Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Stefan »

Jep, die zijn euro 3 inderdaad. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

ziggy schreef:Ja, snap ik, maar Ambassadors zijn niet in 14,5m te verkrijgen. Dus dan zou het logisch zijn dat Connexxion naar een ander type zoekt: in dit geval de Citea. Maar aangezien die 14,5m bussen niet gaan passen en ze een 12m-model nemen, zou de keuze weer kunnen vallen op de Ambassador?
Ze gaan voor 13,7 meter omdat dat nét wel past. (één stapje..;) Een stap van 14,5 m naar 12 m is qua zitplaatsen best stevig.. (ongeveer 14 zitplaatsen) Dat zal dus een Citea worden schat ik zo in. Wel met twee achterassen.
MdJ schreef:De volvo's die in Almere/Schoonhoven rijden/reden (die 56xx) zijn toch ook 14,5m? Die hebben volgens mij wel euro-III :wink:
De 56xx Volvo's waren oorspronkelijk allemaal Euro-III met roetfilter als ik me niet vergis. De in exemplaren die voor de concessie Stads/streekvervoer Almere een verbouwing gehad voldoen inmiddels aan de EEV-milieunorm. (Hoewel dat jammer genoeg niet op het kentekenbewijs vermeld staat.)
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

De bussen die op de interlokale lijnen (86, 87, 91, 92, 94) komen te rijden zijn nu defintief bekend: Citea Low Entry 13,7 meter. Iets langer dus dan de reguliere bussen die op de rest van de lijnen gaan rijden, namelijk Ambassadors Low Entry 12 meter.
Omied
Berichten: 7
Lid geworden op: do 02 sep 2010, 08:40
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Omied »

ziggy schreef:De bussen die op de interlokale lijnen (86, 87, 91, 92, 94) komen te rijden zijn nu defintief bekend: Citea Low Entry 13,7 meter. Iets langer dus dan de reguliere bussen die op de rest van de lijnen gaan rijden, namelijk Ambassadors Low Entry 12 meter.
Kleine correctie: de huidige lijnen 86 en 87 zullen worden samengevoegd tot één nieuwe lijn die waarschijnlijk 85 gaat heten. Deze lijn rijdt vanuit het Kalf tot het Zaans Medisch Centrum en van daaruit over de Koning Julianaweg naar de Watering en verder over de huidige route van lijn 86.
Verder zullen, o.a. als gevolg van het verdwijnen van een aantal stadslijnen, de lijnen 91, 92 en 94 andere routes gaan rijden. De lijnen 85, 91, 92 en 94 zullen dus in MRA-kleurstelling (=Zuidtangent-kleurstelling) gaan rondrijden. Overigens heeft Connexxion niet alleen Citea's, maar ook een klein aantal Ambassadors besteld voor deze lijnen. Deze Ambassadors onderscheiden zich dus van de anderen door de MRA-kleursteling i.p.v. CXX-groen.

Verder komt er een nieuwe spitslijn 84 die binnen Zaandam de route van de huidige lijn 87 en binnen Amsterdam-West de route van Q-liners 371-373 (Arriva Waterland) gaat volgen. Connexxion mag van de Stadsregio Amsterdam voor deze lijn zelf bepalen of er met MRA-gekleurde of CXX-gekleurde bussen zal worden gereden. Waarschijnlijk worden dat dus CXX-groene Ambassadors.

Is er nog behoefte aan frequenties of details over de stadsdiensten?

ziggy schreef:En die Citea's worden geleed, of...?
Klaasje schreef:Een boog op het nieuwe busstation in Zaandam waar wel is gerekend met 12 en 18 meter, maar niet met 14,5 :X :neg:
De keuze om geen gelede bussen te bieden staat op zich los van het nieuwe busstation. Connexxion had Ambassadors 12m en Citea's 14,5m geboden voor de nieuwe concessie en die concessie gewonnen. Pas daarna maakte de gemeente bekend dat het busstation nogal aan de krappe kant schijnt te zijn. Hoewel 14,5m-bussen op zich nog wel zou kunnen, heeft CXX er voor gekozen om de kans op schade te beperken en dus toch iets kortere bussen te bestellen.

ziggy schreef:Kunnen die Ambassadors overigens knielen?
Ja. Sterker, de Stadsregio heeft geëist dat de bus bij elke halte standaard knielt (zoals ze ook hebben gedaan in Amstelland-Meerlanden).
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door tsov »

Omied schreef:Is er nog behoefte aan frequenties of details over de stadsdiensten?
Jazeker, dat soort dingen zijn altijd welkom!
Omied schreef:Ja. Sterker, de Stadsregio heeft geëist dat de bus bij elke halte standaard knielt (zoals ze ook hebben gedaan in Amstelland-Meerlanden).
Ik heb meer dan eens meegemaakt dat de chauffeur de knielinstallatie had uitgeschakeld in Amstelland... Wist eigenlijk niet dat dat een eis, dacht alleen een gadget.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ben het uiteraard roerend eens met tsov voor wat betreft het eerste. Ben heel benieuwd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Omied schreef:Verder komt er een nieuwe spitslijn 84 die binnen Zaandam de route van de huidige lijn 87 en binnen Amsterdam-West de route van Q-liners 371-373 (Arriva Waterland) gaat volgen. Connexxion mag van de Stadsregio Amsterdam voor deze lijn zelf bepalen of er met MRA-gekleurde of CXX-gekleurde bussen zal worden gereden. Waarschijnlijk worden dat dus CXX-groene Ambassadors.
Het grappige is.. dat de SRA nogal moeilijk gedaan schijnt te hebben over het minimum bedieningsniveau van een MRAnet-lijn. (o.a. minimaal halfuursdienst 's avonds) waarna het SRA zelf de principes hier dus weer loslaat.
Omied schreef:
ziggy schreef:En die Citea's worden geleed, of...?
Klaasje schreef:Een boog op het nieuwe busstation in Zaandam waar wel is gerekend met 12 en 18 meter, maar niet met 14,5 :X :neg:
De keuze om geen gelede bussen te bieden staat op zich los van het nieuwe busstation. Connexxion had Ambassadors 12m en Citea's 14,5m geboden voor de nieuwe concessie en die concessie gewonnen. Pas daarna maakte de gemeente bekend dat het busstation nogal aan de krappe kant schijnt te zijn. Hoewel 14,5m-bussen op zich nog wel zou kunnen, heeft CXX er voor gekozen om de kans op schade te beperken en dus toch iets kortere bussen te bestellen.
Dat is precies waar ik op doelde. Bedankt voor de extra verduidelijking :pos:
Omied schreef:
ziggy schreef:Kunnen die Ambassadors overigens knielen?
Ja. Sterker, de Stadsregio heeft geëist dat de bus bij elke halte standaard knielt (zoals ze ook hebben gedaan in Amstelland-Meerlanden).
Je weet toch zelf ook wel dat eis en praktijk kilometers ver uit elkaar kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Ja, maar in de Stadsregio Amsterdam wordt er gewerkt met een zeer streng boeteregelement. Je ziet dat er elk jaar weer boetes uitgedeeld worden aan de vervoerders omdat er voertuigen zonder knielfunctie, rolstoelplank of niet-werkende reizigersinformatie worden ingezet. Het knielen van de bussen gaat zelfs zo ver dat het bij de Jonckheren van het GVB ooit achteraf is ingebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

En dan vraag ik me weer af voor hoeverre het boeteregelement nou echt invloed heeft als gewoon blijkt dat dat soort zaken gewoon veel voorkomen. Uiteindelijk betekend het gewoon alleen maar dat die boetes gewoon ordinair ingecalculeerd worden (tot op bepaalde hoogte) en van de rest van het rij-budget afgaan. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de werking van de boetes eerder avrechts werken omdat dit het ov duur maakt en de concessies nou niet echt aantrekkelijk worden om op in te schrijven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Freek »

Ik zou wellicht ergens nog een documentje moeten hebben liggen, maar uit mijn hoofd zeg ik wel dat de SRA concessies met het boetebeleid (maar nadrukkelijk toch ook bonussen?) door de sector als een van de best werkende concessies in het land worden genoemd. Nu weet ik niet meer of dat kwam door dat de boetes lastig waren in te calculeren of omdat de vervoerder echt geprikkeld werd geen boete te veroorzaken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Er zijn inderdaad ook bonussen voor onder andere punctualiteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

De nieuw te maken Ambassadors krijgen een ander front:
Afbeelding
© Marcel van der Geugten, OVinBoskoop.

Ben benieuwd of die dingen dus ook in de Zaanstreek komen :shock:. Op zich vind ik het wel een vooruitgang!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door webguy »

Ze zien er zo wel beetje uit als consumentenauto's die stoer en hip moeten zijn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Daniel »

ziggy schreef:De nieuw te maken Ambassadors krijgen een ander front:
Overigens heten ze in die uitvoering ook geen Ambassador meer maar wordt het de Citea LLE :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Even voor de aardigheid een update van het huidige wagenpark (zover mij bekend):

Ambassador 200:
1774*, 1812*, 1814*, 1825*, 4187**, 8132*, 8135*, 8380, 8381, 8382, 8383, 8384, 8385, 8386, 8387, 8388, 8389, 8390, 8391, 8392, 8393, 8394, 8395, 8396, 8397, 8398, 8399, 8400, 8401, 8402, 8403, 8404, 8405, 8406, 8407, 8408, 8677***, 8678***, 8679***, 8680***, 8681***, 8682***, 8683***, 8792****, 8793****, 8794****

Ambassador 120:
8376, 8377, 8378, 8379

Citaro G:
9101*****, 9166, 9168, 9169, 9170, 9171, 9172, 9173, 9174, 9175

* Poolwagens (ook ex-Hermes)
** Ex-Provincie Utrecht
*** Ex-Emmeloord
**** Ex-Zwolle
***** Ex-Alkmaar
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Bastiaan »

Daniel schreef:Overigens heten ze in die uitvoering ook geen Ambassador meer maar wordt het de Citea LLE :wink:
Juist, en aangezien er voor de Zaanstreek nog gewoon Ambassadors zijn besteld, hebben die ook gewoon het front dat we van de Ambassador kennen. Ze zijn genummerd in de 3500-serie en er zitten zoals eerder gemeld dus ook wagens in de rood/grijze kleurstelling bij. Foto's tijdelijk op http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... derzwaard/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Tot zover de droom van de gelede bussen van Ziggy :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

:?:

Volgens mij is al tij-den bekend dat er geen gelede bussen zouden komen ;)
Graafschap
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Graafschap »

Komen er nou wel of geen Citea's in de Zaanstreek rijden? :oops:

aangezien ik ergens een foto heb gezien van een Amba in Regionet kleuren i.p.v. een Citea :oops:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Bastiaan »

De 12-meterbussen voor Regionet zijn Ambassadors. De langere drieassers voor Regionet wordt de één na langste versie van de Citea. Deze, maar dan zonder derde deur, denk ik.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ze blijven op 't moment schuiven: 8135 is eruit (zelfs geëxporteerd!), de 8370 (ex-Overijssel) erin!
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nieuwe update: 8677 in in het geel gehuld naar BRU, maar schijnt daar alleen niet ingezet te worden omdat de bus niet aan de welgewaardeerde eisen voldoet.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Michael »

ziggy schreef:Nieuwe update: 8677 in in het geel gehuld naar BRU, maar schijnt daar alleen niet ingezet te worden omdat de bus niet aan de welgewaardeerde eisen voldoet.
Die mag inderdaad niet ingezet worden en staat daarom ook ergens in een hoekje in de stalling
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Daniel »

Dingen rijden echter wel het vervangend vervoer als de sneltram een keer uitvalt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

De 8678 en 8679 zitten overigens ook in BRU. 1774 afgelopen 12 augustus met de Leidense 1825 geruild.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten