GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door Ruben »

GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro
Geplaatst op: vrijdag 3 september 2010 20:35
Laatst bijgewerkt: vrijdag 3 september 2010 20:37


Het lijkt er sterk op dat er is gefraudeerd met de afgifte van veiligheidscertificaten voor baanwerkers. Dat schrijft ambtenarenmagazine re.Public. Het blad heeft documenten in bezit gekregen waaruit blijkt dat medewerkers van een en hetzelfde bedrijf verdacht snel en eenvoudig slaagden voor de online metromodule. Baanwerkers die de module met succes afleggen, ontvangen een veiligheidscertificaat dat nodig is om aan het metrosproor te mogen werken.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door webguy »

Ik heb zo'n ding voor het spoor, kwam laatst het certificaat nog tegen. Dat was ooit 15 min uitleg bekijken lezen en een toetsje. Kreeg je meer dan x fout, kon je het nog een keer doen met iets andere vragen of in een andere volgorde... Dat zou niet al te moeilijk zijn. Maar, de 3e rail is een extra iets wat spoor niet heeft, waar je ook op moet letten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door Vinny »

verdacht snel en eenvoudig slaagden
:|
Ik ben in éen keer geslaagd voor dat testje (maar dan van het spoor) op mijn eerste werkdag binnen de spoorsector. En zo super intelligent ben ik echt niet hoor... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door Suus »

Als ik het zo hoor is het theorie-examen personeelstrainer van de McDonald's nog moeilijker. 50 meerkeuzevragen waarbij je er slechts 4 fout mag hebben. Doe je het fout, dan moet je een maand wachten. :?

Dit klinkt vrij eenvoudig eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door STF »

Het is inderdaad belachelijk simpel, heb beide testen ook weleens ingevuld.

http://www.veiligheidlangshetspoor.com/
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door htm_tram »

Ik heb ze ook voor de museum trein. Ik heb de theorie gwoon doorgelezen en als je simpel nadenkt haal je hem gemakkelijk.

Er is 1 vraag die ik moeilijk vind. Je mag onder het gele veiligheids hesje geen rode of oranje kleding dragen. In de test staat een vraag of het poppetje zo aan de regels houd. Ik kan het moeilijk zien welke kleur het is... Maar in praktijk neem ik geen risico en trek ik geen reel, rood of oranje er onder aan. (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door Caspar »

htm_tram schreef:Ik heb ze ook voor de museum trein. Ik heb de theorie gwoon doorgelezen en als je simpel nadenkt haal je hem gemakkelijk. (A)
In een ander topic een tijdje terug, schreef je eens dat je naar een machinist stond te zwaaien en dat ie daarop remde. Dat moet je dus nooit doen, en dat was nota bene een vraag in die test.

Overigens zijn die certificaten niet onbeperkt geldig. Volgens mij maar 1 jaar.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door robert55 »

Het bericht is minder onthullend dan het lijkt. In het IVW rapport [gepubliceerd op 24 juni) over het ongeval op 15 juli 2009 staat:
Alle werknemers hebben deelgenomen aan zogenaamde toolbox-bijeenkomsten.
Niet alle werknemers hebben de voorgeschreven internetmodule Veiligheid langs de
metrobaan voorafgaande aan de werkzaamheden gevolgd (bijlage C). Ondanks de
opgedane kennis door de deelnemers is onvoldoende getoetst of de werknemers op
de werkplek daadwerkelijk de risico’s kunnen benoemen en aan kunnen geven waar
de grens ligt tussen een veilige werkplek en het risico op ernstig aanrijdgevaar.
De Inspectie is van mening dat de internetmodule een goed middel kan zijn om
werknemers te instrueren en te toetsen op het gebied van de risico’s van het spoor.
Voor het behalen van het certificaat van de internetmodule Veiligheid langs de
metrobaan van GVB moet eerst de internetmodule Veiligheid langs het spoor van
ProRail zijn doorlopen. Bij onderhavig voorval zijn bij de Inspectie twijfels ontstaan
over de wijze waarop de certificaten zijn verkregen: hebben de personen op wiens
naam het certificaat is afgegeven ook daadwerkelijk de instructie en de toets
doorlopen? De twijfels zijn ontstaan door de (geclusterde) momenten waarop de
certificaten zijn afgegeven (zie bijlage C).
http://www.ivw.nl/Images/RV09-0454%20De ... 281459.pdf

en als je dan in die bijlage kijkt zie je inderdaad dat 8 monteurs van één bedrijf met tussenpauze van 2-4 minuten de toets zouden hebben gedaan, en dat rond 23.30 uur
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door Suus »

Tante Bep de toezichthouder (ik mag toch hopen voor haar collega's dat ze ondertussen een andere baan heeft :X ) beweerde vorig jaar dat de baanwerkers direct na het ongeluk gewoon op een andere plek op het bouwterrein verder werkten. Ik weet niet hoeveel er van waar is, maar het ging er allemaal wel een beetje vreemd aan toe daar :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: GVB: Fraude bij certificaten baanwerkers metro

Bericht door htm_tram »

Caspar schreef:
htm_tram schreef:Ik heb ze ook voor de museum trein. Ik heb de theorie gwoon doorgelezen en als je simpel nadenkt haal je hem gemakkelijk. (A)
In een ander topic een tijdje terug, schreef je eens dat je naar een machinist stond te zwaaien en dat ie daarop remde. Dat moet je dus nooit doen, en dat was nota bene een vraag in die test.

Overigens zijn die certificaten niet onbeperkt geldig. Volgens mij maar 1 jaar.
3 jaar. Ik zwaai nooit maar dan ook nooit. Ik steek alleen me hand op als teken dat ik hem zie... :roll: Ik hou me aan de regels want ik wil het niet verpesten voor mij of voor de museumtrein...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten