Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door VIRM »

Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Steeds meer mensen reizen vanuit Nederland met een hogesnelheidstrein naar het buitenland. NS Hispeed, de internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen, zag in de eerste zes maanden van dit jaar een stijging van ruim twintig procent van het aantal reizen met de Thalys naar Brussel en Parijs.

Bij Eurostar, de snelle trein die Parijs en Brussel met Londen verbindt, steeg het aantal reizen met elf procent. Ook ICE International, die tussen Amsterdam en het Duitse Frankfurt rijdt, kon meer passagiers vervoeren.

HSL-Zuid
Volgens de NS reizen steeds meer mensen per spoor, omdat er meer treinen rijden en de reistijd op sommige trajecten flink korter is geworden. Zo rijdt de Thalys na de ingebruikname van de HSL-Zuid in tweeëneenhalf uur van Rotterdam naar Parijs.

Het bedrijf denkt dat de uitbarsting van de Eyjafjallajökull-vulkaan in april ook meespeelde. Door een aswolk die na de uitbarsting ontstond, moesten vliegtuigen in grote delen van Europa dagenlang aan de grond blijven. Veel reizigers stapten daarom over op de trein.

http://nos.nl/artikel/182341-hogesnelhe ... ulair.html

Da's dan weer wat positief nieuws voor NS HalloSnelheid na het recente bericht over dat enorme verlies…

Is er een kans dat de dienstregeling met hogesnelheidstreinen naar het buitenland wordt uitgebreid door deze positieve ontwikkelingen? Zelf zit ik een beetje te hopen op een nonstop Nederland – London via de Kanaaltunnel… :)
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Freek »

Het persbericht waar de NOS weer zijn bericht uithaald meldt ook nog dat 6 september de frequentie van de Thalys met 1 per dag verhoogd wordt. In december komt er nog een 1 trein per dag bij. Ook op Londen-Brussel rijdt bovendien sinds augustus 2 treinen extra.
Non-stop is het dus nog niet, maar een betere verbinding al wel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

Je bedoelt non-overstap?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Ronald »

VIRM schreef: Is er een kans dat de dienstregeling met hogesnelheidstreinen naar het buitenland wordt uitgebreid door deze positieve ontwikkelingen? Zelf zit ik een beetje te hopen op een nonstop Nederland – London via de Kanaaltunnel… :)
En natuurlijk ieder uur een ICE naar Keulen (-Frankfurt). Want deze verbinding blijf ik momenteel nog steeds wat magertjes vinden ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Suus »

De dienstregeling van de ICE is sinds de introductie ervan inderdaad niet of nauwelijks uitgebreid, dat vind ik toch jammer. Gezien de gemiddelde bezetting van de ICE lijkt mij dat zeker een realistische uitbreiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Doordeweeks buiten het seizoen zit er nog niet eens 30% in volgens mij. Als ik kijk in ieder geval naar wat er gereserveerd is in een gemiddelde t105 dan is dat nog niet eens 20% op een werkdag in de winter/lente. Alleen in de zomer en weekends is het wel goed bezet is mijn ervaring. (heb een keer of 50 met de t105 gereisd afgelopen maanden op het NL traject)
Laatst gewijzigd door Caspar op do 02 sep 2010, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Ronald »

In de loop der jaren is de dienstregeling van de ICE zelfs ingekrompen. In de winter zit er nu in de middag een gat van vier uur en sinds dit jaar rijdt de laatste ICE uit Frankfurt alleen nog maar op donderdag, vrijdag en zondag in plaats van iedere dag (leuk als je uit een verre Europese bestemming komt).
Nee, kijk dan maar eens in het spoorboekje van pak 'm beet 1990, toen reed er nog ieder uur een Eurocity of D-trein naar Keulen (maar, toegegeven, toen was de reistijd naar Frankfurt en verder wel ietsje langer :wink: )
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Maar naar Keulen niet :D
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Doordeweeks buiten het seizoen zit er nog niet eens 30% in volgens mij. Als ik kijk in ieder geval naar wat er gereserveerd is in een gemiddelde t105 dan is dat nog niet eens 20% op een werkdag in de winter/lente. Alleen in de zomer en weekends is het wel goed bezet is mijn ervaring. (heb een keer of 50 met de t105 gereisd afgelopen maanden op het NL traject)
Als je naar de bezetting kijkt zal dat wel aardig kloppen, maar lastig is bijvoorbeeld wel dat deze trein in het weekend voor veel reizigers niet op tijd te bereiken is, en de volgende pas twee-en-een-half uur later vertrekt.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door willy84 »

Zat laatst in de ICE van Amsterdam naar Arnhem. In Arnhem naar D zat het nou niet bepaald vol. Was magertjes bezet om een uur of 16.00.

Dat de lijn naar Parijs beter bezet is mag ook wel. Daar is tig miljard in gestopt. Als er over het hele traject fullspeed gereden wordt kan je s'ochtends naar Parijs en s'avonds weer terug. Dat zou wel tof zijn. Even dagje winkelen in Parijs.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Ik denk dat als er over de hele lijn fullspeed gereden wordt, de rijtijd winst niet meer is dan 10 tot 15 minuten ten opzichte van nu... Als er tussen Hoofddorp en Rotterdam 300 gereden wordt, is dat slecht een minuut of 3 tot 5 sneller. Veder valt er nog wat winst te halen tussen Antwerpen en Brussel, maar dat is ook maar een betrekkelijk kort stukje. Ik denk dat er nog hooguit een kwartier van de huidige tijd afkan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

Weet iemand hoe snel een trein optrekt?

Even een minimale aanname: 1 minuut om het station met een perron van 600 meter uit te komen. Dan rijdt-ie na een minuut 20 m/s en dus na ruim vier (zeg: vijf) minuten 83,3 m/s = 300 km/u. Dat is 10 min op gemiddeld 150 km/u = 25 km. Als je dan nog 25 km hebt (?) kan dat in 5 minuten. Lijkt kort, maar is wel een derde van de reistijd.

Met 160 zou je na ruim twee minuten (zeg 2,5) op snelheid zijn en 5 minuten gemiddeld 80 rijden = 7 km en dan 43 op 160 zou 16 minuten duren, totaal 23 min. 300 vs 160 is dus 35% sneller zelfs bij deze acceleratie van niks (0,33 m/s2).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Ik denk dat als er over de hele lijn fullspeed gereden wordt, de rijtijd winst niet meer is dan 10 tot 15 minuten ten opzichte van nu... Als er tussen Hoofddorp en Rotterdam 300 gereden wordt, is dat slecht een minuut of 3 tot 5 sneller. Veder valt er nog wat winst te halen tussen Antwerpen en Brussel, maar dat is ook maar een betrekkelijk kort stukje. Ik denk dat er nog hooguit een kwartier van de huidige tijd afkan.
Tussen Antwerpen en Brussel (en een efficientere stop in Brussel) kan er nog negen minuten rijtijd van af (dat was de z.g.n. rekenfout wat geen rekenfout was, maar een weigering van de Belgische overheid om snellere treinpaden beschikbaar te laten zijn op de oude infrastructuur) Tussen Hoofddorp en Rotterdam kan er nog een minuut of 4 af, dat maakt 13 minuten enkele reis, net geen half uur voor een retourtje. Mwah, dat is niet het verschil tussen wel of niet kunnen shoppen lijkt me... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Wubbo »

@iljitsch: je maakt de aanname dat de versnelling lineair is. Dat is niet zo, optrekken van 0 naar 150 km/h gaat sneller dan van 150 naar 300 km/h.
Op de HSL-Noord hebben we het inderdaad over een verschil van 4 minuten tussen 160 en 300 km/h.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:@iljitsch: je maakt de aanname dat de versnelling lineair is. Dat is niet zo, optrekken van 0 naar 150 km/h gaat sneller dan van 150 naar 300 km/h.
Heb je cijfers?

De reden dat het verschil vrij klein is komt natuurlijk ook doordat je niet het hele eind lekker voluit kan gaan, met bogen, stukjes bestaand spoor enz enz.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Geert »

Op internet is ooit deze pagina gezet door iemand. Ongeveer halverwege staat wat uitgelegd over de aanzetsnelheid, inclusief cijfers. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Op internet is ooit deze pagina gezet door iemand. Ongeveer halverwege staat wat uitgelegd over de aanzetsnelheid, inclusief cijfers. Geen idee hoe betrouwbaar dat is.
Interessant. Treinen trekken bepaald niet snel op, en remmen is bepaald ook niet best met 0,66 m/s2. Logisch natuurlijk dat het versnellen steeds minder wordt naarmate de snelheid hoger is, een steeds groter deel van het motorvermogen gaat op aan de weerstand van de lucht en de wielen.

Natuurlijk heeft een trein die 300 kan meer vermogen dan één die 160 kan. Ik ben dus niet al te pessimistisch. Maar dat stukje tussen Hoofddorp en Rotterdam blijft erg kort om goed voordeel van een hoge topsnelheid te hebben.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Dexter »

willy84 schreef:Als er over het hele traject fullspeed gereden wordt kan je s'ochtends naar Parijs en s'avonds weer terug. Dat zou wel tof zijn. Even dagje winkelen in Parijs.
Dat kon allang en zelfs al voor dat de HSL hier in gebruik genomen was. Ik ging in 1997 al met de eerste Benelux (Rtd v: 5:24u) naar Brussel-Zuid, daar overstappen op de Thalys v. 7:40u en dan stond je om 9:05u op Paris Gare du Nord.
Bee schreef:De dienstregeling van de ICE is sinds de introductie ervan inderdaad niet of nauwelijks uitgebreid, dat vind ik toch jammer. Gezien de gemiddelde bezetting van de ICE lijkt mij dat zeker een realistische uitbreiding.
Er heeft in 2006 even een rechtstreeks treinpaar Asd - München Hbf bestaan en die zat gedurende zijn hele bestaan volgeboekt, zo vol zelfs dat ik er alleen een terugreis mee kon maken. Het was de 222 als ik me niet vergis. Vreemd dat ze zo'n verbinding al na een seizoen schrappen. En een ver-ICE-ing van de IC Berlijn heeft vast ook potentie.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Ja als er dan niet meer gestopt wordt in Stendal en Rathenow, kan er tussen Hannover en Berlijn zo 25 minuten van de reistijd af. Nu is het al sneller in sommige gevallen om in Hannover de trein uit Nederland te verlaten als je naar Berlijn wilt reizen. Ze worden onderweg ingehaald door de ICE die dan 10 minuten eerder in Berlijn aankomt.

Even voorbeeldje: IC t143 vertrekt om 13.21u uit Hannover Hbf naar Berlin en komt om 15.22u aan in Berlin Hbf
Stap je vanuit Nederland dus uit in Hannover vanuit de t143 en je stapt weer in de ICE 557 in met vertrektijd 13.31u, dan kom je al om 15.08u aan in Berlin Hbf...
Deed ik toen ik in mijn eentje dat stuk aflegde in ieder geval, ben je meteen van het hoge Henk & Ingrid gehalte in de Berlijn IC af 8-)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door BR628 »

Pas als je met de 446 / 447 reist merk je dat Berlijn - Hannover heerlijk is zonder stops. Toen ik vorige week met de 447 naar Berlijn ging, vertrokken we om 2:50 uit Hannover en arriveerden we om 4:20 op Berlin Hbf.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Ja die ICE doet er dus 7 minuten langer over. Zal wel met stoppen in Berlin Spandau te maken hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Suus »

Wat denk ik wel meespeelt is dat:

- We in Nederland geen reserveringscultuur hebben in het openbaar vervoer. Er zal dus weinig gebruik worden gemaakt van het goedkope tarief dat je zelfs de dag voor vertrek nog wel kan verkrijgen op de site van NS Hispeed.
- Bij de kaartautomaat toch wel erg veel mensen zullen schrikken van het tarief van 8 euro per enkele reis
- Het op dit moment alleen voor reizigers tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam interessant is, andere reizigers moeten ergens overstappen en hebben vaak doorgaande verbindingen over Rotterdam heen (s2100, s2200).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Daniel »

En als de reizigers al bereid zouden zijn om over te stappen dan hebben ze ook nog een beroerde aansluiting... de
aansluiting s2100 -> s1000 bestaat bijvoorbeeld wel, maar de aansluiting s1000 -> s2100 is er eentje van -4 minuten. Die richting uit is het dus notabene een sneller om de s2100 al in Amsterdam te nemen :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door midnet »

Bee schreef:Wat denk ik wel meespeelt is dat:

- We in Nederland geen reserveringscultuur hebben in het openbaar vervoer. Er zal dus weinig gebruik worden gemaakt van het goedkope tarief dat je zelfs de dag voor vertrek nog wel kan verkrijgen op de site van NS Hispeed.
- Bij de kaartautomaat toch wel erg veel mensen zullen schrikken van het tarief van 8 euro per enkele reis
Je zal wel de FYRA-voorloper bedoelen.
Niet alleen dat: om dat vooruitgeboekte voordeeltje effecief te benutten, moet je ruim op tijd voor je vertrek aanwezig zijn-dus daar gaat elk tijdvoordeel al foetsie (want de gewone IC had je dan net zo goed kunnen nemen). Want ben je 1 min. te laat-dan ben je al dat geld kwijt.
In het buitenland werkt dat, omdat daar in de praktijk de alternatieven zo slecht zijn, of totaal afwezig.
Er is, op wat grotere schaal, een vergelijkbaar voorbeeld: Keulen-Frankfurt, de oude route langs de Rijn of de veel duurdere en veel snellere DB-HSL. Daar blijven heel veel mensen de oude en goedkopere route gebruiken. Maar er is zo'n grote vervoersvraag (ook extra erbijgekomen), dat op beide routes wel volle treinen zijn.
In de krantenartikelen zal wel bedoeld zijn: ''de treinen van NS-Hispeed''-(voor mij vooral lowspeed voor hi-cost), en dat is Brussel, Keulen, Berlijn, een deeltje Paris en die FYRA.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten