Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Daniel »

Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden
Geplaatst op: vrijdag 3 september 2010 14:03
Laatst bijgewerkt: vrijdag 3 september 2010 14:04


LEEUWARDEN - Een nog onbekende man joeg donderdagmiddag een aantal buspassagiers de stuipen op het lijf.
Hij dreigde onder meer de lijnbus die onderweg was van Leeuwarden naar Burgum even buiten Leeuwarden op te blazen. Dat heeft de politie Friesland vrijdag bekendgemaakt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door find_your_spot »

Reist u met een OV-chipkaart? Vergeet dan niet uit te checken.
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Wubbo »

Ja, en wat is nu je punt? Dat in dit soort gevallen de OV-chipkaart niet handig is? :? Sorry, maar er lijkt me hier iets meer aan de hand dan iets waarover een semi-grappige opmerking gemaakt moet worden.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door AOD »

Deze samenleving is gestresst. Een lolletje verbreekt de spanning.

Het opblazen ging overigens niet door, de onbekende man brandde z'n bek aan de uitlaat. (A)

Zal je met een tram niet gebeuren. :idea:
Laatst gewijzigd door AOD op vr 03 sep 2010, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Caspar »

Dat soort dingen vind ik geen lolletje om de sleur te verbreken als ik eerlijk ben. Dat kan natuurlijk op heel andere manieren, door een leuk gesprek te beginnen met een reiziger, of door des noods wat te zingen ofzo. Maar dit soort dingen, nee.
Het opblazen ging overigens niet door, de onbekende man brandde z'n bek aan de uitlaat.
Zeg dan niets :roll:
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door AOD »

Ach, er wordt ook op dit forum veel onzin geschreven. Bv een opmerking dat voor een fiets energie is gebruikt. Slaat ook nergens op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of er echt een bom was, je hoort wel vaker van dat soort dreigementen. Kan mij echter voorstellen dat je als chauffeur of passagier toch even flink zenuwachtig wordt :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Wubbo »

Kunnen we nu de lolletjes eindelijk achterwege laten en het gewoon over deze situatie hebben?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Bart »

- Natuurlijk zet nu.nl er weer een Veolia-bus bij als begeleidend plaatje.
- Stel dat de man op een persoonlijke ov-chipkaart reed, zou men dan kunnen traceren wie er allemaal zijn ingecheckt? Of houdt de apparatuur dat niet bij?
Bee schreef:Kan mij echter voorstellen dat je als chauffeur of passagier toch even flink zenuwachtig wordt :N
Ze zullen flink aangeslagen zijn ja.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door find_your_spot »

Bart schreef:- Natuurlijk zet nu.nl er weer een Veolia-bus bij als begeleidend plaatje.
- Stel dat de man op een persoonlijke ov-chipkaart reed, zou men dan kunnen traceren wie er allemaal zijn ingecheckt? Of houdt de apparatuur dat niet bij?
Nu.nl heeft sowieso weinig verstand.

Het achterhalen van identiteiten met de OV-chipkaart is inderdaad mogelijk. Maar volledig tegen de regels.

Verder reizen er maar weinig mensen in Friesland buiten studenten om met een OV-chipkaart.
Deze man schat ik sowieso niet hoog in.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Het achterhalen van identiteiten met de OV-chipkaart is inderdaad mogelijk. Maar volledig tegen de regels.
Nee hoor, een jaar geleden (ongeveer) heeft het OM de namen opgevraagd van alle reizigers die op een bepaald metrostation in Rotterdam kwamen in een bepaalde periode. Ze hoopten daarmee een crimineel te pakken te krijgen. Big surprise, dat lukte niet met die informatie en de man is opgespoord op een andere manier. Maar het is dus (kennelijk) niet tegen de regels, én het wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Suus »

Volgens een artikel in het AD zou het gaan om een neger van 1,95 met een kaal hoofd die alleen Engels sprak. Het zou gebeurd zijn in een bus op lijn 20 van Qbuzz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Nee hoor, een jaar geleden (ongeveer) heeft het OM de namen opgevraagd van alle reizigers die op een bepaald metrostation in Rotterdam kwamen in een bepaalde periode. Ze hoopten daarmee een crimineel te pakken te krijgen. Big surprise, dat lukte niet met die informatie en de man is opgespoord op een andere manier. Maar het is dus (kennelijk) niet tegen de regels, én het wordt gebruikt.
Het OM had TLS gechanteerd en bedreigd dat ze de gegevens moesten af staan, dit heeft TLS altijd verdedigd.
Totdat het OM de gegevens zelf maar kwam ophalen.

Woest is TLS naar de rechter gestapt en daar hebben ze hun gelijk gehaald.
De reiziger dient beschermt te worden.

Achteraf bleek ook nog eens dat die man die ze in gedachte hadden niet eens het juiste persoon was. Al die mensen hebben onnodig privacy schade opgelopen.

Hoop dat je je kennis over dit onderwerp snel bijstelt.

http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2009/ ... opsporing/

http://weblogs.nrc.nl/democratie/2009/0 ... rotterdam/
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door webguy »

Leuk en aardig, maar die rechtzaak ging om de foto's! De rest van de info mag het OM wel opvragen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Het OM had TLS gechanteerd en bedreigd dat ze de gegevens moesten af staan, dit heeft TLS altijd verdedigd.
Totdat het OM de gegevens zelf maar kwam ophalen.

Woest is TLS naar de rechter gestapt en daar hebben ze hun gelijk gehaald.
De reiziger dient beschermt te worden.
TLS weigerde alleen om de pasfoto's te verstrekken! De andere gegevens werden zonder morren overgedragen. Ik citeer even uit dezelfde bron die je geeft:
Naam, adres, postcode, woonplaats: die informatie werd zonder morren overgedragen. Maar pasfoto’s, dat weigerde TLS, met een beroep op de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Edit: wat webguy dus inderdaad al zegt (zag zijn bericht over het hoofd).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: TLS weigerde alleen om de pasfoto's te verstrekken! De andere gegevens werden zonder morren overgedragen.
En ik mag je weer tegen spreken omdat ik bij TLS op bezoek ben geweest en mij werd verteld dat dit niet zonder slag of stoot is gegaan.
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Volgens een artikel in het AD zou het gaan om een neger van 1,95 met een kaal hoofd die alleen Engels sprak. Het zou gebeurd zijn in een bus op lijn 20 van Qbuzz.
Ongetwijfeld dus iemand zonder persoonlijke OV-chipkaart.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Man dreigde bus op te blazen bij Leeuwarden

Bericht door Caspar »

Ze hebben het daar al niet zo op allochtonen, met name rondom die asielzoekerscentra in Oostelijk Friesland zijn er wel wat opstootjes geweest met locale jongeren en asielzoekers. Zo was er toch ook al een Irakese asielzoeker die er van verdacht (werd/is) de moord op Marianne Vaatstra gepleegd te hebben? Als zo'n berichtje nu klopt, zal het alleen maar weer een beetje lastiger worden voor mensen met een andere huidskleur in die regio.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten