Om inbesteden mogelijk te maken was een wetswijziging nodig en die is door de val van het laatste (?) kabinet Balkenende nog steeds niet doorgevoerd. Dat betekent dat in principe de hoofdregel van aanbesteden blijft gelden.
Een aanbesteding kunnen de drie nauwelijks winnen. Niet alleen omdat ze waarschijnlijk onderboden worden, maar ook omdat ze de laatste jaren niet verder zijn ontwikkeld in de richting van marktbedrijven en omdat ze gewoon vergeleken met de concurrenten te klein zijn.
Overigens is het mogelijk dat de opdrachtgever / eigenaar het management van het bedrijf aanbesteedt.
ziggy schreef:Was het niet zo dat GVB, RET en HTM de afgelopen jaren sowieso niet hebben mogen inschrijven op andere gebieden omdat zij een onderhands gegunde concessie hebben? Dat betekent dus automatisch dat deze bedrijven per 2012 een achterstand hebben omdat zij geen andere gebieden hebben kunnen verwerven en dus altijd een "alles of niets"-aanbieding moeten doen. Ik vraag me af of dat wel zo best is voor de kwaliteit. En waarom mochten deze bedrijven dat eigenlijk niet met het vooruitzicht dat per 2012 aanbesteed zou moeten worden? Er hoeft maar een Arriva of Connexxion een lager bod te doen op een concessie en één van deze bedrijven zal direct moeten worden opgedoekt. Dat vind ik ook geen eerlijke concurrentiestrijd eerlijk gezegd...