Uitbreiding station Wormerveer
Uitbreiding station Wormerveer
Meer treinen, minder vertraging door uitbreiding station Wormerveer
wormerveer -
Om in de toekomst meer treinen op de Zaanlijn te kunnen laten rijden, ondergaat station Wormerveer de komende jaren een ingrijpende verbouwing. Er komen twee extra perrons, liften, een bewaakte fietsenstalling en een nieuwe overkapping van de entree.
Wormerveer heeft nu alleen een middenperron met twee sporen. Dat is onvoldoende voor een traject waar acht treinen per uur rijden, zegt Cees de Vries. Hij is sinds juni regiodirecteur Randstad Noord bij Pro Rail. De krappe infrastructuur op de Zaanlijn leidt in de praktijk tot oponthoud. ,,Als een stoptrein vertraagd is, moet de Intercity er noodgedwongen achteraan hobbelen.''
Door de aanleg van twee extra perrons en extra sporen kunnen intercity's passeren. ,,Dat betekent een hogere punctualiteit'', zegt De Vries. De extra ruimte gaat ten koste van twee goederensporen.
De Velser spoortunnel is volgens De Vries een goed alternatief voor de goederentreinen die vanaf Corus naar Zuid-Nederland rijden.
Als de infrastructuur bij Wormerveer en bij Uitgeest (waar de Zaanlijn en de spoorlijn vanuit Haarlem samenkomen) is aangepast, wordt 'rijden zonder spoorboekje' in de toekomst mogelijk, zegt Cees de Vries. ,,Dat is een zaak van NS.'' Deze week draait NS proef op het traject Utrecht-Eindhoven. Slaagt deze proef, dan zullen er in de toekomst ook op de Zaanlijn 12 treinen per uur gaan rijden (nu zijn dat er .
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... Wormerveer
wormerveer -
Om in de toekomst meer treinen op de Zaanlijn te kunnen laten rijden, ondergaat station Wormerveer de komende jaren een ingrijpende verbouwing. Er komen twee extra perrons, liften, een bewaakte fietsenstalling en een nieuwe overkapping van de entree.
Wormerveer heeft nu alleen een middenperron met twee sporen. Dat is onvoldoende voor een traject waar acht treinen per uur rijden, zegt Cees de Vries. Hij is sinds juni regiodirecteur Randstad Noord bij Pro Rail. De krappe infrastructuur op de Zaanlijn leidt in de praktijk tot oponthoud. ,,Als een stoptrein vertraagd is, moet de Intercity er noodgedwongen achteraan hobbelen.''
Door de aanleg van twee extra perrons en extra sporen kunnen intercity's passeren. ,,Dat betekent een hogere punctualiteit'', zegt De Vries. De extra ruimte gaat ten koste van twee goederensporen.
De Velser spoortunnel is volgens De Vries een goed alternatief voor de goederentreinen die vanaf Corus naar Zuid-Nederland rijden.
Als de infrastructuur bij Wormerveer en bij Uitgeest (waar de Zaanlijn en de spoorlijn vanuit Haarlem samenkomen) is aangepast, wordt 'rijden zonder spoorboekje' in de toekomst mogelijk, zegt Cees de Vries. ,,Dat is een zaak van NS.'' Deze week draait NS proef op het traject Utrecht-Eindhoven. Slaagt deze proef, dan zullen er in de toekomst ook op de Zaanlijn 12 treinen per uur gaan rijden (nu zijn dat er .
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... Wormerveer
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
"Pro Rail" vooral... Wel weer stationsproject #9921
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Waar gaat de NS reizigers vandaan halen om 12 treinen te vullen tussen Zaandam en Uitgeest/Alkmaar? Dinsdag om 7.01 uit Heiloo naar Amsterdam gegaan met een t800 en daar was de achterste bak nog bijna helemaal leeg van 8 bakken Virm. Rond een uur of 14.00 heb ik wel eens door een VIRM6 gewandeld op dat traject, en kwam ik onder en boven niet verder dan 19 reizigers. Als je het artikel bekijkt, dan zou het dus betekenen dat de stoptrein veel vaker een paar minuten stil moet staan in Wormerveer. Of wordt het een soort Abcoude van voor de 4 sporige Utrechtse lijn?
En het artikel heeft het ook over goederensporen, maar ik neem aan dat men gewoon de 2 buitenspoortjes bedoelt daar.
En het artikel heeft het ook over goederensporen, maar ik neem aan dat men gewoon de 2 buitenspoortjes bedoelt daar.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ik neem aan dat ze gewoon bedoelen dat die zijsporen niet meer gebruikt kunnen worden voor goederentreinen omdat ze daar voortaan de stoptreinen willen laten stoppen.
Project lijkt me een groot woord voor het maken van twee extra perrons aan de zijsporen, dat is vrij eenvoudig. Dat er liften geplaatste worden lijkt me gewoon onderdeel van het landelijke beleid om de toegankelijkheid te verbeteren, dat moet sowieso een keer en dit is dan mooi hiermee te combineren.webguy schreef:Wel weer stationsproject #9921
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Wat ik er van begrijp is dat er wissels worden vervangen voor snellere, dan de huidige 40km/u wissels. En dat de sporen behoorlijk verlegd zullen worden. Er is nu helemaal geen ruimte voor een perron aan de dorpskant, of je moet dat tankstation gaan slopen en saneren. Lijkt me een iets groter 'project' dan bv buurstation Krommenie- Assendelft of Assp.
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Het is echter niet onverstandig om perrons bij die sporen te bouwen, het maakt het allemaal wel wat flexibeler dan met sporen zonder perrons. Die ellende komt toch af en toe terug bij stations tussen Bijlmer ArenA en Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39170
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Het schijnt nu juist het geval te zijn dat men er alleen perrons wil bouwen en geen wissels wil vervangen. Dat is ook de reden dat de sprinter onder normale omstandigheden gewoon aan het middenperron blijft halteren: naar de zijsporen gaan kost teveel rijtijd als er niet ingehaald hoeft te worden.Caspar schreef:Wat ik er van begrijp is dat er wissels worden vervangen voor snellere, dan de huidige 40km/u wissels. En dat de sporen behoorlijk verlegd zullen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Voor zover ik in kan schatten is 4x per uur tussen Zaandam en Alkmaar wel voldoende. 4x per uur tussen Zaandam en Uitgeest ook wel, behalve in de spits als de treinen uitpuilen. Zondag rijdt alles maar 2x per uur, wat overigens te weinig is.Caspar schreef:Waar gaat de NS reizigers vandaan halen om 12 treinen te vullen tussen Zaandam en Uitgeest/Alkmaar? Dinsdag om 7.01 uit Heiloo naar Amsterdam gegaan met een t800 en daar was de achterste bak nog bijna helemaal leeg van 8 bakken Virm. Rond een uur of 14.00 heb ik wel eens door een VIRM6 gewandeld op dat traject, en kwam ik onder en boven niet verder dan 19 reizigers.
De huidige dienstregeling zorgt ervoor dat er eerst een IC richting Uitgeest vertrekt, vervolgens een Sprinter. Richting Zaandam/Amsterdam heb je eerst een Sprinter die aankomt in Zaandam, kort daarna gevolgd door de Intercity.
Als je dus de frequentie wilt uitbreiden, dan moet je toch enige aanpassingen verrichten?
Gezien de reizigersaantallen in de spits zou ik twee extra Sprinters per uur wel zien zitten. :) Maar de treinen zitten pas vanaf Zaandam over het algemeen propvol...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ja de sprinters, omdat in Zaandam niemand wil wachten op de IC (de s800 en s3000) die er 3 minuten achter rijden. Zeker in de s800 kunnen ook in de spitsen nog wel wat reizigers mee. En de NS moet inderdaad ook eens beginnen op zaterdag en zondag ieder kwartier een sprinter te laten rijden. Dat kan zo worden ingevoerd, zonder ETMET, of wat voor andere aanpassing aan infra dan ook...
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Dat klopt inderdaad met betrekking tot de spits. Maar de Intercity's hebben ook wel eens de neiging om vertraging op te lopen, dus als je verderop nog een aansluiting moet halen, dan wordt je vast niet blij. :)Caspar schreef:Ja de sprinters, omdat in Zaandam niemand wil wachten op de IC (de s800 en s3000) die er 3 minuten achter rijden. Zeker in de s800 kunnen ook in de spitsen nog wel wat reizigers mee. En de NS moet inderdaad ook eens beginnen op zaterdag en zondag ieder kwartier een sprinter te laten rijden. Dat kan zo worden ingevoerd, zonder ETMET, of wat voor andere aanpassing aan infra dan ook...
Momenteel worden de Sprinters met iets van 2 of 3 Plan V'tjes gereden (ik hoop niet dat ze in de spits maar 2 Plan V'tjes inzetten...). Vanaf maandag worden er SLT's ingezet, dus als er bijvoorbeeld een trein bestaande uit twee maal SLT4 is, kan dat ook weer wat schelen in de spits. :)
Overigens, wat is TMET?
Zaterdag heb je 4x IC en 2x Sprinter en zondag heb je 2x IC en 2x Sprinter. Vooral op de zondag is dat dus (zoals je ergens in een ander draadje ooit eens aankaartte) dat veel te weinig. Misschien kan er worden overgestapt op een 20-minuten dienstregeling, want ieder kwartier een Sprinter is misschien ook weer een beetje veel?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Uitbreiding station Wormerveer
ETMET is die proef die gaat lopen, iedere tien minuten een trein. Ik dacht juist dat tijdens die proef er gereden gaat worden met SGMm op de trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven. Dan zou ik denken dat dus de zaanlijn ook SGMm krijgt. Een en ander omdat er nog niet genoeg machinisten zijn in de regio om al die series te verSLT'en.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39170
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
SGMm voor ETMET concentreert zich op de lijn Utrecht - Geldermalsen, alleen daar gaat men om de 10 minuten rijden met Sprinters (niet tussen Utrecht en Amsterdam dus, daar alleen met de IC's).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ah, die proef. Sorry, ik was nog niet bekend met de afkorting. :)Caspar schreef:ETMET is die proef die gaat lopen, iedere tien minuten een trein. Ik dacht juist dat tijdens die proef er gereden gaat worden met SGMm op de trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven. Dan zou ik denken dat dus de zaanlijn ook SGMm krijgt. Een en ander omdat er nog niet genoeg machinisten zijn in de regio om al die series te verSLT'en.
Officieel heeft de Zaanlijn ook SGMm. Maar sinds afgelopen winter, na de sneeuwperikelen bij de spoorwegen, is het hoofdzakelijk Mat''64 -o-. En dan is het een prettig gezicht als er weer eens heel af en toe een SGMm tussenkomt. :D Maar ik dacht juist dat in het wijzigingsblad stond dat de twee Sprinterlijnen door de Zaanstreek zouden verSLT'en (mooi nieuw woord Caspar :D).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Zaanlijn wordt SLT, daardoor ook de treinen van en naar Breukelen en Rhenen. Plan V kan naar de schroothoop (al duurt dat erg lang tegenwoordig), SGM gaat een maandje rondtuffen ten zuiden van Utrecht, DD-AR gaat DDM-1 vervangen enzovoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Oke ik zat wat te lezen in over ETMET en daar had men het erover dat tijdens de proef er met SGMm gereden wordt. Geldt dat alleen ten Zuiden van Utrecht?
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ik neem aan van wel. Van wat ik begreep komt er tijdens de proef 6x IC tussen Amsterdam CS en Eindhoven en 6x Sprinter tussen Utrecht en Geldermalsen.Caspar schreef:Oke ik zat wat te lezen in over ETMET en daar had men het erover dat tijdens de proef er met SGMm gereden wordt. Geldt dat alleen ten Zuiden van Utrecht?
Ik neem aan dat de extra IC's worden uitgevoerd door VIRM's?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ja, en daardoor komt er onder andere ICM te rijden in de s2000 / s8800.
Laatst gewijzigd door webguy op vr 03 sep 2010, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Series goed vertalen
Reden: Series goed vertalen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Hear hear, nog een voorstander van 20-minutendiensten. Daar heb ik al eens eerder wat over geroepen ;-)VIRM schreef:Misschien kan er worden overgestapt op een 20-minuten dienstregeling, want ieder kwartier een Sprinter is misschien ook weer een beetje veel?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39170
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Dat heeft dus niks met ETMET te maken is inmiddels gebleken... des te meer met de s12500 en s12700 die vanuit Rotterdam in de ochtendspits tot Utrecht gaat rijden en daar op 18/19 aankomt (dus op de s2000 / s8800 keert).Bee schreef:Ja, en daardoor komt er onder andere ICM te rijden in de s2000 / s8800.
In de avondspits keren ze uit die series weer op de s22700 Utrecht -> Rotterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Of misschien heeft men gewoon handig twee dingen gecombineerd? Al die in Utrecht kerende treinen die je hier noemt rijdne dus los van de NoordOost en hadden dan ook best met VIRM gereden kunnen worden, maar dat gaat alleen niet als de VIRM's die je daarvoor nodig zou hebben al voor ETMET bestemd zijn.
(We dwalen steeds verder af van Wormerveer, tijd voor een apart ETMET-topic?)
(We dwalen steeds verder af van Wormerveer, tijd voor een apart ETMET-topic?)
Dat heeft niks met de sneeuwproblemen te maken, al sinds september vorig jaar rijdt er planmatig geen SGMm meer. Het idee was daarbij dat SGMm hier meteen plaats zou maken voor de SLT maar dat laatste had een beetje vertraging opgelopen. Mat'64 is het reservematerieel voor lijnen-waar-SLT-had-moeten-rijden-maar-nog-even-niet.VIRM schreef:Officieel heeft de Zaanlijn ook SGMm. Maar sinds afgelopen winter, na de sneeuwperikelen bij de spoorwegen, is het hoofdzakelijk Mat''64 -o-.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39170
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Nee ze keren op Rotterdam Centraal nog gewoon als vanouds op de NoordOostreisthijs schreef:Of misschien heeft men gewoon handig twee dingen gecombineerd? Al die in Utrecht kerende treinen die je hier noemt rijdne dus los van de NoordOost en hadden dan ook best met VIRM gereden kunnen worden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Uitbreiding station Wormerveer
En dat is een daverend succes, maar niet heus. Veel te korte treinen (1x Plan V of 1x SGM-II in de spits) zijn schering en inslag en het punctualiteitsniveau is gedaald tot het vriespunt. Hopelijk gaat het wat beter als er vanaf maandag SLT's gaan rijden.reisthijs schreef:Dat heeft niks met de sneeuwproblemen te maken, al sinds september vorig jaar rijdt er planmatig geen SGMm meer. Het idee was daarbij dat SGMm hier meteen plaats zou maken voor de SLT maar dat laatste had een beetje vertraging opgelopen. Mat'64 is het reservematerieel voor lijnen-waar-SLT-had-moeten-rijden-maar-nog-even-niet.VIRM schreef:Officieel heeft de Zaanlijn ook SGMm. Maar sinds afgelopen winter, na de sneeuwperikelen bij de spoorwegen, is het hoofdzakelijk Mat''64 -o-.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Ook met SLT kan je te korte treinen hebben... Maar je hebt wel het voordeel dat de kleinst mogelijke samenstelling wel wat ruimer is.
Wel vreemd dan dat ik eigenlijk nooit korter dan twee stellen zie rijden tussen Amsterdam en Utrecht in de spits? Al moet gezegd worden dat 4 bakken al aan de krappe kant is.ziggy schreef:Veel te korte treinen (1x Plan V of 1x SGM-II in de spits) zijn schering en inslag
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Uitbreiding station Wormerveer
De Zaanlijn is drukker dan het stuk tussen Amsterdam en Utrecht is mijn ervaring in de stoptreinen. Zie vaak 4 bakken rijden, zoals op zondag de hele dag. En dat is op zondag echt te weinig. Iedere rit moeten er wel een stuk of 100 tot 150 mensen staan vanaf Koog Zaandijk. Gister zag ik een los tweetje rijden vanuit Amsterdam naar Uitgeest. Op zich niet zo erg omdat het maar een kort stukje is qua reistijd, maar zo moeilijk is het toch niet om in ieder geval altijd met 6 bakken te rijden...
Aangezien hier kenners in dit topic zijn van de Zaanstreek vroeg ik me nog wat anders af. Als straks alles rondom station Zaandam af is, blijft dan het busstation op de plek waar het nu ook staat? Ik vind het zo ver lopen in vergelijking met de situatie hiervoor. Als je een beetje achteraan uitstapt op station Zaandam sta je hemelsbreed op 30 meter van de bussen af, maar moet je minstens 750 meter wandelen voor je er bent
Aangezien hier kenners in dit topic zijn van de Zaanstreek vroeg ik me nog wat anders af. Als straks alles rondom station Zaandam af is, blijft dan het busstation op de plek waar het nu ook staat? Ik vind het zo ver lopen in vergelijking met de situatie hiervoor. Als je een beetje achteraan uitstapt op station Zaandam sta je hemelsbreed op 30 meter van de bussen af, maar moet je minstens 750 meter wandelen voor je er bent
Re: Uitbreiding station Wormerveer
Nee, het komt voor eind dit jaar nog onder het nieuwe "mooie" stadhuis dat direct naast het station ligt. Dus zegmaar weer op de oude plek.
Hieronder dus zegmaar.
Hieronder dus zegmaar.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 04 sep 2010, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten