PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Geert »

PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen
Geplaatst op: woensdag 8 september 2010 14:13
Laatst bijgewerkt: woensdag 8 september 2010 14:16


De PvdA-fractie in Noordoostpolder wil 20.000 euro uittrekken voor een onderzoek naar een railverbinding tussen Emmeloord en Kampen. De partij dient daarvoor een motie in die donderdag door de raad wordt behandeld. Volgens de PvdA wordt Emmeloord met zo'n verbinding een aantrekkelijkere plek om te wonen voor mensen uit de regio Zwolle.

Door de sterke economische ontwikkeling van die regio liggen er weer kansen voor mensen uit Noordoostpolder, zegt de PvdA.

(Met audio)
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Suus »

Klinkt interessant, maar hoe ziet men dit? De tramlijn Zwolle-Kampen doortrekken of een aftakking van de Hanzelijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door webguy »

Volgens mij zou je het al redelijk rendabele treindienst kunnen maken op basis van scholierenvervoer in de Noordoostpolder (Urk, Emmeloord en alle gehuchten er tussen in) dat naar Kampen / Zwolle gaat. Misschien is de tram doortrekken geen gek idee: op zich is het niet zo ver, en ruimte genoeg om naast de wegen een tram aan te leggen die zonder bochten lekker de vaart er in houdt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door iljitsch »

Grappig: ik zat vorige maand in de trein van Zwolle naar Kampen en daar zat ook een meisje in dat in Emmeloord woonde en graag zo'n verbinding zou zien, inderdaad ook voor scholieren en studenten. Ik vraag me wel af in hoeverre zoiets kosteneffectief is. Maar ja, er gaat ook een trein naar Delfzijl, wat maar een paarduizend meer inwoners heeft.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Jaimie »

Bee schreef:Klinkt interessant, maar hoe ziet men dit? De tramlijn Zwolle-Kampen doortrekken of een aftakking van de Hanzelijn?
Het station ligt zo gesitueerd dat de de spoorlijn niet zonder erg grote infrastructurele voorzieningen doorgetrokken kan worden naar Emmeloord. Aangezien deze dan via de kade doorgetrokken moet worden.
Dus denk in kader van bugettering er wordt gekozen voor een aftakking.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door webguy »

Mwah, niet perse hoor... Dat restaurant op de hoek is weg, dat scheelt weer :D Verder zou je de dijk kunnen verbreden daar en dan is het tot je bij Ramspol (watertje tussen NOP en vasteland) bent niet zo'n ramp allemaal... Daar een flinke spoorbrug en dan recht langs de N50 verder. Kan je samen met de bussen aftakken bij de Sloefweg, dat bespaart weer gerommel bij de A6. Als je aftakt moet je een grotere brug maken over de Ijsel. (er is er al een, maar voor wegverkeer).
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Bastiaan »

Waarom moeilijk doen bij die kade? (Google Maps) Je moet wat bomen kappen en twee loodsen weghalen, maar dat lijkt me handiger dan het verkeer op de kade in de weg zitten.
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Jaimie »

is een rieel oplossing, ik zou dan kiezen voor een route langs de friese weg en de grafhosterweg. Daar een station en woongebied/ commercieel gebied realiseren. Dan een bocht naar links over het water. Richting de N50(rechtse kant van N50). Zodat er een halte bij ENS kan worden gerealiseerd. Waardoor je ook aan de rechtse kant van de A6 Emmeloor kan binnen komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Wubbo »

Bij het ingaan van de huidige concessie IJsselmond heeft Connexxion een tijdje een Hanzeliner Zwolle - Emmeloord gereden. Na korte tijd was die weer verdwenen, vast niet vanwege overweldigend succes. Ik vraag me af of zoiets dus levensvatbaar is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door webguy »

Tja, goeie vraag. Wat wel zo is dat je met een Hanzeliner nog niet sneller in Kampen bent, maar misschien wel in Zwolle, want die kan hoe dan ook niet sneller dan 80 en in de spits terecht komen. Een tram of trein zou dan misschien sneller kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Daniel »

Die Hanzeliners mochten in eerste instantie 100 maar zijn juist gedegradeerd tot 80 km/u-bussen vanwege capaciteitsproblemen op de lijn Lelystad - Zwolle (daar je in een 100 km/u-bus geen staanplaatsen mag hebben). Zwolle - Emmeloord heb ik één keer gedaan met die Hanzeliner en dat was een zo goed als lege bus. Maargoed, die stopte ook zo goed als nergens onderweg terwijl je het voor het complete reizigersaanbod uiteraard ook van de dorpjes langs de route moet hebben waar de langzame bus wel langs komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Vinny »

Maar rijdt er nu wel een streekbus? Ik kan me vaag herinneren dat er nogal wat bussen Urk - Zwolle reden. Die stoppen toch ook in Emmeloord? Kan me niet indenken dat ze leeglopen nadat een gewone busverbinding verhanzelijnd wordt. Dan zijn de scholieren wel heel arm...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door webguy »

Plus dat je zit met mensen die nog geen SOV hebben maar wel elders een opleiding volgen (Kampen, Zwolle voor middelbare school of MBO). Ouders dokken dan, en tja, dan zit een toeslag voor de Hanzeliner er niet in. Of was er geen toeslag?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Vinny »

^^ Kennelijk wel dus, anders zou de bus Emmeloord - Zwolle niet leeg rijden. :mrgreen:

Maar goed, ik neem aan dat de alternatieve bus wordt opgeheven, mocht de tram worden doorgetrokken ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Maar rijdt er nu wel een streekbus? Ik kan me vaag herinneren dat er nogal wat bussen Urk - Zwolle reden. Die stoppen toch ook in Emmeloord?
Er rijden ook nog lijnen Zwolle - Emmeloord als ik me niet vergis, genoeg gewone verbindingen daar.

@webguy: Hanzeliner hanteert het HOV-tarief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Ardan »

Lijn 141 doet nu Zwolle-Kampen-Emmeloord-Urk. Als je per trein naar Kampen gaat, staat er daar al een keurige gelede Citaro klaar die je naar Emmeloord brengt via Nagele. Een prima en snelle verbinding, die goed gebruikt wordt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: PvdA Noordoostpolder wil trein Emmeloord-Kampen

Bericht door Cookie »

Topic maar eens verplaatst naar Oost-Nederland, aangezien Flevoland en Overijssel beiden onder Oost vallen :) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten