Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Freek »

Einde strippenkaart: 18 november
vrijdag 03 september 2010 | 14:21 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 03 september 2010 | 15:11

ARNHEM - Reizigers in Oost-Nederland kunnen vanaf 18 november niet meer reizen met de strippenkaart. Daar koersen de overheden in Oost-Nederland op aan. Of dit ook geldt voor de Stadsregio Arnhem-Nijmegen is nog niet zeker. Daar bestaat veel weerstand en moet volgende week een definitief besluit genomen worden.
lees verder

Bus blijft met ov-chip duurder
NIJMEGEN - De definitieve overstap van strippenkaart op ov-chipkaart zal in Nijmegen leiden tot prijsverhogingen. Daar valt volgens voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen niet aan te ontkomen. Uit nieuw onderzoek van de commissie Kist blijkt dat de chipkaart het reizen met de bus in de Stadsregio gemiddeld niet duurder maakt.
lees verder

Op de website van de Stadsregio zijn diverse brieven en documenten te downloaden. Hier onder de belangrijkste voor meer en andere documenten klik hier
advies rocov
concept rapport cie Kist
verzoek aan minister
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door iljitsch »

In Amsterdam verhoogden ze de kosten stiekem maar in Gelderland ontrekken ze zich nu openlijk aan de afspraak dat de kosten gelijk zouden blijven?

Misschien kan het CDA in de laatste weken dat ze het land besturen deze hoogmoed afstraffen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Klaasje »

De onderzoeken van de commissie kist zijn erop gericht dat de gemiddelde reiziger met de ov-chipkaart niet duurder uit is dan met de strippenkaart. Hiervoor wordt o.a. in kaart gebracht hoe veel reizigers op welke afstanden reizen. Doordat het km-systeem natuurlijk nogal wat anders werkt dan een zonesysteem is het logisch dat er zowel negatieve als positieve prijseffecten optreden. De mensen aan de negatieve kant van het verhaal schreeuwen natuurlijk harder dan de mensen aan de positieve kant van het verhaal. Dat er een positief advies van de Commissie Kist is geeft aan dat er onderzoek naar prijsverhogingen en verlagingen geweest is.
Los van de discussie strippenkaart/Ov-chipkaart lijkt het mij niet de bedoeling om tegelijk met de chipkaart de prijs van regionale kaartjes te verhogen. Dat is namelijk gewoon een normale (of ordinaire, vul in wat je zelf wilt) prijsverhoging waar we allemaal veel van kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Ardan »

Ik vind dit wel een heel goede grap... ik ken mensen in het oosten die zelfs nog nooit van de OVC hebben gehóórd :|
Voer het eerst eens op de regionaallijntjes van de trein in, zodat ook de alleen-treinreizigers ermee vertrouwd kunnen raken, en ga dán pas over op verplicht chippen.
Ik doe ook maar wat
Jaimie
Berichten: 65
Lid geworden op: di 31 aug 2010, 12:15
Locatie: `s-Heerenberg
Contacteer:

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Jaimie »

DOETINCHEM/ ZEVENAAR - Het is op zijn vroegst pas begin 2011 mogelijk om in de Syntus-treinen met de ov-chipkaart te reizen. De installatie van incheckpalen op de stations langs de lijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Arnhem-Tiel heeft vertraging opgelopen, aldus Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke.


Nadat de Syntus-bussen eerder dit jaar over gingen op de chipkaart, was het de bedoeling dat de trein in de tweede helft van 2010 zou volgen. Dat wordt niet gehaald, omdat het langer duurt om alle palen te plaatsen, aldus woordvoerder Ten Brinke.

Treinreizigers moeten straks in- en uitchecken bij palen op de stations. Op de grotere stations langs de lijn, zoals Arnhem, Zevenaar, Doetinchem, Winterswijk en Zutphen komen meer palen. "Het moet niet zo zijn dat mensen straks een half uur vroeger moeten zijn om in te checken." Hoeveel palen er komen, is nog niet bekend.

Nu kan er op één kaartje worden gereisd van bijvoorbeeld Doetinchem naar Amsterdam. Wie straks met de ov-chipkaart op deze route reist, moet bij de overstap in Arnhem zowel uit- als weer inchecken, doordat er twee verschillende vervoerders rijden: Syntus en NS. Volgens Ten Brinke is daarvoor gekozen, zodat meteen duidelijk is welke opbrengsten naar welke vervoerder gaan.

De invoering van de chipkaart in de Syntusbussen is tot nu toe gladjes verlopen. Er zijn nauwelijks klachten binnengekomen over prijsverhogingen of niet-werkende apparatuur, aldus Ten Brinke. Het bedrijf steunt het voornemen om op 18 november de strippenkaart af te schaffen, zoals de overheden in oost-Nederland vorige week bekend maakte.

Bron: dagblad Gelderlander, d.d. 08-09-2010
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door 030utrechtt »

wat een drama die ov chipkaart
ze gaan wel erg snel daar in het oosten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door fogeltje »

Volgens een eerdere planning zou in het KAN de strippenkaart er in februari al uitgegaan zijn en zouden de KAN-kaartjes en dalkaartjes Arnhem en vorige herfst al uitgegaan zijn (vandaar de komst van de SAN enkeltjes). Dat is toen ook vooralsnog niet doorgegaan, dus het is eerst zien en dan geloven.
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door midnet »

ik kan me nog goed herinneren dat bij invoering van het chip-systeem een folder in de bussen hing, die al de definitieve invoering van enkel sjippen ruim een jaar GELEDEN aankondigde-en de afschaffing van ABO's etc. being dit jaar.
Maar hoe ze het in hun hoofd halen om juist in deze regio-Achterhoek-waar integratie van trein+bus een essentieel gegeven is om al verplicht te sjippen terwijl dat op de treinen nog niet eens kan-dat is typisch ambtenarendenken.
In Fryslan is het juist uitgesteld omdat de vele overstappers/doorgaande reizigers naar Groningen dan met 2 systemen zouden worden opgezadeld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door fogeltje »

Nee, de strippenkaarten zouden er samen met de abonnementen per 1 februari uitgaan. Vorig jaar in oktober zouden alle kaartjes uit de bus bij de chauffeur verdwijnen en alleen de SAN enkeltjes te koop zijn. Uiteindelijk zijn alleen de grijze strippenkaarten verdwenen maar zijn de KAN-kaartjes en dalkaartjes van Arnhem gebleven.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Joshua »

fogeltje schreef:Nee, de strippenkaarten zouden er samen met de abonnementen per 1 februari uitgaan. Vorig jaar in oktober zouden alle kaartjes uit de bus bij de chauffeur verdwijnen en alleen de SAN enkeltjes te koop zijn. Uiteindelijk zijn alleen de grijze strippenkaarten verdwenen maar zijn de KAN-kaartjes en dalkaartjes van Arnhem gebleven.
En dat is ook niet zo heel gek. Er was geen alternatief zoals een wegwerp chipkaart of iets dergelijks.
De stadsregio kwam wel aan zetten met de zogeheten RIT kaartjes. Maar ja dat maakte het bussen veel te duur dat ze daar snel genoeg heel veel commentaar op kwam.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Freek »

Het alternatief zijn wel de RIT-kaartjes. Duurder of niet, dat is wel meegenomen bij de OVC toetsing door de commissie Kist. Reken er dus maar niet op dat je nog heel lang van de KAN-Kaartjes kan genieten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Fles »

Ik geloof niet dat dit zo'n vaart loopt. 18 november halen ze nooit.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Freek »

De stadsregioraad is gisteren akkoord gegaan. Dat betekent dus dat alleen Eurlings nog goedkeuring moet geven.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Karl »

Ik denk dat Eurlings eerst het spoeddebat even afwacht.
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Freek »

Dat denk ik ook.
Ik denk dat de Tweede Kamer net zoals bij Amsterdam een latere datum afdwingt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Ruben »

Gisteravond had ik een stadsbus in Apeldoorn met niet werkende chipkaartlezers. Iets met 'error transferring card information". Dus maar niet in- en uitgecheckt. Chauf vond het op zicht allang best.
Dat soort probleempjes vind ik niet in lijn met een ambitie zo'n ding permanent in te voeren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door webguy »

Ik zag overigens wel een bus van Veolia in Ede nu met de tekst "Checkin verboden" ofzoiets. Kennelijk zit er dus een functie in dat je aan het einde van de rit alleen kan uitchecken, en niet meer inchecken...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Stefan »

Klopt, Arriva heeft dit ook. Zodra je bij de eindhalte in de buurt komt staat er inderdaad "Check-in niet toegestaan" op de displays. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Klaasje »

Opzich is het natuurlijk geen probleem als de apparatuur niet werkt mits de reiziger er maar geen last van heeft. Ik vind het veel problematischer als de apparatuur het lijkt te doen maar tijdens een rit uitvalt. Dag, dag borg... -o-
Nou vraag ik me af wat het nut is van het verbieden van een check-in vlak voor de laatste halte.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door webguy »

Mensen die nooit zijn ingecheckt kunnen niet per ongeluk wel inchecken... Het heeft voornamelijk te maken geloof ik met de koppelingen van de boordcomputer met omlopen/ritte enzo, want op dat moment heeft 'ie waarschijnlijk geen rit ingeladen ofzoiets. Verder gebeuren er rare dingen met de Veolia lezers: die hebben slechte filters op het lezen van de kaart: een ID kaart ziet 'ie ook en probeert 'ie dan ook te lezen. Vaak betekent dat dat je een rood lampje krijgt, gevolgd door een groen lampje. Dan zit het wel goed, maar kan 'ie de ID kaart niet lezen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Daniel »

Voor de duidelijkheid: de lezers bij Arriva (en vast ook Veolia) tonen dat alleen als de laatste halte ook al op de lezers staat. En tja, 't lijkt me toch vrij onzinnig om op het eindpunt van een bus in te checken... ver kom je niet.

Zoals webguy ook al zegt: dan is de nieuwe rit dus ook nog niet geladen. De chauffeur moet dan op z'n boordcomputer namelijk nog even controleren of het systeem de juiste volgende rit heeft geladen.
Wat hier wel weer opvallend bij is: op de ringlijnen in de oostelijke wijken van Dordrecht gaan de lezers wel direct naar de volgende rit op het virtuele eindpunt, zonder "Check-in niet toegestaan" te tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door MdJ »

Nouja, tenzij je een "ring"lijn hebt. Zo is van lijn 1 naar Matenveld de halte Burgersveld het "eindpunt" terwijl je wel verder door de buurt "De Velden" rijdt.

En dit is een voorbeeld, maar dat is in Apeldoorn geen uitzondering natuurlijk
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Daniel »

Ik schreef dan ook al...
Daniel schreef:Wat hier wel weer opvallend bij is: op de ringlijnen in de oostelijke wijken van Dordrecht gaan de lezers wel direct naar de volgende rit op het virtuele eindpunt, zonder "Check-in niet toegestaan" te tonen.
...wat daarmee dus ook in Apeldoorn op zal gaan. De software van Veolia en Arriva is immers dezelfde :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door MdJ »

:oops: Overheen gelezen :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Stadsregio + Gelderland november einde strippenkaart

Bericht door Joshua »

Ik reis zelf met Lijn 91/92 van Arriva maar heb die melding nog nooit gezien. Maar misschien omdat het eindpunt ook meteen de plek is waar de bus meteen weer terug rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten