Wat eten we vandaag? #8

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

Ik eet vandaag:

Gerst met sperziebonen in de oven

200 g. gerst
250 g. sperziebonen
2 tomaten
4 dl. groentebouillon
1 laurierblad
1 theel. gemalen lavas
bonekruid
zout
25 g. boter
½ theel. basilicum
50 g. geraspte kaas\

Was de gerst en laat uitlekken. Was de bonen, haal ze af en snijd ze in stukken. Snijd de tomaten in plakken. Verwarm de bouillon met het laurierblad en de lavas en roer de gerst erdoor.

Laat het mengsel 1 uur koken. Verwarm de oven voor op 200 °C. Kook de sperziebonen met het bonekruid 'beetgaar' in ca. 10 min.

Leg de helft van de gare gerst op de bodem van een ingevette ovenschaal, leg daarop de helft van de sperziebonen, vervolgens de helft van de tomaten met een snufje basilicum en strooi daarop de helft van de kaas.

Herhaal de procedure. Leg hier en daar een klontje boter en zet het gerecht 30 min. in de warme oven tot het goudbruin.

De schotel kan ook door en door verhitten en de kaas laten smelten door de schaal op een vlamverdeler op een laag vuur ca. 15 min. te verhitten.

Variatie:

Gebruik i.p.v. gerst bruine bonen. Week ze in ruim water, giet ze voor het koken af en kook ze in 4 dl. bouillon met een laurierblad in 1-2 uur gaar. Ga verder te werk als boven beschreven.

Verse lavas en basilicum is nog lekkerderderder.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Mark »

Ik heb zojuist een paar tortilla's op alleen nu hangt er nog een stukje gehakt halverwege mijn keel... zeer irritant als dat niet weg wil :')
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door htm_tram »

tartaar, gebakken aardappelen, dopertjes (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Meltrain »

Eerst vegetarische groentesoep en daarna patat en saté met pindasaus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Daniel »

Hier ook al tartaar vanavond, maar dan met gekookte aardappeltjes en spinazie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Ardan »

Entrecote (aka schoenzool), groentezooi, en aardappeltjes_met_schil enzo gegeten, bij mijn werk. Smaakte an sich prima, maar vooral die entrecote.. had bijna medelijden met de gasten toen ik het hen serveerde.
Ik doe ook maar wat
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

Wel allemaal zeer traditioneel. Wisten jullie dat er voor één kilo vlees gemiddeld vijf kilo plantaardig voer nodig is? En dat er dus ook vijf keer zoveel transport nodig is? En dat er dus veel minder files zouden kunnen zijn?

Afbeelding

En wisten jullie dat sommige politiek partijen daarom meer asfalt willen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Suus »

Ik eet een keer per week vegetarisch. En ik ga zeker geen gerst eten dan, want dat is niet lekker onverwerkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

Bee schreef:Ik eet een keer per week vegetarisch. En ik ga zeker geen gerst eten dan, want dat is niet lekker onverwerkt.
Je moet het dan ook in combinatie met iets anders eten. Ik heb dat ook aangegeven in het recept. Dat is ook het grote misverstand van "aardappelen-groente-vleeseters". Ik heb er totaal geen moeite mee.

Verder geheel jouw probleem. ;)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Stefan »

AOD schreef:Wel allemaal zeer traditioneel. Wisten jullie dat er voor één kilo vlees gemiddeld vijf kilo plantaardig voer nodig is? En dat er dus ook vijf keer zoveel transport nodig is? En dat er dus veel minder files zouden kunnen zijn?

En wisten jullie dat sommige politiek partijen daarom meer asfalt willen?
Ah, kijk.. Ik zal voortaan dus wel een extra biefstukje (of wat dan ook..) kopen. Nog meer files! :D :|
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Suus »

AOD schreef:
Bee schreef:Ik eet een keer per week vegetarisch. En ik ga zeker geen gerst eten dan, want dat is niet lekker onverwerkt.
Je moet het dan ook in combinatie met iets anders eten. Ik heb dat ook aangegeven in het recept. Dat is ook het grote misverstand van "aardappelen-groente-vleeseters". Ik heb er totaal geen moeite mee.

Verder geheel jouw probleem. ;)
Gerst hoort in bier, niet in een avondmaaltijd, maar dat is misschien mijn mening. En ik ben zeker geen standaard aardappeleter, als het twee keer per week op het menu staat is dat veel. Geef mij maar rijst of een variant van mie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door find_your_spot »

AOD schreef:
En wisten jullie dat sommige politiek partijen daarom meer asfalt willen?
Heel goed idee! :pos: Wat mij betreft asfalteren ze heel Nederland in 1 keer! *O*


Vanavond eten we net als alle andere dagen brood.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Ardan »

Geen bleekselderij? :lol:
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door find_your_spot »

Ardan schreef:Geen bleekselderij? :lol:
Afbeelding

Bah!
For Your Railroad Adventures
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

Stefan schreef:
AOD schreef:Wel allemaal zeer traditioneel. Wisten jullie dat er voor één kilo vlees gemiddeld vijf kilo plantaardig voer nodig is? En dat er dus ook vijf keer zoveel transport nodig is? En dat er dus veel minder files zouden kunnen zijn?

En wisten jullie dat sommige politiek partijen daarom meer asfalt willen?
Ah, kijk.. Ik zal voortaan dus wel een extra biefstukje (of wat dan ook..) kopen. Nog meer files! :D :|

Prachtig! Het kan mij niet genoeg zijn. :lol:
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

Bee schreef:
AOD schreef:
Bee schreef:Ik eet een keer per week vegetarisch. En ik ga zeker geen gerst eten dan, want dat is niet lekker onverwerkt.
Je moet het dan ook in combinatie met iets anders eten. Ik heb dat ook aangegeven in het recept. Dat is ook het grote misverstand van "aardappelen-groente-vleeseters". Ik heb er totaal geen moeite mee.

Verder geheel jouw probleem. ;)
Gerst hoort in bier, niet in een avondmaaltijd, maar dat is misschien mijn mening. En ik ben zeker geen standaard aardappeleter, als het twee keer per week op het menu staat is dat veel. Geef mij maar rijst of een variant van mie.
Een traditionele denker. Fantasie op NUL. Wat zul jij het nog moeilijk krijgen, want ook rijst komt met vrachtwaggels hierheen. Had ik al iets geschreven over Peakoil? :D

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 75#p105439
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door AOD »

find_your_spot schreef:
AOD schreef:
En wisten jullie dat sommige politiek partijen daarom meer asfalt willen?
Heel goed idee! :pos: Wat mij betreft asfalteren ze heel Nederland in 1 keer! *O*
Vooral de randstad. :D Je ziet, ik ben ook behoorlijk egoistisch! :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Suus »

AOD schreef:Een traditionele denker. Fantasie op NUL. Wat zul jij het nog moeilijk krijgen, want ook rijst komt met vrachtwaggels hierheen. Had ik al iets geschreven over Peakoil? :D
Rijst komt met de boot vanuit Zuid-Amerika naar Nederland, om precies te zijn naar Zaandam. In Zaandam zit ook het distributiecentrum van de supermarkt waar ik mijn boodschappen doe, en ik woon zo'n 15 kilometer van Zaandam af. Het valt allemaal wel mee met die vrachtwagens. Het is maar goed dat ik in de Randstad woon :mrgreen: Oja, en het grootste deel van de tijd eet ik Fair-trade rijst, als je je daar ook nog zorgen om maakte :X

In het bestaan van Peakoil geloof ik wel, maar tot nu toe heeft de mens bijna elk probleem kunnen oplossen. Zo zag ik eergisteren een verhaal over plantaardige olie met dezelfde kenmerken als aardolie gewonnen uit de resten van tuinafval en landbouwafval (stronken e.d.). Binnen 4 jaar kan 40% van de aardolieproductie vervangen worden door deze aardolievervanger uit de laboratoriums in Enschede. En tuinafval is er genoeg op de wereld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Fles »

Tering wat een polemiek ineens hier :lol:

Ik eet zometeen een roerbakmaaltijd met rundvleesreepjes en groente. Omdat dat lekker is en makkelijk. EN gezond. En het milieu interesseert me geen zak :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Ik eet zometeen een roerbakmaaltijd met rundvleesreepjes en groente. Omdat dat lekker is en makkelijk. EN gezond. En het milieu interesseert me geen zak :)
Ik heb heel toevallig het zelfde gegeten (en nee, ik heb niet bij Fles gegeten :mrgreen: ). :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Caspar »

Nou ik heb vandaag wel heel erg veel streekproducten genuttigd:
Een pizza met 4 soorten Texels kaas, van Texelse koeien, schapen en geiten.

En daarbij natuurlijk een goed glas Texels Bier:
Afbeelding

En de grondstoffen daarvan komen dan weer, heel verrassend uit:
Afbeelding

En dat alles tijdens een dagje Texel.


Verder eet ik niet zo veel vlees, misschien 3 à 4 keer per week, en alleen scharrel of biologisch. Die gerechten die hierboven worden beschreven door AOD daar heb je minstens 2 uur koken voor nodig om alles te laten trekken, wellen etc. Daar heb ik gewoonweg niet genoeg tijd voor. Die kant en klaar maaltijden gaan er trouwens wel niet meer in, die staan helemaal bol van de synthetische toevoegingen, dat is dan weer het andere uiterste. Aspartaam, Glucose siroop, E621, zijn ingrediënten die ik vermijdt. Ik heb in een documentaire laatst eens gezien dat er bij het verwerken van veevoer, ook gekookte karkassen van slachtvee in gaan, aangevuld met overleden huisdieren als honden en katten, nog voorzien van vlooienbanden. Dat verdween allemaal in de grote stoomkookmachine, en werd daarna ingedroogd en vermaald tot veevoer. Enige criterium daarbij is dat er geen kannibalisme gewenst is. Maar, de sporen van het vlooiengif waren in de geslachte kippen die het voer hadden gegeten, uiteindelijk nog meet/zichtbaar :?
Oud forumgebruiker

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik eet alleen dingen van de legbatterij. Het is goedkoop en goed te eten.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Caspar »

O ik eet bijna alles gewoon hoor, maar het is soms wel eens goed om beetje te weten hoe je eten wordt geproduceerd en waar het vandaan komt. En dat Texelse bier is een aanrader voor de bierliefhebber. Verkopen ze in de supermarkt hier onder me ook :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Ardan »

In feite ben ik qua eten net een vuilnisbak: gooi alles er maar in! :D
Ben nooit een moeilijke eter geweest. Was voor mijn moeder ook wel zo fijn :lol: Ik ben zelfs bij scouting de ontgroeningsdrankjes-voorproever.... (*smak smak..* Nee, dit is echt te lekker! Gooi er nog wat koffiepoeder en zo door..)
Toch eet ik niet alle vleessoorten. Eend, wild, kalf, schaap, en de niet-westerse soorten als hond en dat soort ongein hoef je mij echt niet voor te zetten. Bij de shoarmatent bestel ik ook altijd de kipvariant. Nee, met een lekker visje maak je mij wel echt blij :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag? #8

Bericht door Geert »

Caspar schreef:O ik eet bijna alles gewoon hoor, maar het is soms wel eens goed om beetje te weten hoe je eten wordt geproduceerd en waar het vandaan komt.
Jij hebt vast wel eens naar Keuringsdienst van Waarde gekeken dan ;)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten