m'n eentje kleurenblind te typen) is dat je uitgaat van bestaande wegen. Die bestaande wegen kunnen het niet meer aan. Mag ik dan even daar op reageren?

Kijk, ik kan dan wel voorstellen wat ik wil over railtransport, maar NL bestaat nou eenmaal uit 7 miljoen egoisten met allemaal een smoes voor hun rijblik. Mijn ouders en ik tonen aan dat het zonder rijblik kan.

Het zal mij ook helemaal worst zijn dat het autoverkeer elke dag in de puin loopt als het een beetje regent.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Bart »

AOD schreef:Vóór een traktor is het inderdaad goed rustig. ;)
Ja man, op iedere lijn een tram- of busbaan aanleggen om tractors in te kunnen halen. :pos:
AOD schreef:Achter een bus kun je geen 4 containers hangen, achter een trein wel. Maak je containerwagens met een stuurstand kan die trein ook nog achteruit rijden met de zelfde snelheid.
O, voor langeafstandstransport kan treinvervoer handig zijn. Maar als je als bedrijf gewoon een paar containers te vervoeren hebt, kun je gewoon een berekening maken wat goedkoper is: vervoer per vrachtwagen, schip of trein. En de goedkoopste optie neem je dan. Blijkt dat vrachtwagens vaak goedkoper zijn. Geen probleem toch?
AOD schreef:Dat is een kortzichtige gedachte. Juist door dat individuele transport loopt het zooitje vast. Coordinatie ontbreekt totaal. Zet de radio maar aan: "File door gekantelde vrachtwagen".
Nogmaals, bedrijven kunnen zelf wel bepalen of ze met vrachtwagens of treinen gaan rijden. Een feit is dat een vrachtwagen vaak vele malen handiger, sneller en goedkoper is voor bedrijven. Er kantelt er wel eens eentje, maar zo kan ik ook zeggen dat je beter niet met de trein kunt gaan door de zoveelste sein- of wisselstoring.
AOD schreef:Breng de spullen naar verdeelcentra en ga dan met kleine (elektrische) vrachtwagentjes naar de klant. Nu rijden die grote ondingen in de stad voor een enkel doosje naar de klant.
Het is wel gewoon een openbare weg hoor. Dus daar mogen ze van mij gewoon rijden.
AOD schreef:Nogal simpel, wat ik niet gequote heb (ik zit me hier in m'n eentje kleurenblind te typen) is dat je uitgaat van bestaande wegen. Die bestaande wegen kunnen het niet meer aan. Mag ik dan even daar op reageren?
Dan verbreed je bestaande wegen. Met het volgende verschil: de wegen worden bekostigd door gebruikers door middel van wegenbelasting. Lokale spoorwegen zijn niet rendabel. Omdat mensen zoals jij spoorwegen willen hebben, moet iedereen maar de subsidie ervoor ophoesten.
AOD schreef:Kijk, ik kan dan wel voorstellen wat ik wil over railtransport, maar NL bestaat nou eenmaal uit 7 miljoen egoisten met allemaal een smoes voor hun rijblik. Mijn ouders en ik tonen aan dat het zonder rijblik kan.
Dan ben ik liever een egoïst dan iemand die uit andermans zakken geld haalt om trams te subsidiëren voor de groene droom.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door Suus »

AOD schreef:Smalspoor is lichter en goedkoper aan te leggen.
Smalspoor gebruiken we niet (meer) in Nederland. Herintroductie daarvan zie ik ook niet gebeuren, met de eenvoudige reden dat het niet compatibel is met bestaande railnetwerken (nuttig voor systemen als in Karlsruhe of Kassel).

Nieuwe netwerken worden altijd aangelegd met normaalspoor en een ruim breedteprofiel. Voor streeklijnen wordt tegenwoordig 2 meter 65 aangehouden, voor stadslijnen 2 meter 40. Bij meterspoor vertonen voertuigen dan een onrustigere loop, voor de reiziger merkbaar door het kenmerkende schommelen. Dat schommeleffect is wel grotendeels verdwenen bij het nieuwe lagevloersmaterieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Kijk, nou wordt er iemand kwaad. Ik heb al gememoreerd dat er problemen op de weg en met de olie zijn. Ga lekker door met vrachtwaggels. Als het in puin loopt moet je niet bij mij zijn.

Niet IK wil die trein, je kunt binnenkort niet anders. Steeds meer asfalt levert steeds meer verkeer op. Men denkt dan: "Kom er is weer plek" en men verruilt de trein voor de weg. Een nieuwe optocht is geboren.

En nog maals, het zal mij allemaal worst zijn. Mijn voer komt uit de regio, staal voor een rijblik heb ik niet nodig, mijn 25 jaar oude fietsje verlangt eens in het jaar een nieuwe band en een ketting, dat zal niet zo gek veel transport opleveren. De trein gebruik ik ook tweemaal per jaar en in het weekend, ook daar zijn nauwelijks problemen te verwachten.

Als nou iedereen een beetje meewerkt zijn de problemen zo voorbij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten