Concessie regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Inschrijving voor de nieuwe BRU-concessie (Stad Utrecht, Streek regio Utrecht, Spitslijnen en tram) met ingangsdatum 11-12-2011 is vandaag gesloten, op 5 oktober 2010 volgt de uitslag.

Enige inschrijvers zijn: Connexxion en Qbuzz.

@JeePee: krijgen we er dan ook QTramm bij ofzo, Qbuzz op een tram staat zo stom :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Verrassend! Ik had toch wel meer inschrijvers verwacht, zeker door het stadsvervoer, wat een flinke melkkoe kan zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wellicht ligt het aan de eisen van het BRU? D'r is weinig speelruimte daar veel wordt voorgeschreven, bijvoorbeeld zelfs welke ritten geleed gereden moeten worden. En wat te denken van de forse investering betreffende nieuwe hybride bussen voor de stadsdienst!

Bedoeling is trouwens (had ik al eerder elders gelezen) dat onder de naam U-OV gereden gaat worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Freek »

Hebben ze serieus voor geschreven welke ritten geleed moeten worden gereden? Het moet niet gekker worden. Dat zoiets voor de 11 en 12 wordt voor geschreven ok. Je zou daar zelfs nog kunnen eisen dat de vervoerder met een specifieke oplossing voor die lijnen komt. Maar zulke details...pfff.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Is wel een verschijnsel wat vaker voorkomt, de stadsregio Amsterdam doet dat ook in Waterland en het stadsvervoer in Amsterdam. Al is dat op lijnniveau, en niet op ritniveau.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

@Freek: Mja da's serieus het geval (in de huidige streekconcessie dan wel). Met als effect dat de inzet van geleed materieel amper nog overeenkomt met de pieken in het reizigersaanbod ondertussen.

En ja, men heeft wel drie extra bussen aan het wagenpark toegevoegd die zelfs keurig netjes in concessiekleuren zijn gespoten. Die staan echter in een hoekje van stalling Nieuwegein en mogen geen meter rijden aangezien ze niet volledig aan de eisen van 't BRU voldoen. Geloof dat ze zelden zo streng zijn voor bussen die hooguit in de spits nodig zijn als er teveel defecten zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

ben erg benieuwd wie het zal winnen
ga uit van connexxion.

progamma van eisen is ook niet openbaar gemaakt of wel? is in ieder geval nergens te vinden.
de inzet van de gelede bussen klopt voor geen meter, hoevaak zie je wel gelede bussen rijden op lijn 138
iets wat totaal niet nodig is.
hoop dat er een flink aantal gelede bussen komen voor het regio vervoer, zeker als men ook nog groei wil creëren.

Hoe zit het met de busverbinding tussen nieuwegein en papendorp? weet iemand daar al wat meer van
Hier werd al jaren geleden over gesproken maar er is tot nu toe helemaal niks gebeurd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

030utrechtt schreef:progamma van eisen is ook niet openbaar gemaakt of wel? is in ieder geval nergens te vinden.
Vond met wat Googlen wel het PvE van de huidige concessie (opmerkelijk genoeg staat dat op de site van de gemeente Utrecht, niet op die van 't BRU)
de inzet van de gelede bussen klopt voor geen meter, hoevaak zie je wel gelede bussen rijden op lijn 138
iets wat totaal niet nodig is.
Ehm, nooit? Men lijkt ook met twee maten te meten: de lijn 65 van 7.32 uur is ongeveer net zo druk als die van 8.02 uur, maar de eerste rijdt met een Amba en de tweede met een Citaro G :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

lijn 65 en 66 mogen met alle ritten wel geleed rijden (ochtendspits dan) deze twee lijnen zie ik sóchtends altijd overvol voorbij rijden, zelfs als het gelede bussen zijn.

de PvE van de huidige consessie heb ik zojuist even door gelezen.
er staat bijvoorbeeld in dat de tram naar nieuwegein maar tot 19.00 uur gekoppeld moet rijden.
dit kan makkelijk verlengd worden tot 21 of 22 uur, de trams zitten sávonds altijd goed vol, al speelt dit zich alleen af binnen utrecht.

Hopen dat het bru ook eens gaat kijken naar het inzetten van de spitstram, deze rijd in nieuwegein vrijwel leeg rond. als de spitstram naar ijsselstein zou rijden dan kan je dat ding echt eens goed vullen.
of de trams laten keren bij het remise terrein in nieuwegein dan kan de frequentie zelfs nog verder omhoog omdat de spitstrams dan minder omlooptijd hebben. alhoewel dit niet mogelijk is lijkt mij door de langere wachttijden van het autoverkeer
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door JWM »

Bee schreef:Is wel een verschijnsel wat vaker voorkomt, de stadsregio Amsterdam doet dat ook in Waterland en het stadsvervoer in Amsterdam. Al is dat op lijnniveau, en niet op ritniveau.
En dat snap ik niet. Lijnen als de 19 of de 37 kunnen in de avonduren prima met een standaardbus uitgevoerd worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Vinny »

De overheid die het weer eens beter denkt te weten dan de vervoerders, die daadwerkelijk reizigers vervoeren. Ik noem dat: "kansloos". Zo krijg je natuurlijk nooit de beoogde efficiency in het openbaar vervoer die je wilt bereiken met aanbesteden... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

JWM schreef:
Bee schreef:Is wel een verschijnsel wat vaker voorkomt, de stadsregio Amsterdam doet dat ook in Waterland en het stadsvervoer in Amsterdam. Al is dat op lijnniveau, en niet op ritniveau.
En dat snap ik niet. Lijnen als de 19 of de 37 kunnen in de avonduren prima met een standaardbus uitgevoerd worden.
dat is ook weer zo een voorbeeld van on efficient te werk gaan.
19 rijdt sávonds niet je zal wel de 39 bedoelen. lijn 26 rijdt sávonds ook vaak geleed en overdags met standaard bussen die dan veels te vol zitten.

Kijk ook eens naar lijn 24/29 naar de meern en papendorp. lijn 29 rijdt nu letterlijk voor jan lul.
lijn 24 hoef maar een klein stukje(2 min) om te rijden en lijn 29 kan van de kaart af.
lijn 195 en 295 rijden nu ook al door papendorp trouwens. 280 ook als het goed is
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

JWM had het in dit geval over twee buslijnen in Amsterdam, op basis van het voorbeeld wat ik genoemd had. Dat is hier verder off-topic...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Geert »

030utrechtt schreef:Kijk ook eens naar lijn 24/29 naar de meern en papendorp. lijn 29 rijdt nu letterlijk voor jan lul.
Ik moest toevallig maandag de hele dag bij een klant in Papendorp zijn. Zowel op de heenweg als op de terugweg (in de spits) zat de gelede bus goed vol, in de ochtendrit waren er zelfs wat staanplaatsen. Zeker als P&R Papendorp wat verder groeit is een eigen lijn wel gerechtvaardigd lijkt me.

Verbaasde me wel over de elektrische karretjes die in Papendorp rondrijden om alle grijze pakken van de bushalte of parkeerplaats naar de kantoren te vervoeren. Als ze wat meer looppaden hadden aangelegd kan je net zo goed lopen, maar nu loop je daar honderden meters om omdat er geen doorsteekjes zijn tussen de kantoren...
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Geert schreef:
030utrechtt schreef:Kijk ook eens naar lijn 24/29 naar de meern en papendorp. lijn 29 rijdt nu letterlijk voor jan lul.
Ik moest toevallig maandag de hele dag bij een klant in Papendorp zijn. Zowel op de heenweg als op de terugweg (in de spits) zat de gelede bus goed vol, in de ochtendrit waren er zelfs wat staanplaatsen. Zeker als P&R Papendorp wat verder groeit is een eigen lijn wel gerechtvaardigd lijkt me.

Verbaasde me wel over de elektrische karretjes die in Papendorp rondrijden om alle grijze pakken van de bushalte of parkeerplaats naar de kantoren te vervoeren. Als ze wat meer looppaden hadden aangelegd kan je net zo goed lopen, maar nu loop je daar honderden meters om omdat er geen doorsteekjes zijn tussen de kantoren...
Tijdens de spits is de lijn wel gevuld ja
maar buiten de spits om rijden lijn 24 en 29 leeg achter elkaar aan.
p en r papendorp was volgens mij ook maar tijdelijk en is zeker geen succes, op zaterdagen rijdt er een 8 persoons busje waar nooit iemand in zit.(vind ik ook niet zo gek) p en r westraven is ideaal, en heeft de aantrekkelijkste verbinding met de binnenstad.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Wat wijzigingen die het BRU wil hebben:

*Lijn 5 gaat via de Graadt van Roggenweg naar Oog in Al. Er wordt geeindigd bij het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum. Lijn 5 wordt gekoppeld aan lijn 39. Ook lijn 10 moet een uitstapje gaan maken naar dit nieuwe station en via Papendorp naar Kanaleneiland Zuid.
*Lijn 7 moet via de Laan van Chartoise en Einsteindreef i.p.v. over de Loevenhoutsedijk.
*Lijn 11 rijdt verder naar een nieuw transferium achter het WKZ.
*Lijn 19 lijkt te vervallen. Er komt een nieuwe lijn vanaf Nieuwegein, via Papendorp, De Wetering en Lage Weide naar Maarssen. Ook de huidige lijn 291 vervalt.
*Lijn 58 tussen Zeist en Hilversum moet via Huis ter Heide gaan rijden. Spitslijn 123 vervalt.
*Lijn 138 gaat via de route van lijn 8 naar Centraal Station, dus via de Grifstraat.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit viel me zo snel op.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door lamar »

wanneer is de uitslag?
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:op 5 oktober 2010 volgt de uitslag.
;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Geert schreef:
030utrechtt schreef:Kijk ook eens naar lijn 24/29 naar de meern en papendorp. lijn 29 rijdt nu letterlijk voor jan lul.
Ik moest toevallig maandag de hele dag bij een klant in Papendorp zijn. Zowel op de heenweg als op de terugweg (in de spits) zat de gelede bus goed vol, in de ochtendrit waren er zelfs wat staanplaatsen.
Tja, in dit geval lijkt me enige afstemming wel zinvol: hoe vaak je de 24 en 29 niet achter elkaar aan ziet rijden. Da's natuurlijk verre van efficiënt daar ze tot aan Papendorp dezelfde route rijden.

Toevallig onlangs nog een discussie over deze lijn gehad met een collega die uit De Meern komt: kwam erop neer dat die lijn voor bewoners van De Meern al niet heel veel voordeel biedt doordat eerst naar het busstation gereisd moet worden en het dan net zo handig is om tot het centraal station in lijn 28 te blijven zitten en daar over te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Stephan schreef:Wat wijzigingen die het BRU wil hebben:

*Lijn 5 gaat via de Graadt van Roggenweg naar Oog in Al. Er wordt geeindigd bij het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum. Lijn 5 wordt gekoppeld aan lijn 39. Ook lijn 10 moet een uitstapje gaan maken naar dit nieuwe station en via Papendorp naar Kanaleneiland Zuid.
*Lijn 7 moet via de Laan van Chartoise en Einsteindreef i.p.v. over de Loevenhoutsedijk.
*Lijn 11 rijdt verder naar een nieuw transferium achter het WKZ.
*Lijn 19 lijkt te vervallen. Er komt een nieuwe lijn vanaf Nieuwegein, via Papendorp, De Wetering en Lage Weide naar Maarssen. Ook de huidige lijn 291 vervalt.
*Lijn 58 tussen Zeist en Hilversum moet via Huis ter Heide gaan rijden. Spitslijn 123 vervalt.
*Lijn 138 gaat via de route van lijn 8 naar Centraal Station, dus via de Grifstraat.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit viel me zo snel op.
hoe kom je aan deze info als ik vragen mag?
op de site van bru las ik laats dat lijn 37 ingekort word tot leidsche rijn centrum en 38 verdwijnt
de nieuwe lijn van nieuwegein naar maarssen zal waarschijnlijk dan de route van lijn 38 overnemen.

maar word leidsche rijn centrum dan een eindpunt voor veel lijnen? en is het de bedoeling dat mensen de trein pakken of lijn 28 naar het centrum van utrecht?. frequentie van de trein zal dan wel zeker omhoog moeten gaan naar elke 10 minuten
elke 15 minuten lijkt me niet zo aantrekkelijk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Neem aan dat ze bij Leidsche Rijn Centrum iets soortgelijks gaan proberen als bij Breukelen, frequentie gaat er met de komst van Randstadspoor in ieder geval omhoog.
Las laatst daar nog 'n artikeltje over waarin te lezen was dat het succes van de nieuwe Randstadspoorstations boven verwachting was. Overigens stond er nergens dat de bus daaraan bijdroeg, maar wel bleek dat Utrecht Zuilen (dat net als Utrecht Leidsche Rijn relatief dicht bij het centraal station ligt) vooral veel mensen trok die nu bv. op de fiets naar dat station komen en daar al de trein nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Daniel schreef:Neem aan dat ze bij Leidsche Rijn Centrum iets soortgelijks gaan proberen als bij Breukelen, frequentie gaat er met de komst van Randstadspoor in ieder geval omhoog.
Las laatst daar nog 'n artikeltje over waarin te lezen was dat het succes van de nieuwe Randstadspoorstations boven verwachting was. Overigens stond er nergens dat de bus daaraan bijdroeg, maar wel bleek dat Utrecht Zuilen (dat net als Utrecht Leidsche Rijn relatief dicht bij het centraal station ligt) vooral veel mensen trok die nu bv. op de fiets naar dat station komen en daar al de trein nemen.
ik zie toch liever dat men dan overstapt op een tramverbinding tussen leidsche rijn en utrecht, met een directe verbinding met de binnenstad.
de frequentie van randstadspoor kan volgens mij pas omhoog zodra de nieuwe brug over het amsterdam-rijnkanaal in gebruik is genomen, ze zijn nog geen eens begonnen hier aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mwoh, da's een relatief kort stukje met slechts twee sporen. Moet je heel wat overheen kunnen krijgen als je 't een beetje goed plant.
Om maar even een voorbeeld te noemen: toen in de eindfase van de spoorverdubbeling tussen Dordrecht en Rotterdam alleen Barendrecht nog tweesporig was reden er in de spits al net zoveel treinen als er nu rijden met allevier de sporen in dienst. In lengte van het tweesporige stuk zal het vergelijkbaar zoniet korter zijn, je zit alleen met het feit dat er ook goederenpaden zijn op Utrecht - Woerden (en die liepen bij Barendrecht via de Kijfhoek, dus daar had je geen last van).

Wellicht een nog belangrijker puntje is de sporencapaciteit van Utrecht: de huidige situatie is allicht nog niet ideaal voor de doorkoppeling van de sprinters uit Woerden aan de sprinters naar Geldermalsen en die koppeling heb je wel nodig. Nog meer kopmakende treinen in Utrecht gaat immers niet zo'n succes worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stephan »

030utrechtt schreef:
Stephan schreef:Wat wijzigingen die het BRU wil hebben:

*Lijn 5 gaat via de Graadt van Roggenweg naar Oog in Al. Er wordt geeindigd bij het toekomstige station Leidsche Rijn Centrum. Lijn 5 wordt gekoppeld aan lijn 39. Ook lijn 10 moet een uitstapje gaan maken naar dit nieuwe station en via Papendorp naar Kanaleneiland Zuid.
*Lijn 7 moet via de Laan van Chartoise en Einsteindreef i.p.v. over de Loevenhoutsedijk.
*Lijn 11 rijdt verder naar een nieuw transferium achter het WKZ.
*Lijn 19 lijkt te vervallen. Er komt een nieuwe lijn vanaf Nieuwegein, via Papendorp, De Wetering en Lage Weide naar Maarssen. Ook de huidige lijn 291 vervalt.
*Lijn 58 tussen Zeist en Hilversum moet via Huis ter Heide gaan rijden. Spitslijn 123 vervalt.
*Lijn 138 gaat via de route van lijn 8 naar Centraal Station, dus via de Grifstraat.

Er zijn vast nog wel meer dingen, maar dit viel me zo snel op.
hoe kom je aan deze info als ik vragen mag?
op de site van bru las ik laats dat lijn 37 ingekort word tot leidsche rijn centrum en 38 verdwijnt
de nieuwe lijn van nieuwegein naar maarssen zal waarschijnlijk dan de route van lijn 38 overnemen.

maar word leidsche rijn centrum dan een eindpunt voor veel lijnen? en is het de bedoeling dat mensen de trein pakken of lijn 28 naar het centrum van utrecht?. frequentie van de trein zal dan wel zeker omhoog moeten gaan naar elke 10 minuten
elke 15 minuten lijkt me niet zo aantrekkelijk
Deze informatie heb ik uit een publicatie van het BRU. Ik weet niet of deze nog online is, ik heb hem opgeslagen op mijn computer.
het is op termijn wel de bedoeling dat lijn 37/38 eindigt bij Leidsche Rijn Centrum, maar dat gaat pas over een aantal jaar in. Ik weet overigens niet waar het precies van afhangt wanneer deze lijn wordt ingekort.

De frequentie van de sprinter Utrecht - Woerden gaat in de dienstregeling 2012 omhoog naar vier keer per uur, dan gaat ook het station Leidsche Rijn Centrum open. De bussen gaan daar eindigen en men wil zo mensen in Randstadspoor krijgen. Maargoed, lijn 28 rijdt ook nog. Dus de keuze is aan de reiziger. De trein is natuurlijk wel sneller.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door matje82 »

op http://www.regioutrecht.nl/Mobiliteit/O ... Concessies staat rechtsboven een link naar een bestand van 146 pagina's.

Vraag me af hoe ze lijn 58 via Huis ter Heide willen laten rijden. De 58 zit alleen vol met scholieren uit Zeist en De Bilt die naar Maartensdijk moeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten