Stationspagina's buitenland

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

huibe schreef:Is het niet mogelijk om de bordjes toe te voegen aan de wiki? Dan kunnen ze gedeeld worden met eenieder (en niet alleen in zo'n leuke collage)
Fles schreef:Mwoa, voor een paar buitenlandse stations kan het wel toegevoegde waarde hebben inderdaad ja. Nou hou ik me niet zo bezig met de wiki tot nu toe, dus misschien is er een reden voor dat het daar een enorme puinzooi is :mrgreen: maar als daar interesse in is wil ik best wat bordjes ter beschikking stellen hoor :) Maar als je genoemde puinzooi wilt opruimen moet er VEEL gebeuren en dat ga ik niet allemaal alleen doen :)
Naar aanleiding hiervan maar even een nieuw topic. In grote lijnen komt het neer op het volgende:

1. Een heleboel stations staan er dubbel in, met anders geformuleerde namen. Is daar een reden voor?

2. Alle buitenlandse stations zijn op één hoop gegooid, alleen alfabetisch gesorteerd. Niet handig. Aangezien het er inmiddels zo'n 300 zijn lijkt de vraag logisch: Verder onderverdelen per land?

3. Ik zou bij een aantal buitenlandse stations wel plaatjes van bordjes en/of gebouwtjes kunnen toevoegen. Mocht daar behoefte aan zijn, dan lijkt het me handig al eerst aandacht geschonken wordt aan de bovengenoemde punten, zodat we (ik) geen dubbel werk hebben.

Wat vinden jullie?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door huibe »

1) Als het goed is zijn de dubbele namen verdwenen. Alleen in de categorien komt dit nog voor, maar ik heb geen rechten om deze te verwijderen.

2) Het sorteren op land lijkt mij ook geen probleem. Als eenieder daarmee kan instemmen, dan is het wat noeste handarbeid.

3) Ik persoonlijk vind het toegevoegde waarde, omdat ik op de gemiddelde stations niet snel kom.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

Misschien moeten we er naar streven om in elk geval van elk station wat er in staat, aan te geven in welk land het ligt. Dat lijkt me minstens zo belangrijk als aangeven door welke treinserie het bediend wordt.

Al is dat punt meteen opgelost als we gaan onderverdelen per land natuurlijk. Roept wel meteen de vraag op: Welke stations zou je daar allemaal in willen opnemen? Elk station wat sinds 1970 door een treinserie vanuit Nederland is aangedaan? Dat kan een keuze zijn, maar dan wel eentje met tamelijk bizarre gevolgen (die iedereen zelf wel kan verzinnen).

Of gaan we gewoon uit van deze lijst, even gezuiverd van dubbele entries, (misschien kunnen we het ook over onnodige categorieën hebben dan), en vult iedereen gewoon aan met whichever station hij of zij wat over te melden heeft? Wat is de bedoeling?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

huibe schreef:3) Ik persoonlijk vind het toegevoegde waarde, omdat ik op de gemiddelde stations niet snel kom.
Een plaatje bij een stationspagina? Natuurlijk, helemaal mee eens :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Daniel »

Fles schreef:1. Een heleboel stations staan er dubbel in, met anders geformuleerde namen. Is daar een reden voor?
Komt doorgaans door verschillen tussen spoorboekjes of verschillen van spoorboekjes met de in het land zelf gehanteerde naam. Heb zelf de nodige buitenlandse stationspagina's aangemaakt en da's gewoon gebeurd n.a.v. verwijzigingen vanuit dienstregelingen.
2. Alle buitenlandse stations zijn op één hoop gegooid, alleen alfabetisch gesorteerd. Niet handig. Aangezien het er inmiddels zo'n 300 zijn lijkt de vraag logisch: Verder onderverdelen per land?
Dat ze op één hoop liggen is een erfenis uit de tijd voordat we historische dienstregelingen gingen toevoegen. 't waren ooit alleen de rechtstreeks vanuit Nederland bereikbare stations, da's een redelijk beperkt aantal.
Maargoed, een land toevoegen aan de infobox en dat dan ook als categorie toevoegen lijkt me een goed plan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

Nou ja, ik kom hier ook maar onbevooroordeeld binnen struinen natuurlijk, maar als we ook voormalige stations in het buitenland gaan meenemen is het hek wel een beetje van de dam natuurlijk. Er zijn vast meer dan genoeg stations in Duitsland die er niet in staan, en die relevanter zijn dan Wjasma. Dit zal best een overwogen keuze zijn hoor, maar het is natuurlijk wel behoorlijk willekeurig.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Geert »

Het is inderdaad redelijk willekeurig nu. Zoals Daniel al zei is de geschiedenis inderdaad dat alleen de buitenlandse stations van de dienstregeling 2008 t/m 2010 er in kwamen, maar later werden dat ook allerlei stations die in het verleden werden aangedaan. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, zo lang er maar enige toegevoegde waarde is (in de vorm van bijvoorbeeld een korte omschrijving, foto, etc.). We kunnen in ieder geval beginnen met de stations die nu of tot voor kort geleden nog uit Nederland werden aangedaan en de grote buitenlandse knooppuntstations (met name in de buurlanden). Kortom; stations waarop de kans dat een gemiddelde bezoeker er langs komt in ieder geval aanwezig is. :)

Wat betreft de onderverdeling: daar moet inderdaad het land bij. Ik zal zo even de infobox aanpassen. Stations waarvoor dubbele namen bekend zijn: de oude of alternatieve naam kan ook een redirect zijn naar de voorkeursnaam. Het aantal pagina's blijft dan gelijk maar je kunt wel linken naar of zoeken op de andere stationsnaam.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Geert »

Op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... ekend_land staan nu alle stations waarvan het land nog niet ingevuld is. Op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... _naar_land kun je de stations per land uitsplitsen (inclusief Nederland).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

cool :) Ik ben vast begonnen met aan de Duitse stations onder die eerste link de string

Code: Selecteer alles

|land=Duitsland
toe te voegen. Dat is toch goed zo he? Ik ben nogal een wiki-n00b, vandaar :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Geert »

Helemaal goed :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Suus »

Over de willekeurigheid van stationpagina's: Lijkt mij heel lastig op te lossen, want welke criteria moet je dan gebruiken om een station wel of niet op te nemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

Oh ik heb de stationsnaam van Holtwick even aangepast, maar de naam blijft hetzelfde?

Zelfde met Eschweiler Talbahnhof trouwens

en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nienberge-H%C3%A4ger dit station is hetzelfde als Münster-Häger. Check HAFAS.
Laatst gewijzigd door Fles op do 09 sep 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Suus »

Dan moet je op Pagina Hernoemen klikken, bovenaan de pagina :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

Oh okee, dank je :) Wiki-n00b is n00b :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

Geert schreef:Op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... ekend_land staan nu alle stations waarvan het land nog niet ingevuld is.
Zo. Leeg :D

Knaters wat een werk :shock:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Geert »

*O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Suus »

Fles schreef:en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Nienberge-H%C3%A4ger dit station is hetzelfde als Münster-Häger. Check HAFAS.
Doorverwijzing van gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Fles »

EN hoe ik er plaatjes bij moet doen leer ik later wel een keer. Ik stuur Huibe wel een setje van de Rurtalbahn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stationspagina's buitenland

Bericht door Ardan »

Voorbeeldjes genoeg ;)
Check bijvoorbeeld Dortmund-Kirchderne, of Dortmund Hbf, Düsseldorf Hbf... al doende leert men ;)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten