Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:Verder plegen er elke dag zo'n 2 tot 5 mensen zelfmoord op het spoor.... Denk dat je spoor vs. asfalt in een wedstrijd er allebei verliezers zijn.
Uit wikipedia:
In 2007 pleegden in Nederland 1353 mensen zelfmoord, waarvan circa 50 jongeren tot 19 jaar[bron?]. Dit komt neer op circa 82 tot 94 zelfmoorden per miljoen inwoners en dat is bijna twee maal zoveel als het aantal verkeersdoden.
Da's dus 3,7 per dag, waarvan ik mag aannemen dat er ook een paar zijn die het zonder hulp van de trein doen... Ik meen me te herinneren dat met de trein zo'n 200 per jaar was, dus 2 tot 5 per week.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Suus »

Slechts 90% van de verkeersdoden wordt geregistreerd, in 2009 vielen er 720 doden, dus dat zal dan ongeveer 792 doden zijn.

Daarnaast vallen er elk jaar zo'n 20.000 gewonden in het verkeer. In totaal kosten alle verkeersongelukken jaarlijks 8,3 miljard euro.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... offers.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Bart schreef:Zoals auto's die niet op de huidige brandstoffen rijden.
Haha, linkje:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1283322849

M.a.w. je kunt nooit op tegen die voorraadkamer die er tot nu toe was.

Nog een linkje:

http://www.3sat.de/page/?source=/nano/u ... index.html

M.a.w. IK verzin dit niet, diet zijn de feiten!
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

iljitsch schreef:Da's dus 3,7 per dag, waarvan ik mag aannemen dat er ook een paar zijn die het zonder hulp van de trein doen... Ik meen me te herinneren dat met de trein zo'n 200 per jaar was, dus 2 tot 5 per week.
Jij wilt zeggen dat dit de schuld van de trein is? Het moet niet veel gekker worden! Ardgasnet afsluiten?
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door AOD »

find_your_spot schreef:Verder plegen er elke dag zo'n 2 tot 5 mensen zelfmoord op het spoor.... Denk dat je spoor vs. asfalt in een wedstrijd er allebei verliezers zijn.
De bekende spijkers op laag water. Zit je in de knel op de weg? :D
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Bart »

AOD schreef:
Bart schreef:Zoals auto's die niet op de huidige brandstoffen rijden.
Haha, linkje:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1283322849

M.a.w. je kunt nooit op tegen die voorraadkamer die er tot nu toe was.

Nog een linkje:

http://www.3sat.de/page/?source=/nano/u ... index.html

M.a.w. IK verzin dit niet, diet zijn de feiten!
Ik had het dan ook over auto's die niet op de huidige brandstoffen rijden. Dus niet op diesel en benzine. Men gaat alles op alles zetten om nieuwe manieren te vinden om auto's voort te bewegen. En waarom? Omdat auto's zo'n grote markt vormen. Waar de energie vandaan gaat komen weet ik zelf niet (ik ben geen uitvinder), maar het zou misschien kern-, zonne- of windenergie kunnen zijn. De laatste twee zijn echt oneindig, de eerste nog een beetje. Als de automarkt nieuwe energievormen nodig heeft, zullen deze razendsnel van de grond komen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Even voorstellen, AOD.

Bericht door find_your_spot »

AOD schreef: De bekende spijkers op laag water. Zit je in de knel op de weg? :D
Natuurlijk zit ik ook wel is in de knel op de weg, maar het is nooit erger dan storingen in het OV.
De maatregelen die je dan moet gaan treffen, als je überhaupt al wat kunt zijn gelijk rigoureus.

Overigens ben je als automobilisten zelf verantwoordelijk om te weten waar de dagelijkse files staan.
Bart schreef:Waar de energie vandaan gaat komen weet ik zelf niet (ik ben geen uitvinder), maar het zou misschien kern-, zonne- of windenergie kunnen zijn. De laatste twee zijn echt oneindig, de eerste nog een beetje. Als de automarkt nieuwe energievormen nodig heeft, zullen deze razendsnel van de grond komen.
Vergeet de Hybride markt op dit moment niet.
Er wordt net gedaan alsof alle auto's alleen maar op benzine en diesel rijden terwijl de markt van Hybride auto's inmiddels al vrij groot is.

Vergeet de bekendste Toyota Prius niet, Honda Civic Hybride. Verder komen Peugeot en Citroen dit jaar ook allebei met een Hybride model uit, waardoor Hybride nog meer laagdrempelig wordt!

Wat je ziet is dat de hele waan van groen, hippie, links weg is. Het is gewoon aanzienlijk goedkoper en stoerder.
Mede dankzei de overheid is de Toyota Prius een goed gesubsidieerde auto waardoor deze maar al te graag als lease auto wordt gekozen.
For Your Railroad Adventures
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door tsov »

Probleem: In de stad is een hybride leuk, maar op de snelweg maakt het geen drol uit of je een hybride rijdt of een moderne diesel: het verbruik ontloopt elkaar dan niet veel. En laten de meeste verplaatsingen in NL nu via de snelweg gaan. Daarom verwacht ik veel meer van compleet elektrisch vervoer, zoals de Tesla of de Tazzari.
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door iljitsch »

Nadeel van puur elektrische auto's is dat ze een beperkt bereik hebben. Hoewel mensen zelden meer dan enkele honderden kilometers op een dag rijden zien ze een auto met een bereik van 400 km toch niet zitten.

Een eerste stap kan zijn om hybride auto's (zonder hoofdletter aub) de mogelijkheid te geven de accu op te laden. Dan hou je het bereik maar rij je toch een flink deel van de tijd puur elektrisch. Overigens moeten we niet doen alsof dat alle problemen oplost, zelfs als auto's op zeewater zouden rijden zou het ruimtebeslag alleen al nog steeds enorm problematisch zijn en in de file zonder die verbrandingsmotor stationair vuiligheid in de lucht te laten spuien is een hele verbetering voor degenen buiten die auto, maar niet echt voor degene erin die nog steeds niet vooruit komt.

We moeten er toch echt naartoe dat mensen dichter bij huis werken en dichter bij het werk wonen. Dat zal niet van de ene op de andere dag gebeuren maar uiteindelijk moet het toch dus we kunnen maar beter daar op een zo soepel mogelijke manier naartoe werken. Dus geen industrieterreinen meer langs de snelweg, nieuwe werkelegenheid in de buitenwijken en slaapsteden waar al veel mensen wonen en nieuwe huizen in de grote steden waar al veel mensen werken. Het fileprobleem niet proberen op te lossen, dat kost veel te veel geld, maar de schadelijke kanten ervan minimaliseren, door bijvoorbeeld motoren na x seconden stationair draaien verplicht af te laten slaan. Bij het OV de spits niet subsidiëren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Wubbo »

1 bericht weggehaald, vertellen wat wel en niet kan op dit forum doen de beheerders wel en niet de gebruikers.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:1 bericht weggehaald, vertellen wat wel en niet kan op dit forum doen de beheerders wel en niet de gebruikers.
Had het spontaner gevonden als je mijn ontopic bericht wel had laten staan.
For Your Railroad Adventures
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

iljitsch schreef:We moeten er toch echt naartoe dat mensen dichter bij huis werken en dichter bij het werk wonen. Dat zal niet van de ene op de andere dag gebeuren maar uiteindelijk moet het toch dus we kunnen maar beter daar op een zo soepel mogelijke manier naartoe werken. Dus geen industrieterreinen meer langs de snelweg, nieuwe werkelegenheid in de buitenwijken en slaapsteden waar al veel mensen wonen en nieuwe huizen in de grote steden waar al veel mensen werken.
Applaus! :!:
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Ik kan er nog e.e.a. aan toevoegen. De Nederlandse omroep (door mij domroep genoemd) houdt zich nauwelijks bezig met duurzame energie. Men komt niet verder dan de PV-panelen en windmolens, waartegen dan ook nog een driftig geprotesteerd wordt.

De Duitse omroep daarentegen en met name het programma "Nano" dat door verschillende zenders uitgezonden wordt heeft het er regelmatig over.

Zo werd het fenomeen Peakoil (hier ten lande dankzij de domroep ook al nauwelijks bekend) behandeld en ook de biobrandstof. En met name biobrandstof kan nooit een alternatief vormen voor aardolie, waarvan de bodem nu in zicht is.

http://www.3sat.de/page/?source=/nano/u ... index.html

Biomassa kan wel i.c.m. warmtekrachtkoppeling een alternatief vormen en dan met een dubbel zo hoog rendement.

http://www.3sat.de/page/?source=/nano/t ... index.html

Ik heb e.e.a samengevat op mijn weblog.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1283585474
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Meltrain »

Op zich zou een tramnet in Zeeuws-Vlaanderen nog niet eens zo'n gek idee zijn. :idea:
Er ligt nu al een spoorlijn van Terneuzen naar Sas van Gent (en verder naar Gent).
Als je een aftakking verder Terneuzen in maakt en vanaf Sluiskil een aftakking naar Axel en Hulst maakt, heb je al een aardig tramnet.
Of de vervoersvraag het rechtvaardigt laat ik even in het midden, maar het is wel redelijk eenvoudig te realiseren. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Vinny »

OK, een tramnetwerk is in aanleg en exploitatie 5 keer zo duur als een busnetwerk. In veel gevallen is een tram (en andere vormen van lightrail) dus (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) een zinloze verspilling van belastinggeld, aangezien het OV in Nederland nog voor een groot deel draait op (directe en indirecte) overheidssubsidies. Alleen in grote steden, waarin een tram meer passagiers kan vervoeren dan een bus, en waar wat efficientievoordelen behaald kunnen worden kunnen de meerkosten voor een tramnetwerk beperkt worden. Dan kun je redeneren dat een tramverbinding milieuvriendelijker, robuuster en ruimtebesparend is zodat de meerkosten te verantwoorden zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door menno47 »

Gezien het grote overschot aan paarden, zou op het platteland nog goedkoper weer paardentractie kunnen worden ingevoerd *bus*
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Wat deze "minder geïnformeerden" maar niet willen begrijpen is dat de olie voor de *bus* eindig is. De elektrische tram kan onmiddelijk op weg met duurzaam opgewekte stroom. Verder voordelen zijn al genoemd, maar kennelijk is dat nooit genoeg om de olieslaven te overtuigen. Dat komt vanzelf.

Je kunt dus kiezen, tram of geen bus (en ook geen rijblik). :D

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1283501183

Een leuk bericht voor mijn weblog. Volhouden! :D
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door iljitsch »

Duurzame stroom komt ook niet zomaar uit de lucht vallen en trams en treinen hebben een hoop energie nodig. Een GTL trekt bijvoorbeeld 360 kW als je 'm op z'n staart trapt. (600 ampère!) Ik vraag me af of dit op de lange duur houdbaar is. Uiteindelijk is de duurzaamste energie toch de energie die je niet gebruikt. Hoef je niet op te wekken, niet te transporteren, enz enz.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

iljitsch schreef:Duurzame stroom komt ook niet zomaar uit de lucht vallen en trams en treinen hebben een hoop energie nodig. Een GTL trekt bijvoorbeeld 360 kW als je 'm op z'n staart trapt. (600 ampère!) Ik vraag me af of dit op de lange duur houdbaar is. Uiteindelijk is de duurzaamste energie toch de energie die je niet gebruikt. Hoef je niet op te wekken, niet te transporteren, enz enz.
600 A? Dat is nog niks. Een interlokale tram, daar doel ik op, gebruikt zomogelijk nog meer. Voor de stroombedrijven een lachertje. Ik heb eens bij een excursie gestaan van het Zwitserse Poschiavo (Brusio). De toen nieuwe Triebwagens verstookten 1000 KW bij 1000 volt. Als ie alleen rijdt (meestal rijden ze met z'n tweëen). Reken maar uit. Er gaan dan ook twee stroomafnemers tegen de draad als ie moet klimmen (7%).

De energie die je niet gebruikt..... Ben ik totaal met je eens. Leg dat maar es uit aan de "minder geïnformeerden".
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Geert »

Feit is dat het grootste deel van de energie niet duurzaam opgewekt is (in ieder geval niet nu). Om dan overal tramlijnen aan te leggen is hooguit verplaatsen van het probleem, maar je rijdt dan nog steeds op fossiele brandstoffen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Vinny »

Bovendien kun je ook met meer milieuvriendelijkere brandstof rijden met gewone bussen. Denk aan bio-diesel, aardgas of waterstof. Op dit moment zitten er nog te veel nadelen aan om het hele wagenpark te vervangen, maar ik denk dat binnen een jaar of tien olieaandrijving voor traditionele bussen tot het verleden kan behoren.

En oh ja: Ik wil je nog meegeven dat busvervoer maar een fractie van het totale transport is in Nederland. Ik geloof zo'n 6 procent of zo. De meeste mensen rijden auto, en het invoeren van tramverbindingen heeft daar vrijwel geen invloed op. Ik denk zelfs dat met een vrijliggende busbaan (a la Zuidtangent) je meer mensen uit de auto in het OV krijgt dan met een straattram... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

Geert schreef:Feit is dat het grootste deel van de energie niet duurzaam opgewekt is (in ieder geval niet nu). Om dan overal tramlijnen aan te leggen is hooguit verplaatsen van het probleem, maar je rijdt dan nog steeds op fossiele brandstoffen...
En met warmtekrachtkoppeling verdubbelt het rendement. Enig idee waarom de stroomboeren de duurzame stroom tegenhouden? Kijk maar eens naar de reklame op dit dorum over atoomstroom. Ook uranium is eindig en van het afvalprobleem hebben de Duitsers hun buik vol.

Kip en ei-kwestie dus. In stand gehouden door de oliemaffia.
Vinny schreef:Bovendien kun je ook met meer milieuvriendelijkere brandstof rijden met gewone bussen. Denk aan bio-diesel, aardgas of waterstof.
Haha, denk je echt dat biodiesel het gaat redden? Vergeet niet dat de huidige voorraad fossiele brandstoffen er miljoenen jaren over gedaan heeft om te hebben wat er nu is. Dat maakt men in 200 jaar op.

Aardgas, zelfde verhaal.

Waterstof, daar is (voorlopig) conventionele stroom voor nodig, zie boven.

Laat je toch niet belazeren. :D
Vinny schreef:Op dit moment zitten er nog te veel nadelen aan om het hele wagenpark te vervangen, maar ik denk dat binnen een jaar of tien olieaandrijving voor traditionele bussen tot het verleden kan behoren.
Zie boven. Bovendien is er het probleem van de individuele vrachtwaggel. Oh, dat woord mocht ik niet meer gebruiken. :mrgreen:
Vinny schreef:En oh ja: Ik wil je nog meegeven dat busvervoer maar een fractie van het totale transport is in Nederland. Ik geloof zo'n 6 procent of zo. De meeste mensen rijden auto, en het invoeren van tramverbindingen heeft daar vrijwel geen invloed op. Ik denk zelfs dat met een vrijliggende busbaan (a la Zuidtangent) je meer mensen uit de auto in het OV krijgt dan met een straattram... :wink:
De tram kan zomaar extra bakken meenemen. Dat zie ik een bus nog niet doen. Maar ja de fantasie was bij de diskussie over de Maaslijn daarover ook al zoek.

En dat jemmensen hun rijblik niet uit krijgt zal mij echt worst zijn. Gisteren regende het een beetje, meteen 700 km file. Dat is het gevolg en dat moeten we er in houden. :D
Laatst gewijzigd door AOD op wo 08 sep 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door find_your_spot »

Rijden op waterstof is natuurlijk hartstikke leuk!

Maar hoe scheid je de watermolecullen ook alweer?
Ah ja, met elektriciteit....

Overigens als ik een fiets koop draag ik ook zwaar bij aan milieuvervuiiling...

Verder is het een zogenaamd schijt verhaaltje dat de fossielen brandstoffen opraken... Ik hoor de grote olie maatschappijen anders nergens over...

Doet me een beetje denken aan het gat in de ozonlaag... Kunnen jij en ik het zien?

Snel wat geld maar over maken naar Giro 666
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door Suus »

Het gat in de ozonlaag bestaat wel degelijk, maar dat zit boven Antarctica dus dat zal je niet snel zien. Wel kunnen we hier maatregelen nemen om dat gat zo veel mogelijk te beperken.

Dat de olie nooit opgaat is ook zacht uitgedrukt volledige bullshit, alles gaat een keer op, het is niet dat de hele aarde is gevuld met olie die op dezelfde snelheid wordt bijgevuld als dat het eruit wordt gehaald. Het verschil ten opzichte van water of zout is dat olie niet een los molecuul is, maar het resultaat van een eeuwenlang proces waarbij moleculen anders worden geordend. De mens zet die moleculenkettingen om in iets anders, zoals CO2. Olie raakt dus op.

Wat echter volledige onzin is, is dat de tram het perfecte middel is om alle vervoersmiddelen die olie gebruiken van de weg te verjagen. De tram kan gebruikt worden voor grote vervoersstromen maar bijna geen enkel mens heeft een identieke mobiliteitsbehoefte (andere woning, ander werk, andere school). Je zou zoveel tramlijnen moeten aanleggen als er nu buslijnen zijn en dat is financieel gewoon onhaalbaar. Mensen langer en verder laten lopen of fietsen heeft geen zin, want dan gaat men op zoek naar vervoersmiddelen die een directere verbinding bieden, en zo kom je weer terug bij de auto.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Even voorstellen, AOD / Herintroductie elektrische tram

Bericht door AOD »

find_your_spot schreef:Overigens als ik een fiets koop draag ik ook zwaar bij aan milieuvervuiiling...
Was jij dat nou die tegen mij iets had over een geestelijke beperking? Kijk naar je zelf. Ik ga je niet eens uitleggen dat een fiets 20 kg weegt.
find_your_spot schreef:Verder is het een zogenaamd schijt verhaaltje dat de fossielen brandstoffen opraken... Ik hoor de grote olie maatschappijen anders nergens over...
Nee natuurlijk niet, je gaat je eigen produkt toch niet de grond in praten. Gaat u mar rustig slapen, alles komt goed.
find_your_spot schreef:Doet me een beetje denken aan het gat in de ozonlaag... Kunnen jij en ik het zien?
Jij in ieder geval niet. Voer voor mijn weblog!! :D

Kijk moderator, zo begint het dus. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten