Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Geert »

Maandag start proef met spoorboekloos rijden
Geplaatst op: zondag 5 september 2010 14:07
Laatst bijgewerkt: zondag 5 september 2010 14:08


UTRECHT - Maandag begint op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven een proef met elke tien minuten een trein. Vier weken lang van maandag tot en met vrijdag kunnen reizigers in de ochtend- en avondspits elke tien minuten in de trein stappen. Buiten de spits rijden de treinen volgens het spoorboekje.

Tijdens de spits rijden op het traject elk uur zes intercity's en zes sprinters (tussen Utrecht en Geldermalsen). Met de proef willen NS en spoorbeheerder ProRail een realistisch beeld krijgen van het spoorboekloos rijden.
Lees verder
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door AOD »

Op de "snelweg" rijdt men niet anders dan "spoorboekloos" en zie de gevolgen. ;)
Oud forumgebruiker

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nu weten we het wel...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door iljitsch »

Ik vond het spoorboekloos rijden altijd maar onzin, maar ik ben er na flink wat in stoptreinen gezeten te hebben vorige maand een beetje van teruggekomen. Stoptreinen stoppen niet alleen vaak, maar ze staan ook vaak erg lang stil om aan te sluiten op intercity's. Als je door iedere 10 minuten te rijden niet meer die vaste aansluitingen hoeft te halen (bij een overstap hoef je immers toch maar gemiddeld 5 en maximaal 10 minuten te wachten) dan kunnen stoptreinen dus veel beter doorrijden, wel zo prettig.

Of het voor intercity's ook erg zinnig is vraag ik me af. Misschien binnen de randstad in de spits wel, maar ik zie echt geen 6 intercity's per uur naar Den Helder of Vlissingen rijden, zeker buiten de spits. En als bepaalde intercity's niet zes keer per uur rijden dan is het halen van aansluitingen toch weer van belang... Ook is elke 15 minuten een trein die een stuk in 50 minuten rijdt aantrekkelijker dan elke 10 minuten 1 die er 60 minuten over doet.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door MdJ »

Het leukste is... Morgenochtend is de 26000 (de extra sprinters Ut-Gdm) opgeheven ivm herstelwerkzaamheden... Zucht :?
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door find_your_spot »

AOD schreef:Op de "snelweg" rijdt men niet anders dan "spoorboekloos" en zie de gevolgen. ;)
Edit NS-R: Opmerking op AOD gericht verwijderd

Nu genomen 00:39 http://www.anwb.nl/verkeer kun je kris kras door Nederland plankgas over de SNELweg rond rijden.

Als ik nu met het OV zou gaan om 00:39 zou ik mijn bestemming niet eens bereiken....
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door find_your_spot »

Geweldig dat de NS nu elke 10 minuten gaat rijden! Komende week ga ik naar familie in Eindhoven toe, dus of het bevalt zal ik jullie zo snel mogelijk laten weten!

Overigens vindt ik de treinen vaak alleen maar erg druk tussen Amsterdam en Utrecht.
Hoe verder je richting het zuiden gaat des te minder mensen er nog in zitten.

Vertrekken de stoptreinen dan nu gelijk achter de intercity aan? Het zou vervelend zijn als je nog vaker onderweg voor rode seinen beland, ook voor de machinisten natuurlijk!
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Freek »

iljitsch schreef:Ik vond het spoorboekloos rijden altijd maar onzin (...)
Of het voor intercity's ook erg zinnig is vraag ik me af. Misschien binnen de randstad in de spits wel, maar ik zie echt geen 6 intercity's per uur naar Den Helder of Vlissingen rijden, zeker buiten de spits. En als bepaalde intercity's niet zes keer per uur rijden dan is het halen van aansluitingen toch weer van belang
Daarom is het natuurlijk deels ook een proef. Die overigens weer voort komt uit de ambities vanuit Programma Hoog Frequentspoor. Het is daarin natuurlijk niet de bedoeling dat er 6 x per uur een IC en Sprinter rijdt naar bijvoorbeeld Den-Helder. Waar het wel om gaat zijn de verbindingen waar men nu al rijdt op maximale capaciteit, maar wel groei gegeneert kan worden/groei is.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door find_your_spot »

Zes keer per uur een trein naar Den Helder vindt ik nog niet eens zo gek... Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat je vanaf Sloterdijk richting het noorden nergens meer kan zitten.

En ja, ik heb 4 treinstellen doorlopen, boven en beneden...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Suus »

Je komt eindeloos in de problemen ten noorden van Schagen: Enkelspoor enzo. Volgens mij is er ook helemaal geen vraag naar zes treinen per uur naar Den Helder, misschien tot Alkmaar, maar buiten de spits ook niet echt. De sprinters naar Uitgeest zitten wel elk moment van de dag vol :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Caspar »

Als je 6x per uur doorrijdt naar Alkmaar zal dat mijns inziens alleen zijn omdat er in Alkmaar meer ruimte is om treinstellen te keren, reinigen en of op te stellen voor een wat langere tijd. In Amsterdam centraal is er maar beperkt plaats voor dat soort acties.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:Geweldig dat de NS nu elke 10 minuten gaat rijden! Komende week ga ik naar familie in Eindhoven toe, dus of het bevalt zal ik jullie zo snel mogelijk laten weten!
Let op, dit geldt alleen tijdens de spitsuren.
find_your_spot schreef: Overigens vindt ik de treinen vaak alleen maar erg druk tussen Amsterdam en Utrecht.
Hoe verder je richting het zuiden gaat des te minder mensen er nog in zitten.
Dat valt best mee. Vooral 's avonds, als er nog maar 1x per half uur een trein naar 's-Hertogenbosch en Eindhoven gaat zijn de treinen toch behoorlijk druk. Je kunt nog wel prima een zitplek vinden, behalve mensen die een fobie hebben en perse een vierzit alleen moeten hebben, die gaan het lastig krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Caspar »

Het ligt er inderdaad maar helemaal aan wanneer je reist. Zo is in het weekend vaak het traject tussen Eindhoven en Maastricht drukker dan Amsterdam- Utrecht. Met veel dagjesmensen die naar Maastricht dan wel Randstad afreizen. Op zondagavond heb je nog een grote stroom reizigers (studenten) naar Eindhoven (of daar overstappen naar Tilburg) vanuit Limburg enerzijds, en naar Maastricht vanuit het Noorden anderzijds.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Daantje »

Topic opgeschoond, terug ontopic alsjeblieft! Dergelijke discussies/gesprekken voer je maar via msn/e-mail/whatever. Als wij er maar geen last meer van hebben.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Caspar »

http://nos.nl/video/183146-ns-test-metr ... erdam.html

Wel grappig. De voice over heeft het over de 'verkeersleiders' terwijl die vrouw die dan in beeld zichtbaar is, een medewerker reisinformatie is met werkplek Ede wageningen...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door BR628 »

Algemeen bekend toch dat de pers een stel nitwits zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maandag start proef met spoorboekloos rijden

Bericht door Meltrain »

Op de site van de NS kun je een vragenlijst invullen over jouw ervaringen met ETMET.
Omdat ik vandaag in de spits een ritje Gdm - Ut heb gemaakt, heb ik dat ook maar gelijk gedaan. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten